Yukinari Sugawara (2025)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Drommedaris
Seizoenkaarthouder
Berichten: 263
Lid geworden op: 24 aug 2023, 10:13

salmonyappi schreef: 01 jan 2024, 12:17 Als je kijkt naar het verschil in urgentie en intrinsieke (zichtbare) motivatie tussen Suga en Kerkez dan val je bij het kijken naar Suga bijkans in slaap…….
Vind het verschil tussen Sugawara nu en de Sugawara van twee seizoenen ook erg groot als het gaat om gedrevenheid, urgentie, felheid en motivatie. Het is allemaal enorm ingezakt. Zonder consequenties (uiteraard).
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6570
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Drommedaris schreef: 01 jan 2024, 12:43 Vind het verschil tussen Sugawara nu en de Sugawara van twee seizoenen ook erg groot als het gaat om gedrevenheid, urgentie, felheid en motivatie. Het is allemaal enorm ingezakt. Zonder consequenties (uiteraard).
Ik blijf het zeggen. Maar dat gedoe met die corners drukt heel zwaar op zijn aanvallende bijdrages. Hij overlapt letterlijk nooit meer. Ik ben echt benieuwd hoe Kasius dat gaat invullen. Hopelijk met Lahdo voor zich.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9159
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Drommedaris schreef: 01 jan 2024, 12:43 Vind het verschil tussen Sugawara nu en de Sugawara van twee seizoenen ook erg groot als het gaat om gedrevenheid, urgentie, felheid en motivatie. Het is allemaal enorm ingezakt. Zonder consequenties (uiteraard).
Of zijn dat net als bij de rest, instructies?
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Drommedaris
Seizoenkaarthouder
Berichten: 263
Lid geworden op: 24 aug 2023, 10:13

DeZuivelDuivel schreef: 01 jan 2024, 18:32 Of zijn dat net als bij de rest, instructies?
Zou heel goed lunnen. Sowieso lijken al die verdedigende instructies, impulscontrole en angsthazentactiek me funest voor de motivatie (en spelvreugde) van voetballers.
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

DeZuivelDuivel schreef: 01 jan 2024, 18:32 Of zijn dat net als bij de rest, instructies?
Het zijn instructies. Als je op Sugawara let zie je dat hij niet de overlap zoekt, maar vaak defensief op het middenveld plaatsneemt. Het overlappen en naar voren stomen is alleen bedoeld voor Wolfe, waardoor je altijd nog 3 á 4 mensen 'achter' de bal hebt. Het zijn hele verdedigende instructies, die ongetwijfeld komen vanuit de technische staf. Het is een verdedigende instructie die komt uit passief voetbal.

Ik begrijp wel wat de technische staf ermee wil bereiken. Als je kijkt naar een Daley Blind bij Girona, dan zie je dat hij de rol ook soms zo invult. Het zou de bedoeling zijn dat Yuki met goede passjes één linie kan overslaan, om zo snel de buitenspelers of spitsen 1-op-1 te zetten. Of in ieder geval de bal snel bij de aanvallers terecht kunnen krijgen. Dit kan werken. Voorbeeld hiervan dat we allemaal kennen is Daley Blind of Zinchenko.

Slot deed dit ook al vaak met Wijndal. Daar heeft Jansen het geleerd. Vervolgens heeft Jansen in het laatste seizoen dat Wijndal hier speelde juist veelal Wijndal in de huidige rol van Sugawara laten spelen. Ook dat was geen succes, want hoewel hij veel assists had (door Karlsson), was het toch wel zijn minste seizoen voetballend gezien. Slot doet het nu ook weleens met zijn buitenspelers, maar de crux zit hem in dat de backs soms naar binnen komen en andere keren wél voor de overlap kiezen. Zo blijft het spel gevarieerd en lastig in te schatten voor de tegenstander. Die moet dan elke keer reageren op een andere invulling van de posities.

In het geval van Jansen is het spel al jaren erg gestructureerd. Dat zou goed kunnen zijn met een laagvlieger. Ongetwijfeld dat Jansen een goede coach is voor elke club die in het rechterrijtje voetbalt, maar voor ons is dat niet zo. Tegenstanders passen ons namelijk vaker aan op ons, dan wij op hun. Sugawara komt nauwelijks meer aan de rechterkant om ondersteuning te bieden of te overlappen, omdat hij vast zit in het gestructureerde spel van AZ.

