AZ-PSV (zo 28 mei, 14.30u)

Eredivisie, bekerduel of oefenpotje: bespreek hier alle wedstrijden van het vlaggenschip
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

AZA'dam schreef: 28 mei 2023, 16:11 Volgens mij had AZ liever meer dominant gespeeld en PSV vanaf het begin bij de strot gegrepen. Maar je hebt ook te maken met weerstand van een zeker niveau. Dit PSV was veel sterker dan Anderlecht in Alkmaar was. En dan hebben wij natuurlijk een aantal zwakkere plekken. Had bijvoorbeeld liever Lahdo gezien dan van Brederode in deze wedstrijd. Bovendien had Karlsson het niet echt vandaag en ook Pavlidis niet. Als je dan ook nog eens geen geluk heb in de afwerking wordt het lastig het gewenste resultaat te halen. Maar om dat nou af te schuiven op de trainer en zijn behoudende spelopvatting gaat me wat te ver.
Precies dit, ik denk op Feyenoord na de sterkste tegenstander die we thuis hebben getroffen dit seizoen.
AZ deed het echt wel goed en speelde met zijn eigen spel goed onder de hoge druk van PSV uit naar kansen en gaf weinig weg. Met even meer geluk sta je gewoon voor met je eigen spel. Ik snapte dan ook niet AZ rond de 60ste minuut meer risico gingen nemen(hoger gingen staan met meer man) want toen gaven ze precies de ruimte waar countertje PSV dagelijks op traint. Had gewoon geduldig geweest, het eigen spel creëert altijd.
Nu help je PSV in de wedstrijd en laat je ze ontvlammen.
Wel knap dat AZ terug kwam en er een spannende eindfase van maakte. Die 1-2 counter is gewoon gevolg van alles of niets. Niets dus.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12538
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

FugAZi schreef: 28 mei 2023, 22:16 Die 1-2 counter is gewoon gevolg van alles of niets. Niets dus.
In de scenario's van andere forummers wordt dit altijd alles (meer goals dan tegengoals)
we can come an end
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

differentcook schreef: 28 mei 2023, 22:24 In de scenario's van andere forummers wordt dit altijd alles (meer goals dan tegengoals)
Hopen mag altijd.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6571
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

differentcook schreef: 28 mei 2023, 22:24 In de scenario's van andere forummers wordt dit altijd alles (meer goals dan tegengoals)
In het scenario van Jansen wordt dit altijd niets. Hoevaak dwingt AZ nou wat af in het laatste kwartier. Precies, helemaal fucking nooit. Doelsaldo van -2 vanaf 80+ minuut dit seizoen, alleen de ploegen in de marge doen het slechter. Jansen en Huiberts moeten zich doodschamen voor dergelijke prestaties. Daarin valt zo ontiegelijk veel te winnen (roep ik al een paar jaar).
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6548
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

differentcook schreef: 28 mei 2023, 22:24 In de scenario's van andere forummers wordt dit altijd alles (meer goals dan tegengoals)
Nee, dat is het Jansen-scenario.
Willen consolideren en balbezit hebben. Vaak door een fout 0-1 achterkomen. Achter de feiten aanlopen.
Vaak wordt de gelijkmaker laat gemaakt, waardoor er risico's moeten worden genomen.
Maar ja, dan heb je weer die zwakke laatste linie...
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11179
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

FugAZi schreef: 28 mei 2023, 22:16 Wel knap dat AZ terug kwam en er een spannende eindfase van maakte. Die 1-2 counter is gewoon gevolg van alles of niets. Niets dus.
Dit is precies jouw ‘probleem’. Je vindt het knap dat ze pas na 70 minuten gingen aanvallen en nog een doelpunt maakten na een domme overtreding.

