Iedereen kan een psychologische test laten afnemen. Nu denk ik niet letterlijk aan een psychologische test, maar je kunt in die richting denken.Langedijk schreef: ↑07 jun 2024, 15:42 Oplossingen die onhaalbaar zijn. Stemrecht bestaat namelijk onder alle lagen van de bevolking, en lang niet iedereen is in staat om weloverwogen keuzes te maken. Ook niet als ze op Facebook opeens Frans Timmermans zien in plaats van Peter Gillis (qua omvang geen verschil overigens). En dan nog: wie bepaalt wat onafhankelijk en democratisch is? De bedenkers van die technologie hebben ook motieven en voorkeuren.
Deze vorm van verkiezingen bestaat niet voor niets al heel lang. Er zijn geen haalbare alternatieven.
Een vertaling van waarden naar representanten is inderdaad erg kritisch en moet alleen gedaan worden zodra deze unbiased en betrouwbaar gedaan kan worden. Ik realiseer me dat dit een klus is, alleen laat ik me niet bij voorbaat ontmoedigen door probleemdenken (tenzij er een onoverkomelijk fundamenteel probleem is), cynisme of defaitisme hierbij (mensen zien vaak makkelijker de problemen van de huidige situatie over het hoofd en hebben tig potentiele problemen paraat bij het onbekende). Ik zou graag zien dat eraan gewerkt wordt (of aan een type mass online deliberatie).
Ik denk dat de huidige vorm alleen zo lang bestaat omdat het simpel en bekend is en een systeem zichzelf in stand houdt. Ik vraag me ook af of veel mensen (vooral die impact hebben) voldoende origineel denken voor verandering. Sinds de intrede van het internet is deze democratie uitgehold (al hadden de zuilen ook een enorm slechte invloed). Maar tegelijktijd kun je internet en technologie als AI juist aanwenden om democratie te upgraden en werkende te maken (dat was eerder ook een reden dat het niet gebeurde)