De Basisopstelling

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
SjaakTrekhaak
Fanatic

Antti Opdam schreef: 25 jun 2024, 07:22 Blij dat je eindelijk de inhoud ingaat. In plaats van één kers te plukken en je eigen visie daarop te plakken
Ja, ik wil wel eens blijven hangen op de vorm. Elke gek zijn gebrek :wink:
Antti Opdam schreef: 25 jun 2024, 07:22 Hoe zie jij die inpassing van het eigen talent in samenhang bezien met de verdere selectiesamenstelling en basisopstelling?
Niet heel veel anders dan jij denk ik. Jeugd de kans geven maar met kwaliteit om hem heen indien mogelijk.

Ik heb niet op hoog niveau gevoetbald dus ik weet niet goed hoe belangrijk ervaren spelers zijn. Bij Tadic zag je dat bijvoorbeeld wel. Maar bij Bruno heb ik het dan weer weinig kunnen ontdekken. Ik vind vooral persoonlijkheid belangrijk. Iemand van 24 met 100 wedstrijden in de benen kan je net zo goed op je donder geven als iemand van 30 die speelde in de marge van de PL.

Sommige spelers hebben genoeg laten zien dat je ze de kans moet geven voor een significante periode. Zoals Goes en Lahdo (mits fit). Geforceerd doorschuiven ben ik minder van, zoals Owusu. Maar ik zie wel dat het een ingewikkelde afweging is als opleidingsclub: schuif je iemand vroeger door dan de recente resultaten billijken met afbreukrisico van dien of zet je daar een tussenpaus neer en doe je af aan je opleidingsclub-imago. Dat laatste helpt ook bij binden van spelers, zie Ruben die ook naar Twente kon.

Maar wat je eigenlijk niet wil, is spelers halen ‘in de marge’. Zoals een Sadiq. Die transfer snap ik nog steeds niet. Lahdo deed het behoorlijk en Addai kwam eraan. Haal je Sadiq dan heb je hem normaal gesproken twee tot drie jaar in je selectie. Of hij zit talent in de weg, of hij kwijnt weg op de bank en verziekt je teamspirit.

Peer verdient naar mijn idee bijvoorbeeld ook een kans. Eigen jeugd en voldoende laten zien in Almere. Maar niet als hij weer achtervang wordt van Clasie.

Ruben vind ik ingewikkeld. Hij heeft potentie maar laat nog te weinig rendement zien. Dat schaadt AZ op dit moment. Maar een Sahraoui halen, zou weer kapitaalvernietiging zijn.

De rol van Max Netto is best ingewikkeld. Je moet echt een langetermijnvisie betrachten in elke afweging.
Antti Opdam
Gewoon Dirk

differentcook schreef: 25 jun 2024, 07:48 Dat zijn 3-4 miljoen spelers, met jouw miljoen erbij wordt dat dus 4-5. Nog altijd niet (structureel) 6-7, laat staan 9.
Je klinkt een beetje als een verwend kind dat alleen kijkt naar wat het wilt. :D
Odgaard was 4,5 miljoen. In het geval van Veerman wilden ze al naar 5/6 (de transfersom van een Busio of Tessmann). En achteraf gezien hadden ze daar natuurlijk ook moeten doorpakken.

Of waren ze bereid om bijna 10 miljoen te betalen?

Nadat AZ contact zocht met SC Heerenveen liet de Friese club weten dat een transfer wel haalbaar zou moeten zijn volgens Huiberts: “Ze hebben niet een bedrag genoemd, maar wij hebben wel aangegeven wat ons maximum was. Dat was iets minder dan tien miljoen. Uiteindelijk was het niet voldoende om hem te halen. Jammer, want ik denk dat hij goed bij ons zou passen.”

https://www.azfanpage.nl/AZ-wilde-tot-b ... r-veerman/

In 2021.

Ofwel: gewoon mogelijk. Tenzij Antti Opdam een naam noemt dan is elk bedrag boven de 5 miljoen 'onrealistisch'.
Antti Opdam
Gewoon Dirk

SjaakTrekhaak schreef: 25 jun 2024, 08:14 Ja, ik wil wel eens blijven hangen op de vorm. Elke gek zijn gebrek :wink:

Niet heel veel anders dan jij denk ik. Jeugd de kans geven maar met kwaliteit om hem heen indien mogelijk.