Jammer, volgende keer beter. Ze hadden vanaf minuut 1 op zoek moeten gaan naar de overwinning. Want een ‘slotoffensief’ is aan deze ploeg niet besteed. Geen lengte voorin, geen goede koppers, en nog steeds geen haast.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
Joostess
Oude garde
Berichten: 1122
Lid geworden op: 11 jul 2007, 05:17
Locatie: Oud Beijerland

Psv is niet van het niveau Emmen dus daar win je nog niet zo makkelijk van. Wat mij vooral dwars zat is dat AZ weinig tot niets heeft laten zien in de blessuretijd. Dankzij 'irritante mannetjes' als Simons ging de wedstrijd langer door dan die in Enschede. Dat lang blijven liggen en zo aan het eind van de wedstrijd langer doorgaan hadden ze bij AZ toch ook kunnen bedenken? Of past dat niet binnen het keurige imago van de club... Psv wist dus allang dat ze tweede zouden worden. Maar als AZ maar tikkie terug balletje breed blijft spelen en de ballen die voorgezet worden dan over de 16 heen vliegen dan wordt het voor psv ook lastig om een cadeautje weg te geven.
Die keeper, de Jong en Simons vonden een derde plek voor ajax kennelijk belangrijker maar El Ghazi stak vlak voor die penalty zijn been niet eens uit en liet de speler van AZ (weet ff niet meer wie) zo doorlopen. Er waren er dus bij Psv wel degelijk die AZ de derde plek gunden. En die derde plek was voor PSV uiteindelijk ook gunstiger geweest. Jammer maar helaas.
Natuurlijk is puur scorebordjournalistiek gezien een vierde plek knap voor AZ maar door het behoudende voetbal blijft bij mij het gevoel bestaan dat er meer in had gezeten dit seizoen en gisteren.
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11179
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Joostess schreef: 29 mei 2023, 08:21
Er waren er dus bij Psv wel degelijk die AZ de derde plek gunden.
Precies. Sommigen deden er niks meer aan. El Ghazi, Til en Veerman bijvoorbeeld. Maar AZ kon in het laatste kwartier geen kans meer creëren omdat ze niet weten hoe ze opportunistisch moeten spelen. Als plan A (behoudend ‘naar kansen voetballen’) niet werkt hebben ze geen idee.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Langedijk schreef: 29 mei 2023, 06:18 Dit is precies jouw ‘probleem’. Je vindt het knap dat ze pas na 70 minuten gingen aanvallen en nog een doelpunt maakten na een domme overtreding.

Jammer, volgende keer beter. Ze hadden vanaf minuut 1 op zoek moeten gaan naar de overwinning. Want een ‘slotoffensief’ is aan deze ploeg niet besteed. Geen lengte voorin, geen goede koppers, en nog steeds geen haast.
Mijn hele punt is dat wat jij geen haast noemt of niet zoeken naar een overwinning, bullshit is. AZ krijgt na de eerste tien minuten die duidelijk voor PSV waren gewoon het overwicht en speelt met het eigen spel tussen de linies gewoon naar (grote) kansen. Dat hadden ze in mijn ogen veel langer moeten doen. Want toen ze meer risico namen (60ste minuut) kwam PSV weer in de wedstrijd.
Met veel meer geduld had PSV bij 0-0 of 1-0 het gewoon laten lopen in de 85ste minuut (bij zekerheid van plek 2) . Nu heb je ze zelf wakker gemaakt door hun favoriete spel te triggeren en ja dan gaan ze er ook voor.
Je doet net alsof er geen tegenstander of weerstand is, want alles wat je opper is gewoon het zelfde als fantasie zonder zwaartekracht.
Voetbal is psychologie, met veel meer geduld had je PSV niet op voorsprong laten komen en hadden ze door de stand op het andere veld er op een geven moment rijp geweest ajax een poets te bakken. Nu moest je ze uitdagen en heb je ze wakker gemaakt. Dom dom dom.
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2252
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

