Lichting 2003 (AZ O18, 2020/21)

De jeugd is de toekomst. Alles over de jonge talenten van AZ.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9161
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Het zou misschien goed zijn om deze lichting integraal over te hevelen naar Jong AZ om zo een doorontwikkeling van dit team te zien.
Alleen kom je dan natuurlijk met de vraag : wat moet je met de overige jongens.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2254
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

DeZuivelDuivel schreef: 30 apr 2023, 11:26 Het zou misschien goed zijn om deze lichting integraal over te hevelen naar Jong AZ om zo een doorontwikkeling van dit team te zien.
Alleen kom je dan natuurlijk met de vraag : wat moet je met de overige jongens.
Las dat er 10 jongens van het Youth League team bij de selectie zaten voor MVV uit. Sommigen zijn nog jong en onvolwassen genoeg voor een jaartje in de jeugd. Anderen zijn al zo goed dat ze bij de A-selectie mee kunnen. Verder heb je natuurlijk nog spelers tot 23 die ook veelbelovend zijn. Het hele team integraal overhevelen zal dus uiteraard niet gebeuren want je wilt toch ook gewoon in de sterkst mogelijke samenstelling aantreden in de KKD.
Het feit dat Sierksma doorschuift vind ik ook al veelzeggend. Zo kan hij met veel van dezelfde jongens door blijven werken.
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

Ik vond het gisteren bij de huldiging schandalig hoe er gereageerd werd toen de burgemeester het woord voerde. We hebben met Bruinooge een voetbalhater als burgemeester gehad, met Roemer een voetballiefhebber, maar geen AZ fan, en nu met Schouten een voetballiefhebber én AZ-fan. En maar fluiten en schelden op deze dame. Wat wil je als supporter van AZ dan nog meer?

Een smet op een verder leuk feestje, ondanks de fakkel-as in mijn bier, op mijn jas en in mijn haar.
____________
Hoc est nihil
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16258
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Grifo schreef: 30 apr 2023, 16:13 Ik vond het gisteren bij de huldiging schandalig hoe er gereageerd werd toen de burgemeester het woord voerde. We hebben met Bruinooge een voetbalhater als burgemeester gehad, met Roemer een voetballiefhebber, maar geen AZ fan, en nu met Schouten een voetballiefhebber én AZ-fan. En maar fluiten en schelden op deze dame. Wat wil je als supporter van AZ dan nog meer?
Figuren die dat doen snappen er gewoon maar erg weinig van. Een autoriteit hoort uitgefloten te worden toch?
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9161
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

AZA'dam schreef: 30 apr 2023, 14:30 Las dat er 10 jongens van het Youth League team bij de selectie zaten voor MVV uit. Sommigen zijn nog jong en onvolwassen genoeg voor een jaartje in de jeugd. Anderen zijn al zo goed dat ze bij de A-selectie mee kunnen. Verder heb je natuurlijk nog spelers tot 23 die ook veelbelovend zijn. Het hele team integraal overhevelen zal dus uiteraard niet gebeuren want je wilt toch ook gewoon in de sterkst mogelijke samenstelling aantreden in de KKD.
Het feit dat Sierksma doorschuift vind ik ook al veelzeggend. Zo kan hij met veel van dezelfde jongens door blijven werken.
Ik denk voor de verandering dat het eens interessant is om die jongens niet gelijk naar de a-selectie over te hevelen, maar ze eerst echt als team met een AZ spirit so to speak nog een jaar in de KKD te laten spelen en daar alleen jongens uit te pikken (Denk aan Goes) die écht nodig zijn. Gewoon om te zien of het team zich zo ook staande kan houden in de KKD, dat jongens uit het team ook kunnen excelleren op dat niveau en de speeltijd krijgen die noodzakelijk is.

