Aankoop van een speler is een investering en geen resultaat. Dat bedrag wordt over de looptijd van contractduur afgeschreven en zit in de jaarlijkse afschrijvingskosten. Op het moment dat je een speler verkoopt, wordt de aanschafwaarde afgeboekt en wordt wat je tot dan toe hebt afgeschreven ook afgeboekt. Dat verschil, de resterende boekwaarde, gaat van de verkoopopbrengst af en komt in het transferresultaat.DeZuivelDuivel schreef: ↑08 mei 2024, 14:53 Gaan de uitgaven er niet ook af? of hebben ze hieropvolgend nog een transferwinst getal opgenomen?
Max Huiberts / Technisch Beleid III
- Metalingus
- Reservespeler
- Antti Opdam
- Harde Kern
Ok, maar als dit dan de lijn wordt kunnen we vanaf nu ook gewoon weer stellen dat Huiberts best aardig werk gedaan heeft en AZ - op basis van de selectie - minstens 4e had moeten worden. En in dit seizoen (zonder ajax) derde.
-
- Invaller
Max is bezig met een 15 jaren plan. Dit is de opbouw naar het binnenhengelen van de nieuwe Cristiano Ronaldo over een paar jaar als die toevallig ook deze spelersmakelaar heeft.De Rode Baron schreef: ↑13 mei 2024, 15:52 Blijft een beetje een vreemd verhaal Dantas, Penetra en Esteves (in de portefeuille van een en dezelfde makelaar), spelers waarvan je zegt dat deze niet sterker zijn dan dat we in onze eigen jeugd hebben rondlopen. Het is dat we hier geen Mislintat hebben rondlopen, anders zag het er nog verdacht uit.

-
- Gewoon Dirk
Dus als ik het even goed begrijp dan kan het best zo zijn dat AZ 'pure winst' op Pavlidis gaat schrijven als ze hem nu weten te verkopen? Daar waar Dani de Wit in de praktijk natuurlijk wel wat gekost heeft, maar op papier al afgeschreven is?Metalingus schreef: ↑08 mei 2024, 15:07 Aankoop van een speler is een investering en geen resultaat. Dat bedrag wordt over de looptijd van contractduur afgeschreven en zit in de jaarlijkse afschrijvingskosten. Op het moment dat je een speler verkoopt, wordt de aanschafwaarde afgeboekt en wordt wat je tot dan toe hebt afgeschreven ook afgeboekt. Dat verschil, de resterende boekwaarde, gaat van de verkoopopbrengst af en komt in het transferresultaat.
Doelstellingen en ambities zijn niet hetzelfde.
Maar dan moet je ze wel bereiken.
Topsport of fopsport?
Topsport of fopsport?
- Metalingus
- Reservespeler
In zekere zin wel ja. AZ en Twente ontlopen elkaar qua selectie echt niet veel. Je kan dus vierde worden als zij het qua veldspel en intensiteit beter voor elkaar hebben dan wij. Door een paar zeperds hebben we het zelf verkloot ten opzichte van Twente, dat kan je zien als falen.Antti Opdam schreef: ↑13 mei 2024, 07:42 Ok, maar als dit dan de lijn wordt kunnen we vanaf nu ook gewoon weer stellen dat Huiberts best aardig werk gedaan heeft en AZ - op basis van de selectie - minstens 4e had moeten worden. En in dit seizoen (zonder ajax) derde.
- Metalingus
- Reservespeler
Klopt.DeZuivelDuivel schreef: ↑13 mei 2024, 21:21 Dus als ik het even goed begrijp dan kan het best zo zijn dat AZ 'pure winst' op Pavlidis gaat schrijven als ze hem nu weten te verkopen? Daar waar Dani de Wit in de praktijk natuurlijk wel wat gekost heeft, maar op papier al afgeschreven is?
Alleen de afschrijving van het laatste contractjaar van Pavlidis gaat nog van de transferopbrengst af in het boekresultaat bij de aanstaande verkoop (makelaars provisies e.d. daargelaten) en eventuele doorverkoop % Willem II.
Dani’s aanschaf is inderdaad per 30/6 compleet afgeschreven en komt er bij zijn vertrek niets meer in het resultaat.
- Antti Opdam
- Harde Kern
En heeft zichzelf daarmee gepromoveerd tot slechtste aankoop aller tijden?Metalingus schreef: ↑14 mei 2024, 07:47 Dani’s aanschaf is inderdaad per 30/6 compleet afgeschreven en komt er bij zijn vertrek niets meer in het resultaat.
Een zeldzaam staaltje van Oudhollandse kapitaalvernietiging.
- De Rode Baron
- Barry
Dat Twente verliest van AZ is anders wel weer een zeperd voor de Tukkers, die de wedstrijd overkijkend als geheel wel een stukje verder zijn en hierin de goals, die zowat letterlijk uit de lucht vielen, tegen kregen. Dat het op de laatste wedstrijddag nog beslist moet worden heeft FC Twente aan zich zelf te danken.Metalingus schreef: ↑14 mei 2024, 07:42 In zekere zin wel ja. AZ en Twente ontlopen elkaar qua selectie echt niet veel. Je kan dus vierde worden als zij het qua veldspel en intensiteit beter voor elkaar hebben dan wij. Door een paar zeperds hebben we het zelf verkloot ten opzichte van Twente, dat kan je zien als falen.
'At your service '
- differentcook
- Harde Kern
Hoeveel boekhouders hebben we onder de forummers hier?Metalingus schreef: ↑14 mei 2024, 07:47 Klopt.
Alleen de afschrijving van het laatste contractjaar van Pavlidis gaat nog van de transferopbrengst af in het boekresultaat bij de aanstaande verkoop (makelaars provisies e.d. daargelaten) en eventuele doorverkoop % Willem II.
Dani’s aanschaf is inderdaad per 30/6 compleet afgeschreven en komt er bij zijn vertrek niets meer in het resultaat.
Een stuk of 5 denk ik. Maar we hebben maar één pseudo psycholoog

