Pascal Jansen (2023)

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.

Hoe blij ben je met Pascal Jansen? (Gezien alle prestaties van AZ onder zijn trainerschap)

1
29
31%
2
2
2%
3
10
11%
4
7
8%
5
6
6%
6
11
12%
7
10
11%
8
10
11%
9
2
2%
10
6
6%
 
Totaal aantal stemmen: 93
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Een plan B (eindelijk) is altijd goed maar dit mag geen plan A worden. Dan verkloot je alles waar AZ voor staat. Hij rept over 4 uitstekende verdedigers maar die hebben we natuurlijk helemaal niet. Hatzidiakos heeft nog nooit aangetoond het niveau aan te kunnen, Letschert en Martins Indi zijn wisselvallig en zo traag als een slak en Beukema heeft nog nooit een wedstrijd in de Eredivisie gespeeld. Bovendien heb je voor 5-3-2 ijzersterke backs nodig en die hebben we (als Wijndal vertrekt) al helemaal niet. Een omgeschoolde linksbuiten in opleiding en een gesjeesde Japanner die niet kan verdedigen.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Leeuwenhart schreef: 16 jul 2021, 17:17 Hij zegt toch ook dat hij het een interessante variant vindt met het oog op zware Europese tegenstanders. Dan is het toch niet raar om nu al aan een plan B te werken? Maar nee, laten we maximaal gaan zagen voordat er ook maar 1 officiële wedstrijd is gespeeld. Beetje relativeren dames.
Een 3-4--3 in een 'kerstboomvariant' vind ik geen slecht idee tegen sterke tegenstanders die meestal ook fysiek veel mee brengen. 'Normale' competitiewedstrijden kun je terug vallen op 4-3-3. Maar als 3-4-3 net zo goed past dan heb ik daar geen moeite mee. Het komt op de specifieke uitvoering en invulling op details aan of het een succes wordt. Goede afstemming tussen de drie fysieke centrale verdedigers en de 'middenvelders' is cruciaal. Interessant.

Onder Co Adriaanse en Louis van Gaal speelden we ook vaak met drie verdedigers. Ofwel de linksback ofwel de rechtsback schoof door naar het middenveld. Of de libero schoof door. Dus geen paniek.

Wat ik wel belangrijk vind met deze variant dat de flanken voorin wel bezet zijn. Frank de Boer speelde met twee voorop. Ik wil een diepe spits en twee flankspelers die iets minder diep staan, maar wel voorin. Daarom zeg ik een 'kerstboomvariant'.
Leeuwenhart
Seizoenkaarthouder
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 dec 2017, 17:31

ForzAZ schreef: 16 jul 2021, 17:42 Een 3-4--3 in een 'kerstboomvariant' vind ik geen slecht idee tegen sterke tegenstanders die meestal ook fysiek veel mee brengen. 'Normale' competitiewedstrijden kun je terug vallen op 4-3-3. Maar als 3-4-3 net zo goed past dan heb ik daar geen moeite mee. Het komt op de specifieke uitvoering en invulling op details aan of het een succes wordt. Goede afstemming tussen de drie fysieke centrale verdedigers en de 'middenvelders' is cruciaal. Interessant.

Onder Co Adriaanse en Louis van Gaal speelden we ook vaak met drie verdedigers. Ofwel de linksback ofwel de rechtsback schoof door naar het middenveld. Of de libero schoof door. Dus geen paniek.

