SjaakTrekhaak schreef: ↑01 sep 2024, 07:25
De wens is de vader van de gedachte. Jij bent AZ-fan en wuift het hier makkelijk weg. Echter, als je op Voetbalzone kijkt naar het artikel over dit boek, zie je dat veel anderen zich in de verhalen erkennen. Ook bij andere bvo's overigens; naar ik begrijp gaat het boek niet zo zeer over AZ maar over de voetbalwereld in zijn algemeen.
Op plekken waar sprake is van machtsverhoudingen, zal je helaas vaak ook misbruik hiervan zien. Bedoeld of onbedoeld. Een trainer of begeleider die systematisch kinderen voor paal zet, zal dat heus niet met kwade intenties doen. Maar dat maakt het nog niet OK. Zeker met kinderen is dit iets waar ze wel even goed mogen induiken.
Dit boek en de reacties daarop zijn op zijn minst een signaal. Laten we hopen dat het overtrokken is.
Dit is een hele aparte gozer. Hij belde mij van de week voor een artikel op de fanpage. Hij gaf aan dat hij in overleg met Marieke Derksen, de uitgever van het boek, ons platform had uitgekozen voor de 'primeur' rondom dit boek. Dus ik dacht leuk, prima, laten we er een post aan wijden.
Kreeg ik niet veel later een telefoontje van iemand, een collega van Marieke Derksen, over de post. Bleek dat Marieke Derksen helemaal niet de uitgever van dit boek is en ook helemaal niet achter dit boek staat. Marieke Derksen had wel een aantal keer met hem gesproken, maar wilde alles laten factchecken door de legal afdeling omdat ze grote vraagtekens zette bij de geloofwaardigheid van dit verhaal.
Het boek is vervolgens via een andere uitgever uitgebracht. Toen gingen er bij mij al wat alarmbellen rinkelen. Ik heb de post vervolgens ook verwijderd, waarna hij vroeg waarom dit was gebeurd. Ik gaf toen aan dat ik had gehoord dat Marieke Derksen helemaal niet achter het boek stond. Hij reageerde toen met de vraag wie dit had gezegd en of hij diegene kon bellen. Toen ik aangaf dat het om een collega van Derksen ging bleef het stil.