Geloof, Politiek & Racisme II

Het forum waarin men naar hartelust kan discussieren op een hoogstaand niveau.

Provinciale Statenverkiezingen in maart 2019:

Peiling eindigde op 02 jul 2019, 18:21

CDA
1
4%
PvdA
0
Geen stemmen
VVD
6
21%
SP
2
7%
PVV
4
14%
FvD
8
29%
Groen Links
4
14%
ChristenUnie
0
Geen stemmen
D66
3
11%
DENK
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 28
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6547
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

differentcook schreef: 15 mar 2024, 18:54 Het maakt ons land kapot, het breekt alleen maar af en nooit komt er iets van de grond, iedere vier jaar weer wat anders, omdat het anders is [...]
Sorry, maar je hebt er geen verstand van. En geen kijk op. De tegenstem is er altijd al. In 1981 kwamen Koot en Bie met notabene de tegenpartij.

Daarnaast: we komen in de laatste 42 jaar van 3 kabinetten Lubbers; 2 kabinetten Kok; 4 kabinetten Balkenende en 4 kabinetten Rutte. Hoezo is er geen ruimte om iets van de grond te krijgen vanwege 'de verdraaide populisten'?
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6547
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

salmonyappi schreef: 15 mar 2024, 18:24 Prachtig dat dit kan in een democratie maar lees dan ook even wat de andere plannen van deze partijen zijn. Ik maak me sterk dat veel hierop stemmende mensen dat niet weten.
Ik denk dat de gemiddelde VVD, CDA of D66 stemmer ook amper weet wat er in het partijprogram staat.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12535
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Ferry schreef: 15 mar 2024, 19:38 Sorry, maar je hebt er geen verstand van. En geen kijk op. De tegenstem is er altijd al. In 1981 kwamen Koot en Bie met notabene de tegenpartij.

Daarnaast: we komen in de laatste 42 jaar van 3 kabinetten Lubbers; 2 kabinetten Kok; 4 kabinetten Balkenende en 4 kabinetten Rutte. Hoezo is er geen ruimte om iets van de grond te krijgen vanwege 'de verdraaide populisten'?
Internet heeft alles veranderd, onze democratie is uitgehold
we can come an end
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12535
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Ferry schreef: 15 mar 2024, 19:39 Ik denk dat de gemiddelde VVD, CDA of D66 stemmer ook amper weet wat er in het partijprogram staat.
Ook daarom moet de democratie met urgentie fundamenteel anders
we can come an end
vriend
Basisspeler
Berichten: 2609
Lid geworden op: 15 sep 2006, 23:38
Locatie: Alkmaar

differentcook schreef: 15 mar 2024, 13:27 Je begint met allerlei vragen (in de vorm van bezwaren).
Tegelijkertijd zeg je dat onze democratie niet perfect is (wat mij betreft een eufemisme, we denderen vrolijk en blind het ravijn in).
Je moet ook niet willen streven naar perfectionisme cookie. Dat resulteert alleen maar in teleurstellingen en depressiviteit.
En realistisch, wat hebben al die proteststemmers nu bereikt de afgelopen tijd? Helemaal niets. De gevestigde orde kan rustig op het pluche blijven zitten.
Morele winnaars zijn slechte verliezers.
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5436
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

differentcook schreef: 15 mar 2024, 18:54 Ik zeg wel dat het sukkels zijn en niet prachtig dat dit kan. Het maakt ons land kapot, het breekt alleen maar af en nooit komt er iets van de grond, iedere vier jaar weer wat anders, omdat het anders is en mensen die constructief zijn en werk maken van een serieuze stem zien iemand anders met hun kutgedrag het land saboteren. Meer nog: door dit afbraakstemgedrag is de politiek inmiddels bevolkt door populisten en theatermakers, het systeem selecteert dat uit. Alles down the drain.
BAH
Iedereen die iets anders wil dan wat jij wil, is een afbreker. En dat geldt voor iedereen, in een zekere zin. Ik bedoel dus niet jou persoonlijk.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6547
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

differentcook schreef: 15 mar 2024, 19:40 Internet heeft alles veranderd, onze democratie is uitgehold
Welnee. Internet heeft er ook voor gezorgd dat het leeuwendeel van de stemmers meer geinformeerd zijn.
Stemwijzers helpen met het stemmen.

Zit er risico in Internet: zeker. Maar niet meer of minder risico dan de dorpspastoor die jou vertelt wat je moet stemmen.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12535
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Ferry schreef: 16 mar 2024, 07:08 Welnee. Internet heeft er ook voor gezorgd dat het leeuwendeel van de stemmers meer geinformeerd zijn.
Stemwijzers helpen met het stemmen.

