Staan op de Ben-Side

Dé plek voor alle supporterszaken. Sfeer, de SV, alles komt aan bod
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5436
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

Ja, dat is de wortel van het probleem inderdaad.
Maar hoe gaan we garanderen dat ouders hun kind(eren) opvoeden?
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16258
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

pAZcal schreef: 21 mei 2023, 10:32 Ja, dat is de wortel van het probleem inderdaad.
Maar hoe gaan we garanderen dat ouders hun kind(eren) opvoeden?
Precies…….daar zit een groot onoplosbaar probleem.

Het is toch m.i. over het algemeen een bepaalde sociale klasse en daar doe je weinig aan. Zonder arrogant te doen en zonder mensen te diskwalificeren: ik heb heel veel voetbalsupporters met kinderen in mijn vriendenkring waarvan er niet één ook maar ooit in de buurt van (een vorm van) hooliganisme is geweest……..die zitten gewoon gezellig naast pa op de tribune………
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
072
Fanatic
Berichten: 692
Lid geworden op: 23 apr 2022, 20:00
Locatie: Lille

salmonyappi schreef: 21 mei 2023, 10:56 Precies…….daar zit een groot onoplosbaar probleem.

Het is toch m.i. over het algemeen een bepaalde sociale klasse en daar doe je weinig aan. Zonder arrogant te doen en zonder mensen te diskwalificeren: ik heb heel veel voetbalsupporters met kinderen in mijn vriendenkring waarvan er niet één ook maar ooit in de buurt van (een vorm van) hooliganisme is geweest……..die zitten gewoon gezellig naast pa op de tribune………
Tuurlijk, als je met pa gaat kom je daar niet mee in aanraking, je bent tenslotte ver verwijderd van die groep. Maar als jongere is het niet heel gek dat je liever met maten naar een wedstrijd gaat dan met je pa. Wegschuiven als "alleen een bepaalde sociale klasse doet dit" is dit makkelijk, en dit is denk ook niet waar, je ziet verschillende soorten jongeren in deze groepen.

Als 16-17-18 jarige ben je super gevoellig voor groepsdruk en heb je ook een bepaalde drang om jezelf te bewijzen/"stoer" te zijn en wil je graag ergens bij horen (want je hebt meestal nog niet echt een eigen identiteit). Dan is het vrij gemakkelijk om in dit gedrag mee te gaan, grootste deel is ook gewoon meelopers (van de ~50/100(?) man die naar de hoofdtribune ging stond het grootste deel maar een beetje te kijken). Dit is een groter maatschappelijk probleem dan voetbal. De echt raddraaiers zouden ergens anders wel voor overlast zorgen als het niet bij AZ was.
Van Alkmaar begint de victorie
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16258
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

072 schreef: 21 mei 2023, 11:13 Tuurlijk, als je met pa gaat kom je daar niet mee in aanraking, je bent tenslotte ver verwijderd van die groep. Maar als jongere is het niet heel gek dat je liever met maten naar een wedstrijd gaat dan met je pa. Wegschuiven als "alleen een bepaalde sociale klasse doet dit" is dit makkelijk, en dit is denk ook niet waar, je ziet verschillende soorten jongeren in deze groepen.

Als 16-17-18 jarige ben je super gevoellig voor groepsdruk en heb je ook een bepaalde drang om jezelf te bewijzen/"stoer" te zijn en wil je graag ergens bij horen (want je hebt meestal nog niet echt een eigen identiteit). Dan is het vrij gemakkelijk om in dit gedrag mee te gaan, grootste deel is ook gewoon meelopers (van de ~50/100(?) man die naar de hoofdtribune ging stond het grootste deel maar een beetje te kijken). Dit is een groter maatschappelijk probleem dan voetbal. De echt raddraaiers zouden ergens anders wel voor overlast zorgen als het niet bij AZ was.
Ik ging ook met maten, maar wij stonden niet op de Ben-side………..dat is ook een keuze.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
072
Fanatic
Berichten: 692
Lid geworden op: 23 apr 2022, 20:00
Locatie: Lille

salmonyappi schreef: 21 mei 2023, 12:09 Ik ging ook met maten, maar wij stonden niet op de Ben-side………..dat is ook een keuze.
Want iedereen op de Ben-side is per definite slecht :lol: Zitten ook gewoon genoeg prima gasten tussen die gewoon fanatiek fan zijn en graag voor sfeer zorgen. Maar iedereen over 1 kam scheren en jezelf ophemelen tot de "betere sociale klasse" is natuurlijk lekker makkelijk 😉
Van Alkmaar begint de victorie
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16258
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

072 schreef: 21 mei 2023, 12:16 Want iedereen op de Ben-side is per definite slecht :lol: Zitten ook gewoon genoeg prima gasten tussen die gewoon fanatiek fan zijn en graag voor sfeer zorgen. Maar iedereen over 1 kam scheren en jezelf ophemelen tot de "betere sociale klasse" is natuurlijk lekker makkelijk 😉
Zo bedoel ik het toch niet? Natuurlijk is het leeuwendeel prima supporter.
En ik had al gezegd “zonder mensen te diskwalificeren”.