Eén van de dingen die ik het liefste zou zien in de tweede seizoenshelft, is dat hij dit zou aanpassen. Hierdoor hebben onze vleugelspelers altijd ten minste één afspeelmogelijkheid en creëer je een overtal op de flanken. Omdat verdedigers van de tegenstander hierop moeten anticiperen ontstaan er ook grotere ruimtes in het centrum van de verdediging. Waar de CAM/SP of zelfs een opkomende CM vervolgens in kunnen duiken.
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11178
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Hopelijk zit Japan lang in het toernooi. En is er daarna geen vliegverkeer mogelijk vanuit Qatar.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
vriend
Basisspeler
Berichten: 2609
Lid geworden op: 15 sep 2006, 23:38
Locatie: Alkmaar

Leuk feitje: Yuki is door Voetbalzone gekozen in het elftal van de eerste seizoenshelft.
Net als Pavlidis overigens.
Morele winnaars zijn slechte verliezers.
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11178
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

vriend schreef: 02 jan 2024, 15:09 Leuk feitje: Yuki is door Voetbalzone gekozen in het elftal van de eerste seizoenshelft.
Net als Pavlidis overigens.
Lachwekkend

Maar het zegt genoeg over het niveau op die sites. Een back die assists geeft, die moet wel goed zijn.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12535
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Langedijk schreef: 02 jan 2024, 15:38 Lachwekkend

Maar het zegt genoeg over het niveau op die sites. Een back die assists geeft, die moet wel goed zijn.
Yuki en Pavlidis zijn ook de AZ selectiespelers met veruit de hoogste marktwaarde op het moment (volgens transfermarkt)
we can come an end
vriend
Basisspeler
Berichten: 2609
Lid geworden op: 15 sep 2006, 23:38
Locatie: Alkmaar

Langedijk schreef: 02 jan 2024, 15:38 Lachwekkend
Heerlijk als je de te verwachten reactie kan uitlokken.

Maar je hebt wel gelijk. Het gaat van kwaad tot erger mét onze Japanse vriend.
Morele winnaars zijn slechte verliezers.
MarkusHenriksen19
Supporter
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2019, 07:00

differentcook schreef: 02 jan 2024, 15:40 Yuki en Pavlidis zijn ook de AZ selectiespelers met veruit de hoogste marktwaarde op het moment (volgens transfermarkt)
Suki staat er gewoon op voor 15 miljoen. Al weet ik niet of dat helemaal terecht is.
Maarten Martens is de enige speler van deze eeuw die de beker én landstitel als speler won. Als trainer is het je ook gegund

Eerste wedstrijd: AZ-Aalesunds FK 6-0 (25-8-2011, vEL)

>Huiberts, wijs ook BMI de deur én volg gerust zelf!
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9159
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

SchoorlAZ schreef: 02 jan 2024, 06:36 Het zijn instructies. Als je op Sugawara let zie je dat hij niet de overlap zoekt, maar vaak defensief op het middenveld plaatsneemt. Het overlappen en naar voren stomen is alleen bedoeld voor Wolfe, waardoor je altijd nog 3 á 4 mensen 'achter' de bal hebt. Het zijn hele verdedigende instructies, die ongetwijfeld komen vanuit de technische staf. Het is een verdedigende instructie die komt uit passief voetbal.

Ik begrijp wel wat de technische staf ermee wil bereiken. Als je kijkt naar een Daley Blind bij Girona, dan zie je dat hij de rol ook soms zo invult. Het zou de bedoeling zijn dat Yuki met goede passjes één linie kan overslaan, om zo snel de buitenspelers of spitsen 1-op-1 te zetten. Of in ieder geval de bal snel bij de aanvallers terecht kunnen krijgen. Dit kan werken. Voorbeeld hiervan dat we allemaal kennen is Daley Blind of Zinchenko.

Slot deed dit ook al vaak met Wijndal. Daar heeft Jansen het geleerd. Vervolgens heeft Jansen in het laatste seizoen dat Wijndal hier speelde juist veelal Wijndal in de huidige rol van Sugawara laten spelen. Ook dat was geen succes, want hoewel hij veel assists had (door Karlsson), was het toch wel zijn minste seizoen voetballend gezien. Slot doet het nu ook weleens met zijn buitenspelers, maar de crux zit hem in dat de backs soms naar binnen komen en andere keren wél voor de overlap kiezen. Zo blijft het spel gevarieerd en lastig in te schatten voor de tegenstander. Die moet dan elke keer reageren op een andere invulling van de posities.