Ik heb niet op hoog niveau gevoetbald dus ik weet niet goed hoe belangrijk ervaren spelers zijn. Bij Tadic zag je dat bijvoorbeeld wel. Maar bij Bruno heb ik het dan weer weinig kunnen ontdekken. Ik vind vooral persoonlijkheid belangrijk. Iemand van 24 met 100 wedstrijden in de benen kan je net zo goed op je donder geven als iemand van 30 die speelde in de marge van de PL.

Sommige spelers hebben genoeg laten zien dat je ze de kans moet geven voor een significante periode. Zoals Goes en Lahdo (mits fit). Geforceerd doorschuiven ben ik minder van, zoals Owusu. Maar ik zie wel dat het een ingewikkelde afweging is als opleidingsclub: schuif je iemand vroeger door dan de recente resultaten billijken met afbreukrisico van dien of zet je daar een tussenpaus neer en doe je af aan je opleidingsclub-imago. Dat laatste helpt ook bij binden van spelers, zie Ruben die ook naar Twente kon.

Maar wat je eigenlijk niet wil, is spelers halen ‘in de marge’. Zoals een Sadiq. Die transfer snap ik nog steeds niet. Lahdo deed het behoorlijk en Addai kwam eraan. Haal je Sadiq dan heb je hem normaal gesproken twee tot drie jaar in je selectie. Of hij zit talent in de weg, of hij kwijnt weg op de bank en verziekt je teamspirit.

Peer verdient naar mijn idee bijvoorbeeld ook een kans. Eigen jeugd en voldoende laten zien in Almere. Maar niet als hij weer achtervang wordt van Clasie.

Ruben vind ik ingewikkeld. Hij heeft potentie maar laat nog te weinig rendement zien. Dat schaadt AZ op dit moment. Maar een Sahraoui halen, zou weer kapitaalvernietiging zijn.

De rol van Max Netto is best ingewikkeld. Je moet echt een langetermijnvisie betrachten in elke afweging.
Een bijna helder verhaal.

Maar hoe ziet jouw basisopstelling en bank er dan uit?
differentcook
Harde Kern

SjaakTrekhaak schreef: 25 jun 2024, 08:14 Ja, ik wil wel eens blijven hangen op de vorm. Elke gek zijn gebrek :wink:

Mee eens.
Wat betreft Sadiq, ik denk dat dat de toevoeging was van een wat meer zekere speler naast de jonge flankspelers (en evt. ook back-up voor Pavlidis). Dat je zo'n persoon erbij wilt hebben snap ik wel (al was het alleen maar om De Baron te kalmeren ;-)). Lange tijd leek Sadiq niet te voldoen voor zo'n rol, was hij onzichtbaar, totdat hij helemaal aan het eind van de competitie ineens ging spelen en zelfs aardige dingen liet zien die hoop gaven. Sadiq, daar ga ik vanuit, zal zeker niet de eerste keuze zijn geweest (zoals gezegd, o.a. ook Cerny was gepolst), maar eerder een fall-back optie.
we can come an end
Antti Opdam
Gewoon Dirk

differentcook schreef: 25 jun 2024, 08:33 Lange tijd leek Sadiq niet te voldoen voor zo'n rol, was hij onzichtbaar, totdat hij helemaal aan het eind van de competitie ineens ging spelen en zelfs aardige dingen liet zien die hoop gaven. Sadiq, daar ga ik vanuit, zal zeker niet de eerste keuze zijn geweest (zoals gezegd, o.a. ook Cerny was gepolst), maar eerder een fall-back optie.
Heb al eerder gezegd dat hij daarvoor (tegen Villa 2x, en uit bij Zwolle) ook al aardige dingen liet zien.

Daarna last van blessures en een trainer die verliefd was op Myron van Brerode.
SchoorlAZ
Basisspeler

Antti Opdam schreef: 25 jun 2024, 07:30 Je had ze toch toen al (informeel) kunnen benaderen/polsen?

En nu nog zijn ze financieel haalbaar trouwens ...

Waarom zou Busio niet kunnen komen? Heb de (mede-)eigenaar van Venezia gesproken en zij achten hem moeilijk houdbaar.