Ik bedoel dat je kiest om op de Ben-side te gaan staan.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12538
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

072 schreef: 21 mei 2023, 12:16 Maar iedereen over 1 kam scheren en jezelf ophemelen tot de "betere sociale klasse" is natuurlijk lekker makkelijk 😉
Dat is helaas ook een wijdverbreid fenomeen, zeker ook in bestuurskamers
we can come an end
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2252
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

072 schreef: 21 mei 2023, 11:13
Als 16-17-18 jarige ben je super gevoellig voor groepsdruk en heb je ook een bepaalde drang om jezelf te bewijzen/"stoer" te zijn en wil je graag ergens bij horen (want je hebt meestal nog niet echt een eigen identiteit). Dan is het vrij gemakkelijk om in dit gedrag mee te gaan, grootste deel is ook gewoon meelopers (van de ~50/100(?) man die naar de hoofdtribune ging stond het grootste deel maar een beetje te kijken). Dit is een groter maatschappelijk probleem dan voetbal. De echt raddraaiers zouden ergens anders wel voor overlast zorgen als het niet bij AZ was.
Klopt, maar dat kwam ook omdat ze een smalle trap op moesten waar ze boven tegengehouden werden door twee oudere terugvechtende WH-supporters, zoals je ziet op dat videootje. De meesten kwamen dus niet eens in de buurt van de West Ham kliek.
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

072 schreef: 21 mei 2023, 11:13 Als 16-17-18 jarige ben je super gevoellig voor groepsdruk en heb je ook een bepaalde drang om jezelf te bewijzen/"stoer" te zijn en wil je graag ergens bij horen (want je hebt meestal nog niet echt een eigen identiteit). Dan is het vrij gemakkelijk om in dit gedrag mee te gaan, grootste deel is ook gewoon meelopers (van de ~50/100(?) man die naar de hoofdtribune ging stond het grootste deel maar een beetje te kijken). Dit is een groter maatschappelijk probleem dan voetbal. De echt raddraaiers zouden ergens anders wel voor overlast zorgen als het niet bij AZ was.
Ja, in die leeftijdscategorie ben je gevoeliger voor groepsdruk. Maar het is ook zoals Yappie zegt: naar de Benside gaan met je maten, hier verboden middelen consumeren en je laten gaan is ook een keuze. Je kan ook op Vak V of de Molenaar zitten en je gewoon gedragen. Ik heb het altijd vrij gemakkelijk gevonden om niet in dat gedrag mee te gaan.

Bovendien denk ik niet dat het gros van deze broekies elders voor overlast gezorgd zouden hebben. Bij het voetbal tref je namelijk juist zoveel gelijkgestemden, dezelfde idionlten, die de emotie van de wedstrijd, de anonimiteit in en groepsdruk van de tribune en de mogelijkheid jezelf ongezien de tering in te snuiven en zuipen gebruiken om los te gaan. De aanleiding voor het gedrag is een maatschappelijk probleem, de uiting zelf is een voetbalprobleem. Het gebeurt eigenlijk alleen maar in het voetbal...
____________
Hoc est nihil
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12538
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

072 schreef: 21 mei 2023, 11:13 Tuurlijk, als je met pa gaat kom je daar niet mee in aanraking, je bent tenslotte ver verwijderd van die groep. Maar als jongere is het niet heel gek dat je liever met maten naar een wedstrijd gaat dan met je pa. Wegschuiven als "alleen een bepaalde sociale klasse doet dit" is dit makkelijk, en dit is denk ook niet waar, je ziet verschillende soorten jongeren in deze groepen.

Als 16-17-18 jarige ben je super gevoellig voor groepsdruk en heb je ook een bepaalde drang om jezelf te bewijzen/"stoer" te zijn en wil je graag ergens bij horen (want je hebt meestal nog niet echt een eigen identiteit). Dan is het vrij gemakkelijk om in dit gedrag mee te gaan, grootste deel is ook gewoon meelopers (van de ~50/100(?) man die naar de hoofdtribune ging stond het grootste deel maar een beetje te kijken). Dit is een groter maatschappelijk probleem dan voetbal. De echt raddraaiers zouden ergens anders wel voor overlast zorgen als het niet bij AZ was.
Kijk, dit getuigt van inzicht. Beter dan reactief blaten
we can come an end
AZ fanatic 4-life
Fanatic
Berichten: 631
Lid geworden op: 28 feb 2004, 12:12
Locatie: alkmaar

pAZcal schreef: 21 mei 2023, 09:46 Het grootste kutgevoel is dat er nu geen AZ supporters naar NEC mogen.
Ik roep iedereen op die deze kinderen kent om bij de eerste mogelijkheid een bekertje koude chocomel over ze heen te gooien.
Ja, echt slim. #-o
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6548
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Gebruikersavatar
Metalingus
Oude garde
Berichten: 1359
Lid geworden op: 10 aug 2005, 13:22
Locatie: Heemskerk

