Artikelen over AZ (landelijke) dagbladen

Praat hier over verschenen stukken in de media over onze glorie
SimonPoulsen
Georg

vriend schreef: 30 aug 2024, 16:16 Vandaag in het NHD een artikel over ene Finn Berk, oud jeugdspeler van AZ. Hoe verschrikkelijk hij het vond, trainers die je op fouten wezen. Hij heeft er zelfs een boek over geschreven.
Ik dacht dat de AZ-opleiding altijd van het pamperen was. Blijkbaar niet.
Ik voel weer een rechtzaakje aankomen :lol:

Maar kom op, hoe dik wil je je mislukte voetbalcarrière kracht bij zetten met een onzin verhaal. Alleen al dat verhaal van een jongetje dat op de vluchtstrook eruit wordt gezet omdat hij iets zei over de Arena. Dat zie je toch helemaal voor je, hoe de chauffeur met een knipoog zegt van ga er maar uit. Maar hij maakt ervan alsof er een gigantische misdaad is begaan. En zo proef je dat bij elk verhaal. Pure fantasie om z'n boekje te vullen, waar hij incidentjes gigantisch aandikt tot een thriller van een boek. AZ leidde ze nog net niet naar de gaskamers. En is er dan niemand anders van al die andere honderden kids die er ook zo overdenkt. Of is Robert Eenhoorn echt Ali B 2.0?
vriend
Basisspeler

differentcook schreef: 31 aug 2024, 15:00:idea:
Ironie is niet meer van deze tijd. Alles wordt letterlijk genomen. Zo jammer.
Morele winnaars zijn slechte verliezers.
SjaakTrekhaak
Ben-Sider

SimonPoulsen schreef: 31 aug 2024, 20:01 Ik voel weer een rechtzaakje aankomen :lol:

Maar kom op, hoe dik wil je je mislukte voetbalcarrière kracht bij zetten met een onzin verhaal. Alleen al dat verhaal van een jongetje dat op de vluchtstrook eruit wordt gezet omdat hij iets zei over de Arena. Dat zie je toch helemaal voor je, hoe de chauffeur met een knipoog zegt van ga er maar uit. Maar hij maakt ervan alsof er een gigantische misdaad is begaan. En zo proef je dat bij elk verhaal. Pure fantasie om z'n boekje te vullen, waar hij incidentjes gigantisch aandikt tot een thriller van een boek. AZ leidde ze nog net niet naar de gaskamers. En is er dan niemand anders van al die andere honderden kids die er ook zo overdenkt. Of is Robert Eenhoorn echt Ali B 2.0?
De wens is de vader van de gedachte. Jij bent AZ-fan en wuift het hier makkelijk weg. Echter, als je op Voetbalzone kijkt naar het artikel over dit boek, zie je dat veel anderen zich in de verhalen erkennen. Ook bij andere bvo's overigens; naar ik begrijp gaat het boek niet zo zeer over AZ maar over de voetbalwereld in zijn algemeen.

Op plekken waar sprake is van machtsverhoudingen, zal je helaas vaak ook misbruik hiervan zien. Bedoeld of onbedoeld. Een trainer of begeleider die systematisch kinderen voor paal zet, zal dat heus niet met kwade intenties doen. Maar dat maakt het nog niet OK. Zeker met kinderen is dit iets waar ze wel even goed mogen induiken.

Dit boek en de reacties daarop zijn op zijn minst een signaal. Laten we hopen dat het overtrokken is.
SimonPoulsen
Georg

SjaakTrekhaak schreef: 01 sep 2024, 07:25 De wens is de vader van de gedachte. Jij bent AZ-fan en wuift het hier makkelijk weg. Echter, als je op Voetbalzone kijkt naar het artikel over dit boek, zie je dat veel anderen zich in de verhalen erkennen. Ook bij andere bvo's overigens; naar ik begrijp gaat het boek niet zo zeer over AZ maar over de voetbalwereld in zijn algemeen.

Op plekken waar sprake is van machtsverhoudingen, zal je helaas vaak ook misbruik hiervan zien. Bedoeld of onbedoeld. Een trainer of begeleider die systematisch kinderen voor paal zet, zal dat heus niet met kwade intenties doen. Maar dat maakt het nog niet OK. Zeker met kinderen is dit iets waar ze wel even goed mogen induiken.

