Prestaties / Tactiek

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Lekker toch dat je met zo kuttrainer plek 1 pakt in deze ronde :roll:
DonnyDelano
Oude garde
Berichten: 1347
Lid geworden op: 16 jul 2018, 20:08

Ik was echt 'bang' voor deze serie wedstrijden, maar 10 punten in de laatste 4 wedstrijden is echt fantastisch. Nu Feyenoord nog slopen volgende week!
AZuid-Scharwoude
Invaller
Berichten: 2250
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:00

DonnyDelano schreef: 09 okt 2022, 14:36 Ik was echt 'bang' voor deze serie wedstrijden, maar 10 punten in de laatste 4 wedstrijden is echt fantastisch. Nu Feyenoord nog slopen volgende week!
Als we als publiek dan de prestatie van tegen ajax thuis minimaal evenaren vergroten we de kans op een goed resultaat aanzienlijk. Kom op AZ!
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3395
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Grappig om de reacties uit augustus te lezen en te kijken naar de huidige stand :). Dat gezegd hebbende: hier weer even een tussenstandje om te kijken hoe AZ het doet in de Eredivisie t.o.v. voorgaande seizoenen. Het moge duidelijk zijn dat AZ het natuurlijk zeer goed doet. Sterker nog: gemeten vanaf het kampioensjaar heeft AZ na speelronde 9 nog nooit zoveel punten behaald. Dat geeft natuurlijk nog geen garanties voor een goed resultaat aan het einde van het seizoen, maar dat AZ het seizoen goed begonnen is lijkt een understatement.

In meerdere seizoenen lijkt er vanaf speelronde 13 t/m 17 een nivellering te ontstaan qua behalen van punten. Dit jaar valt die periode precies vóór en na het WK (speelronde 14 tegen PSV is de laatste wedstrijd voor het WK). Hopelijk kan AZ de huidige vorm behouden en doortrekken tot na het WK.
.
AZ_PuntenEredivisie_Vanaf08-09_speelronde9.PNG
AZ_PuntenEredivisie_Vanaf08-09_speelronde9.PNG (165.62 KiB) 1443 keer bekeken
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

DiepeMast schreef: 12 okt 2022, 10:18 Het moge duidelijk zijn dat AZ het natuurlijk zeer goed doet. Sterker nog: gemeten vanaf het kampioensjaar heeft AZ na speelronde 9 nog nooit zoveel punten behaald. Dat geeft natuurlijk nog geen garanties voor een goed resultaat aan het einde van het seizoen, maar dat AZ het seizoen goed begonnen is lijkt een understatement.

In meerdere seizoenen lijkt er vanaf speelronde 13 t/m 17 een nivellering te ontstaan qua behalen van punten. Dit jaar valt die periode precies vóór en na het WK (speelronde 14 tegen PSV is de laatste wedstrijd voor het WK). Hopelijk kan AZ de huidige vorm behouden en doortrekken tot na het WK.
.
AZ_PuntenEredivisie_Vanaf08-09_speelronde9.PNG
Leuke grafiek. Die andere grijze lijn, die bijna gelijk loopt met dit seizoen is seizoen 2011/12, toch?
____________
Hoc est nihil
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12538
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

DiepeMast schreef: 12 okt 2022, 10:18 Grappig om de reacties uit augustus te lezen en te kijken naar de huidige stand :). Dat gezegd hebbende: hier weer even een tussenstandje om te kijken hoe AZ het doet in de Eredivisie t.o.v. voorgaande seizoenen. Het moge duidelijk zijn dat AZ het natuurlijk zeer goed doet. Sterker nog: gemeten vanaf het kampioensjaar heeft AZ na speelronde 9 nog nooit zoveel punten behaald. Dat geeft natuurlijk nog geen garanties voor een goed resultaat aan het einde van het seizoen, maar dat AZ het seizoen goed begonnen is lijkt een understatement.

