Een nieuw forum

Op zoek naar interessant leesvoer? Hier zijn nostalgische topics van niveau terug te vinden.
Gesloten

Vind jij ook dat het forum weer leuk moet worden?

Ja, en het liefst zo snel mogelijk.
72
64%
Nee, ik vind het wel prima zo.
41
36%
 
Totaal aantal stemmen: 113
Gebruikersavatar
GrandMaster T.
Oude garde
Berichten: 1442
Lid geworden op: 30 dec 2003, 13:11
Locatie: Long Dike

Jack schreef:Jammer dat GMT dit aankaart.. Hierdoor kun je nl. toch ook een discussie krijgen met als thema "De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet".

Hij heeft nl. zelf 54 topics aangemaakt. Dat is 4% van alle topics.
Daarbij heeft hij 6147 berichten geplaatst. 3% van alle berichten komt van hem. Hij is 1245 dagen op het forum aktief en hij plaatst gemiddeld 4,94 berichten/dag.
Ik zal dus wel recht van spreken hebben of niet soms?
Jack schreef:Heeft hij er ooit wel eens bij stilgestaan dat mensen zich ook aan hem kunnen ergeren ?
Als nieuwkomers zich aan mij ergeren boeit me dat geen reet. Ik ben al zo lang op dit forum actief dat mijn mede-forumgebruikers wel snappen doe ik dingen bedoel. Ik lul slap in de topics waar dat kan (kantine) en in de overige topics zal ik zoveel mogelijk mijn steentje proberen bij te dragen aan een normale discussie. Waar gediscussieerd wordt, krijg je ergernissen. Dat is op zich helemaal niet erg. Maar de laatste tijd is het schering en inslag met MSN-pubers, oneliners, joden en meer van dat soort gespuis. En daar ben ik een beetje klaar mee! Dan kun je twee dingen doen: je kunt je mond houden, maar je kunt ook aan de bel trekken met als doel dat er wat vernieuwing komt.

Ik spreek heel wat forummers ook in real life en 95% van die mensen vindt er niks meer aan hier en overweegt er helemaal mee te stoppen.
NIL SATIS NISI OPTIMUM
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

GrandMaster T. schreef:[..]


Als nieuwkomers zich aan mij ergeren boeit me dat geen reet. Ik ben al zo lang op dit forum actief dat mijn mede-forumgebruikers wel snappen doe ik dingen bedoel. Ik lul slap in de topics waar dat kan (kantine) en in de overige topics zal ik zoveel mogelijk mijn steentje proberen bij te dragen aan een normale discussie. Waar gediscussieerd wordt, krijg je ergernissen. Dat is op zich helemaal niet erg. Maar de laatste tijd is het schering en inslag met MSN-pubers, oneliners, joden en meer van dat soort gespuis. En daar ben ik een beetje klaar mee! Dan kun je twee dingen doen: je kunt je mond houden, maar je kunt ook aan de bel trekken met als doel dat er wat vernieuwing komt.

Ik spreek heel wat forummers ook in real life en 95% van die mensen vindt er niks meer aan hier en overweegt er helemaal mee te stoppen.
recht van spreken. Mjah.. dat is een grappig punt.
Gebruikersavatar
kobuz
Supporter
Berichten: 247
Lid geworden op: 06 sep 2006, 08:44
Locatie: Heiloo

TREINKAPER schreef:[..]



als ik jou was zou ik het allereerste bericht nog maar een keer lezen...
Owh, daar stond dan wel hoe ze zich moeten bewijzen om te mogen posten? Dan is dat zeker net verwijderd toen ik het las, jammer ik was wel nieuwsgierig naar de oplossing daarop.
Wat een kut keeper,
Wat een kut keeper hebben we toch.
Gebruikersavatar
WinkelgreetzAZ
Supporter
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 mar 2005, 16:10
Locatie: Winkel
Contacteer:

Misschien is het eerst eens handig om de moderators eens te laten beantwoorden/beschrijven wat de doelstelling van de fanpage is.

Hierin kan men dan oa formuleren wat de doelstelling is, voor wie beschikbaar, leesbaarheid etc etc.
Misschien dit totaal dan verwoorden in de huisregels.
Als dan de moderators hier streng (maar rechtvaardig) op toetsen moet
het een stuk leesbaarder op worden.
Ook moet men er voor zorgen dat ook beginners een kans krijgen om hun draai hier te vinden.
Een mens heeft 2 oren en 1 mond om 2 x zo veel te luisteren als te praten.......
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7731
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Kass schreef:[..]


En waar ligt volgens jou de grens?
Die heeft bij mij voornamelijk met leeftijd en schrijfstijl te maken. 18 + en leesbare teksten zijn wat mij betreft een uitgangspunt (en er kunnen natuurlijk uitzonderingen gemaakt worden), maar dat is slechts mijn mening. Verder is lidmaatschapsdatum ook een pre, hoe langer lid, hoe beter het doorgaans is.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Veel mensen in mijn omgeving hoor ik inderdaad steen en been klagen over het niveau, en daarom gaan mooie posts verloren.

Zie bijvoorbeeld het ajax-AZ-topic, daar valt niet tegenop te moderaten. Ik stel in ieder geval voor, om in het vervolg 1 waarschuwing nog te geven, en daarna meteen een ban. Jammer dan. De mensen die tot inkeer komen hebben aan één waarschuwing wel genoeg, en het kost dan minder tijd.

En verder is het misschien een idee om bepaalde subforums inderdaad besloten te maken. Maargoed, welke dan wel en welke dan niet? Het AZ-gedeelte wel en de overigen niet? Zou kunnen.. Bij de afdeling wedstrijden zou het bv wel een verademing zijn, eindelijk af van de oneliners voor-tijdens- of na een wedstrijd.