Dit boek en de reacties daarop zijn op zijn minst een signaal. Laten we hopen dat het overtrokken is.
Ik lees juist dat veel spelers uit zijn team, waaronder ook gasten als Stengs, er helemaal niets van herkennen. Ik heb het hele interview van een half uur gezien, heel aparte gast dit. Ratelt en ratelt maar door. In feite is AZ een groot strafkamp, met Huiberts, Brandenburg, Eenhoorn, Stam, Beuker en zon beetje alle medewerkers zijn door en door slecht. Ik vind er wel wat van je als je vrij anoniem en zonder al te veel bewijs dergelijke grote uitspraken doet waar je heel veel persooneelsleden bij naam noemt. Ik vind het zeer onaannemelijk dat er op volgens hem enorm grote schaal dagelijke vernedering plaats vind op alle lagen van de organisatie. En sowieso, hoevaak heeft een tiener te maken met de grote bazen van AZ.

Bijzonder detail
"Enkele jaren geleden heeft Finn nog meegetraind bij AZ. in die weken hebben we geen wanklank gehoord en was hij juist erg dankbaar richting de stafleden"

Zullen ongetwijfeld incidenten zijn of mensen die hun boekje soms te buiten gaan. Maar hoe hij verhalen aandikt of uit zn verband trekt komt hem wel heel goed uit voor zn boekje.
SjaakTrekhaak
Ben-Sider

SimonPoulsen schreef: 01 sep 2024, 10:37 Ik heb het hele interview van een half uur gezien, heel aparte gast dit. Ratelt en ratelt maar door. L
Waar is dat interview te zien? Ik weet alleen van de geschreven artikelen. Ben wel benieuwd.
AZ 4 Life
Harde Kern

SjaakTrekhaak schreef: 01 sep 2024, 07:25 De wens is de vader van de gedachte. Jij bent AZ-fan en wuift het hier makkelijk weg. Echter, als je op Voetbalzone kijkt naar het artikel over dit boek, zie je dat veel anderen zich in de verhalen erkennen. Ook bij andere bvo's overigens; naar ik begrijp gaat het boek niet zo zeer over AZ maar over de voetbalwereld in zijn algemeen.

Dit is een hele aparte gozer. Hij belde mij van de week voor een artikel op de fanpage. Hij gaf aan dat hij in overleg met Marieke Derksen, de uitgever van het boek, ons platform had uitgekozen voor de 'primeur' rondom dit boek. Dus ik dacht leuk, prima, laten we er een post aan wijden.

Kreeg ik niet veel later een telefoontje van iemand, een collega van Marieke Derksen, over de post. Bleek dat Marieke Derksen helemaal niet de uitgever van dit boek is en ook helemaal niet achter dit boek staat. Marieke Derksen had wel een aantal keer met hem gesproken, maar wilde alles laten factchecken door de legal afdeling omdat ze grote vraagtekens zette bij de geloofwaardigheid van dit verhaal.

Het boek is vervolgens via een andere uitgever uitgebracht. Toen gingen er bij mij al wat alarmbellen rinkelen. Ik heb de post vervolgens ook verwijderd, waarna hij vroeg waarom dit was gebeurd. Ik gaf toen aan dat ik had gehoord dat Marieke Derksen helemaal niet achter het boek stond. Hij reageerde toen met de vraag wie dit had gezegd en of hij diegene kon bellen. Toen ik aangaf dat het om een collega van Derksen ging bleef het stil.
De Rode Baron
Goalscorer

Jammer, dat ik geen 14 meer ben. Ik zou me helemaal op mijn plaats voelen zoals die persoon de AZ opleiding beschrijft. :D
'At your service '
SimonPoulsen
Georg

De Rode Baron schreef: 01 sep 2024, 19:56 Jammer, dat ik geen 14 meer ben. Ik zou me helemaal op mijn plaats voelen zoals die persoon de AZ opleiding beschrijft. :D
Ik zie het wel voor me. Langedijk achter het stuur van het busje. Jeugdspeler van de 014 heeft het over hoe goed Clasie heeft gespeeld van het weekend. De deur gaat open op de vluchtstrook en lopen wordt het. :lol:
differentcook
Harde Kern

De Rode Baron schreef: 01 sep 2024, 19:56 Jammer, dat ik geen 14 meer ben. Ik zou me helemaal op mijn plaats voelen zoals die persoon de AZ opleiding beschrijft. :D
jij bent een submissive type? :-k
we can come an end
De Rode Baron
Goalscorer

differentcook schreef: 01 sep 2024, 23:48 jij bent een submissive type? :-k
In tegendeel, maar de weg om de beste te zijn en daarvoor veel, zo niet alles op te offeren spreekt mij aan.
Die jongen ziet dat als een drilkamp waar ze met busjes naar een omgeving worden gebracht, waar iedereen de beste wil zijn en waar fluwelen handschoentjes en het gezellig samen doen ontbreken.
Die had mentaal op dat gebied al snel afgeserveerd moeten worden. Dat is in topsport bijna net zo belangrijk als het talent waarmee je bent geboren.
Inge de Bruijn en Leontien van Moorsel zijn voorbeelden hoe je met zo'n drive in de wereld van topsport er boven uitsteekt. De wil om te presteren moet erin zitten anders red je het ook niet in zo'n omgeving.
'At your service '
Antti Opdam
Gewoon Dirk