Er zijn er al een paar die zich bij de politie hebben gemeld omdat ze niet met hun snufferd op de nationale tv te zien willen zijn.
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11179
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Ferry schreef: 22 mei 2023, 10:51 Dinsdag in opsporing verzocht.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/4620986 ... ag-te-zien
Ze zullen wel juichen bij dat programma. Eindelijk weer eens blanke verdachten :wink:

Maar het is natuurlijk triest dat je die gasten zelf niet kunt identificeren in je eigen stadion. Ze hadden alle toegangspoorten meteen moeten afsluiten.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
Perry
Invaller
Berichten: 2016
Lid geworden op: 25 nov 2006, 19:49

Langedijk schreef: 22 mei 2023, 12:57 Ze zullen wel juichen bij dat programma. Eindelijk weer eens blanke verdachten :wink:

Maar het is natuurlijk triest dat je die gasten zelf niet kunt identificeren in je eigen stadion. Ze hadden alle toegangspoorten meteen moeten afsluiten.
Ik geloof dat ik daar ook een gat in het hek zag, dus dat hebben ze ongetwijfeld geprobeerd.
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

salmonyappi schreef: 21 mei 2023, 09:58 Ik zou de ouders willen oproepen hun kinderen gewoon even op te voeden.
Is post-natale abortie nog een optie?
____________
Hoc est nihil
MarkusHenriksen19
Supporter
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2019, 07:00

Naar aanleiding van al langere frustraties over de bekende gastjes in de harde kern: waarom is een verbod op gezichtsbedekkende kleding niet mogelijk? Er zijn genoeg plaatsen waar dat al geldt, zoals een tankstation. Laat die gastjes maar een rechtszaak aanspannen, dan kunnen ze het daar beargumenteren. Daarnaast zijn camera's met gezichtsherkenning ondertussen eerder regel dan uitzondering, ik mag aannemen dat AZ daar ondertussen (triest genoeg) ook aan gaat beginnen
Maarten Martens is de enige speler van deze eeuw die de beker én landstitel als speler won. Als trainer is het je ook gegund

Eerste wedstrijd: AZ-Aalesunds FK 6-0 (25-8-2011, vEL)

>Huiberts, wijs ook BMI de deur én volg gerust zelf!
Gebruikersavatar
Perry
Invaller
Berichten: 2016
Lid geworden op: 25 nov 2006, 19:49

De uitbereiding safe-standing gaat (voorlopig) niet door.

De timing laat denken dat het een verband heeft met West Ham-thuis, maar ik neem aan (en hoop) dat dat niet doorslaggevend is geweest. Iedereen die nu een seizoenskaart in vak V heeft, is door AZ benaderd. Wat als vrijwel iedereen daar heeft gezegd: ik wil daar blijven zitten. Dat kun je ook niet negeren.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12538
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

16 jongens hebben zich gemeld bij de politie, blijkbaar ook jongens waarvan ze geen foto hebben. Heeft toch veel succes dat druk opvoeren.
Is een aanzienlijk deel van de capuchons en allicht komt daar vandaag nog wat bij of misschien nog via via

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3864775 ... egeldheden
we can come an end
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

Perry schreef: 23 mei 2023, 08:26 De uitbereiding safe-standing gaat (voorlopig) niet door.

De timing laat denken dat het een verband heeft met West Ham-thuis, maar ik neem aan (en hoop) dat dat niet doorslaggevend is geweest. Iedereen die nu een seizoenskaart in vak V heeft, is door AZ benaderd. Wat als vrijwel iedereen daar heeft gezegd: ik wil daar blijven zitten. Dat kun je ook niet negeren.
Wat wel jammer is dat de media (oa Televaag) schrijven dat het niet meer komt, terwijl het is uitgesteld
Lijkt me begrijpelijk besluit, na donderdag en het overleg van gisteren wil je als AZ toch eerst veel meer weten, voordat je die investering doet. Kan me ook voorstellen dat er druk is geweesst vanuit politie/gemeente om dit vooralsnog uit te stellen

Opmerkelijk (maar helaas niet verassend) is wel dat de diverse accounts op social media heel snel zijn met het veroordelen van dit besluit, maar oorverdovend stil zijn om wat dit besluit mede veroorzaakt heeft te veroordelen
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Plaats reactie