ajax-AZ (za 6 mei, 21.00u)

Eredivisie, bekerduel of oefenpotje: bespreek hier alle wedstrijden van het vlaggenschip
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6514
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

salmonyappi schreef: 07 mei 2023, 15:23 Waren het puur “treiterliedjes” (waarbij ik me afvraag welke teksten dat dan zijn) is het inderdaad overdreven.
Treiterliedjes zijn bijvoorbeeld:
-Wie niet springt, die is een jood
-Alle joden zijn homo

Dat is niet anti-semitisch, omdat met joden alleen ajax-fans worden bedoeld.

Maar betrek je de woorden Hamas, gas en/of branden erbij zoals ik ook wel eens in liedjes voorbij hoor komen, dan betrek je het duidelijk op het joodse volk. En dat gaat echt veel te ver.
Gebruikersavatar
072
Fanatic
Berichten: 692
Lid geworden op: 23 apr 2022, 20:00
Locatie: Lille

galblazer schreef: 07 mei 2023, 12:29 Huilen met de wolven in het bos, dat is wat de meeste forummers hier doen. Ik weet niet welke liedjes er gezongen zijn, maar ik kan het wel raden. Het zijn de liedjes die overal in de stadions al tientallen jaren gezongen worden en die niets met discriminatie of racisme te maken hebben. Het is puur om te treiteren. En om dan een trein met 150 supporters stil te zetten en de mannen een nachtje vast te zetten, gaat veel en veel te ver. Maar dat kan allemaal in Nederland. Voetbal wordt steeds minder leuk. Binnenkort geen bier meer, geen hatelijke liedjes en wedstrijden op dinsdagmorgen vroeg i v m de uitzendrechten. Ik ben er klaar mee
Ik ben het deels met je eens, bier verbod, wedstrijdtijden aanpassen ivm uitzendrechten etc, allemaal fucking kut, maar hatelijke liedjes (racistisch/antisemitisch etc) hoeft van mij niet perse.
Van Alkmaar begint de victorie
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6579
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Forza AZ schreef: 07 mei 2023, 15:49 Treiterliedjes zijn bijvoorbeeld:
-Wie niet springt, die is een jood
-Alle joden zijn homo

Dat is niet anti-semitisch, omdat met joden alleen ajax-fans worden bedoeld.

Maar betrek je de woorden Hamas, gas en/of branden erbij zoals ik ook wel eens in liedjes voorbij hoor komen, dan betrek je het duidelijk op het joodse volk. En dat gaat echt veel te ver.
Ik gooi even de klassieke jij-bak richting Feyenoord.

Daar stond bij de klassieker voor het stadion een (ingehuurde/betaalde) "artiest" Hamas Hamas joden aan het gas in te zetten. De meute havensnuivers zong lekker mee. Ze hadden ze toen alle 40 duizend ook op moeten pakken.

Maar inderdaad als het om die eerste 2 liedjes gaat, is de ophef compleet overdreven. Gaat het om het hamas gedoe, dan mag je dat best aanpakken. Al blijft het allemaal maar een willekeur tot en met.

Het nieuwe lijflied van veel clubs is tegenwoordig ook "ajax moet dood en AZ moet kapot,
en zondag dan schoppen we tegenstander x verrot." Vind ik ook niet zo gezellig.
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11181
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

SimonPoulsen schreef: 07 mei 2023, 18:04
Maar inderdaad als het om die eerste 2 liedjes gaat, is de ophef compleet overdreven. Gaat het om het hamas gedoe, dan mag je dat best aanpakken. Al blijft het allemaal maar een willekeur tot en met.
Ik begrijp nu:

Iets over een terreurgroep uit de westbank en het verwensen van een vergassingsdood

Als je daar na 3 keer waarschuwen mee doorgaat ben je wat mij betreft nooit meer welkom bij AZ. Ik hoop dan ook dat de club alle namen doorgespeeld krijgt.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12546
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Langedijk schreef: 07 mei 2023, 18:51 Ik begrijp nu:

Iets over een terreurgroep uit de westbank en het verwensen van een vergassingsdood

Als je daar na 3 keer waarschuwen mee doorgaat ben je wat mij betreft nooit meer welkom bij AZ. Ik hoop dan ook dat de club alle namen doorgespeeld krijgt.
Dit soort stomme liedjes (mee)zingen is stom, maar eigenlijk, neem ik aan, zonder enige betekenis; niemand die het zingt staat achter de tekst.
Jij post hier vrij vaak lelijke dingen over AZ spelers die je wel lijkt te menen (al zijn die dan weer minder vergaand dan de nietgemeende teksten over Hamas en Joden)
we can come an end
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11181
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

differentcook schreef: 07 mei 2023, 19:01 Dit soort stomme liedjes (mee)zingen is stom, maar eigenlijk, neem ik aan, zonder enige betekenis; niemand die het zingt staat achter de tekst.
Jij post hier vrij vaak lelijke dingen over AZ spelers die je wel lijkt te menen (al zijn die dan weer minder vergaand dan de nietgemeende teksten over Hamas en Joden)
Ja, en die meen ik dan ook. Maar ga je nu ‘Sugawara kan er geen reet van’ vergelijken met ‘Joden aan het gas’? Dan ben je echt nog dommer dan ik al dacht.

