AZ-PSV (zo 28 mei, 14.30u)

Eredivisie, bekerduel of oefenpotje: bespreek hier alle wedstrijden van het vlaggenschip
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

SimonPoulsen schreef: 30 mei 2023, 20:57 Ja van die balletjes die jij bijna binnen kunt blazen.
Ik heb er zoveel van balletjes gezien dit seizoen waar de bal voor de open doelmond langs ging en het nog geen tien centimeter scheelde en je dus haast kon blazen.

Blijft nog steeds de vraag van even terug hangen, waarom is dit nul XG? Het team heeft toch de hele verdediging aan gort gespeeld door die bal daar te krijgen?
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6571
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

FugAZi schreef: 31 mei 2023, 05:49 Ik heb er zoveel van balletjes gezien dit seizoen waar de bal voor de open doelmond langs ging en het nog geen tien centimeter scheelde en je dus haast kon blazen.

Blijft nog steeds de vraag van even terug hangen, waarom is dit nul XG? Het team heeft toch de hele verdediging aan gort gespeeld door die bal daar te krijgen?
De waarom kan je zelf ook wel beantwoorden. Dat zijn de tekortkomingen van data. Dat soort dingen kan je niet kwantificeren.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

SimonPoulsen schreef: 31 mei 2023, 08:03 De waarom kan je zelf ook wel beantwoorden. Dat zijn de tekortkomingen van data. Dat soort dingen kan je niet kwantificeren.
OK dank je, dat vermoeden had ik wel, maar ik dacht dat jij er misschien meer kijk op had. Ik ga nog eens navragen/uitzoeken hoe de grote kansen en grote kansen missen op sofascore gekwalificeerd worden.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6571
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

FugAZi schreef: 31 mei 2023, 20:00 OK dank je, dat vermoeden had ik wel, maar ik dacht dat jij er misschien meer kijk op had. Ik ga nog eens navragen/uitzoeken hoe de grote kansen en grote kansen missen op sofascore gekwalificeerd worden.
Het is op basis van een hele grote database van schoten van de afgelopen tig jaar. Hoeveel procent van schoten vanaf waar gaat erin. Vooral de positie vanaf waar je "schiet" is dus een belangrijke factor. De pass die je krijgt is dan weer geen factor, en ook de tegenstand van de defensie is lastig te verwerken.

Resultaat daarvan is dus dat vaak halfbakken voorzetten tussen het doel en de 11 meter, die je net kan schampen met voet/hoofd, als bcm de boeken in gaan. En echt de open schietkansen, die doorgaans wel redelijk terecht zijn.

Daarom ben ik niet zon fan van deze stat. Bijna iedere spits verzamelt er wel een stuk of 10-15.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

SimonPoulsen schreef: 31 mei 2023, 21:18 Het is op basis van een hele grote database van schoten van de afgelopen tig jaar. Hoeveel procent van schoten vanaf waar gaat erin. Vooral de positie vanaf waar je "schiet" is dus een belangrijke factor. De pass die je krijgt is dan weer geen factor, en ook de tegenstand van de defensie is lastig te verwerken.

Resultaat daarvan is dus dat vaak halfbakken voorzetten tussen het doel en de 11 meter, die je net kan schampen met voet/hoofd, als bcm de boeken in gaan. En echt de open schietkansen, die doorgaans wel redelijk terecht zijn.

Daarom ben ik niet zon fan van deze stat. Bijna iedere spits verzamelt er wel een stuk of 10-15.
Ja ik ben ook geen fan. Nogmaals dank voor de uitleg.
Plaats reactie