Dani de Wit (2024)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
Leeuwenhart
Seizoenkaarthouder

SimonPoulsen schreef: 05 sep 2023, 08:05 Onderstaand je gewenste heatmap. Ik begrijp weinig van je vergelijking met Kokcu. het is juist Kokcu die overal en nergens loopt, terwijl Dani hoofdzakelijk aan de bal komt op plekken waar je een 10 verwacht. Rond de 16 en in de spits. "hij er is nauwelijks te vinden" is onzin. En de 3 trainers die je noemt, doen het alle 3 wel?!

Verder zijn er voorbeelden te over.

Feyenoord: Stengs
PSV: Simons/Saibari
ajax wisselt veel: maar vaak Berghuis/Kudus/Bergwijn/mikautadze
Brugge: Hans vanaken

Bayern: Musiala
Arsenal: Odegaard
ManU: Bruno Fernandes
ManCity: Alvarez
Spurs: Maddison
Liverpool: Gakpo
Barca: Pedri
Real: Bellingham

Afbeelding
De vergelijking met Kokcu is al terecht onderuit gehaald omdat hij in een andere rol fungeerde. Maar dat was ook een beetje mijn punt, dat veel mensen alleen naar de nummer 10 staren, een romantisch beeld daar op nahouden en dan daar Dani in gaan proppen met al zijn beperkingen. Terwijl hij (in de tactiek van Jansen) dat helemaal niet zo hoeft in te vullen

Verder denk ik dat jij en ik (zoals Perry al aangaf) een ander beeld hebben van waar een stilistische 10 moet staan. Waar Kokcu in de heatmap rood aanslaat ben ik gewend hoe een 10 speelt. Vòòr de 16 juist combineren, wegsteken en eventueel schieten, niet erin/aan de zijkanten opduiken.
Antti Opdam
Technisch directeur

De Rode Baron schreef: 05 sep 2023, 15:47 Schot en steekpass aan welke speler denk je dan: de Wit, Mijnans, Mihailovic of Odgaard?
Dan denk ik eerder aan Odgaard en Mihailovic. Die hebben trouwens ook nog beide een passeerbeweging. Iets wat Dani de Wit óók niet heeft. Wat is het toch een ongelooflijk beperkte houthakker ...
De Rode Baron
Basisspeler

Antti Opdam schreef: 06 sep 2023, 07:54 Dan denk ik eerder aan Odgaard en Mihailovic. Die hebben trouwens ook nog beide een passeerbeweging. Iets wat Dani de Wit óók niet heeft. Wat is het toch een ongelooflijk beperkte houthakker ...
Ik begrijp ook niet waarom Pascal het niet aan durft. Het zal allemaal wel met de 'balans' van het elftal te maken hebben maar toch...
Lahdo is nu in geweldige vorm, Pavlidis zie je ook weer de scherpte terug keren, van Brederode die weliswaar minder doelgericht is, maar als geen ander balvast is. Dan zou je toch achter de centrumspits een speler zetten die vanaf de 16 kan afdrukken en een steekpass in huis heeft. Wat deed Odgaard bij RKC waar hij toch veelal om Kramer heen zwermde, dat was dan in een twee spitsen systeem, maar die invulling ligt toch nog het dichts bij hoe de 10 positie ingevuld kan worden.
salmonyappi
Harde Kern

Antti Opdam schreef: 06 sep 2023, 07:54 Dan denk ik eerder aan Odgaard en Mihailovic. Die hebben trouwens ook nog beide een passeerbeweging. Iets wat Dani de Wit óók niet heeft. Wat is het toch een ongelooflijk beperkte houthakker ...
Deze “ongelooflijk beperkte houthakker” was vandaag eenvoudigweg erg goed! Scoorde een prima 1-0 en had met een subtiel kopballetje een assist voor de 2-0. Daarnaast stoorde hij uitstekend, had diverse goede acties en passjes en balveroveringen.
Hem wordt altijd ingewreven dat ie alleen functioneert als ie storend kan zijn tegen topclubs, maar vandaag was ie tegen middenmoter Sparta absoluut een meerwaarde.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Antti Opdam
Technisch directeur

salmonyappi schreef: 17 sep 2023, 23:19 Deze “ongelooflijk beperkte houthakker” was vandaag eenvoudigweg erg goed! Scoorde een prima 1-0 en had met een subtiel kopballetje een assist voor de 2-0. Daarnaast stoorde hij uitstekend, had diverse goede acties en passjes en balveroveringen.
Hem wordt altijd ingewreven dat ie alleen functioneert als ie storend kan zijn tegen topclubs, maar vandaag was ie tegen middenmoter Sparta absoluut een meerwaarde.
Vandaag had hij zeker een meerwaarde. Die 1-0 heeft echter weinig met zijn functioneren te maken. Dat is natuurlijk het werk van de twee mensen achter hem. Die wel iets met een bal kunnen.