Maat van me zat na een concert in Amsterdam met van die gasten in de trein terug. Ze waren compleet doorgesnoven.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
072
Fanatic
Berichten: 692
Lid geworden op: 23 apr 2022, 20:00
Locatie: Lille

differentcook schreef: 07 mei 2023, 19:01 Dit soort stomme liedjes (mee)zingen is stom, maar eigenlijk, neem ik aan, zonder enige betekenis; niemand die het zingt staat achter de tekst.
Jij post hier vrij vaak lelijke dingen over AZ spelers die je wel lijkt te menen (al zijn die dan weer minder vergaand dan de nietgemeende teksten over Hamas en Joden)
Belachelijke vergelijking.
Van Alkmaar begint de victorie
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12546
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

072 schreef: 07 mei 2023, 19:47 Belachelijke vergelijking.
Ja, dit soort reacties had ik al wel verwacht. Tijd dat zaken eens realistisch bekeken worden ipv de standaard nietszeggende reacties
we can come an end
Gebruikersavatar
072
Fanatic
Berichten: 692
Lid geworden op: 23 apr 2022, 20:00
Locatie: Lille

differentcook schreef: 07 mei 2023, 20:09 Ja, dit soort reacties had ik al wel verwacht. Tijd dat zaken eens realistisch bekeken worden ipv de standaard nietszeggende reacties
Het enige wat realistisch bekeken moet worden zijn jouw vergelijkingen. Je kan niet serieus menen dat zeggen dat iemand er niks van bakt vergelijkbaar, en zelfs erg, is dan antisemitische spreekkoren. Het gaat er niet om of iemand achter de tekst staat of niet, op het moment dat je deelneemt verspreid je een boodschap, bedoeld of onbedoeld. En antisemitische/racistische boodschappen zijn toch even iets erger dan zeggen Sugawara er weer eens niks van bakt (of whatever Langedijk z'n mening is).
Van Alkmaar begint de victorie
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12546
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

072 schreef: 07 mei 2023, 20:18 Het enige wat realistisch bekeken moet worden zijn jouw vergelijkingen. Je kan niet serieus menen dat zeggen dat iemand er niks van bakt vergelijkbaar, en zelfs erg, is dan antisemitische spreekkoren. Het gaat er niet om of iemand achter de tekst staat of niet, op het moment dat je deelneemt verspreid je een boodschap, bedoeld of onbedoeld. En antisemitische/racistische boodschappen zijn toch even iets erger dan zeggen Sugawara er weer eens niks van bakt (of whatever Langedijk z'n mening is).
Het is m.i. geen antisemitisme, maar gewoon dom groepsgedrag adhv een sleetse betekenisloze leus
(het gaat niet eens over Joden, maar over ajacieden)
(en de verontwaardiging die vervolgens geuit wordt, is plichtmatig om niet aan de verkeerde kant te staan)
we can come an end
Gebruikersavatar
072
Fanatic
Berichten: 692
Lid geworden op: 23 apr 2022, 20:00
Locatie: Lille

differentcook schreef: 07 mei 2023, 20:23 Het is m.i. geen antisemitisme, maar gewoon dom groepsgedrag adhv een sleetse betekenisloze leus
(het gaat niet eens over Joden, maar over ajacieden)
(en de verontwaardiging die vervolgens geuit wordt, is plichtmatig om niet aan de verkeerde kant te staan)
Ah oke sorry, ik zal het volgende keer goedkeuren dan 👍 Ga weg met je schijnheilige gedrag man
Het is geen betekenisloze leus, of je het anders bedoeld of niet. Ik kan ook geen racistische leus pakken en zeggen "ja maar ik bedoel iemand anders ermee", het blijft een racistische leus.
Van Alkmaar begint de victorie
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12546
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

072 schreef: 07 mei 2023, 20:38 Ah oke sorry, ik zal het volgende keer goedkeuren dan 👍 Ga weg met je schijnheilige gedrag man
Het is geen betekenisloze leus, of je het anders bedoeld of niet. Ik kan ook geen racistische leus pakken en zeggen "ja maar ik bedoel iemand anders ermee", het blijft een racistische leus.
Het heeft niet mijn goedkeuring, maar de opgezwollen reacties erop ook niet. Let's get real ipv telkens het bekende betekenisloze ritueel af te spelen
we can come an end
Gebruikersavatar
072
Fanatic
Berichten: 692
Lid geworden op: 23 apr 2022, 20:00
Locatie: Lille

differentcook schreef: 07 mei 2023, 20:44 Het heeft niet mijn goedkeuring, maar de opgezwollen reacties erop ook niet. Let's get real ipv telkens het bekende betekenisloze ritueel af te spelen
Gast het enige wat jij doet is schijnheilig lopen doen op een forum, coffee shop revolutionary. Get zelf eerst maar eens real.
Van Alkmaar begint de victorie
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12546
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