In meerdere seizoenen lijkt er vanaf speelronde 13 t/m 17 een nivellering te ontstaan qua behalen van punten. Dit jaar valt die periode precies vóór en na het WK (speelronde 14 tegen PSV is de laatste wedstrijd voor het WK). Hopelijk kan AZ de huidige vorm behouden en doortrekken tot na het WK.
.
AZ_PuntenEredivisie_Vanaf08-09_speelronde9.PNG
Leuke grafiek, ja.
Heb jij die gemaakt? Zo ja, dan ben ik benieuwd naar het gemiddelde over de jaren. Het lijkt een vast iets te zijn dat aan het eind (~ vanaf ronde 25-25) meer punten worden verspeeld (maar het kan ook zo zijn dat de dikgedrukte seizoenen zo'n tendens alleen suggereren)
Laatst gewijzigd door differentcook op 12 okt 2022, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
we can come an end
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3395
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Grifo schreef: 12 okt 2022, 10:37 Leuke grafiek. Die andere grijze lijn, die bijna gelijk loopt met dit seizoen is seizoen 2011/12, toch?
Klopt!
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12538
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Viel me vandaag op dat ballen halverwege de helft van de tegenstander (of zelfs iets verder) regelmatig naar de zijkanten worden gespeeld. De Wit leek dit behoorlijk automatisch, te doen (net als Weghorst) terwijl met wat moeite je allicht direct iemand in een goede positie brengt voor de goal.
we can come an end
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6571
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

differentcook schreef: 16 okt 2022, 21:00 Viel me vandaag op dat ballen halverwege de helft van de tegenstander (of zelfs iets verder) regelmatig naar de zijkanten worden gespeeld. De Wit leek dit behoorlijk automatisch, te doen (net als Weghorst) terwijl met wat moeite je allicht direct iemand in een goede positie brengt voor de goal.
DeWit is sowieso allergisch om zelf initiatief te nemen in de aanval. Paar kaatspogingen in de 16 waren weer dramatisch. Maar hij is zich blijkbaar in ieder geval bewust van zn eigen tekortkomingen door alles maar direct naar buiten te spelen. Maar het maakt voetballen rond de 16 wel heel erg lastig.

Komen ook nog steeds veel te weinig in schietpositie rond de 16 meter, wat ik hier al vaker heb benoemd. Zeker in zon wedstrijd als vandaag waar het aanvallend niet loopt, vind ik dat onbegrijpelijk als je Reijnders, Karlsson en Odgaard hebt lopen.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6548
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

30 oktober: drie minuten na de rust een tegendoelpunt
27 oktober: 1 minuut na de 2-0 een tegendoelpunt
23 oktober: in de zesde minuut een eerste tegentreffer
16 oktober: 5 minuten na de 1-0 van AZ scoort Feyenoord
6 oktober: 3 minuten na de 1-0 van AZ scoort Apollon

Opvallend rijtje in de maand Oktober 2022. Ik kan niks concluderen, Maar misschien wel een stevig signaal dat er wat 'volwassener' moet worden gevoetbald.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10213
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Ferry schreef: 31 okt 2022, 10:55 30 oktober: drie minuten na de rust een tegendoelpunt
27 oktober: 1 minuut na de 2-0 een tegendoelpunt
23 oktober: in de zesde minuut een eerste tegentreffer
16 oktober: 5 minuten na de 1-0 van AZ scoort Feyenoord
6 oktober: 3 minuten na de 1-0 van AZ scoort Apollon

Opvallend rijtje in de maand Oktober 2022. Ik kan niks concluderen, Maar misschien wel een stevig signaal dat er wat 'volwassener' moet worden gevoetbald.
Het is ook wel een algemeen bekend fenomeen: dat na een doelpunt snel een ander doelpunt valt.

- meen ik -
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

Antti Opdam schreef: 31 okt 2022, 11:43 Het is ook wel een algemeen bekend fenomeen: dat na een doelpunt snel een ander doelpunt valt.

- meen ik -
Ja, meestal gebeurt dat wel binnen een minuut of 1-90. Soms gebeurt het niet. Dan blijft het 1-0 of 0-1.
____________
Hoc est nihil
Gebruikersavatar
Wildcat
Invaller
Berichten: 2337
Lid geworden op: 09 jan 2021, 21:44
Contacteer:

Ik weet niet of dit hier thuis hoort maar ik heb wel het gevoel dat deze spelersgroep een erg goede chemie met elkaar heeft en dat ook de nieuwe jongens goed worden opgevangen door de groep.