Maar ik vind het inzoomen op individuele namen niet zo heel interessant (en kunnen we ook wat mij betreft bij elke speler in het schaduwelftal - topic een spelletje gaan spelen waarom jij die wel/niet haalbaar vindt en ongetwijfeld vindt jij elke naam van mij niet haalbaar), maar meer naar het grotere plaatje:

Weg met te jonge jeugd en oude grootverdieners. Meer in de lijn Sadiq, Belic, Odgaard en misschien zelfs wel een Mijnans.

Als je die lijn onderschrijft ga ik verder voor je zoeken. Als mensen dat zo interessant vinden.

Maar zo lang Van Brederode niet verhuurd wordt en Clasie van jullie in de basis mag starten hoeven we ook niet meer te kijken naar een goede basisopstelling.
Polsen kan altijd. Maar die spelers gaan zich echt niet vastleggen voor AZ in april als ook Inter Milan je in de gaten houdt.
Waarom zou Busio niet kunnen komen? "Sporting KC officially announced the club-record transfer of Busio to newly-promoted Serie A side Venezia FC on Thursday, for a base fee of $6 million and incentives that could take the deal to $10.5 million."

Jij denkt dus dat ze even hun topspelers gaan verkopen met een verlies na 2 jaar terwijl ze alleen maar beter worden? Busio kan overigens ook naar andere clubs in de Serie A en Venezia speelt ook komend seizoen weer Serie A. Houd toch eens op met alle zwaar onrealistische dingen man.

Ik begrijp ook wel dat je nu zegt dat individuele namen je niet zo interessant vindt. Stuk voor stuk zijn (bijna) alle namen compleet onhaalbaar.

Ga jij maar een naam zoeken waarvoor we onze records moeten breken (want dat doe je nu wél door achteraf makkelijk te praten), dan houden wij je daaraan. Ik begrijp overigens niet waarom elke naam van jou niet haalbaar zou zijn. Ik heb volgens mij over Finn van Bremen en Proper gezegd dat deze evt. wel haalbaar zijn namelijk. Beetje calimero gedrag. Je andere voorgestelde transfers zijn zwaar onhaalbaar. Ook de 'eenvoudig op te halen' Zirkzee die gewoon voor 8,5 miljoen naar Bologna is gegaan en 900.000 per jaar daar verdient.
SjaakTrekhaak
Fanatic

Antti Opdam schreef: 25 jun 2024, 08:20 Maar hoe ziet jouw basisopstelling en bank er dan uit?
De opstelling die ik verwacht, postte ik gisteren:
SjaakTrekhaak schreef: 24 jun 2024, 18:36 Dit verwacht ik volgend jaar:.

Ruben (bijna 20) - Parrott (22) - Lahdo (21)
—————- Mijnans (24) —————
——Peer (24) ——— Belic (23)——
Mees (26) - Penetra (22) — Goes (20) — Kasius (21)
————————Owusu (bijna 20)————

Lijkt wel Jong AZ.
Dat is overigens anders dan mijn wens. Parrott lijkt me vooralsnog te licht. En ik zou graag een kanon op 10 zien maar heb nog geen goede suggesties. Owusu zou ik verhuren en Olij voor binnenhalen.
Antti Opdam
Gewoon Dirk

SchoorlAZ schreef: 25 jun 2024, 11:27 Ook de 'eenvoudig op te halen' Zirkzee die gewoon voor 8,5 miljoen naar Bologna is gegaan en 900.000 per jaar daar verdient.
En zelfs dat is AZ gewoon haalbaar.

Zie Veerman/Clasie.

En waarom zou AZ geen spelers uit de Serie A kunnen halen?

#Kerkez, #Odgaard en #Kasius

Ja, dat zijn andere dossiers. Maar AZ heeft sportief en financieel echt wel meer te bieden dan een Venezia. Of NEC. Of Heerenveen.

Of alle andere haalbare spelers die ik genoemd heb.
Antti Opdam
Gewoon Dirk

SchoorlAZ schreef: 25 jun 2024, 11:27 Jij denkt dus dat ze even hun topspelers gaan verkopen met een verlies na 2 jaar terwijl ze alleen maar beter worden? Busio kan overigens ook naar andere clubs in de Serie A en Venezia speelt ook komend seizoen weer Serie A. Houd toch eens op met alle zwaar onrealistische dingen man.

