Functioneren Jeugdopleiding

De jeugd is de toekomst. Alles over de jonge talenten van AZ.
differentcook
Harde Kern

Smit260 schreef: 17 jun 2024, 07:02 Beautiful Womans in your city
362 berichten op het forum en dan ga je nu spammen hier? :roll:
we can come an end
Elmpie.
Fanatic

met vertaling
Andrej Zápražný (DAC), de kersverse kampioen van Slowakije in de categorie U16 en tegelijkertijd topscorer van de competitie met 19 doelpunten, is momenteel op proef bij de Nederlandse club AZ Alkmaar. 🏆
Langedijk
Fanpage-junk

Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
AZuid-Scharwoude
Invaller

In het boek van Finn Berk komt de jeugdopleiding van AZ er niet best vanaf…:

https://www.voetbalzone.nl/nieuws/van-v ... c65384a67b
differentcook
Harde Kern

AZuid-Scharwoude schreef: 31 aug 2024, 01:20 In het boek van Finn Berk komt de jeugdopleiding van AZ er niet best vanaf…:

Interessant :idea:
we can come an end
AZAlkmaar11
Herry en/of Berry

AZuid-Scharwoude schreef: 31 aug 2024, 01:20 In het boek van Finn Berk komt de jeugdopleiding van AZ er niet best vanaf…:

Ik ben benieuwd wat AZ hiermee gaat doen en wat hun reactie is op dit boek. Elke opleiding /school gebeuren wel dingen die over de schreef gaan.

Ik hoop dat AZ met een nette passende reactie komt. Want ik kan mij niet voorstellen dat dit nog steeds gebeurd in de jeugd-opleiding.
AZuid-Scharwoude
Invaller

AZAlkmaar11 schreef: 31 aug 2024, 14:24 Ik ben benieuwd wat AZ hiermee gaat doen en wat hun reactie is op dit boek. Elke opleiding /school gebeuren wel dingen die over de schreef gaan.

Ik hoop dat AZ met een nette passende reactie komt. Want ik kan mij niet voorstellen dat dit nog steeds gebeurd in de jeugd-opleiding.
Ik las ergens dat Schendelaar en Stengs in dezelfde lichting zaten en dat die hebben aangegeven zich niet in het verhaal van Finn Berk te herkennen. Van AZ nog geen reactie gezien en het lijkt verder ook nog niet opgepikt te worden door de media.
SjaakTrekhaak
Ben-Sider

AZuid-Scharwoude schreef: 01 sep 2024, 00:24 Ik las ergens dat Schendelaar en Stengs in dezelfde lichting zaten en dat die hebben aangegeven zich niet in het verhaal van Finn Berk te herkennen. Van AZ nog geen reactie gezien en het lijkt verder ook nog niet opgepikt te worden door de media.
Die jongens hebben nog een actieve voetbalcarrière. Hierover uit de school klappen kan gevolgen hebben voor ze. Daarnaast zijn dit ook de jongens die het uiteindelijk geschopt hebben tot profs. Stengs behoorde volgens mij steevast tot de beste van zijn lichting. Logisch dat hij dan minder gezocht wordt door trainers en begeleiders. Laten we hopen dat het overtrokken is. Maar laat ze de hele mikmak maar eens goed doorlichten. Met kinderen graag het zekere voor het onzekere nemen.
Jimboo
Dagjesmens

Altijd lastig dit soort verhalen. Ik stel mij een jongen voor die teleurgesteld is dat hij het niet gehaald heeft en sociaal niet past in dit soort macho omgevingen. Ik kan mij nooit zo goed voorstellen dat mensen zo slecht kunnen zijn als beweerd gaat worden in zijn boek, maar ook niet dat dit allemaal verzonnen is. AZ moet in ieder geval in gesprek met die jongen want als ook maar de helft waar is moeten een aantal mensen zich schamen. Mensen kunnen over het algemeen slecht met macht omgaan. De marketing klopt wel. Zijn boek wil ik lezen.
0ud1
Teletext-supporter

Voetbal is een haantjes wereld. Op elk niveau. Ik kan mij goed voorstellen dat er introverte, onzekere spelers rondlopen bij de jeugdopleiding die het hier heel moeilijk mee hebben. Er is stevige concurrentie onder spelers, sommige gaan gestuurd door fanatieke ouders over lijken. Verder heb je trainers die zich willen profileren, voelen zich (vaak) beter dan de spelers en hebben bovendien een bepaalde directheid van communiceren, vooral vanuit emotie. Iets wat nodig leek om de top te bereiken. Jarenlang (en helaas nog steeds) hebben we te maken gehad met al die schreeuwlelijken van trainers langs de kant. Dat was de norm. Gelukkig zie je nu een omslagpunt komen waarin rustige rationele trainers carrière maken. Dat omslagpunt is er bij AZ al jaren geleden gekomen. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat dit soort extreme situaties nog steeds voorkomen bij de jeugdopleiding.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur

AZuid-Scharwoude schreef: 01 sep 2024, 00:24 Ik las ergens dat Schendelaar en Stengs in dezelfde lichting zaten en dat die hebben aangegeven zich niet in het verhaal van Finn Berk te herkennen. Van AZ nog geen reactie gezien en het lijkt verder ook nog niet opgepikt te worden door de media.
Kanttekening is wel dat Schendelaar en Stengs werden gezien als toptalenten.