Dan zou je inderdaad mensen toegang moeten geven die bewezen hebben gewoon redelijk te posten, puur verzorgingstechnisch, iedereen mag inhoudelijk doen wat hij of zij wilt natuurlijk. Iedereen is welkom, jong/oud, waar je ook vandaan komt. En momenteel is ieder segment vertegenwoordigd: de wat jongere AZ rulez die iets toevoegt op een goede manier, maar ook een girl love football.., die ik inhoudelijk overigens nog niets heb zien posten, maar de posts zien er gewoon knap verzorgd uit, en dat is wat het belangrijkst is. Daarbij komend dat je wel de intentie moet hebbem om wat toe te voegen.

Ook lijkt me handig om twee extra moderators aan te stellen, dat zal waarschijnlijk ook wel gaan gebeuren.

Dus samenvattend ben ik voor:
1 waarschuwing; daarna direct een ban voor twee weken
2 een besloten gedeelte voor nader te bepalen onderdelen(wedstrijden, AZ in Europa, Elftal en technische stad, Supporters)
3 meer moderators
Hup AZ.
Gebruikersavatar
RoZA
Dagjesmens
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 apr 2005, 07:26
Locatie: Alkmaar

WinkelgreetzAZ schreef:Misschien is het eerst eens handig om de moderators eens te laten beantwoorden/beschrijven wat de doelstelling van de fanpage is.

Hierin kan men dan oa formuleren wat de doelstelling is, voor wie beschikbaar, leesbaarheid etc etc.
Misschien dit totaal dan verwoorden in de huisregels.
Als dan de moderators hier streng (maar rechtvaardig) op toetsen moet
het een stuk leesbaarder op worden.
Ook moet men er voor zorgen dat ook beginners een kans krijgen om hun draai hier te vinden.
Volgens mij krijgt iedereen die zich inschrijft de regels per pb toegestuurd en die zijn heel helder. Anders kijk je bij de Forum Index bij het eerste item (Mededelingen). Alles heel duidelijk omschreven.
Gebruikersavatar
De Alkmaarderhout
Supporter
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 mei 2007, 18:54
Locatie: Heiloo

Ik kom hier nog maar net de bocht om maar kan me toch niet de indruk ontrekken dat er hier een soort 2-deling heerst met aan de ene zijde mensen van het eerste uur en de andere kantde nieuwkomers waartoe ook ik behoor.

Jammer dat het "wij" gevoel hier volgens sommigen niet heerst, toch creer je dit door een strikter moderator beleid in te gaan voeren.

Ik kom op meerdere forums waar iedere hoofdgroep een willekeurige moderator heeft, dit werkt echt!

Ik begrijp de ergernis van sommige mensen maar houd het hier ook enigzins toegankelijk, anders wordt het een saaie boel.
Gebruikersavatar
Slayer
Seizoenkaarthouder
Berichten: 411
Lid geworden op: 20 dec 2004, 19:06

GrandMaster T. schreef:De fucking limit is nu toch wel bereikt. Zelf twijfel ik heel erg of ik wel op dit forum actief zal blijven. Die twijfel wordt elke dag een beetje minder. De roep om een besloten forum wordt steeds groter bij de meeste forumgebruikers van het eerste uur. Werkelijk iedereen die ik spreek over het forum is het daarmee eens. Wat mij betreft wordt het tijd voor actie. Het is absoluut niet meer leuk om je door berichten te worstelen van mensen die geen ene moer te melden hebben en denken dat het hier een gastenboek is. Ik heb het er al met andere forumgebruikers over gehad en iedereen is het er over eens dat het hier maar eens een besloten vriendenclubje moet gaan worden. Buitenstaanders kunnen dan wel lezen (ik ken namelijk zat mensen die elke dag met veel plezier het forum lezen zonder dat dat ze ooit maar één post hebben gepost), maar als ze lid willen worden zullen ze toch eerst toestemming moeten hebben van de moderators. In dat geval luidt mijn advies: 99% van de mensen die zich op dat moment willen aanmelden niet toelaten! Of er gewoon voor zorgen dat niemand zich kan aanmelden, dat scheelt een hoop werk.

Ik heb gemakshalve maar even een lijst gemaakt met forumgebruikers die wat mij betreft meer dan welkom zijn op een eventueel nieuw en besloten forum. Daarbij ben ik afgegaan op het aantal posts en of mensen daadwerkelijk iets toevoegen. Ook is er links en rechts ook gekeken naar vriendjespolitiek, dat geef ik eerlijk toe. Ik hoop niet dat ik mensen vergeten ben:

Nogmaals, ik hoop niet dat ik mensen vergeten ben. Ik zou het prettig vinden als er in deze topic alleen mensen zouden reageren die in bovenstaande lijst staan (of die van zichzelf vinden dat ze er absoluut tussen horen).
Helaas voor jou bepaal jij dit soort zaken niet. Jij bent (net als ik) gast op dit forum. Je bent geen beheerder en zelfs geen moderator. Jouw roep om een besloten clubje komt elke 2 a 3 maanden terug en je schuwt het niet om man en paard te noemen. Ik vind dit een (kleine) belediging aan het adres van de beheerders van dit forum. Het is nog steeds aan hen om te bepalen welke posts of welke forummers verwijdert worden. Het is duidelijk dat je een bezoeker van het eerste uur bent, met een aanzienlijk aantal posts. Misschien is het wat voor je om eens als moderator aan de gang te gaan (alhoewel ik twijfel aan de goedkeuring van Boudewijn hiervoor :wink: ). Maar nogmaals de roep van jou om een subforum lijkt me niet op zijn plaats. In dat geval kan je het beste je eigen forum opstarten waarbij je zelf bepaalt wie daar post of wat daar gepost wordt.