Die kopbal bij de 2-0 vond ik niet zo bijzonder als jij die nu voor doet komen.

Maar ook ik ben blij dat er wel eens een nuttige wedstrijd tussen zit. Het blijft alleen allemaal heel beperkt. Deze wedstrijd past prima in die lijn.

Ik had pas echt opgekeken als hij eens een slimme bal naar voren had gespeeld of een man had gepasseerd.

Nu blijft het een speler in de geest van Til, Henriksen of Van de Beek: ze renderen enkel als ze goede voetballers om zich heen hebben. Zelf kunnen ze gewoon vrij weinig.
Perry
Reservespeler

Ik ben nog altijd geen fan van voetballer de Wit, maar als Pavlidis wil dat hij speelt, mag hij van mij altijd spelen. Vorig jaar bleek ook dat de doelpunten van Pavlidis stokte op het moment dat de Wit geblesseerd raakte.
salmonyappi
Harde Kern

Antti Opdam schreef: 18 sep 2023, 06:23 Vandaag had hij zeker een meerwaarde. Die 1-0 heeft echter weinig met zijn functioneren te maken. Dat is natuurlijk het werk van de twee mensen achter hem. Die wel iets met een bal kunnen.

Maar ook ik ben blij dat er wel eens een nuttige wedstrijd tussen zit. Het blijft alleen allemaal heel beperkt. Deze wedstrijd past prima in die lijn.

Ik had pas echt opgekeken als hij eens een slimme bal naar voren had gespeeld of een man had gepasseerd.

Nu blijft het een speler in de geest van Til, Henriksen of Van de Beek: ze renderen enkel als ze goede voetballers om zich heen hebben. Zelf kunnen ze gewoon vrij weinig.
Eigenlijk had je na je eerste zin moeten stoppen :wink:

Het heeft geen zin om wéér een discussie over zijn beperkingen en meerwaarde te voeren, maar natuurlijk heeft die goal wél met zijn meerwaarde te maken: het was een prachtig schot! Hatzidiakos had ‘m bijvoorbeeld de tribune ingerost. En het subtiele kopballetje op Pavlidis was een prima assist. Later scoort hij nog een keer met een slimme kopbal, die helaas werd afgekeurd.
Ik ga heus geen pleidooi houden hoe geweldig ik hem vind, ik weet hoe,hij is en speelt, maar er is niets mis met een speler die goed speelt en rendeert omdat andere spelers daar voor zorgen.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
AZ 4 Life
Harde Kern

Antti Opdam schreef: 18 sep 2023, 06:23 Vandaag had hij zeker een meerwaarde. Die 1-0 heeft echter weinig met zijn functioneren te maken. Dat is natuurlijk het werk van de twee mensen achter hem. Die wel iets met een bal kunnen.
Je weet dat de assist van Clasie was? :wink:
Antti Opdam
Technisch directeur

AZ 4 Life schreef: 18 sep 2023, 07:32 Je weet dat de assist van Clasie was? :wink:
Ja. Dit is ook exact zijn niveau. Thuis tegen Sparta. Lekker aan de bal meehobbelen.

Maar kan hij het ook op een winderige avond in de Kuip?

Ik was overigens wel oprecht blij verrast dat hij zo het middenveld in liep. De actie daarna was ook best goed.
Antti Opdam
Technisch directeur

salmonyappi schreef: 18 sep 2023, 07:28 Eigenlijk had je na je eerste zin moeten stoppen :wink:

Het heeft geen zin om wéér een discussie over zijn beperkingen en meerwaarde te voeren, maar natuurlijk heeft die goal wél met zijn meerwaarde te maken: het was een prachtig schot! Hatzidiakos had ‘m bijvoorbeeld de tribune ingerost.
Ergens had ik de discussie hier willen afkappen, want het referentiekader "Hatzidiakos" is eindelijk afgeschaft.

Maar ik besefte dat er ook wel veel zinnige vergelijkingen te maken zijn. Beide gaan ze lekker voorop in de strijd en zijn ze populair omdat ze zo lekker hard op het logo kunnen slaan en een liedje kunnen voorzingen.