Het is maar een gedachte en het zal uiteraard altijd een mix worden, maar ben benieuwd wat voor een plan er is om deze jongens ook écht door te laten breken.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6579
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

DeZuivelDuivel schreef: 30 apr 2023, 18:18 Ik denk voor de verandering dat het eens interessant is om die jongens niet gelijk naar de a-selectie over te hevelen, maar ze eerst echt als team met een AZ spirit so to speak nog een jaar in de KKD te laten spelen en daar alleen jongens uit te pikken (Denk aan Goes) die écht nodig zijn. Gewoon om te zien of het team zich zo ook staande kan houden in de KKD, dat jongens uit het team ook kunnen excelleren op dat niveau en de speeltijd krijgen die noodzakelijk is.

Het is maar een gedachte en het zal uiteraard altijd een mix worden, maar ben benieuwd wat voor een plan er is om deze jongens ook écht door te laten breken.
Juist ja. En niet 240 wedstrijden 220 teams (zoals nu het geval is). Het is een uitstekende leerschool. Het is heel anders voetballen tegen leeftijdsgenoten van 16-18 dan tegen BramvPolen, Verheidt en noem ze maar op.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16258
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

SimonPoulsen schreef: 30 apr 2023, 20:53 Juist ja. En niet 240 wedstrijden 220 teams (zoals nu het geval is). Het is een uitstekende leerschool. Het is heel anders voetballen tegen leeftijdsgenoten van 16-18 dan tegen BramvPolen, Verheidt en noem ze maar op.
Sorry, wat bedoel je hiermee?
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6579
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

salmonyappi schreef: 30 apr 2023, 21:51 Sorry, wat bedoel je hiermee?
Dat jong AZ zo goed als nooit met het zelfde basiselftal speelt.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12546
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

SimonPoulsen schreef: 01 mei 2023, 05:45 Dat jong AZ zo goed als nooit met het zelfde basiselftal speelt.
Inderdaad. Ik kan me wel voorstellen dat Maarten op een gegeven moment wil kunnen trainen en opstellingen wil kunnen maken met een vaste groep
we can come an end
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13944
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

SimonPoulsen schreef: 01 mei 2023, 05:45 Dat jong AZ zo goed als nooit met het zelfde basiselftal speelt.
Volgens mij spelen ze dit seizoen juist wel heel vaak met een vaste kern.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13944
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Grifo schreef: 30 apr 2023, 16:13 Ik vond het gisteren bij de huldiging schandalig hoe er gereageerd werd toen de burgemeester het woord voerde. We hebben met Bruinooge een voetbalhater als burgemeester gehad, met Roemer een voetballiefhebber, maar geen AZ fan, en nu met Schouten een voetballiefhebber én AZ-fan. En maar fluiten en schelden op deze dame. Wat wil je als supporter van AZ dan nog meer?

Een smet op een verder leuk feestje, ondanks de fakkel-as in mijn bier, op mijn jas en in mijn haar.
Helemaal mee eens. Als er één burgemeester AZ-minded is dan is het Anja Schouten wel. Was er zelfs bij in Barcelona om Onder 18/19 te supporten in de Youth League.
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11181
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Ik las een column van Alkmaarder Ronald van der Horst:

https://www.tennispassie.com/column-ron ... r-horst-4/

Met name het eerste gedeelte vond ik wel interessant, de rest gaat over tennis. Ik heb de geboortes per kwartaal eens toegepast op 2 selecties van AZ.

Jong AZ: 9-5-4-3
AZ onder 18: 6-14-1-1

Verhaal klopt dus wel grotendeels. Ik ben benieuwd of AZ hier bij de scouting specifiek op let. Of dat in de toekomst gaat doen.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

AZ onderkent dit probleem ook en is daar actief beleid op aan het voeren. Helaas kun je het niet helemaal voorkomen, omdat inschrijvingen voor een bepaald team aan leeftijdsgrenzen is gebonden (geboren op of na januari xxxx). Maar bij het selectiebeleid, zowel intern met opleiders als extern met scouts, probeert AZ door dit leeftijdsverschil heen te kijken. Veel meer dan andere clubs in Nederland.