Begrijp me goed: ik begrijp je frustratie, maar vindt jouw voorstel geen oplossing. Ik denk zelfs dat het de vermakelijkheid van dit forum niet ten goede komt. Succes in je strijd tegen het kwaad!
Gebruikersavatar
GrandMaster T.
Oude garde
Berichten: 1442
Lid geworden op: 30 dec 2003, 13:11
Locatie: Long Dike

Slayer schreef:[..]


Maar nogmaals de roep van jou om een subforum lijkt me niet op zijn plaats. In dat geval kan je het beste je eigen forum opstarten waarbij je zelf bepaalt wie daar post of wat daar gepost wordt.
Dat is natuurlijk wel op zijn plaats! Eén blik op een willekeurige topic en je ziet wat voor rotzooi er wordt gepost door jan en alleman. Een eigen forum opstarten is inderdaad een serieuze optie. Alleen wil ik de Fanpage niet tekort doen door dat 'zomaar' ineens te gaan doen.
Slayer schreef:[..]Begrijp me goed: ik begrijp je frustratie, maar vindt jouw voorstel geen oplossing. Ik denk zelfs dat het de vermakelijkheid van dit forum niet ten goede komt. Succes in je strijd tegen het kwaad!
Dankjewel hoor! Gelukkig is een heel erg groot gedeelte van eerdergenoemde lijst het 100% met mij eens!
NIL SATIS NISI OPTIMUM
letscall
Herry en/of Berry
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

West-side schreef:[..]


Na deze veel belovende openingszin trap je alleen maar open deuren in!
Met andere woorden:
Ik heb iets gedaan/gezegd dat niet nodig was.
Tenminste daar staat een open deur intrappen voor.

Ik vraag mij af of dit wel werkelijk zo is, of misschien heb ik wel niet duidelijk genoeg mijn mening gegeven.
Ik en vele met mij (maar ik spreek nu even voor mijzelf) erger mij al maanden aan de vaak negatieve reactie,s van de oude garde.
En dan heb ik het niet over de reactie,s op berichten die er gewoon om vragen. (berichten van 020ers e.d.)
Nee ik heb het over gewoon normale berichten van mensen op het forum hier die worden beantwoord met een air van "hoe durf je hier te posten op dit forum"

Ook denk ik dat weinig mensen op die manier nog een inhoudelijke post willen posten omdat ze gewoon weg "bang" zijn om afgekraakt te worden door een groep mensen.
Resultaat: posten zonder inhoud (die dan evengoed worden afgekraakt :D)
Of iemand die niet meer post en na verloop van tijd ook maar niet meer mee leest.

Ik weet dat er mensen zijn die gewoon niet eens meer op het knopje posten durven te drukken door de negatieve sfeer hier.
Nu is dat niet mijn en niet jullie probleem.
Moeten ze maar een beetje kunnen incasseren.
Maar het geeft wel aan wat voor sfeer hier af en toe hangt.

Kortom ik ben van mening dat ik geen open deur heb ingetrapt omdat ik in nog geen enkel topic dit onderwerp ben tegen gekomen.

En om dan toch maar een open deur in te trappen:
Ik snap dat de topic starter zich ergert aan sommige dingen op het forum.
Maar ik vind ook dat sommige mensen (oude garde (ik doel dus niet perse op de topic starter) de hand eens in eigen boezem moeten steken.
Misschien een oplossing om een negeer functie in te voeren? zodat je bepaalde mensen kan negeren en hun berichten dus niet hoeft te lezen?
Gebruikersavatar
real ben side
Seizoenkaarthouder
Berichten: 430
Lid geworden op: 03 feb 2006, 11:40
Locatie: Alkmaar

GrandMaster T. schreef:De fucking limit is nu toch wel bereikt. Zelf twijfel ik heel erg of ik wel op dit forum actief zal blijven. Die twijfel wordt elke dag een beetje minder. De roep om een besloten forum wordt steeds groter bij de meeste forumgebruikers van het eerste uur. Werkelijk iedereen die ik spreek over het forum is het daarmee eens. Wat mij betreft wordt het tijd voor actie. Het is absoluut niet meer leuk om je door berichten te worstelen van mensen die geen ene moer te melden hebben en denken dat het hier een gastenboek is. Ik heb het er al met andere forumgebruikers over gehad en iedereen is het er over eens dat het hier maar eens een besloten vriendenclubje moet gaan worden. Buitenstaanders kunnen dan wel lezen (ik ken namelijk zat mensen die elke dag met veel plezier het forum lezen zonder dat dat ze ooit maar één post hebben gepost), maar als ze lid willen worden zullen ze toch eerst toestemming moeten hebben van de moderators. In dat geval luidt mijn advies: 99% van de mensen die zich op dat moment willen aanmelden niet toelaten! Of er gewoon voor zorgen dat niemand zich kan aanmelden, dat scheelt een hoop werk.