SimonPoulsen schreef: 01 sep 2024, 19:58 Ik zie het wel voor me. Langedijk achter het stuur van het busje. Jeugdspeler van de 014 heeft het over hoe goed Clasie heeft gespeeld van het weekend. De deur gaat open op de vluchtstrook en lopen wordt het. :lol:
:lol:
Langedijk
Fanpage-junk

SimonPoulsen schreef: 01 sep 2024, 19:58 Ik zie het wel voor me. Langedijk achter het stuur van het busje. Jeugdspeler van de 014 heeft het over hoe goed Clasie heeft gespeeld van het weekend. De deur gaat open op de vluchtstrook en lopen wordt het. :lol:
Dat zou ik in september nooit doen, met deze temperaturen.

Dat zou ik in januari wel doen bij -3

:mrgreen:
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
dirkjan
Goalscorer
Contacteer:

AZ 4 Life schreef: 01 sep 2024, 13:09 Dit is een hele aparte gozer.
Willie heeft er ook wel wat over te melden
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
SimonPoulsen
Georg

dirkjan schreef: 06 sep 2024, 13:40 Willie heeft er ook wel wat over te melden
De kranten en clickbait sites lopen weer gretig weg met dit verhaal. Zelfs bij AzAlerts lieten ze zich inpakken.
Hoor en wederhoor is bijzaak als je met een mooie krantenkop snel de clicks kan vergaren.

Gelukkig zijn de fanpage en enkele ex spelers wel bij de les.
Jimboo
Dagjesmens

Ik heb gisteren zelf het boekje gelezen. 'schokkender' dan wat er in zijn interview met Voetbalzone staat wordt het niet. Ik vond het een leuk inkijkje in hoe hij zijn tijd als voetballer beleeft heeft. Hij is best eerlijk over de fouten doe hij zelf ook heeft gemaakt. Dat hij het als een hele harde wereld ervaren heeft en dat hij daarvan zelf uiteindelijk ook onderdeel geworden is. Van een jongetje die voetballen gewoon leuk vond tot een grote egoïst die er alles aan gedaan heeft om het betaald voetbal te halen. Van concurrenten in elkaar schoppen omdat hij ervaarde dat dat verwacht werd van zijn omgeving op de training tot een vriendin zoeken alleen om met hem mee te gaan naar het buitenland omdat hij niet alleen kon zijn. Groepsdruk is een vervelend iets in je pubertijd en dat wordt in de jeugdopleidingen van profclubs x10 tussen allemaal jongetjes die denken dat ze wat zijn omdat ze leuk tegen een bal kunnen trappen. Ook doen ze er alles aan om hun opgeklopte sociale status behouden.Voor de rest wordt duidelijk dat jeugdtrainers ook maar mensen zijn die slecht met macht om kunnen gaan. In het bedrijfsleven heb je ook zat managers die compleet disfunctioneel zijn en niet met mensen om kunnen gaan.

Ik ben blij dat ik een vrij talentloze voetballer was. Ik vond het best een treurig verhaal. Zijn persoonlijkheid was hier niet voor gemaakt. Die jongen zat vast in een chronische stressreactie dus er best kans dat hij ongeveer alles wat tegen hem gezegd is overdreven negatief heeft opgevat.
SimonPoulsen
Georg

Jimboo schreef: 06 sep 2024, 14:30 Ik heb gisteren zelf het boekje gelezen. 'schokkender' dan wat er in zijn interview met Voetbalzone staat wordt het niet. Ik vond het een leuk inkijkje in hoe hij zijn tijd als voetballer beleeft heeft. Hij is best eerlijk over de fouten doe hij zelf ook heeft gemaakt. Dat hij het als een hele harde wereld ervaren heeft en dat hij daarvan zelf uiteindelijk ook onderdeel geworden is. Van een jongetje die voetballen gewoon leuk vond tot een grote egoïst die er alles aan gedaan heeft om het betaald voetbal te halen. Van concurrenten in elkaar schoppen omdat hij ervaarde dat dat verwacht werd van zijn omgeving op de training tot een vriendin zoeken alleen om met hem mee te gaan naar het buitenland omdat hij niet alleen kon zijn. Groepsdruk is een vervelend iets in je pubertijd en dat wordt in de jeugdopleidingen van profclubs x10 tussen allemaal jongetjes die denken dat ze wat zijn omdat ze leuk tegen een bal kunnen trappen. Ook doen ze er alles aan om hun opgeklopte sociale status behouden. Voor de rest wordt duidelijk dat jeugdtrainers ook maar mensen zijn die slecht met macht om kunnen gaan. In het bedrijfsleven heb je ook zat managers die compleet disfunctioneel zijn en niet met mensen om kunnen gaan.