Zolang de KNVB/UEFA niet fluide inschrijfeisen stelt (bijv per kwartaal/maand de grens opschuiven), zal het nooit volledig te voorkomen zijn. Iemand die een half jaar ouder is dan zijn teamgenoten zal fysiek vaak ook verder zijn, waardoor deze een voorsprong heeft tov de jongere teamgenoten.
____________
Hoc est nihil
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Langedijk schreef: 01 mei 2023, 14:40 Ik las een column van Alkmaarder Ronald van der Horst:

https://www.tennispassie.com/column-ron ... r-horst-4/

Met name het eerste gedeelte vond ik wel interessant, de rest gaat over tennis. Ik heb de geboortes per kwartaal eens toegepast op 2 selecties van AZ.

Jong AZ: 9-5-4-3
AZ onder 18: 6-14-1-1

Verhaal klopt dus wel grotendeels. Ik ben benieuwd of AZ hier bij de scouting specifiek op let. Of dat in de toekomst gaat doen.
Dank je voor het uitzoeken. Ik sta hier wel van te kijken dat de eerste kwartalen nog steeds zo over vertegenwoordigd zijn. Bij de lezingen van AZ universiteit of van de jeugdopleiding werd dit fenomeen al jaren geleden geduid en werd het als een kans gezien om juist in de andere kwartalen talenten te vinden.

De opgegeven reden dat het eerste kwartaal is namelijk simpel want de spelers uit het eerste kwartaal zijn soms wel een 11 maanden ouder dan in het laatste kwartaal en lijken daarom fysiek veel verder dan hun jongere jaargenoten (die werden dan ook altijd het eerste gescout).
Om dit tegen te gaan spreekt AZ in de jeugd over fysieke leeftijd en zijn de groepen zo ingedeeld dat iedere speler de juiste weerstand krijgt.
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11181
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

FugAZi schreef: 01 mei 2023, 17:17 Om dit tegen te gaan spreekt AZ in de jeugd over fysieke leeftijd en zijn de groepen zo ingedeeld dat iedere speler de juiste weerstand krijgt.
Zeker op jongere leeftijd is 11 maanden verschil inderdaad enorm. Op latere leeftijd zijn de kwartalen meer in balans. Bij AZ 1 is dat bijvoorbeeld 6-7-5-6. Maar als ik dan onderscheid maak tussen de Nederlandse en buitenlandse spelers:

Nederlanders: 5-6-2-2
Niet Nederlanders: 1-1-3-4

Waarbij ik degenen met een dubbele nationaliteit even tot de Nederlanders reken.

Dat is dan weer enigszins opvallend.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9161
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

AZ 4 Life schreef: 01 mei 2023, 07:49 Volgens mij spelen ze dit seizoen juist wel heel vaak met een vaste kern.
Het hangt er maar van af wat je er precies mee wil zeggen, maar zelfs in het gunstigste geval gaat het niet helemaal op.

Er zijn 5 spelers die we ook in AZ 1 zien die hier namelijk roet in het eten gooien :
Barasi, Buurmeester, Dekker (deels geblesseerd natuurlijk), Lahdo en van Brederode.

Er zijn ook spelers uit de youth league selectie én inmiddels AZ 1 die roet in het eten gooien:
Meerdink, de Jong en Goes.

Dan zijn er nog een aantal spelers die de youth league en/of onder 18 uitruilen voor wedstrijden bij Jong AZ o.a.:
Poku, Kwakman, Daal, Twisk, Schouten, Van Aken, Dekkers, Stam, Owusu-Oduro

De 'vaste kern' van Jong AZ voor zover die kan worden vastgesteld na 35 wedstrijden op moment van schrijven en nog maar 3 wedstrijden te gaan is lastig te omschrijven.
Alleen Griffith heeft 30 wedstrijden gehaald en deed niet mee in andere teams.
Ik tel om die reden 20 wedstrijden of meer, want dat is ook aan het eind van het seizoen meer dan de helft. De vast kern bestaat dan uit:
Griffith(30) Reverson(27), de Jong(23), Buurmeester(24), Twisk(22), Schouten(27), van Aken(21), Engel(29), Stam(21), Postma(nét met precies 20), Goes (nét met precies 20).