Ik heb gemakshalve maar even een lijst gemaakt met forumgebruikers die wat mij betreft meer dan welkom zijn op een eventueel nieuw en besloten forum. Daarbij ben ik afgegaan op het aantal posts en of mensen daadwerkelijk iets toevoegen. Ook is er links en rechts ook gekeken naar vriendjespolitiek, dat geef ik eerlijk toe. Ik hoop niet dat ik mensen vergeten ben:

- Forza AZ
- GrandMaster T.
- Kees Vooijs
- Dropkick Murphy
- Peter Andre
- Gillus
- AZ 4 Life
- Kilkenny
- Boudewijn
- Huiswaard
- Louisiana Stemboat Co. (die zal onmiddelijk terugkeren als blijkt dat het forum er op vooruit zal gaan)
- Antti Opdam
- Bolmi
- Le Chef
- Bob Ross
- Cruz Azul
- Barra
- Kuifje
- Padre
- P. Funk
- Johannes
- AZ Twello
- El Magico
- Opa Vakkie W
- West-side
- Bonjorno
- MO7
- Assendelft
- RULEAZ
- Mr. Ramzi
- Gijs
- Dick
- Maarten-of-Martin
- Meteor
- AZ ole
- Onderhond
- Ko Rood
- cAZtricum
- real ben side
- AZRulezz
- Barrygoal
- Vennie
- Mouse
- High Low
- Falcx
- 1.hertha appollo bollo
- fanatico
- Jim Beam
- Okki
- Figo MO8
- Treinkaper
- KAAS
- Thomaz
- ThaFlexible
- Alkmaar-Noord
- AKA MO8
- Jantje Peters
- SuperED
- Mini-Padre
- Old Style
- bk wcm
- Oepie Mike
- KUSTSTREEK/M.O.8/ Vak S
- MAZTER VAK-W
- Blondyne
- RWA
- KALE
- Mister M.
- Jacq

Nogmaals, ik hoop niet dat ik mensen vergeten ben. Ik zou het prettig vinden als er in deze topic alleen mensen zouden reageren die in bovenstaande lijst staan (of die van zichzelf vinden dat ze er absoluut tussen horen).
Ik vind wel dat nieuwkomers zich kunnen bewijzen wie ze zijn .....en hoe hun mening is..... Dit zou in een openforum gedeelte kunnen waar geen nieuwe topics kunnen worden geopend.

Maar als ik het lijstje zo even doorneem .....is dit een reeel beeld van de forumgebruikers die wat toevoegen.
Hoe meer mensen tegen mij aanschoppen... hoe leuker ik het vind.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

letscall schreef:
Jij bedoeld het sneeuwbaleffect. Dat verdwijnt vanzelf als mensen geen reden meer hebben om te reageren op irritante posts.
Hup AZ.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7731
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Als je kijkt naar het aantal nieuwe aanmeldingen en naar de datum van aanmelding van de gebruikers die weinig zinnigs te melden hebben zie je dat je rond de jaarwisseling 2005-2006 een grens kan trekken. Iedereen die voor die tijd lid was en ondertussen 67 (of 54 wat mijn part) posts of meer heeft gedaan mag wat mij betreft zonder ballotage door naar het besloten gedeelte. (Je zult een grote overeenkomst zien met het GMT-lijstje)

Vanaf begin 2006 zag je hier bijvoorbeeld "Alkmaar de Gekstuhhh" verschijnen en (hoewel toen leuk en origineel) is het vanaf die tijd mis gegaan. Het lijkt me niet zo ingewikkeld om bovenstaande regels door te voeren en de mensen die hierdoor buiten de boot vallen kunnen bij de moderators toestemming vragen om in het "Over onze glorie"-gedeelte van het forum te worden toegelaten. Op die manier blijft de kantine e.d. voor een ieder toegankelijk en kunnen nieuwkomers hun grieven over de wedstrijd en het laatste nieuws gewoon kwijt onder de reactie-functie op de home-pagina.
Laatst gewijzigd door MO7 op 28 mei 2007, 15:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10213
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

letscall schreef: Ik weet dat er mensen zijn die gewoon niet eens meer op het knopje posten durven te drukken door de negatieve sfeer hier.
:|
Maar als ik het lijstje zo even doorneem .....is dit een reeel beeld van de forumgebruikers die wat toevoegen.
Aangevuld met Grandmaster T. en zijn vrienden.
Ian Brown Is Innocent
Teletext-supporter
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jul 2006, 14:05

Ik heb dit van een ander forum gepakt. Het werkt goed en duidelijk.
Herschrijven, invoeren, enkele maanden strak hanteren en het moet weer een leuk forum kunnen worden.

Vrijheid van Meningsuiting is een duur begrip, elke dag geven mensen hun leven ervoor.

FAQ: Gedragsregels

Op deze pagina wordt weergegeven welke regels de Moderators en Administrators op het forum toepassen. Één en ander werkt twee kanten op; leden kunnen zich namelijk ook op deze pagina beroepen als men vindt dat ergens onterecht juist wel of juist niet is opgetreden. Onderstaande is niet uitputtend en toevoegingen en wijzigingen zijn te allen tijde bespreekbaar in het gastenboek (NB: het is evenwel niet de bedoeling in het gastenboek individuele kaarten te bespreken). Doel van het beleid is een prettig en goed functionerend ajax Forum te garanderen voor de leden. Dát is altijd het uitgangspunt.

Doorzoek eerst deze pagina alvorens een vraag te stellen aan Moderators of Administrators, aangaande het beleid.

FAQ: Gedragsregels
Regels (overtredingen met bijbehorende maatregelen)
A. Oneliners en smilies


Korte, onbeargumenteerde posts als 'vind ik ook' of 'dat is niks man!' » Categorie 1
Quoten van grote lappen tekst met korte reactie als 'helemaal mee eens!' of smiley » Categorie 1
Het gebruik van onderschriften (mvg, je naam etc.) » Categorie 1
Veelvuldig "posts scoren", constant oneliners plaatsen » Categorie 2
Posts bestaand uit louter smilies, en posts met teveel (>3) smilies achter elkaar » Categorie 1
Herhaling, negeren waarschuwingen » Strafmaat 1 categorie hoger


Toelichting: De essentie van het forum is dat je elkaar probeert te overtuigen. Doe daarom moeite om je mening goed op papier te zetten. A4-tjes volschrijven hoeft niet, maar men mag op een forum van je verlangen dat je iets meer moeite doet dan het plaatsen van oneliners zoals hierboven beschreven. Het quoten van hele verhalen om er vervolgens slechts kort op te reageren is nutteloos. Gebruik de quotefunctie alleen om stukjes tekst uit een post te quoten, om daar vervolgens gericht op te reageren.