Ik begrijp ook wel dat je nu zegt dat individuele namen je niet zo interessant vindt. Stuk voor stuk zijn (bijna) alle namen compleet onhaalbaar.
Busio is on the radar of Serie A side Parma, TuttoMercato reported Monday. The former Sporting KC homegrown is heading into the final season of his current contract, with his deal set to expire June 2025.

Voor een Parma ook gewoon haalbaar. Wat hebben die nu meer te bieden dan een AZ?
Antti Opdam
Gewoon Dirk

SchoorlAZ schreef: 25 jun 2024, 11:27 Jij denkt dus dat ze even hun topspelers gaan verkopen met een verlies na 2 jaar terwijl ze alleen maar beter worden?
Dus ja.

Met een contract voor één jaar moet hij zelfs wel weg (Venezia heeft ook cashflow - uitdagingen: zie eerdere mid-season verkoop Johnsen; kan je uitleggen waarom ze dat deden?)

En zo zijn er ongetwijfeld nog wel acht(tien) spelers van begin twintig die voor een beperkt bedrag bij een laagvlieger weg kunnen.

Als ik weer eens tijd over heb zoek ik voor je door.

Maar dan wel dat iedereen eerst erkent dat we met een Clasie niet door kunnen.
differentcook
Harde Kern

Antti Opdam schreef: 25 jun 2024, 13:08 Maar dan wel dat iedereen eerst erkent dat we met een Clasie niet door kunnen.
Als je daar een goed argument voor geeft dan ben ik allicht te overtuigen.
(tot op heden komt het op me over als een religie)
we can come an end
SchoorlAZ
Basisspeler

Antti Opdam schreef: 25 jun 2024, 13:08 Dus ja.

Met een contract voor één jaar moet hij zelfs wel weg (Venezia heeft ook cashflow - uitdagingen: zie eerdere mid-season verkoop Johnsen; kan je uitleggen waarom ze dat deden?)

En zo zijn er ongetwijfeld nog wel acht(tien) spelers van begin twintig die voor een beperkt bedrag bij een laagvlieger weg kunnen.

Als ik weer eens tijd over heb zoek ik voor je door.

Maar dan wel dat iedereen eerst erkent dat we met een Clasie niet door kunnen.
Je bedoelt Dennis Johnson die daar in 21 wedstrijden 3 goals heeft gemaakt en naar een slechter team is gegaan? Moet ik je dat uitleggen?
Verder vergelijk je dus spelers die echt compleet buiten de boot vallen met spelers die uitblinken bij hun club en dan zeg je dat evt. transfers realistisch zijn? Odgaard werd gewoon verhuurd aan RKC en Kasius viel half buiten de boot in Oostenrijk op zijn verhuurperiode. Kerkez wilde aan spelen toekomen en zich ontwikkelen. Allemaal niet spelers die gewoon in Italië kunnen blijven op het hoogste niveau en meer kunnen verdienen.

Betreft Zirkzee: dat is nu achteraf wel makkelijk praten. Daarom vraag ik ook nogmaals een speler van tevoren waar je ook zo overtuigd van bent. Het is namelijk heel makkelijk om nu te roepen "oh we hadden die jongen die nu in Oranje speelt moeten halen voor een recordbedrag én hem veruit het hoogste salaris moeten bieden van de selectie." En dan nog is het geen FIFA. Bologna speelt in een betere competitie, was al middenmotor, speelt vaker grote wedstrijden tegen topclubs, het stadion is bijna twee keer zo groot etc.
salmonyappi
Harde Kern

SchoorlAZ schreef: 25 jun 2024, 15:50 middenmotor
Gazelle?
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Antti Opdam
Gewoon Dirk

differentcook schreef: 25 jun 2024, 13:50 Als je daar een goed argument voor geeft dan ben ik allicht te overtuigen.
(tot op heden komt het op me over als een religie)
De cijfers als gepresenteerd door SchoorlAZ + ESPN analisten en misschien kan je zelf ook nog eens kritisch kijken wat hij nu feitelijk toevoegt.
Antti Opdam
Gewoon Dirk

SchoorlAZ schreef: 25 jun 2024, 15:50 Je bedoelt Dennis Johnson die daar in 21 wedstrijden 3 goals heeft gemaakt en naar een slechter team is gegaan? Moet ik je dat uitleggen?
Ja.

