www.AZ.nl schreef:AZ verlengt met De Jong
Gepubliceerd op 12 april 22, 18:36
ZAANSTAD- AZ heeft Fedde de Jong dinsdagmiddag langer vastgelegd. De achttienjarige middenvelder van Jong AZ ligt nu tot medio 2025 vast bij de Alkmaarders.
De Jong stapte in 2016 over van FC Uitgeest naar de AZ Jeugdopleiding. Hij ontwikkelde zich snel. De afgelopen jaren sloot hij al een aantal keer aan bij het eerste elftal. Zo ging de jeugdinternational in januari 2019 voor het eerst mee op trainingskamp. Hij speelde toen als vijftienjarige mee in een oefenduel met Fenerbahçe. Momenteel doet De Jong ervaring op profniveau op bij Jong AZ. Hij kwam al tot 48 duels in de Keuken Kampioen Divisie. Daarin was hij vier keer trefzeker (zeven assists).
Aanvoerdersband
Sindskort is De Jong een van de aanvoerders van de Alkmaarse beloften. Ook droeg hij de band in het UEFA Youth League-team van AZ, dat in de achtste finales op strafschoppen werd uitgeschakeld door Juventus.
De Jong: 'Toekomst bij deze club'
"Ik heb altijd het vertrouwen gevoeld vanuit de club", vertelt De Jong over zijn nieuwe contract. "Ergens had ik dus wel verwacht dat we verder met elkaar wilden. Voor mij was het simpel: ik wil gewoon heel graag bij AZ blijven. Ik denk dat er een toekomst voor mij ligt bij deze club."
Mooie ervaringen
"Ik speel dit seizoen in veel verschillende teams en competities. De ene keer in de Youth League, dan weer met Jong AZ en dan weer op de bank bij het eerste. Voor mij zijn dat mooie ervaringen. In de Youth League heb ik bijvoorbeeld in toernooiverband kunnen spelen met een hoge intensiteit. Mijn doel is om vanaf komende zomer vast onderdeel uit te maken van de A-selectie. Tot die tijd wil ik goede resultaten behalen met Jong AZ. Uiteindelijk hoop ik ooit aanvoerder van het eerste te worden."
Brandenburg: 'Veelbelovende speler'
Hoofd Jeugdopleiding Paul Brandenburg: "We zijn heel blij met deze contractverlenging. Fedde is een veelbelovende middenvelder die op meerdere posities uit de voeten kan. Hij beschikt over zowel scorend vermogen als loopvermogen. Ook heeft hij als achttienjarige al aardig wat vlieguren gemaakt in het betaald voetbal. Daarnaast heeft Fedde zijn waarde getoond als aanvoerder in het Youth League-team van AZ."