Dit haal ik uit observaties van beelden na de wedstrijd en wat socialmedia uploads waarbij ik dan zag hoe ze met het halve team inclusief vrouwen/vriendinnen buiten het voetbal gezellig met elkaar uit eten gaan ook.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10213
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Wildcat schreef: 03 nov 2022, 20:01 Ik weet niet of dit hier thuis hoort maar ik heb wel het gevoel dat deze spelersgroep een erg goede chemie met elkaar heeft en dat ook de nieuwe jongens goed worden opgevangen door de groep.

Dit haal ik uit observaties van beelden na de wedstrijd en wat socialmedia uploads waarbij ik dan zag hoe ze met het halve team inclusief vrouwen/vriendinnen buiten het voetbal gezellig met elkaar uit eten gaan ook.
Klopt.

Heb dit jaar ook nog Pavlidis, Beukema, Reijnders e.a. midweeks in Haarlem zien eten. Zag er best gezellig uit.

Maar ik dacht eerder dat dit topic omhoog was gekomen omdat de prestaties best aardig zijn, maar het spel (de tactiek) nogal belabberd.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12538
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Sem Westerveld heeft gisteravond een erg sterke wedstrijd gekeept tegen Roda. Goed gekeept op de lijn met goed positioneren en duiken en ook goed uitgekomen en ballen uit de lucht geplukt in een vol 16-meter gebied.
we can come an end
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12538
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Van Gaal vindt het belangrijk dat er moet worden geschopt tegen de hierarchie in een selectie zegt hij juist, dat deze niet moet vast staan. Jansen vindt een duidelijke hierarchie juist belangrijk. Opvallend verschil van idee.
Reden daarvoor is volgens Van Gaal dat bij zo'n vaste hierarchie teveel automatisch denken ontstaat en anders iedereen op scherp blijft. Ik hoop dat Jansen hier eens op bevraagd wordt.
we can come an end
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9160
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

differentcook schreef: 11 nov 2022, 12:27 Van Gaal vindt het belangrijk dat er moet worden geschopt tegen de hierarchie in een selectie zegt hij juist, dat deze niet moet vast staan. Jansen vindt een duidelijke hierarchie juist belangrijk. Opvallend verschil van idee.
Reden daarvoor is volgens Van Gaal dat bij zo'n vaste hierarchie teveel automatisch denken ontstaat en anders iedereen op scherp blijft. Ik hoop dat Jansen hier eens op bevraagd wordt.
Gelukkig dat je het van Van Gaal wel aanneemt :wink:
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12538
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

DeZuivelDuivel schreef: 11 nov 2022, 17:32 Gelukkig dat je het van Van Gaal wel aanneemt :wink:
Ik heb mijn standpunt hier niet verwoord volgens mij. Maar het is wel zo dat ik mijn wenkbrouwn optrok bij de hierarchiegedachte van Jansen (al toen ik erover las)
we can come an end
Leeuwenhart
Seizoenkaarthouder
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 dec 2017, 17:31

differentcook schreef: 12 nov 2022, 19:12 Ik heb mijn standpunt hier niet verwoord volgens mij. Maar het is wel zo dat ik mijn wenkbrouwn optrok bij de hierarchiegedachte van Jansen (al toen ik erover las)
Dat werkt alleen als je met een Europese topselectie werkt. Toen van Gaal hier zat was er ook een duidelijke hiërarchie. Je moet gewoon duidelijk zijn en je aan je woord houden. Dat doen Jansen en van Gaal volgens mij beide prima.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12538
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Na de winterstop met twee aanvallende middenvelders spelen, De Wit en Mihailovic?

keeper
Hatiziakos/Yuki Vanheusden BMI Kerkez
Clasie/Bazoer
De Wit Mihailovic
Odgaard Pavlidis Karlsson
we can come an end
Plaats reactie