Beuker en Stam zijn overigens inmiddels uiteraard weer weg.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
SimonPoulsen
Georg

SjaakTrekhaak schreef: 01 sep 2024, 07:33 Die jongens hebben nog een actieve voetbalcarrière. Hierover uit de school klappen kan gevolgen hebben voor ze. Daarnaast zijn dit ook de jongens die het uiteindelijk geschopt hebben tot profs. Stengs behoorde volgens mij steevast tot de beste van zijn lichting. Logisch dat hij dan minder gezocht wordt door trainers en begeleiders. Laten we hopen dat het overtrokken is. Maar laat ze de hele mikmak maar eens goed doorlichten. Met kinderen graag het zekere voor het onzekere nemen.
Volgens mij klopt dit niet. Stengs dreigde zelfs op een punt buiten de boot te vallen, vooral vanwege zijn fysiek. Hij is toen uiteindelijk een jaar "blijven zitten" en heeft zo alsnog de stap gemaakt. Stengs lijkt me daarmee een uitstekende getuige voor de situatie die meneer Berk schetst. Ipv Stengs te vernederen en weg te sturen, hebben ze hem extra kansen gegeven.
Naast het geboortemaandeffect heb je te maken met vroegrijpe en laatrijpe spelers’, zegt Marijn Beuker, hoofd prestatie en ontwikkeling bij AZ. ‘Calvin was laatrijp en ook nog eens laat in het jaar geboren. Dat is een dubbel nadeel.
Het ziet er als jeugdspeler niet altijd naar uit dat Stengs het eerste gaat halen, want in Alkmaar staat hij niet bepaald te boek als toptalent. Een status die Myron Boadu zich wel mag aanmeten. Dat komt mede doordat Stengs geboren is in december en over het algemeen met jongens speelt die bijna een jaar ouder zijn. In de Onder 15 wordt AZ landskampioen, maar zit Stengs vaker op de bank dan hem lief is. Jongens als Teun Bijleveld, Julian Nak en Robin Schouten krijgen de voorkeur. Hier en daar zijn er twijfels, maar uiteindelijk staat Stengs nooit op de nominatie om daadwerkelijk te vertrekken. Alleen heeft AZ wel een andere weg naar de profs in gedachte dan Stengs zelf.

In de Onder 16 komt hij onder de hoede van Leeroy Echteld, volgens Gomes de eerste trainer die het écht in Stengs ziet zitten. Waar jeugdspelers normaliter het jaar nadien doorschuiven naar de Onder 17, blijft Stengs een jaar hangen in de Onder 16. Daar heeft hij het niet makkelijk mee. Zijn moeder heeft de nodige praatsessies nodig om hem bewust te maken van het feit dat je soms een stap terug moet zetten om er vervolgens drie vooruit te maken.
pAuluZ
Invaller

De andere grille kant vd medaille:

klik
mAgNaVoX oDySsEy
Antti Opdam
Gewoon Dirk

pAuluZ schreef: 01 sep 2024, 22:51 De andere grille kant vd medaille:

klik
Daar gaan enkele bovenstaande berichten toch ook over?
pAuluZ
Invaller

Antti Opdam schreef: 02 sep 2024, 09:40 Daar gaan enkele bovenstaande berichten toch ook over?
Ja verrek, ff te snel geschoten. Dacht dat ik de scoop had :wink:
mAgNaVoX oDySsEy
eenjaarazalkmaar
Seizoenkaarthouder

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/09/06/ou ... t-a4864805

Aan het einde van dit krantenartikel staat een korte reactie van AZ (overweging om juridische stappen te ondernemen) en oud trainer Koen Stam (sluit zich bij algemeen statement van AZ aan).

Na snel scannen van het boek zelf kom ik overigens niets tegen over Beuker, die in interviews met Berk wel genoemd wordt.
differentcook
Harde Kern

eenjaarazalkmaar schreef: 07 sep 2024, 08:31 https://www.nrc.nl/nieuws/2024/09/06/ou ... t-a4864805

Aan het einde van dit krantenartikel staat een korte reactie van AZ (overweging om juridische stappen te ondernemen) en oud trainer Koen Stam (sluit zich bij algemeen statement van AZ aan).

Na snel scannen van het boek zelf kom ik overigens niets tegen over Beuker, die in interviews met Berk wel genoemd wordt.
Het is wel beduidend meer dan een jaar geworden :) :wink:
we can come an end
eenjaarazalkmaar
Seizoenkaarthouder

differentcook schreef: 07 sep 2024, 13:33 Het is wel beduidend meer dan een jaar geworden :) :wink:
Nog even en het is zevenenzestigjaarazalkmaar :-)
Plaats reactie