In het geval van Jansen is het spel al jaren erg gestructureerd. Dat zou goed kunnen zijn met een laagvlieger. Ongetwijfeld dat Jansen een goede coach is voor elke club die in het rechterrijtje voetbalt, maar voor ons is dat niet zo. Tegenstanders passen ons namelijk vaker aan op ons, dan wij op hun. Sugawara komt nauwelijks meer aan de rechterkant om ondersteuning te bieden of te overlappen, omdat hij vast zit in het gestructureerde spel van AZ.

Eén van de dingen die ik het liefste zou zien in de tweede seizoenshelft, is dat hij dit zou aanpassen. Hierdoor hebben onze vleugelspelers altijd ten minste één afspeelmogelijkheid en creëer je een overtal op de flanken. Omdat verdedigers van de tegenstander hierop moeten anticiperen ontstaan er ook grotere ruimtes in het centrum van de verdediging. Waar de CAM/SP of zelfs een opkomende CM vervolgens in kunnen duiken.
Dit vind ik een heldere analyse. Zelf denk ik dat de kracht van Sugawara inderdaad juist in de overlap zit. de achterlijn halen en dan die splijtende pass (over de grond graag) de 16 in. Zo heb ik het hem in het verleden vaker zien doen. Daarmee krijg je ook automatisch dat een speler als bijvoorbeeld Odgaard in een veel betere positie is als hij de bal krijgt. 1-2tjes heb ik Sugawara in het verleden ook veel zien doen. De vloeiende aanvallende beweging voorwaarts zou samen met een Addai heel goed kunnen werken. Zelf zie ik er ook meer in om op die manier aanvallend te spelen (precies ook waarom ik wat viezer ben van Van Brederode tenzij hij vooruit denkt en ook wel van de tactiek die Jansen hanteert wellicht).
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9159
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

vriend schreef: 02 jan 2024, 16:28 Heerlijk als je de te verwachten reactie kan uitlokken.

Maar je hebt wel gelijk. Het gaat van kwaad tot erger mét onze Japanse vriend.
Ik hoop heel hard dat een club als Arsenal, Liverpool of Borussia Dortmund voor onze Japanner gaat.
Die zijn én nog bereid het bedrag te betalen, én trekken vaak Japanners aan, én dan slaagt ie misschien zelfs nog en dan kunnen jullie nog harder vol verbazing lachen. Dan wint iedereen! :wink:
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12535
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Na Ryan nu ook Yuki nog zeker een wedstrijd langer op de Asia cup (hij zat wel op de bank)
we can come an end
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9159
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Ik denk dat we Yuki missen voor zijn voetballende en aanvallende impulsen.
Maar ik zal daar vast alleen in staan.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12535
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

DeZuivelDuivel schreef: 24 jan 2024, 20:00 Ik denk dat we Yuki missen voor zijn voetballende en aanvallende impulsen.
Maar ik zal daar vast alleen in staan.
Jij staat niet alleen :kerst:
we can come an end
SchoorlAZ
Invaller
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 jan 2013, 10:56

DeZuivelDuivel schreef: 24 jan 2024, 20:00 Ik denk dat we Yuki missen voor zijn voetballende en aanvallende impulsen.
Maar ik zal daar vast alleen in staan.
Meeste kansen gecreëerd uit de Eredivisie.
Als Martens hem goed gebruikt, haal je nog meer uit hem.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6570
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

SchoorlAZ schreef: 25 jan 2024, 03:44 Meeste kansen gecreëerd uit de Eredivisie.
Als Martens hem goed gebruikt, haal je nog meer uit hem.
Ja dus stoppen met die domme corners. En volle focus op de overlap met Lahdo/Addai.
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5436
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

Hij staat bij Japan niet eens in de basis tegen Bahrein.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12535
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

pAZcal schreef: 31 jan 2024, 11:48 Hij staat bij Japan niet eens in de basis tegen Bahrein.
Hoop dat ze verliezen en hij zondag bij ons in de basis staat
we can come an end
Plaats reactie