Johnsen was namelijk gewoon een belangrijke basisspeler bij Venezia en vertrok naar een naaste concurrent die een plek hoger stond.

Hij had overigens 3 goals en 6 assists. Wat zeker niet slecht is voor een buitenspeler in de serie B.
Antti Opdam
Gewoon Dirk

SchoorlAZ schreef: 25 jun 2024, 15:50 Verder vergelijk je dus spelers die echt compleet buiten de boot vallen met spelers die uitblinken bij hun club en dan zeg je dat evt. transfers realistisch zijn? Odgaard werd gewoon verhuurd aan RKC en Kasius viel half buiten de boot in Oostenrijk op zijn verhuurperiode. Kerkez wilde aan spelen toekomen en zich ontwikkelen. Allemaal niet spelers die gewoon in Italië kunnen blijven op het hoogste niveau en meer kunnen verdienen.

Betreft Zirkzee: dat is nu achteraf wel makkelijk praten. Daarom vraag ik ook nogmaals een speler van tevoren waar je ook zo overtuigd van bent. Het is namelijk heel makkelijk om nu te roepen "oh we hadden die jongen die nu in Oranje speelt moeten halen voor een recordbedrag én hem veruit het hoogste salaris moeten bieden van de selectie." En dan nog is het geen FIFA. Bologna speelt in een betere competitie, was al middenmotor, speelt vaker grote wedstrijden tegen topclubs, het stadion is bijna twee keer zo groot etc.
Eerste alinea: had al aangegeven dat het andere dossiers zijn. Laat onverlet dat je financieel wel mee kan.

Over Zirkzee: ik begon daarover op 16 augustus 2023. Zijn marktwaarde was toen gedaald van 11 naar 9 miljoen euro.

Dat was ongeveer het beste moment in de afgelopen 3/4 jaar om hem te halen.

Veel tijdiger kon niet.
SchoorlAZ
Basisspeler

Antti Opdam schreef: 26 jun 2024, 07:07 De cijfers als gepresenteerd door SchoorlAZ + ESPN analisten en misschien kan je zelf ook nog eens kritisch kijken wat hij nu feitelijk toevoegt.
Ik zal nog eens alle statistieken twee pagina's lang uitleggen en vergelijken om ze vervolgens compleet verkeerd geïnterpreteerd zien worden....
Antti Opdam
Gewoon Dirk

SchoorlAZ schreef: 26 jun 2024, 13:43 Ik zal nog eens alle statistieken twee pagina's lang uitleggen en vergelijken om ze vervolgens compleet verkeerd geïnterpreteerd zien worden....
Graag.

Het heeft mij erg geholpen bij mijn beeld van mijn Clasie.

Dat het niet de door jou gewenste interpretatie niet is, maakt het nog niet meteen 'de verkeerde'.
differentcook
Harde Kern

Antti Opdam schreef: 26 jun 2024, 14:16 Dat het niet de door jou gewenste interpretatie niet is, maakt het nog niet meteen 'de verkeerde'.
Sorry, maar ik bezie jouw interpretatie in het licht van je antti-Clasie religie en heb ook geen zin in een hierdoor zinloze exercitie.
we can come an end
Sander73
Seizoenkaarthouder

SjaakTrekhaak schreef: 24 jun 2024, 18:36 Dit verwacht ik volgend jaar:.

Ruben (bijna 20) - Parrott (22) - Lahdo (21)
—————- Mijnans (24) —————
——Peer (24) ——— Belic (23)——
Mees (26) - Penetra (22) — Goes (20) — Kasius (21)
————————Owusu (bijna 20)————

Lijkt wel Jong AZ.
Mijn hemel laten we het niet hopen. Dan gaan we met bijna 90% van dezelfde koekenbakkers het komende seizoen in. Onder het mom van we doen net of het veelal slechte spel en prestaties afgelopen jaar niet hebben plaatsgevonden? Het is geen hogere wiskunde, als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg. Kortom, wil je andere prestaties, dan moet je andere spelers halen. Wil je meer van hetzelfde of slechter, dan voldoet de huidige selectie prima.
Plaats reactie