- Antti Opdam
- Harde Kern
FC Twente wordt - ik blijf erbij - hier ook wel wat overschat.De Rode Baron schreef: ↑14 mei 2024, 09:09 Dat Twente verliest van AZ is anders wel weer een zeperd voor de Tukkers, die de wedstrijd overkijkend als geheel wel een stukje verder zijn en hierin de goals, die zowat letterlijk uit de lucht vielen, tegen kregen. Dat het op de laatste wedstrijddag nog beslist moet worden heeft FC Twente aan zich zelf te danken.
Verliezen ook doodleuk bij RKC en NEC. En gelijke spelen tegen o.a. Heracles, Sparta en Heerenveen.
We moeten niet doen alsof dit een wonderploeg is.
AZ heeft het aan zichzelf te danken dat ze hieronder staan.
- Metalingus
- Reservespeler
Volledig met je eens. Ik vind het het positiespel en de dynamiek ondermaats. Alles een tempootje te langzaam en te weinig loopacties zonder bal. De laatste reeks overwinningen zijn met name op basis van fysiek en wilskracht en niet door echt fraai combinatievoetbal. Af en toe een oprisping zoals zo’n mooi steekballetje van Pavlidis op Mijnans tegen Eagles.Antti Opdam schreef: ↑14 mei 2024, 10:16 FC Twente wordt - ik blijf erbij - hier ook wel wat overschat.
Verliezen ook doodleuk bij RKC en NEC. En gelijke spelen tegen o.a. Heracles, Sparta en Heerenveen.
- Metalingus
- Reservespeler
Als het dit topic te veel vervuilt moet er misschien maar een apart financiën topic gemaakt worden. Ik probeer nu af en toe wat duiding te geven over hoe bepaalde zaken gezien moeten worden. Het staat wel in relatie tot de mogelijkheden en onmogelijkheden op technisch gebied.
Vooral omdat hier nogal eens geïnsinueerd wordt dat er bij AZ een soort geldpakhuis van Dagobert Duck staat.
- differentcook
- Harde Kern
Nee joh, ga lekker los!Metalingus schreef: ↑14 mei 2024, 10:55 Als het dit topic te veel vervuilt moet er misschien maar een apart financiën topic gemaakt worden. Ik probeer nu af en toe wat duiding te geven over hoe bepaalde zaken gezien moeten worden. Het staat wel in relatie tot de mogelijkheden en onmogelijkheden op technisch gebied.
Vooral omdat hier nogal eens geïnsinueerd wordt dat er bij AZ een soort geldpakhuis van Dagobert Duck staat.