Ik ben blij dat ik een vrij talentloze voetballer was.
Toch vind ik het zeer kwalijk dat hij tal van "daders" met naam noemt en hen echt zeer serieuze dingen verwijt. Zonder dat er verder enige vorm van wederhoor of onderzoek is gedaan. Iets wat Marieke Derksen dus wel van plan was, waarna hij dus naar een andere uitgever is gegaan. Voorlopig lees ik vooral veel berichten van direct betrokkenen als Stengs en Druijf dat ze én het geschetste beeld niet herkennen, maar vooral dat ze zeer stellig zijn dat bepaalde incidenten niet hebben plaatsgevonden. Ook AZ komt tot die conclusie na intern onderzoek.

Dat er binnen opleidingen enorme druk/prestatiecultuur heerst, geloof ik helemaal. Zag je in de turnwereld ook. Topsport zit wat dat betreft op een dunne lijn. Die discussie voeren lijkt me heel goed.

Maar op grote schaal personen serieuze verwijten maken zonder enige vorm van bewijs of medegetuigen, lijkt me gewoon smaad en laster en daarmee strafbaar.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur

SimonPoulsen schreef: 31 aug 2024, 20:01 Ik voel weer een rechtzaakje aankomen :lol:

Wellicht heb je gelijk, maar dat voorbeeld is het verkeerde voorbeeld.
Dat blijkt namelijk gejat van Nico Dijkshorn.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
SimonPoulsen
Georg

DeZuivelDuivel schreef: 06 sep 2024, 14:48 Wellicht heb je gelijk, maar dat voorbeeld is het verkeerde voorbeeld.
Dat blijkt namelijk gejat van Nico Dijkshorn.
Het kwam toch echt uit de mond van die Finn hoor.

en tja Nico, de overtreffende trap van Azijn. Die voert al jaren een hetze tegen AZ.
Jimboo
Dagjesmens

SimonPoulsen schreef: 06 sep 2024, 14:47 Toch vind ik het zeer kwalijk dat hij tal van "daders" met naam noemt en hen echt zeer serieuze dingen verwijt. Zonder dat er verder enige vorm van wederhoor of onderzoek is gedaan. Iets wat Marieke Derksen dus wel van plan was, waarna hij dus naar een andere uitgever is gegaan. Voorlopig lees ik vooral veel berichten van direct betrokkenen als Stengs en Druijf dat ze én het geschetste beeld niet herkennen, maar vooral dat ze zeer stellig zijn dat bepaalde incidenten niet hebben plaatsgevonden. Ook AZ komt tot die conclusie na intern onderzoek.

Dat er binnen opleidingen enorme druk/prestatiecultuur heerst, geloof ik helemaal. Zag je in de turnwereld ook. Topsport zit wat dat betreft op een dunne lijn. Die discussie voeren lijkt me heel goed.

Maar op grote schaal personen serieuze verwijten maken zonder enige vorm van bewijs of medegetuigen, lijkt me gewoon smaad en laster en daarmee strafbaar.
Ja, ik vond het al vreemd om zo'n boek uit te brengen. Hij loopt natuurlijk een risico dat de genoemde personen achter hem aan gaan. Hij kan dit nooit bewijzen.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur

SimonPoulsen schreef: 06 sep 2024, 14:51 Het kwam toch echt uit de mond van die Finn hoor.

en tja Nico, de overtreffende trap van Azijn. Die voert al jaren een hetze tegen AZ.
Ja Berk verteld het nu, maar :
https://www.vi.nl/nieuws/ik-heb-nooit-o ... eld-bij-AZ
Alweer onzin. AZ vindt dat helemaal niet de moeite waard. Nooit heeft een trainer van AZ persoonlijk contact met mij proberen te maken. Ik heb zelf ook helaas mijn mond gehouden. Bang dat het in het nadeel zou zijn van mijn zoon. Laf, want natuurlijk had ik ze meteen moeten vragen of ze niet goed bij hun hoofd waren, om mijn kind te leren dat ajax de vijand was. Vaantjes van ajax hingen andersom en een speler die De Arena 'best een mooi stadion' noemde werd verrot gescholden en moest ter plekke zijn excuses aanbieden.
En

https://www.noordhollandsdagblad.nl/spo ... 63446.html
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Plaats reactie