B. Grammatica en spelling


Spelfoutjes » Is geen overtreding
Onduidelijke post door vele spelfouten, grammaticafouten, ontbreken leestekens en overvloedig gebruik van breezah-taal » Categorie 1
Herhaling, negeren waarschuwingen » Strafmaat 1 categorie hoger


Toelichting: Hiervoor geldt hetzelfde als bij oneliner: men mag van je verlangen dat je moeite doet je mening goed over te brengen. Daarbij hoort de nodige verzorging. Onduidelijke posts zoals hierboven beschreven zijn onleesbaar voor andere forumleden. Let daarom op grammatica, spelling, leestekens (Hoofdletters, komma's, punten) en typ in ABN.

C. Nutteloze en offtopic posts


Posts die te ver offtopic gaan, of die niet de bedoeling hebben überhaupt iets aan de topic toe te voegen » Categorie 1
Spam (www.mijnsite.nl) » Categorie 2
Kwaadaardig spammen: je site vermommen onder een andere link (leuk plaatje) » Categorie 3
Overmatig schelden en/of vloeken » Categorie 3
Herhaling, veelvuldig offtopic gezwam en negeren PM/waarschuwing » Strafmaat 1 categorie hoger


Toelichting: Blijf in een discussie zoveel mogelijk ontopic. Offtopic gepraat zorgt voor onoverzichtelijkheid, en verpest de discussie voor leden die graag nog over het originele onderwerp van de topic zouden praten. Voor nutteloze posts geldt hetzelfde: bedenk dat het voor een discussie altijd beter is je op de achtergrond te houden wanneer je niets nuttigs te melden hebt. Verpest het plezier niet voor anderen door nutteloze en offtopic bijdragen te doen in een goedlopende topic.

Spam is het overmatig promoten van een site door een forumlid. Je mag als lid in het Computers en Internet forum je mede-Ajacieden wijzen op je eigen (niet-commerciële) site, maar doe dit met mate. Open niet elke week een nieuwe topic, als je een update hebt kun je dat eens in de zoveel tijd in je vorige topic zetten. Ook het afsluiten van posts met een link naar je site of het constant noemen van je site in andere topics over een fansite wordt beschouwd als spam.

D. Nutteloze topics


Slechte inleiding, onduidelijke opbouw. ('ajax moet díe speler kopen!', 'plaats hier je mening!', etc.) » Categorie 1
Flooden: in korte tijd hoop topics openen (veelkomend verschijnsel bij nieuwelingen) » Categorie 3; kwaadaardig: categorie 7-8
Negeren slotje, openen 'treitertopic' » Categorie 3
Herhaling, negeren waarschuwingen en kaarten » Strafmaat 1 categorie hoger


Toelichting: Wanneer je een topic opent, zorg dan dat je op de hoogte bent van de regels in de FAQ en in deze overtredingenlijst, en van de specifieke regels voor dat forum. Wees er zeker van dat het onderwerp van je topic nergens anders wordt besproken en besteed zorg aan de formulering en de opbouw van je topic. Zorg bijvoorbeeld voor extra info over een speler die je wil bespreken, zorg voor een goede stelling en besteed zorg aan stijl, spelling, grammatica en leestekens. Wanneer je hier rekening mee houdt, creëer je een goede beginpost, waar een bloeiende discussie uit voort kan komen.

E. Illegale en ongewenste zaken


Vragen om downloadlinks voor warez (complete spellen, cracks) » Categorie 2
Het aanbieden van kaarten voor wedstrijden en het te koop aanbieden van overige voorwerpen » Categorie 1
Het plaatsen van seksueel getinte foto's en porno » Categorie 1
Herhaling, negeren waarschuwing » Strafmaat 1 categorie hoger


Toelichting:Het vragen om downloadlinks is niet toegestaan. Hiervoor zijn andere forums, wij kunnen hier problemen mee krijgen. Ook voor het aanbieden van kaarten of het te koop aanbieden van andere materiële zaken zijn andere sites en forums bestemd. We willen niet de mogelijkheid bieden om hier illegale zaken te kunnen verkopen. Zie hiervoor ook de disclaimer in de FAQ. Omdat we op dit forum ook veel jongere leden hebben, staan we seksueel getinte foto's (naaktmodellen) en porno niet toe op de forums. Het is aan de Moderators en Administrators of een foto toelaatbaar is of niet.

F. Slowchat


Chatten op het forum. Meestal gaat dit om korte reacties op elkaar, in plaats van op het topiconderwerp. Kettingposts, vaak in de persoonlijke sfeer (school, vriendengroep, feest), woord/plaatjes-spelletjes, etc. vallen hieronder » Categorie 1
Herhaling, negeren waarschuwing » Strafmaat 1 categorie hoger


Toelichting: In een discussie is het irritant als twee of meerdere leden zich buiten de discussie stellen en enkel kort op elkaar reageren. Het bespreken van privé-aangelegenheden zoals hierboven beschreven hoort niet op dit forum thuis. Daarvoor zijn andere media, zoals de ajax Netwerk Chatbox, MSN Messenger, of de telefoon.

Het kort op elkaar reageren is bovendien zeer schadelijk voor het forum, in technische zin (het forum is niet gemaakt voor snelle gesprekken - de chat bijvoorbeeld wel). Slowchat op het forum is in die zin een regelrechte bedreiging voor het bestaan van ajax Netwerk. Daarom moeten we hier streng op zijn. Het forum is bedoeld om je mening in een betrekkelijk uitgebreide post te uiten, en niet om constant even kort dingen te melden. Maak hiervoor gebruik van de eerder genoemde media. Topics speciaal geopend voor slowchat worden direct gesloten.