De praktijk is ook dat geen enkele andere fatsoenlijke club geïnteresseerd is in dit domme gebeuk en dat ze voor een symbolisch bedrag mogen vertrekken en je met een - zowel - sportief als financiële kater achter blijft.
AZ-073
Invaller

Antti Opdam schreef: 18 sep 2023, 09:53 Maar ik besefte dat er ook wel veel zinnige vergelijkingen te maken zijn. Beide gaan ze lekker voorop in de strijd en zijn ze populair omdat ze zo lekker hard op het logo kunnen slaan en een liedje kunnen voorzingen.
:lol: :lol: :lol:
Echt enorm leuk e ngeestig Annti =D>
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
SchoorlAZ
Oude garde

Antti Opdam schreef: 18 sep 2023, 09:53 Ergens had ik de discussie hier willen afkappen, want het referentiekader "Hatzidiakos" is eindelijk afgeschaft.

Maar ik besefte dat er ook wel veel zinnige vergelijkingen te maken zijn. Beide gaan ze lekker voorop in de strijd en zijn ze populair omdat ze zo lekker hard op het logo kunnen slaan en een liedje kunnen voorzingen.

De praktijk is ook dat geen enkele andere fatsoenlijke club geïnteresseerd is in dit domme gebeuk en dat ze voor een symbolisch bedrag mogen vertrekken en je met een - zowel - sportief als financiële kater achter blijft.
Wat ben je ook weer ongelooflijk lekker zuur Langedi.... oh sorry, bedoel Anti. :mrgreen:
De Rode Baron
Basisspeler

Had Dani overigens die rake kopbal die wegens offside werd afgekeurd wel gegund.
De teller had dan toch alweer voor hem op 4 treffers kunnen gestaan in dit prille seizoen. Wel benieuwd of hij dit scorend vermogen voor zijn doen kan volhouden.
Vorig seizoen had hij ook een sterke periode waarin hij regelmatiger ging scoren maar gooide een blessure roet in het eten. Hopelijk kan hij nu wel tot een productie komen wat past voor een 10 van AZ
Sir Robbert
Oude garde

De Rode Baron schreef: 18 sep 2023, 13:29 Had Dani overigens die rake kopbal die wegens offside werd afgekeurd wel gegund.
De teller had dan toch alweer voor hem op 4 treffers kunnen gestaan in dit prille seizoen. Wel benieuwd of hij dit scorend vermogen voor zijn doen kan volhouden.
Vorig seizoen had hij ook een sterke periode waarin hij regelmatig ging scoren maar gooide een blessure roet in het eten.
Ja, heeft een goede start, eerlijk is eerlijk (want geen fan). Eigenlijk speelde hij tegen Sparta zoals je hem dan graag wilt zien, want een hele begaafde voetballer gaat het niet worden. De lange bal van Penetra, het perfect doorkoppen, normaliter belanden die ballen vrijwel nergens. Ook schiet hij voor het eerst van zijn leven van verder dan 5 meter, zou wel lekker zijn als hij dit ook gaat beheersen. Ik heb niks tegen het type Dani de Wit/Guus Til, maar dan wil je gewoon wat meer rendement. En tot nu toe gaat dat goed.
SimonPoulsen
Kristen

De Rode Baron schreef: 18 sep 2023, 13:29 Had Dani overigens die rake kopbal die wegens offside werd afgekeurd wel gegund.
Vorig seizoen had hij ook een sterke periode waarin hij regelmatiger ging scoren maar gooide een blessure roet in het eten. Hopelijk kan hij nu wel tot een productie komen wat past voor een 10 van AZ
Hij heeft geluk dat hij geen gebroken kaak op liep, had een hele nare botsing kunnen zijn. Wel heel stoer dat hij hem er gewoon inkopt vol overtuiging.

Nu er om hem heen meer voetbal/initiatief staat komt hij wel meer tot z'n recht. Clasie en Mijnans schuiven meer richting de 16 in het gat dat de Wit laat. En ook van de flanken (zeker via Lahdo/Yuki) wordt meer gecreëerd.
Zolang je andere jongens hebt die initiatief nemen heb je minder behoefte aan een 10 die dat doet, en kan hij een andere rol invullen.
Resultaat trainer zonder resultaten. Dubbel niks.
Antti Opdam
Technisch directeur

SchoorlAZ schreef: 18 sep 2023, 12:26 Wat ben je ook weer ongelooflijk lekker zuur Langedi.... oh sorry, bedoel Anti. :mrgreen:
Ik denk dat ik hier gewoon een realistisch beeld schets.

Krijg je straks nog wat fan - podcasts die hem als Legende gaan bestempelen en zijn loyaliteit bewieroken ...