Dat PSV het zou hebben laten lopen zodra ze zeker waren van de tweede plaats, zoals sommigen opperen, daar geloof ik helemaal niks van.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

AZA'dam schreef: 29 mei 2023, 11:36 Dat PSV het zou hebben laten lopen zodra ze zeker waren van de tweede plaats, zoals sommigen opperen, daar geloof ik helemaal niks van.
Ik dacht het zelfs gisteren kleine momenten te zien, maar de wedstrijd was al veel te veel ontbrandt met opstootjes etc en de adreline is echt niet te stoppen als het door het lichaam raast.
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2252
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

Langedijk schreef: 29 mei 2023, 06:18 Dit is precies jouw ‘probleem’. Je vindt het knap dat ze pas na 70 minuten gingen aanvallen en nog een doelpunt maakten na een domme overtreding.

Jammer, volgende keer beter. Ze hadden vanaf minuut 1 op zoek moeten gaan naar de overwinning. Want een ‘slotoffensief’ is aan deze ploeg niet besteed. Geen lengte voorin, geen goede koppers, en nog steeds geen haast.
Volgens mij waren ze vanaf minuut 1 op zoek naar de overwinning. Belangrijk daarbij is natuurlijk ook het voorkomen van tegendoelpunten, ook wel verdedigen genoemd. Een overwinning in voetbal komt namelijk tot stand door meer doelpunten te maken dan tegendoelpunten te incasseren. Daarom is het belangrijk de juiste balans tussen aanvallen en verdedigen te vinden, met name tegen sterke tegenstanders.
Onder Jansen zijn we daar de laatste seizoenen vrij goed in geweest. Vanuit een hechte verdediging gevaarlijk worden in de omschakeling was de gekozen speelwijze waarmee goede resultaten behaald zijn tegen top 3 tegenstanders.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6571
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

FugAZi schreef: 29 mei 2023, 11:23 Mijn hele punt is dat wat jij geen haast noemt of niet zoeken naar een overwinning, bullshit is. AZ krijgt na de eerste tien minuten die duidelijk voor PSV waren gewoon het overwicht en speelt met het eigen spel tussen de linies gewoon naar (grote) kansen. Dat hadden ze in mijn ogen veel langer moeten doen. Want toen ze meer risico namen (60ste minuut) kwam PSV weer in de wedstrijd.
Met veel meer geduld had PSV bij 0-0 of 1-0 het gewoon laten lopen in de 85ste minuut (bij zekerheid van plek 2) . Nu heb je ze zelf wakker gemaakt door hun favoriete spel te triggeren en ja dan gaan ze er ook voor.
Je doet net alsof er geen tegenstander of weerstand is, want alles wat je opper is gewoon het zelfde als fantasie zonder zwaartekracht.
Voetbal is psychologie, met veel meer geduld had je PSV niet op voorsprong laten komen en hadden ze door de stand op het andere veld er op een geven moment rijp geweest ajax een poets te bakken. Nu moest je ze uitdagen en heb je ze wakker gemaakt. Dom dom dom.
Leuk dat je zelf een verhaaltje verzint dat AZ vanaf minuut 60 meer risico neemt en daardoor gelijk een goal tegen krijgt. PSV scoort gewoon een goede goal in de omschakeling. AZ neemt helemaal niet meer risico. Het is iets van 5 tegen 2 achterin. Alleen laat Beukema zich simpel aftroeven door DeJong en wordt Yuki er gigantisch uitgelopen.