Wat ik wel belangrijk vind met deze variant dat de flanken voorin wel bezet zijn. Frank de Boer speelde met twee voorop. Ik wil een diepe spits en twee flankspelers die iets minder diep staan, maar wel voorin. Daarom zeg ik een 'kerstboomvariant'.
Helemaal eens. Het is ook een recente hype (gecreëerd door het voetbaljournaille) om allerlei conclusies te verbinden aan systemen en getallen terwijl zoveel factoren (type spelers, tegenstander, afspraken in het veld) de echte invulling bepalen. Ik durf te wedden dat 9 van de 10 supporters geen idee hebben welk systeem er eigenlijk op het veld staat totdat er verloren wordt en er een stok is om mee te slaan. Ik hoop dat we iets gaan zien dit seizoen waar we binnen een wedstrijd mee kunnen switchen zodat de dynamiek hoog blijft. Ik laat me graag verrassen.
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3392
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Langedijk schreef: 16 jul 2021, 17:30 Een plan B (eindelijk) is altijd goed maar dit mag geen plan A worden. Dan verkloot je alles waar AZ voor staat. Hij rept over 4 uitstekende verdedigers maar die hebben we natuurlijk helemaal niet. Hatzidiakos heeft nog nooit aangetoond het niveau aan te kunnen, Letschert en Martins Indi zijn wisselvallig en zo traag als een slak en Beukema heeft nog nooit een wedstrijd in de Eredivisie gespeeld. Bovendien heb je voor 5-3-2 ijzersterke backs nodig en die hebben we (als Wijndal vertrekt) al helemaal niet. Een omgeschoolde linksbuiten in opleiding en een gesjeesde Japanner die niet kan verdedigen.
Na z'n vorige blessure kwam Hatzidiakos meer dan prima terug. Niet voor niets is hij Grieks international. Martins Indi is van prima niveau en Letschert heeft ook vaak genoeg aangetoond een prima RCV te zijn. En met 5-3-2 kun je juíst spelen met aanvallend ingestelde backs die wellicht verdedigend iets minder zijn.

Ik zit persoonlijk niet te springen op een 5-3-2 systeem. Tegen een sterkere tegenstander zie ik meer in een tactiek met inzakken i.c.m. met snelle aanvallers voor de counter. Bovenstaande raakt echter kant noch wal.
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Ik ben vooral bang dat we in de praktijk 3 centrale verdedigers een recordpoging tikkie breed gaan zien doen in plaats van 2. Het is niet dat 1 van de 4 centrale verdedigers in de selectie een type Stijn Wuytens is.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
Metalingus
Oude garde
Berichten: 1350
Lid geworden op: 10 aug 2005, 13:22
Locatie: Heemskerk

Kilkenny schreef: 17 jul 2021, 05:43 Ik ben vooral bang dat we in de praktijk 3 centrale verdedigers een recordpoging tikkie breed gaan zien doen in plaats van 2. Het is niet dat 1 van de 4 centrale verdedigers in de selectie een type Stijn Wuytens is.
Dan zal je Beukema moeten opstellen, die kan wel wat in de opbouw. Alleen als de tegenstander hem dan vastzet, je weer met t probleem van die andere twee zit.
AZuid-Scharwoude
Invaller
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:00

Kilkenny schreef: 17 jul 2021, 05:43 Ik ben vooral bang dat we in de praktijk 3 centrale verdedigers een recordpoging tikkie breed gaan zien doen in plaats van 2. Het is niet dat 1 van de 4 centrale verdedigers in de selectie een type Stijn Wuytens is.
In de oefenwedstrijd tegen Genk zocht Beukema wel regelmatig de oplossing naar voren. Hopen dat hij dat blijft durven.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

AZuid-Scharwoude schreef: 17 jul 2021, 07:05 In de oefenwedstrijd tegen Genk zocht Beukema wel regelmatig de oplossing naar voren. Hopen dat hij dat blijft durven.
Dat hoop ik ook, maar hij is nog vrij jong en vooral onervaren. Het is maar afwachten of dat eruit gaat komen als het er echt om draait. Maar goed, eerst maar erop vertrouwen dat Jansen het goed ziet. Vanmiddag de wedstrijd tegen Leipzig maar even bekijken. Misschien geeft dat al meer vertrouwen.
_________________
"I don't know that!"
hihacorner
Supporter
Berichten: 220
Lid geworden op: 30 jun 2021, 07:04

Interview met Jansen in de Telegraaf vandaag. Is een premium artikel, kan iemand de inhoud hier delen?
Gebruikersavatar
AlkmaarForever
Reservespeler
Berichten: 1791
Lid geworden op: 10 dec 2006, 09:22
Locatie: Alkmaar

In zijn eerste maanden als hoofdtrainer loodste Pascal Jansen (48) AZ naar de derde plaats in de Eredivisie. De opvolger van Arne Slot kijkt ondanks alle transfervraagtekens in de Alkmaarse selectie uit naar zijn eerste volledige seizoen.

Calvin Stengs trok als eerste de deur van het AFAS-stadion achter zich dicht. Myron Boadu, Teun Koopmeiners en Owen Wijndal zouden kunnen volgen. Maar dat heeft geen invloed op het humeur van Jansen. „Dit is nu eenmaal het lot, maar óók de levensader van een club als AZ”, zegt de bevlogen trainer, die een aantal stellingen krijgt voorgelegd.