(Terwijl hij gewoon nergens heen kan.)
SchoorlAZ
Oude garde

Antti Opdam schreef: 18 sep 2023, 15:54 Ik denk dat ik hier gewoon een realistisch beeld schets.

Krijg je straks nog wat fan - podcasts die hem als Legende gaan bestempelen en zijn loyaliteit bewieroken ...

(Terwijl hij gewoon nergens heen kan.)
Ik vind het geen realistisch beeld omdat er een nuance mist. Dani is bij wijlen zeker geen versterking, maar op andere momenten is hij juist de beste speler bij AZ. Zeker in toppers, is hij bijna altijd degene die het beste speelt. Kan me nog herinneren dat hij vorig jaar meer dan 15 kilometer had gelopen. Dat is cruciaal in zo'n pot. Die gozer is soms gewoon een extra verdediger, en 1 minuut later is het een extra aanvaller.

Daarnaast coacht hij ook onwijs veel (vooral belangrijk in het druk zetten) en is die ook goed in druk zetten en ruimte vrijmaken. Ik was eerst ook erg anti de Wit, maar hij heeft zeker zijn waarde en heeft dat meermaals bewezen. Ik zie hem liever dan Mihaljovic die volgens mij nog door de ajax vrouwen van de bal af wordt gezet (op dit moment dan).
Leeuwenhart
Seizoenkaarthouder

.
Realistisch gezien gaat Dani gewoon een hartstikke mooie transfer maken als hij deze cijfers doorzet. Dat had hij vorig jaar al gedaan als hij niet die blessure had opgelopen. Waarom kan je Dani niet waarderen op de kwaliteiten die hij wel heeft (positie kiezen, loopvermogen, koppen, goals, assists, storen, beuken, coaching)? Nee, hij moet slimme steekpasses geven en een man passeren.. Uiteindelijk zijn ze weg, blijken ze een nog hoger plafond te hebben en dan wordt er weer gejammerd dat we zo’n type missen (Weghorst, Kuyt, van Bommel etc). Ze zijn gewoon hartstikke belangrijk voor de balans van een elftal.
Antti Opdam
Technisch directeur

Leeuwenhart schreef: 19 sep 2023, 06:45 Realistisch gezien gaat Dani gewoon een hartstikke mooie transfer maken als hij deze cijfers doorzet. Dat had hij vorig jaar al gedaan als hij niet die blessure had opgelopen.
Die cijfers gaat hij natuurlijk niet doorzetten; dan zou hij op +/- 27 goals uitkomen. Dat lijkt me onrealistisch en of hij het vorig jaar wel gedaan had is natuurlijk koffiedik kijken. De drie seizoen daarvoor is hij ook nooit verder gekomen dan (gemiddeld) 8/9 competitiedoelpunten. Dat is niveau Sander van der Streek, Arno Verschueren of Guus Til als je hem wat invalbeurten geeft.

Ofwel niets om over naar huis te schrijven.

Natuurlijk is hij soms van meerwaarde, maar dat is elke speler wel als je hem 34 wedstrijden laat staan. Dan loopt zelfs Van Brederode of Hatzidiakos wel eens tegen een goede wedstrijd aan.

Onder de streep blijf ik het gewoon te mager vinden.

Maar ik hoop natuurlijk dat hij dit jaar mijn ongelijk bewijst, hij tot een Basis -Til - achtig aantal komt (12/15 doelpunten) en een transfertje (a 8 miljoen euro) kan maken. Dan vind ik het onder de streep nog allemaal behoorlijk armoedig voor een nummer 10 van AZ, maar dan kan ik er soort van mee leven.

Nu nog niet.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur

Leeuwenhart schreef: 19 sep 2023, 06:45 .
Realistisch gezien gaat Dani gewoon een hartstikke mooie transfer maken als hij deze cijfers doorzet. Dat had hij vorig jaar al gedaan als hij niet die blessure had opgelopen. Waarom kan je Dani niet waarderen op de kwaliteiten die hij wel heeft (positie kiezen, loopvermogen, koppen, goals, assists, storen, beuken, coaching)? Nee, hij moet slimme steekpasses geven en een man passeren.. Uiteindelijk zijn ze weg, blijken ze een nog hoger plafond te hebben en dan wordt er weer gejammerd dat we zo’n type missen (Weghorst, Kuyt, van Bommel etc). Ze zijn gewoon hartstikke belangrijk voor de balans van een elftal.
Realistisch gezien is Dani volgende zomer 26. Dan maken cijfers veel goed, maar niet alles.
Plaats reactie