Opmerkingen:
- Wie goed telt komt dan uit op 11 spelers, een aantal daarvan zijn concurrenten voor dezelfde positie en er zit géén keeper bij.
- Helemaal uitzonderlijk in 'negatieve' zin zijn Kewal en Koster die de 20 wedstrijden niet eens halen en uitschieter Pynadath die met moeite op 5 komt en daarmee zelfs achter Lahdo en van Brederode zit(ieder 6).
- Helemaal uitzonderlijk in 'positieve' zin zijn Schouten die met 27 KKD wedstrijden aangevuld met de youth league én nog wat partijtjes in onder 18 in totaal op 41 duels uit komt én Goes die met onder 18, Youth League, Jong AZ en AZ 1 op 38 wedstrijden uit komt.
- Verder vallen Fedde de Jong (31 duels totaal ondanks dat hij bij AZ 1 vaak moest banken en zo 16 potentiële duels heeft gemist), Daal(40 duels), Addai (43 duels), en Kwakman (47! duels) positief op vanwege hun totale belasting in wedstrijden dit seizoen.
- Barasi(16) en Meerdink(17) zijn concurrenten voor dezelfde positie, maar vallen niet om die reden buiten de boot. Alleen Meerdink zou nog erbij kunnen als hij de komende 3 wedstrijden in de spits van Jong AZ staat.


Wie de opstellingen vervolgens bekijkt ziet dan ook nog eens dat de posities in het elftal veelvuldig wissselen, ook bij de jongens die vaker meedoen. Zo heeft Griffith het meest in het team gestaan, maar heeft hij wel 6 verschillende posities bezet in het veld en haalt hij net geen 20 wedstrijden op 'zijn' rechtsbuiten positie.



Wie bovenstaande betoog te veel vind om te lezen hier de korte conclusies voor AZ 4 Life:
1. Er is geen enkele speler die alle 35 wedstrijden van Jong AZ (op dit moment) heeft bijgewoond
2. Er is maar één speler die 30+ wedstrijden heeft gespeeld en één die er in de buurt komt.
3. Er zijn 3 'oudere' spelers die relatief te weinig hebben gespeeld
4. Er is een kerngroep vast te stellen, maar die kerngroep vormt geen duidelijk elftal (zie punt 5).
5. Er is veelvuldig van positie gewisseld om de wisselende spelersgroep te faciliteren.
6. Niet relevant, maar na deze analyse heb ik nog meer hoop voor een aantal jongens uit deze lichting.

Conclusie:
Vaste kern is wel een érg los begrip
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Langedijk schreef: 01 mei 2023, 18:34 Zeker op jongere leeftijd is 11 maanden verschil inderdaad enorm. Op latere leeftijd zijn de kwartalen meer in balans. Bij AZ 1 is dat bijvoorbeeld 6-7-5-6. Maar als ik dan onderscheid maak tussen de Nederlandse en buitenlandse spelers:

Nederlanders: 5-6-2-2
Niet Nederlanders: 1-1-3-4

Waarbij ik degenen met een dubbele nationaliteit even tot de Nederlanders reken.

Dat is dan weer enigszins opvallend.
Zeker opvallend, leuk weetje :D
Gebruikersavatar
AlkmaarForever
Reservespeler
Berichten: 1826
Lid geworden op: 10 dec 2006, 09:22
Locatie: Alkmaar

Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12546
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Wordt dit gespeeld met een ander team en trainer dan waarmee vorig seizoen gespeeld is? Of zal voor de gelegenheid zoveel mogelijk met dezelfde spelers (die voor een deel nu bij jong AZ zijn beland) worden getraind onder Sierksma?
we can come an end
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16258
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

differentcook schreef: 17 jul 2023, 10:04 Wordt dit gespeeld met een ander team en trainer dan waarmee vorig seizoen gespeeld is? Of zal voor de gelegenheid zoveel mogelijk met dezelfde spelers (die voor een deel nu bij jong AZ zijn beland) worden getraind onder Sierksma?
Nou, dat vroeg ik mij dus ook af! Het lijkt mij logisch(er) dat ze met hetzelfde team gaan spelen. Misschien weet Forza dat?
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Plaats reactie