Het hoofdtrainerschap is me op het lijf geschreven.

EENS

„Ik mag mijn eerste stappen als hoofdcoach bij een prachtige club maken en naar dat niveau heb ik dertig jaar toe gewerkt. Ik geniet elke dag dat ik mijn vak kan uitoefenen, omdat ik met goede spelers en staf mag werken. En ik denk dat er nog meer uit deze groep valt te halen, terwijl ik ook continu mijn eigen niveau probeer te verhogen. In de eindfase van vorig seizoen kwamen we net tekort om tweede te worden, maar het motto ’elke dag beter en meer’ heeft ons ver gebracht.”

De onrust op de transfermarkt rond de AZ-spelers baart me zorgen.

ONEENS

„Het zijn dingen die ik niet kan beïnvloeden. En zo werkt het nu eenmaal in de voetbalwereld. Deze periode bestaat altijd de mogelijkheid dat er spelers vertrekken of bijkomen. AZ heeft goede spelers en dan weet je dat er mogelijk wordt aangeklopt. Het is een voordeel dat we de play-off voor de Europa League vrij laat spelen (19 en 26 augustus, red.), waardoor we niet vroeg hoeven te pieken met een misschien incomplete groep.”

Bij een vertrek van Stengs en Boadu kunnen we opnieuw beginnen.

ONEENS

„Het zijn goede spelers en natuurlijk doen we – als er jongens weggaan – in eerste instantie een stapje terug. Maar er staan anderen klaar om de mannen op te volgen. En als die er niet zijn, weten we dat onze technisch directeur Max Huiberts en de scouting voor goede opvolgers zullen zorgen. Als bijvoorbeeld PSV spelers voor dertig miljoen plus verkoopt, hebben ze de mogelijkheid ruim in te kopen. Wij hebben daar een iets andere kijk op. Het is een beleidskeuze om geen tientallen miljoenen uit te trekken.”

Koopmeiners en Wijndal zijn klaar voor het buitenland.

EENS

„Al zal dat moeten blijken. Ze zijn in elk geval in staat gebleken om de top van de Eredivisie aan te kunnen. Eerst moet er interesse komen en dan zullen we zien of ze de stap gaan maken. Naar het buitenland, ja. Of ze in Nederland zijn uitgeleerd, vind ik een beetje dubbel. Ze hebben in elk geval aangetoond tot de top van de Eredivisie te behoren, maar er zijn zeker ook mogelijkheden om zich nóg stabieler in de top te vestigen.”

AZ moet de transferinkomsten volledig herinvesteren.

ONEENS

„Ik conformeer me aan het beleid van de club. Ik snap de stelling wel, maar AZ is van duurzaamheid. Alles wat we kunnen verbeteren, willen we verbeteren. Dit soort inkomsten zal worden aangewend om niet alleen de eerste selectie, maar de hele club naar een hoger plan te tillen.”

Het kampioenschap is een reëel doel.

ONEENS

„Maar dat zeg ik alleen vanwege het woordje ’reëel’. In het door corona afgebroken seizoen, waarin we met ajax om de titel streden, was het kampioenschap vooraf ook geen doel. Het werd gedurende het seizoen haalbaar. En ik denk dat het ook wat beter bij een club als AZ past: we weten wat onze doelen zijn, maar als uiteindelijk blijkt dat er meer inzit, zullen we daar vol voor gaan. Het is een combinatie van factoren. We zullen zelf zeer stabiel moeten presteren om zodoende een reeks neer te zetten en hopen dat de concurrenten minder stabiel presteren.”

Dat Stengs en (mogelijk) Boadu uitvliegen naar de Franse subtop straalt negatief af op de AZ-opleiding.

ONEENS

„Hardgrondig oneens zelfs. De Ligue 1 is een grote competitie, die in Nederland misschien iets wordt onderschat. En het zijn grote clubs, waar Calvin heen gaat (OGC Nice, red.) en waar Myron aan wordt gelinkt (AS Monaco). Ik vind dat zeker geen diskwalificatie van de AZ-opleiding. Integendeel. Het heeft er ook mee te maken dat wij aan het buitenland verkopen en niet in Nederland. En Atalanta, dat volgens de berichten in de media in de markt zou zijn voor Teun, speelt gewoon al jaren Champions League en in de top van de Serie A, hoor.”