Delen van expertise kan niet snel kwaad, tenzij het teveel onderling nerden wordt.
Het valt me gewoon op dat verschillende forummers nu en dan dit soort bijdragen posten (zal me allicht extra opvallen omdat ik zelf niets met boekhoudkunde heb)
Oh absoluut. Dat maakt het (waarschijnlijk) mislopen van CL voetbal dit jaar des te wranger en een ontzettende gemiste kans. Zekerheid heb je natuurlijk nooit maar er zijn naar mijn mening wel degelijk grote fouten gemaakt die voorkomen hadden kunnen worden.Antti Opdam schreef: ↑14 mei 2024, 10:16 FC Twente wordt - ik blijf erbij - hier ook wel wat overschat.
-
- Gewoon Dirk
Nee nee, want hij levert dus vreemd genoeg boekhoudkundig in die zin geen verlies opAntti Opdam schreef: ↑14 mei 2024, 09:05 En heeft zichzelf daarmee gepromoveerd tot slechtste aankoop aller tijden?
Een zeldzaam staaltje van Oudhollandse kapitaalvernietiging.

Maar dat is dan de papieren werkelijkheid

Doelstellingen en ambities zijn niet hetzelfde.
Topsport of fopsport?
Topsport of fopsport?
- Antti Opdam
- Harde Kern
Mijn boekhoudboekje werkt als volgt:DeZuivelDuivel schreef: ↑14 mei 2024, 18:55 Nee nee, want hij levert dus vreemd genoeg boekhoudkundig in die zin geen verlies op![]()
Maar dat is dan de papieren werkelijkheid![]()
Aankoop: 2 miljoen.
Verkoop: 0 miljoen.
- 2 miljoen.
En dan nemen we de jaren aan salaris (want onduidelijk: +/- 3 miljoen) en gederfde potentiële winsten (zie bijvoorbeeld Til / Gudmundsson: +/- 20 miljoen) maar helemaal niet mee.
Anders kom je op ongeveer - 25 miljoen uit.
Dani de Wit is de verpersoonlijking van ongeveer alles dat mis is gegaan op technisch beleid de afgelopen 3 jaar.
(Er is overigens ook een hoop wel goed gegaan, maar dit terzijde.)
- SjaakTrekhaak
- Reservespeler
Ga even lekke rustig zitten Antti. Neem een bakkie. Luister naar de vogeltjes buiten. Kijk naar de blauwe lucht. Even drie keer diep in- en uitademen. Neurie maar met me mee: "volgend jaar is hij weg".
(en staat hij op het stadion, gefinancieerd door Pavlidis en Yuki)
- Antti Opdam
- Harde Kern
Ik heb zojuist gemberthee (...) gepakt, hoor buiten helaas geen vogels en het is tamelijk bewolkt.SjaakTrekhaak schreef: ↑15 mei 2024, 11:37 Ga even lekke rustig zitten Antti. Neem een bakkie. Luister naar de vogeltjes buiten. Kijk naar de blauwe lucht. Even drie keer diep in- en uitademen. Neurie maar met me mee: "volgend jaar is hij weg".
(en staat hij op het stadion, gefinancieerd door Pavlidis en Yuki)
Misschien dat het daardoor komt ...
Los daarvan is dit - voetbaltechnisch gezien - wel een vrij serieus en ernstig dossier.
Althans, als je AZ een warm hart en een warme toekomst toedraagt.
Voor wat betreft de toekomst:
Een fluitconcert bij het afscheid van De Wit is misschien gerechtvaardigd, maar gaat mij ook wat ver. Zeker omdat hij wel echt zijn best heeft gedaan. Maar Huiberts mag hier wel zeer kritisch op bevraagd worden. Het aankopen én aanhouden van zo'n matige speler en die ook nog eens gratis de deur uit laten lopen: het is een ongekend pijnlijk dossier.
Zelfs het neuriën van liedjes helpt dan even niet.
- SjaakTrekhaak
- Reservespeler
Ik vermoed dat ik het antwoord van Max al wel weet.Antti Opdam schreef: ↑15 mei 2024, 11:47 Ik heb zojuist gemberthee (...) gepakt, hoor buiten helaas geen vogels en het is tamelijk bewolkt.
Misschien dat het daardoor komt ...
Los daarvan is dit - voetbaltechnisch gezien - wel een vrij serieus en ernstig dossier.
Althans, als je AZ een warm hart en een warme toekomst toedraagt.
Voor wat betreft de toekomst:
Een fluitconcert bij het afscheid van De Wit is misschien gerechtvaardigd, maar gaat mij ook wat ver. Zeker omdat hij wel echt zijn best heeft gedaan. Maar Huiberts mag hier wel zeer kritisch op bevraagd worden. Het aankopen én aanhouden van zo'n matige speler en die ook nog eens gratis de deur uit laten lopen: het is een ongekend pijnlijk dossier.
Zelfs het neuriën van liedjes helpt dan even niet.