G. Censuurfunctie


Omzeilen censuurfunctie » Categorie 2
Herhaling, negeren waarschuwing » Strafmaat 1 categorie hoger


Toelichting: Omdat wij als doelstelling hebben een net ajax Forum te bieden waar leden respectvol met elkaar kunnen discussiëren, zijn enkele veelgebruikte scheldwoorden op de censuurlijst geplaatst. We zijn van mening dat je prima anderen van je mening kunt overtuigen zonder het gebruik van deze woorden en door genoeg zorg te besteden aan de inhoud en vorm van je betoog. Het gebruik van termen als ****** en tering, alsmede het gebruik van het woord kakkerlak voor feyenoord-supporters, getuigt niet van sterkte in de discussie, en leidt bij vele mensen tot irritatie, omdat dit niet bijdraagt aan een prettige discussie. De server vervangt deze woorden automatisch door sterretjes. Dit omzeilen door woorden bijvoorbeeld net even anders te spellen is dan ook niet de bedoeling.

H. Provoceren (door supporters van andere clubs)


Mening niet voorzichtig genoeg geformuleerd (goedwillend lid dat zich bijvoorbeeld iets te bijdehand uitdrukt in een discussie) » Categorie 2
Plagerijtjes (al te veel ophemelen eigen club/stad) » Categorie 4
Bijnamen ajax-spelers (Sladan etc.) » Categorie 6
Aanmelden als supporter van een andere club en zich voordoen als Ajacied » Categorie 6
Belachelijk maken van ajax, gebruik scheldwoorden / krachttermen, etc » Categorie 8
Herhaling, negeren waarschuwing » Strafmaat 2 categorieën hoger


Toelichting: Supporters van concurrerende clubs die op een vriendelijke manier tegenargumenten willen geven in discussies op de forums, zijn hier welkom. Deze supporters dienen dan ook vriendelijk benaderd te worden. Echter, zij moeten ten alle tijden beseffen dat zij zich op een ajax Forum bevinden en dat zij Ajacieden met hun woorden tegen zich in het harnas kunnen jagen. Supporters van andere clubs die zich schuldig maken aan bovenstaande overtredingen zullen hier dan ook op aangepakt worden. Van een supporter van een andere club die zich hier aanmeldt mag verwacht worden dat hij zijn uiterste best doet zich hier op een nette manier te gedragen.

I. Racistische of discriminerende uitingen


Licht discriminerende postings » Categorie 2
Sterk discriminerende postings ("kutmoslims", "kankerhomo's", "die gasten moeten dood") » Categorie 4
Haatuitingen, posts die vol staan met bovenstaande rotzooi en echt niet door de beugel kunnen. » Categorie 6
Herhaling, negeren waarschuwing » Strafmaat 2 categorieën hoger


Toelichting: Er loopt een subtiele grens tussen vrijheid van meningsuiting en discriminatie en andere onwettige uitingen. Dat is in het dagelijks leven zo en op een internetforum is dat niet anders. We proberen er met bovenstaande regels op te letten dat bezoekers niet geconfronteerd worden met ontoelaatbare uitingen, waarbij we ook willen aantekenen dat dit een ajax Forum is, dat niet in eerste instantie bedoeld is voor zware discussies over dit soort beladen onderwerpen. Houd je je hier graag mee bezig, overweeg dan ook een bezoekje aan één van de vele andere discussiefora op het internet waar dit soort zaken veel beter besproken kunnen worden.

J. Op de man spelen (respect!)


Ingaan op een post of topic, hoe dom ook, met teksten als 'wat ben jij dom!' » Categorie 2
'Zeiken' over spelfoutjes en grammatica » Categorie 1
Het direct vragen om slotjes en kaarten in een topic ('slotje!!', 'geef hem een kaart!') » Categorie 2
Uitschelden (pannekoek, klootzak, nerd, dikke mongool etc.) » Categorie 3
In mening betrekken van de groep waar iemand toe behoort (bijvoorbeeld: supportersgroep, teletekstsupporter, maar ook: leeftijd, sociale achtergrond, etc.). Kortom: gesprekspartner niet als 'vol' aanzien » Categorie 2
In mening betrekken van afkomst / seksuele voorkeur. Kortom: gesprekspartner niet als 'vol' aanzien » Categorie 3
Aanvallen van Moderators en Administrators (cynische opmerkingen, verwijten dictatuur, bijnaampjes, opmerkingen over machtmisbruik, etc.) » Categorie 3
Leden vergelijken met bepaalde personen uit het verleden en heden (Hitler, Stalin) » Categorie 4
Gebruik van extra scheldwoorden en krachttermen (******-, kut- etc.) in combinatie met bovenstaande overtredingen » Strafmaat 1 categorie hoger
Herhaling, negeren waarschuwing » Strafmaat 1 categorie hoger


Toelichting: Dit is misschien wel het belangrijkste gedeelte van deze overtredingenlijst. Ieder lid dient te beseffen dat de hele essentie van een discussieforum is dat je respect toont voor je gesprekspartner en elk ander forumlid. Een domme/nutteloze post of topic geeft een lid nog niet het recht om op de man te spelen richting de poster daarvan. Bedenk dat het een zaak van de Moderators en Administrators is hoe een bepaalde post of topic wordt behandeld. Speel geen eigen rechter!