AZ is Feyenoord voorbij.

EENS

„En dan baseer ik mij puur op de weerspiegeling van de verhoudingen op het veld. Het afgelopen seizoen eindigden wij als derde en werd Feyenoord vijfde. Maar we zullen het dit seizoen opnieuw moeten bewijzen. Wie een betere jeugdopleiding heeft, vind ik moeilijk te benoemen, omdat ik niet weet hoe de Feyenoord-jeugdafdeling zich ontwikkelt. Ze hebben natuurlijk een heel goede fase gehad en prima spelers voortgebracht. Voor ons geldt dat nu. Het is zaak dat we dat zo houden, innovatief blijven en de kwaliteit blijven leveren die we nastreven.”

De Gouden Generatie Stengs, Boadu, Koopmeiners en Wijndal had zich met een prijs moeten belonen.

ONEENS

„Vanwege het simpele feit dat Myron, Teun en Owen nog niet weg zijn en zij dus de kans hebben om nog iets te winnen. Maar ik snap wat je bedoelt. Het was geweldig als ze dat al hadden gedaan. Maar je zult het altijd op het veld moeten afdwingen en dat is niet gebeurd. Spijtig? Laat duidelijk zijn dat het streven er altijd is geweest en nog altijd is om mee te spelen om de prijzen.”

Ik zie mezelf nog jaren bij AZ werken.

EENS

„Zoals ik me nu voel wel. Maar het is ook duidelijk dat het niet alleen aan mij is. Als hoofdcoach word je op je functioneren beoordeeld. Dat een trainer wordt aangesteld om te worden ontslagen, is niet mijn vertrekpunt, maar wel inherent aan voetbal.”
hihacorner
Supporter
Berichten: 220
Lid geworden op: 30 jun 2021, 07:04

Dank. Jammer van het niveau van de stellingen...
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Dank je voor het plaatsen @alkmaarforever.

Leuk interview.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16056
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

hihacorner schreef: 17 jul 2021, 09:37 Dank. Jammer van het niveau van de stellingen...
Het zijn wel de stellingen die de gemiddelde Telegraaflezer wil horen en kan begrijpen.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

En lang niet iedereen op dit forum is doordrongen van de duidelijke antwoorden.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Kilkenny schreef: 17 jul 2021, 05:43 Ik ben vooral bang dat we in de praktijk 3 centrale verdedigers een recordpoging tikkie breed gaan zien doen in plaats van 2. Het is niet dat 1 van de 4 centrale verdedigers in de selectie een type Stijn Wuytens is.
Precies dit. Je hebt nu drie centrale verdedigers (Letschert, Martins Indi en Hatzidiakos) die niet kunnen opbouwen. Je kon tegen Vitesse al zien dat dat problemen gaat opleveren. De tegenstander zet dan Koopmeiners (of Clasie) vast en je hebt een probleem. Wil je dat systeem spelen zal je met een type Clasie of Koopmeiners centraal achterin moeten gaan spelen.

Daarnaast hebben we met Wijndal een linksback die niet in dat systeem kan spelen en moet je je beste man van vorig jaar (Karlsson) gaan slachtofferen in 5-3-2. Waarom? Je speelde vorig seizoen toch prima in 4-3-3 en haalde veel punten. Waarom het wiel opnieuw uit gaan vinden? En daarnaast, meer centrale verdedigers wil niet zeggen dat je defensief sterker staat. Je kan juist onduidelijke situaties krijgen, waarbij men naar elkaar gaat kijken.
biefstukje
Supporter
Berichten: 125
Lid geworden op: 23 dec 2020, 18:09

AZ 4 Life schreef: 17 jul 2021, 17:08 Precies dit. Je hebt nu drie centrale verdedigers (Letschert, Martins Indi en Hatzidiakos) die niet kunnen opbouwen. Je kon tegen Vitesse al zien dat dat problemen gaat opleveren. De tegenstander zet dan Koopmeiners (of Clasie) vast en je hebt een probleem. Wil je dat systeem spelen zal je met een type Clasie of Koopmeiners centraal achterin moeten gaan spelen.