Zit er risico in Internet: zeker. Maar niet meer of minder risico dan de dorpspastoor die jou vertelt wat je moet stemmen.
De schaal is heel anders dan een dorpspastoor, het heeft nu de schaal van de grootte van de democratie.
Daarnaast zorgen (polariserende) algoritmen voor een ontwrichting
we can come an end
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6547
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

differentcook schreef: 16 mar 2024, 13:30 Daarnaast zorgen (polariserende) algoritmen voor een ontwrichting
Ja, dat basel je nu al twee pagina's. Maar dan zou ik me maar in je bunker voor gaan bereiden op de einde der tijden.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12535
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Ferry schreef: 16 mar 2024, 15:41 Ja, dat basel je nu al twee pagina's. Maar dan zou ik me maar in je bunker voor gaan bereiden op de einde der tijden.
Ik ben positiever ingesteld dan dat, doe wat ik kan
Echt geen pretje jouw stomme kansloze posts te lezen en erop te reageren
we can come an end
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9159
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

AZ 4 Life schreef: 14 mar 2024, 14:25 Die zijn er zeker geweest ja, maar dat is wel bij meerdere partijen het geval. Maar goed, juist door dit soort simpele opmerkingen is het helemaal mooi om te zien hoe de bewindspersonen van NsC, PVV en BBB het zouden doen. Laat maar zien dat je het beter kan.
Niet dat ik het met Differentcook eens ben, maar dit is ook weer lekker eraan voorbijgepraat: VVD voert al jaren de lijstjes aan met belangenverstrengeling en wanbestuur. Recentelijk toch ook nog uit arrogantie een paar staatsrechtelijke faux pas begaan.

Het zal wel. Het meest ongeloofwaardige aan die hele BBB, NSC en PVV op dit moment vind ik dat ze van trappen tegen de VVD uberhaupt zijn overgegaan op praten met de VVD over een kabinet voor het pluche.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5436
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

differentcook schreef: 16 mar 2024, 16:27 Ik ben positiever ingesteld dan dat, doe wat ik kan
Echt geen pretje jouw stomme kansloze posts te lezen en erop te reageren
Wat zit je toch op een hoog paard zeg. Kijk maar uit dat je niet neder valt.
Dat laatste is een Daniel Arends verwijzing. ;)
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5436
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

DeZuivelDuivel schreef: 16 mar 2024, 22:11 Het meest ongeloofwaardige aan die hele BBB, NSC en PVV op dit moment vind ik dat ze van trappen tegen de VVD uberhaupt zijn overgegaan op praten met de VVD over een kabinet voor het pluche.
Hier gaat het mis: ze (PVV, misschien ook BBB) schopten tegen het jarenlange centrumlinkse beleid waarin VVD is verzeild geraakt omdat Mark zo'n lekkere plucheplakker in het torentje wilde zijn.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6547
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

DeZuivelDuivel schreef: 16 mar 2024, 22:11 VVD voert al jaren de lijstjes aan met belangenverstrengeling en wanbestuur. Recentelijk toch ook nog uit arrogantie een paar staatsrechtelijke faux pas begaan.
Dat komt door de algoritmen! :wink:

Nee, geintje. VVD lijkt hier inderdaad een beetje dubieus te handelen. Maar ik vermoed dat het eigenlijk bij iedere partij wel gebeurt.
Alleen wordt iemand als Richard de Mos voor het gerecht gedaagd, denk ik dan.
Ook zijn veel demissionaire bewindslieden al gevlucht naar baantjes in het bedrijfsleven. Dat zijn overigens veelal geen VVD-ers...
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12535
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

pAZcal schreef: 17 mar 2024, 00:25 Wat zit je toch op een hoog paard zeg. Kijk maar uit dat je niet neder valt.
Dat laatste is een Daniel Arends verwijzing. ;)
Ik doe mijn best om een inhoudelijke discussie te voeren (al was dat de afgelopen dagen moeilijk door een combi van persoonlijke zaken en de aard van het onderwerp), maar wat ik daarvoor terugkrijg is het tegenovergestelde, totaal geen moeite doen. Dat is bij Ferry niet alleen bij dit onderwerp, maar structureel.
Ga mij dan aub niet verwijten zitten maken als ik daar eens wat van zeg, maar pak Ferry er eens op aan bijvoorbeeld.
we can come an end
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9159
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Ferry schreef: 17 mar 2024, 07:33 Dat komt door de algoritmen! :wink:

Nee, geintje. VVD lijkt hier inderdaad een beetje dubieus te handelen. Maar ik vermoed dat het eigenlijk bij iedere partij wel gebeurt.
Alleen wordt iemand als Richard de Mos voor het gerecht gedaagd, denk ik dan.
Ook zijn veel demissionaire bewindslieden al gevlucht naar baantjes in het bedrijfsleven. Dat zijn overigens veelal geen VVD-ers...
Nou nee, er wordt onderzoek naar gedaan, er worden lijstjes bijgehouden en de VVD staat al jaren zowel absoluut als relatief bovenaan. En dan hebben we het veelal over zaken die écht gevolgen hebben gehad, niet over zaken die behoorlijk schimmig/grenzend aan een integriteitsschending waren, maar niet naar boven kwamen en wanbestuur zit er ook niet bij. én dan hebben we het ook nog veelal over affaires waarbij de VVD zelf heeft ingegrepen, niet affaires die ze hebben laten lopen.