Ditzelfde geldt voor het vragen om slotjes en kaarten. Dit wordt over het algemeen beschouwd als irritant gedrag, en is ook lang niet altijd terecht. Wanneer een topic een slotje verdient, of wanneer een lid een kaart verdient, dan wordt dit besloten door een Moderator of een Administrator. Reageer dus niet op domme topic, de Moderators nemen dat wel voor hun rekening. Wat je wél kunt doen is op de 'Help Mods!' link in de betreffende post klikken, om zo de moderators op de hoogte te brengen van een bepaalde post. Zij zijn dan sneller gealarmeerd en kunnen zodoende sneller optreden. Betrek in hoe je je opstelt richting andere leden geen (al dan niet aangenomen) eigenschappen van die persoon, zoals zijn plaats in het stadion, zijn leeftijd, zijn sociale achtergrond, etc. Stel je altijd respectvol op richting andere leden en richt je in je meningsvorming uitsluitend op de argumenten van die andere leden. Het uitschelden en beledigen van andere leden is uit den boze. Hier valt eveneens het aanvallen en treiteren aan het adres van Moderators en Administrators onder. Gedraag je netjes in discussies en benader je mede-forumleden rustig en met respect.

De genoemde voorbeelden van scheldwoorden en respectloze uitingen zijn niet uitputtend. Administrators bepalen waar een bepaalde gedraging in thuis hoort.

Bovenstaande gaat nadrukkelijk over de vorm van je betoog en niet om de inhoud.

K. Omzeilen rode kaart


Opnieuw aanmelden (met bedoeling de schorsing te omzeilen) » Strafmaat 1 categorie hoger
Posten onder username van een vriend » Strafmaat 1 categorie hoger
Herhaling » Categorie 8


Toelichting: Een rode kaart wordt niet voor niks gegeven. Het is uiteraard niet de bedoeling dat je in het geval van een rode kaart een tweede username aan gaat maken om tóch te kunnen posten, of dat je andere manieren gaat zoeken om de schorsing te omzeilen. Een voetballer kan ook niet onder een andere naam deelnemen aan wedstrijden, terwijl hij geschorst is.

De Administrators hebben verschillende hulpmiddelen om te achterhalen of achter een nieuwe username dezelfde persoon schuilt. Discussie over je kaart kan per Privébericht aan de Administrators. Ook met een rode kaart kun je deze privéberichten nog versturen, daarvoor is het niet nodig je opnieuw aan te melden.

Acties (strafmaten)
Categorie 1 officiële waarschuwing lichte overtredingen
Categorie 2 gele kaart 1 dag - 2 dagen
Categorie 3 gele kaart 1 week - 2 weken serieuze overtredingen & herhaling lichte overtredingen
Categorie 4 gele kaart 1 maand - 2 maanden
Categorie 5 rode kaart 1 week - 2 weken zware overtredingen & herhaling serieuze overtredingen
Categorie 6 rode kaart 1 maand - 2 maanden
Categorie 7 rode kaart 1 jaar zéér zware overtredingen & herhaling zware overtredingen
Categorie 8 oneindige rode kaart


N.B.: Een officiële waarschuwing van een moderator (de 'Waarschuwing Moderator') kan resulteren in een opvolgende maatregel van een administrator.
N.B.: Een tweede gele kaart levert volgens het '2 x geel = rood'-principe een rode kaart op, voor de helft van de duur van de tweede gele kaart.
N.B.: Discussiëren met de administrator over een opgelegde maatregel kan per privébericht, niet in het Gastenboek of elders op het forum.
N.B.: Hoe hoog een straf binnen een categorie uitvalt hangt af van de ernst van de overtreding. Dit is ter beoordeling van de administrators.

Sluiten en deleten van topics
Moderators en Administrators kunnen besluiten tot het sluiten van een topic als:

Het onderwerp van de topic al ergens besproken wordt (zie 'nutteloze topics'). Zoveel mogelijk zal hierbij verwezen worden naar de elders lopende topic.
De topic niet zorgvuldig is geopend (zie 'nutteloze topic')
De topic bedoeld is als treitertopic en in die zin strijdig is met bovenstaande regels
De topic is verzand in slowchat (zie 'slowchat')
Moderators en administrators kunnen besluiten tot het verwijderen (wissen) van een topic als:
Het onderwerp van een topic aanzet tot haat, geweld, of discriminatie
Het onderwerp van de topic illegale content betreft (zie 'illegale/ongewenste zaken')
Gebruikersavatar
Meteor
Oude garde
Berichten: 1064
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:09
Locatie: B.T. 9

Bob Ross schreef:Veel mensen in mijn omgeving hoor ik inderdaad steen en been klagen over het niveau, en daarom gaan mooie posts verloren.

Zie bijvoorbeeld het ajax-AZ-topic, daar valt niet tegenop te moderaten. Ik stel in ieder geval voor, om in het vervolg 1 waarschuwing nog te geven, en daarna meteen een ban. Jammer dan. De mensen die tot inkeer komen hebben aan één waarschuwing wel genoeg, en het kost dan minder tijd.

En verder is het misschien een idee om bepaalde subforums inderdaad besloten te maken. Maargoed, welke dan wel en welke dan niet? Het AZ-gedeelte wel en de overigen niet? Zou kunnen.. Bij de afdeling wedstrijden zou het bv wel een verademing zijn, eindelijk af van de oneliners voor-tijdens- of na een wedstrijd.

Dan zou je inderdaad mensen toegang moeten geven die bewezen hebben gewoon redelijk te posten, puur verzorgingstechnisch, iedereen mag inhoudelijk doen wat hij of zij wilt natuurlijk. Iedereen is welkom, jong/oud, waar je ook vandaan komt. En momenteel is ieder segment vertegenwoordigd: de wat jongere AZ rulez die iets toevoegt op een goede manier, maar ook een girl love football.., die ik inhoudelijk overigens nog niets heb zien posten, maar de posts zien er gewoon knap verzorgd uit, en dat is wat het belangrijkst is. Daarbij komend dat je wel de intentie moet hebbem om wat toe te voegen.