Zelfs bij die laatste goal van Simons is het nog 3 tegen 1.
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11179
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

AZA'dam schreef: 29 mei 2023, 11:48 Volgens mij waren ze vanaf minuut 1 op zoek naar de overwinning. Belangrijk daarbij is natuurlijk ook het voorkomen van tegendoelpunten, ook wel verdedigen genoemd.
Deze defensie kan geen tegendoelpunten voorkomen. Daar zijn ze te zwak voor. Zelfs in overtal laten ze nog 1 ventje scoren omdat Beukema en Sugawara niet kunnen verdedigen. AZ heeft in de eerste helft 1 keer serieus op doel geschoten.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11179
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

FugAZi schreef: 29 mei 2023, 11:23
AZ krijgt na de eerste tien minuten die duidelijk voor PSV waren gewoon het overwicht en speelt met het eigen spel tussen de linies gewoon naar (grote) kansen.
Welke kansen precies? Bij ESPN vonden ze het in de rust ook al onbegrijpelijk dat AZ zo tam en behoudend speelde. Helemaal niets te verliezen en dan gokken op die ene toevalstreffer. Het opstellen van Van Brederode zegt alles. Want stel je voor dat daar iemand staat die wel acties maakt en diepgang heeft.

AZ heeft tegen de top 7 maar 2 keer met alle geluk van de wereld de 0 gehouden dit seizoen. Daar kun je dus niet op vertrouwen.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

Eigenlijk is alles hierboven al gezegd. Ik vond AZ niet slecht gisteren, maar straalde niet uit te willen winnen. Beetje gezapig, maar wel met controle. De tactsiche keuzes van Jansen en de wissels, in zo'n wedstrijd dat je inderdaad niks meer kan verliezen maar wel nog kan winnen, waren ontzettend teleurstellend. Je verwacht er meer van, zeker als je op achterstand komt en echt moet.

Natuurlijk is PSV geen Emmen en zal het niet makkelijk gaan en wellicht krijg je er nog wel drie om je oren, maar iets meer druk naar voren, al dan niet via een andere strategie/opstelling, had best gemogen.
Overigens kwam er ook bij het publiek (ook bij mij) pas laat in de wedstrijd wat leven in. Eerst bij de achterstand van ajax en daarna pas serieus bij de penalty. Met meer geluk en meer durf had er dit seizoen meer in kunnen zitten, maar met een 4e plek kunnen we ook niet spreken van een slecht seizoen. Oké, met een mooie Europese campagne, maar wel wéér met heel weinig vermaak.
____________
Hoc est nihil
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12538
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Grifo schreef: 29 mei 2023, 15:31 Overigens kwam er ook bij het publiek (ook bij mij) pas laat in de wedstrijd wat leven in. Eerst bij de achterstand van ajax en daarna pas serieus bij de penalty.
Misschien is niet alleen het spel, maar zijn ook de supporters van AZ te reactief (pas iets doen na een positieve prikkel) ipv pro-actief eraan bij te dragen dat er iets kan gebeuren.
we can come an end
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16258
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

differentcook schreef: 29 mei 2023, 15:56 Misschien is niet alleen het spel, maar zijn ook de supporters van AZ te reactief (pas iets doen na een positieve prikkel) ipv pro-actief eraan bij te dragen dat er iets kan gebeuren.
Een waarheid als een koe!

Maar nou misten we natuurlijk wel onze “vaandeldragers”, de “beste” supporters onderaan de Benside :wink:
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2252
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

Langedijk schreef: 29 mei 2023, 13:08
AZ heeft tegen de top 7 maar 2 keer met alle geluk van de wereld de 0 gehouden dit seizoen. Daar kun je dus niet op vertrouwen.
Je kunt kampioen worden zonder ook maar één enkele wedstrijd in het seizoen de 0 te houden zolang je maar, zoals ik al aangaf, doorgaans meer doelpunten scoort dan je tegenstander.
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11179
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

differentcook schreef: 29 mei 2023, 15:56 Misschien is niet alleen het spel, maar zijn ook de supporters van AZ te reactief (pas iets doen na een positieve prikkel) ipv pro-actief eraan bij te dragen dat er iets kan gebeuren.
Een beter leven begint ook hier bij jezelf.

Ik vond de mensen best actief fluiten toen dat rondspelen bij 1-1 echt niet meer te pruimen was.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Plaats reactie