Daarnaast hebben we met Wijndal een linksback die niet in dat systeem kan spelen en moet je je beste man van vorig jaar (Karlsson) gaan slachtofferen in 5-3-2. Waarom? Je speelde vorig seizoen toch prima in 4-3-3 en haalde veel punten. Waarom het wiel opnieuw uit gaan vinden? En daarnaast, meer centrale verdedigers wil niet zeggen dat je defensief sterker staat. Je kan juist onduidelijke situaties krijgen, waarbij men naar elkaar gaat kijken.
Ik zie niet in waarom Karlsson geslachtofferd moet worden. Je hoeft niet per se 5-3-2 te spelen, de belgen speelden eerder een soort 3-4-3, waarin hazard gewoon links van Lukaku speelde, dat kan Karlsson ook. Zo zou je dus met karlsson pavlidis gudmundsson voorin kunnen spelen waarin ze alle drie erg naar binnen staan en de wingbacks houden het veld breed.
eenjaarazalkmaar
Seizoenkaarthouder
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 jul 2019, 22:10

Ik zag Hatzidiakos vandaag toch weer meerdere keren de bal recht vooruit spelen in de voeten van bijvoorbeeld Gudmundsson. Ik vind hem aanvallend juist wel sterk.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

biefstukje schreef: 17 jul 2021, 19:57 Ik zie niet in waarom Karlsson geslachtofferd moet worden. Je hoeft niet per se 5-3-2 te spelen, de belgen speelden eerder een soort 3-4-3, waarin hazard gewoon links van Lukaku speelde, dat kan Karlsson ook. Zo zou je dus met karlsson pavlidis gudmundsson voorin kunnen spelen waarin ze alle drie erg naar binnen staan en de wingbacks houden het veld breed.
Omdat Karlsson een buitenspeler is, die na Vitesse uit al aangaf dat hij het aan zag komen dat hij geslachtofferd zou worden op het moment dat duidelijk werd dat er 5-3-2 gespeeld ging worden. En de discussie gaat over dat systeem. 3-4-3 is op dit moment niet aan de orde.
biefstukje
Supporter
Berichten: 125
Lid geworden op: 23 dec 2020, 18:09

AZ 4 Life schreef: 18 jul 2021, 12:46 Omdat Karlsson een buitenspeler is, die na Vitesse uit al aangaf dat hij het aan zag komen dat hij geslachtofferd zou worden op het moment dat duidelijk werd dat er 5-3-2 gespeeld ging worden. En de discussie gaat over dat systeem. 3-4-3 is op dit moment niet aan de orde.
5-3-2 is natuurlijk echt heel erg vergelijkbaar met 3-4-3, je speelt meestal met 3 verdedigers, 2 wingbacks, 2 verdedigende/centrale middenvelders en 3 aanvallend ingestelde spelers. Van die 3 aanvallende spelers kan AZ dan met een diep staande Pavlidis spelen en dan Karlsson en gudmundsson die wat lager staan en tussen de linies zich vrij spelen. Dat zou Karlsson prima kunnen. De andere variant is met gudmundsson en Pavlidis even diep staan en dan de Wit erachter, daarin zou inderdaad geen ruimte zijn voor Karlsson, maar ik hoop sws ook niet dat er voor die variant gekozen wordt.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

biefstukje schreef: 18 jul 2021, 13:21 5-3-2 is natuurlijk echt heel erg vergelijkbaar met 3-4-3, je speelt meestal met 3 verdedigers, 2 wingbacks, 2 verdedigende/centrale middenvelders en 3 aanvallend ingestelde spelers. Van die 3 aanvallende spelers kan AZ dan met een diep staande Pavlidis spelen en dan Karlsson en gudmundsson die wat lager staan en tussen de linies zich vrij spelen. Dat zou Karlsson prima kunnen. De andere variant is met gudmundsson en Pavlidis even diep staan en dan de Wit erachter, daarin zou inderdaad geen ruimte zijn voor Karlsson, maar ik hoop sws ook niet dat er voor die variant gekozen wordt.
Oneens. 5-3-2 is heel wat anders dan 3-4-3. Een essentieel verschil is al dat je zonder buitenspelers speelt bij 5-3-2, iets dat een wereld van verschil is voor de buitenste middenvelders/wingbacks. En je speelt met twee centrumspitsen in plaats van een. Ook je middenveld ziet er heel anders uit, zeker als je met 3-4-3 in een ruit zou spelen. Dus met De Wit als tien Clasie als controleur. Je kan dan nooit Wijndal en Sugawara als overige middenvelders neerzetten.
Gesloten