Lewis Schouten (2027)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Plaats reactie
Forza AZ
Beheerder
Contacteer:

www.AZ.nl schreef:AZ verlengt langdurig met Schouten
Gepubliceerd op 21 april 22, 18:48
ALKMAAR- AZ heeft donderdag het doorlopende contract van Lewis Schouten opengebroken en langdurig verlengd. De achttienjarige Heilooër – dit seizoen overgeheveld naar Jong AZ – zette in het AFAS Stadion zijn handtekening onder een nieuwe verbintenis tot medio 2027.

Schouten speelt sinds 2014 in de AZ Jeugdopleiding, nadat hij overkwam van HSV Heiloo. De multifunctionele middenvelder rijgt dit seizoen de persoonlijke mijlpalen aaneen. Zo werd hij verkozen tot Speler van de Maand september – een eretitel in de AZ Jeugdopleiding – en debuteerde hij een maand later in Oranje Onder 18 als jeugdinternational.

Profniveau
Na de jaarwisseling zette hij ook zijn eerste stappen in het betaald voetbal. Zo maakte hij op 18 januari in het duel FC Dordrecht - Jong AZ voor het eerst zijn opwachting op profniveau. Inmiddels behoort hij definitief tot de beloftenselectie en staat de teller op elf wedstrijden in de Keuken Kampioen Divisie. Daarin begon hij acht keer in de basis. Aan het einde van die maand speelde Schouten ook zijn eerste oefenminuten in AZ 1, dat het toen opnam tegen NAC Breda.

Youth League
Verder was Schouten ook een vaste waarde in AZ's Youth League-team, dat tot de achtste finales reikte en daar na strafschoppen werd uitgeschakeld door Juventus FC. Schouten startte in alle duels vanaf de aftrap en was goed voor twee goals en twee assists.

Schouten: 'Wist dat die groei erin zat'
"Dit is een heel mooie waardering vanuit de club", vertelt Schouten over zijn langdurige verlenging. "Vorig jaar heb ik de lijn naar boven ingezet en daarna is het erg snel gegaan. Ik wist dat die groei erin zat, maar door blessures kwam het er een tijdje niet uit. Dat die hoogtepunten nu zo snel achter elkaar komen is heel mooi."

Lewis Schouten in actie tijdens het Youth League-duel met Villarreal CF.

'Dragende speler worden'
Het avontuur in de Youth League springt er bij Schouten misschien wel het meeste uit. "Hoe we daar als team hebben gespeeld is bijzonder. Die lichting gaat binnenkort doorstromen naar Jong AZ en daar gaan we dan proberen hetzelfde te laten zien. Voor mij is het nu zaak mezelf klaar te maken voor het grote werk. Ik wil een dragende speler worden bij Jong AZ en belangrijk zijn met goals en assists. Ik moet hard blijven werken en mezelf laten zien zodat ik uiteindelijk kan aansluiten bij het eerste team."

Brandenburg: 'Klopt nadrukkelijk op de deur'
"Na een behoorlijke periode waarin hij veel last had van blessures is Lewis zich sinds zijn terugkeer enorm aan het ontwikkelen", vertelt Hoofd Jeugdopleiding Paul Brandenburg. "Hij zet nu bij Jong AZ zijn eerste stappen in het profvoetbal, was daar al meermaals één van de uitblinkers en is inmiddels ook een vaste waarde in de Oranje-jeugd. Lewis kan op meerdere posities uit de voeten. Hij is een rustpunt in balbezit, is technisch zeer vaardig, beschikt over loopvermogen en heeft een goed schot in de benen. Hij klopt nadrukkelijk op de deur bij AZ 1 en krijgt met dit langdurige contract alle kansen zich daar in de kijker te spelen."
DeZuivelDuivel
Georg

Heel blij dat deze 'stille kracht' ook van de club de waardering krijgt. Hopelijk sluit hij geruisloos aan bij het eerste.
Met zijn 44 wedstrijden dit seizoen in ieder geval aangetoond behoorlijk belast te kunnen worden.
Plaats reactie