072 schreef: 07 mei 2023, 20:48 Gast het enige wat jij doet is schijnheilig lopen doen op een forum, coffee shop revolutionary. Get zelf eerst maar eens real.
Ik pleit hier juist tegen (en steek mijn nek daarbij uit) het standaard schijnheilige antisemitisme roepen
we can come an end
Gebruikersavatar
072
Fanatic
Berichten: 692
Lid geworden op: 23 apr 2022, 20:00
Locatie: Lille

differentcook schreef: 07 mei 2023, 20:50 Ik pleit hier juist tegen het standaard schijnheilige antisemitisme roepen
Nee, je doet alsof je boven iedereen staat en de rest het alleen maar nu afkeurt. En daarna ben jij juist degene die het normaliseert.
Van Alkmaar begint de victorie
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12546
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

072 schreef: 07 mei 2023, 20:55 Nee, je doet alsof je boven iedereen staat en de rest het alleen maar nu afkeurt. En daarna ben jij juist degene die het normaliseert.
Ik zeg gewoon hoe het in mijn ogen is, zonder mezelf daarbij ergens te plaatsen. Ik normaliseer de leuzen niet, ik keur ze af, maar ik zeg ook wat over de reacties.
we can come an end
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2254
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

Ben het in dezen duidelijk met Differentcook eens. 'wie niet springt' is nog tot daar aan toe maar 'Hamas' is buitengewoon onsmakelijk. Toch geloof ik niet dat er ook maar één van gasten werkelijk antisemitisch is. Dus zijn ze opgepakt voor het roepen van leuzen die ze niet echt menen en waarvan ze ook de impact op veel andere mensen niet begrijpen. Voor hun is het gewoon een variatie op 'ajax dood!'

Ondertussen kon de Amsterdamse politie, en de driehoek die hen aanstuurt, weer wat deugpunten scoren.
En AZ kon natuurlijk niet anders dan snel afstand nemen van dat groepje.
Gebruikersavatar
072
Fanatic
Berichten: 692
Lid geworden op: 23 apr 2022, 20:00
Locatie: Lille

AZA'dam schreef: 07 mei 2023, 21:30 Ben het in dezen duidelijk met Differentcook eens. 'wie niet springt' is nog tot daar aan toe maar 'Hamas' is buitengewoon onsmakelijk. Toch geloof ik niet dat er ook maar één van gasten werkelijk antisemitisch is. Dus zijn ze opgepakt voor het roepen van leuzen die ze niet echt menen en waarvan ze ook de impact op veel andere mensen niet begrijpen. Voor hun is het gewoon een variatie op 'ajax dood!'

Ondertussen kon de Amsterdamse politie, en de driehoek die hen aanstuurt, weer wat deugpunten scoren.
En AZ kon natuurlijk niet anders dan snel afstand nemen van dat groepje.
Punt is dat onwetendheid niet de betekenis wegneemt. Overigens vind ik nou ook weer niet dat je hiervoor een stadionverbod moet krijgen, een nacht in de cel moet doorbrengen oid, maar ik vind wel dat dit niet geaccepteerd moeten worden.
Van Alkmaar begint de victorie
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6579
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

072 schreef: 07 mei 2023, 21:45 Punt is dat onwetendheid niet de betekenis wegneemt. Overigens vind ik nou ook weer niet dat je hiervoor een stadionverbod moet krijgen, een nacht in de cel moet doorbrengen oid, maar ik vind wel dat dit niet geaccepteerd moeten worden.
Je bent vooral dom als je na 3x waarschuwen het nog een vierde keer inzet. Dan is de lol er ook wel vanaf zou je zeggen. Maar inderdaad, het was weer makkelijk scoren vanuit de autoriteiten daar. Kijk ons de boel eens aanpakken.
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

AZA'dam schreef: 07 mei 2023, 21:30 Ben het in dezen duidelijk met Differentcook eens. 'wie niet springt' is nog tot daar aan toe maar 'Hamas' is buitengewoon onsmakelijk. Toch geloof ik niet dat er ook maar één van gasten werkelijk antisemitisch is. Dus zijn ze opgepakt voor het roepen van leuzen die ze niet echt menen en waarvan ze ook de impact op veel andere mensen niet begrijpen. Voor hun is het gewoon een variatie op 'ajax dood!'
Als ze werkelijk geen idee hebben welke impact zulk gedrag heeft op een bevolkingsgroep en het aanzien van het voetbal (en AZ!), dan zijn ze nog dommer dan ik al dacht en verdienen ze dat nachtje cel misschien nog wel meer dan wanneer ze het wel snapten: dan leren ze er misschien nog wat van.

Maar schijnbaar vind jij het in elkaar slaan van politie, het vandaliseren van een busje en het scanderen van racistische leuzen niet zo erg en slechts een variatie op 'ajax moet dood'.
____________
Hoc est nihil
Plaats reactie