Een kort lijstje van highlights:

Richard de Mos, Jos van Rey, Anne-Wil Duthler, Johan Scheltens, Huib van Vliet, Harry Groen, Frits Huffnagel, Sjoerd Swane, Mitchell van der Koelen, Robin Linschoten, Henry Keizer, Ton Hooijmaijers, Wilma Verver, Ko Hooijmans, Nurtun Albayrak, Köksal Gör, Wybrend van Haga (je zou het haast vergeten waarom hij geen VVD'er meer is).

Dan hebben we het dus nog niet over politieke pareltjes zoals Weekers, van der Steur, Teeven en Opstelten

Ook opeens zogenaamd premierskandidaat Klaas Dijkhof had zo zijn schandaaltje

https://nos.nl/artikel/2322081-vvd-ers- ... de-schreef
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... n-affaires

Arme arme VVD'ers, ze moesten er zelfs intern even een helpdesk voor inrichten omdat het zoveel gebeurd:
https://www.nporadio1.nl/nieuws/achterg ... ntwikkelen


Kortom:

Vanuit de onderbuik roepen dat 'het overal wel zo gebeurd als bij de VVD' is een beetje onzinnig. En heel veel beter gaat het niet worden er zijn nog wel wat PVV'ers in opspraak (denk aan Dion Graus bijvoorbeeld als prominent voorbeeld). BBB kunnen we nog niet beoordelen. En tuurlijk zitten er schandalenmakers bij de PvdA, maar grappig genoeg leunden die in grote overmate sowieso alweer naar het rechtse deel van die partij én zijn de schandalen vaker imago gerelateerd dan dat het daadwerkelijk met fraude en corruptie te maken heeft. Dan denk ik aan de uitspraken van Oudkerk, Spekman en Samson die menig PVV stemmer eigenlijk wel als muziek in de oren zouden klinken, maar extra controversieel waren omdat de PvdA de PVV niet is natuurlijk. Een andere prominente casus is dan weer Gijs van Dijk, maar dat blijkt achteraf allemaal weer een fabel geweest te zijn, althans juridisch.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6547
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

DeZuivelDuivel schreef: 17 mar 2024, 11:21 Vanuit de onderbuik roepen dat 'het overal wel zo gebeurd als bij de VVD' is een beetje onzinnig.
Sorry, ik heb even gemist: waar heb je dit van mij gelezen?
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9159
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Ferry schreef: 17 mar 2024, 11:34 Sorry, ik heb even gemist: waar heb je dit van mij gelezen?
Ik citeer: Maar ik vermoed dat het eigenlijk bij iedere partij wel gebeurt

Dat is een beetje een dooddoener die gelijk staat aan de VVD dooddoener: het komt doordat we de grootste partij zijn.

Ja er gebeuren dingen bij meerdere partijen, maar dat is geen rechtvaardiging en de opmerking doet overigens ook wel behoorlijk af aan de werkelijkheid, waarbij de VVD gewoon als een soort Bayern Munchen van de integriteitsschendingen al jaren onomstotelijk op één staat.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6547
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

DeZuivelDuivel schreef: 17 mar 2024, 12:00 Ik citeer: Maar ik vermoed dat het eigenlijk bij iedere partij wel gebeurt
Ja, en dat betekent heel wat anders. Ik vermoed het. Omdat ik het niet onderzocht heb.
Maar ik verwacht niet dat de gemiddelde integriteit van een politicus bij CDA, VVD, D66, PVDA, GL, etc. heel erg van elkaar verschilt.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9159
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Ferry schreef: 17 mar 2024, 12:04 Ja, en dat betekent heel wat anders. Ik vermoed het. Omdat ik het niet onderzocht heb.
Maar ik verwacht niet dat de gemiddelde integriteit van een politicus bij CDA, VVD, D66, PVDA, GL, etc. heel erg van elkaar verschilt.
Het antwoord is dus letterlijk: jawel dat is het wel.
De vergelijking met het CDA wordt best vaak getrokken omdat de VVD dan de 'wij zijn de grootste partij' kaart heeft gespeeld en dan bleek tot voor kort dat het CDA lokaal nog altijd groot was én dat er zowel relatief als absoluut minder integriteitskwesties bij het CDA speelden. En blijkbaar was het CDA dan de logische runner-up.

Maar ik ken dit forum inmiddels wel een beetje, feiten zijn moeilijk.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Plaats reactie