Ook lijkt me handig om twee extra moderators aan te stellen, dat zal waarschijnlijk ook wel gaan gebeuren.

Dus samenvattend ben ik voor:
1 waarschuwing; daarna direct een ban voor twee weken
2 een besloten gedeelte voor nader te bepalen onderdelen(wedstrijden, AZ in Europa, Elftal en technische stad, Supporters)
3 meer moderators
Laten we dan om een begin te maken de wedstrijden-topics op slot gooien. Zelf kom ik er nog zelden, omdat ik over het algemeen niet veel nuttigs toe te voegen heb daar en die topics lezen onbegonnen werk is. Een leuke analyse door Kuifje of functioneel cynisme van Antti Opdam is daar leuk om te lezen, maar als ze er al zijn kan ik ze niet meer vinden. En bovendien kan iedereen die niet bij het besloten deel zit toch reageren op de fanpage. Aangezien de wedstrijdtopics uiteraard wel door iedereen gelezen kunnen worden, lijkt mij dit toch een ideaal begin.
De volgende gegadigden zou het Transfergeruchten topic zijn, mijn favoriet.
Gebruikersavatar
GrandMaster T.
Oude garde
Berichten: 1442
Lid geworden op: 30 dec 2003, 13:11
Locatie: Long Dike

letscall schreef: Met andere woorden:
Ik heb iets gedaan/gezegd dat niet nodig was.
Tenminste daar staat een open deur intrappen voor.

Ik vraag mij af of dit wel werkelijk zo is, of misschien heb ik wel niet duidelijk genoeg mijn mening gegeven.
Ik en vele met mij (maar ik spreek nu even voor mijzelf) erger mij al maanden aan de vaak negatieve reactie,s van de oude garde.
En dan heb ik het niet over de reactie,s op berichten die er gewoon om vragen. (berichten van 020ers e.d.)
Nee ik heb het over gewoon normale berichten van mensen op het forum hier die worden beantwoord met een air van "hoe durf je hier te posten op dit forum"

Ook denk ik dat weinig mensen op die manier nog een inhoudelijke post willen posten omdat ze gewoon weg "bang" zijn om afgekraakt te worden door een groep mensen.
Resultaat: posten zonder inhoud (die dan evengoed worden afgekraakt :D)
Of iemand die niet meer post en na verloop van tijd ook maar niet meer mee leest.

Ik weet dat er mensen zijn die gewoon niet eens meer op het knopje posten durven te drukken door de negatieve sfeer hier.
Nu is dat niet mijn en niet jullie probleem.
Moeten ze maar een beetje kunnen incasseren.
Maar het geeft wel aan wat voor sfeer hier af en toe hangt.

Kortom ik ben van mening dat ik geen open deur heb ingetrapt omdat ik in nog geen enkel topic dit onderwerp ben tegen gekomen.

En om dan toch maar een open deur in te trappen:
Ik snap dat de topic starter zich ergert aan sommige dingen op het forum.
Maar ik vind ook dat sommige mensen (oude garde (ik doel dus niet perse op de topic starter) de hand eens in eigen boezem moeten steken.
Misschien een oplossing om een negeer functie in te voeren? zodat je bepaalde mensen kan negeren en hun berichten dus niet hoeft te lezen?
Interessante kijk op dit forum. Maar ik ben het er toch niet mee eens.

Jij hebt kritiek op de oude garde. Mij is altijd geleerd om me aan te passen als ik ergens nieuw binnen kom. Als de oude garde hier een bepaalde stijl heeft, ga ik er dus maar vanuit dat nieuwelingen aannemen dat dat hier de zogenaamde huisstijl is. Dus moeten ze zich daar maar naar aanpassen. Zo niet: exit! Als ik lid zou worden van de Hells Angels en ik kom na verloop van tijd op een driewieler aanzetten, word ik er ook uitgekegeld. Zo simpel is het! Als elke nieuwkomer hier even om zich heen zou kijken en constateert hoe het er hier aan toegaat....en dan ook nog eens in die stijl zou posten, zou er niks aan de hand zijn. Maar blijkbaar gaat dit niet dus moet er ingegrepen worden. Een besloten gedeelte (op wat voor manier dan ook, ik heb hier al genoeg nuttige ideeën langs zien komen) is wat mij betreft de makkelijkste oplossing. De charme van het forum 'oude stijl' is dat er bij elke, nuttige binnenkomer meteen door velen werd afgevraagd: 'Hey, wie zou dat zijn!' En als je die persoon dan tegenkwam op een forummeeting (ook die hadden we regelmatig een aantal jaren geleden) was dat meestal erg gezellig. Als we nu een forummeeting zouden houden kunnen we net zo goed Ahoy afhuren. Inclusief K3 voor de jongere posters onder ons.

Ik bedoel maar...
Laatst gewijzigd door GrandMaster T. op 28 mei 2007, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
NIL SATIS NISI OPTIMUM
Gebruikersavatar
sjoerd100
Supporter
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 19:14
Locatie: noord-scharwoude
Contacteer:

[quote="Bob Ross"]

2 een besloten gedeelte voor nader te bepalen onderdelen(wedstrijden, AZ in Europa, Elftal en technische stad, Supporters)


Laat dat nou net de dingen zijn die ik altijd lees. En denk niet dat ik de enigste ben die die onderwerpen altijd leest.
AZ ALKMAAR
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

sjoerd100 schreef:
Laten dat nou net de meeste onderwerpen zijn waar de meeste mogelijkheden liggen tot mooie hersenspinsels van forumgebruikers, maar waar door eindeloze oneliners en smileys iedere topic wordt gedood.
Hup AZ.
Gesloten