Rust in Vrede

Het forum waarin men naar hartelust kan discussieren op een hoogstaand niveau.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Geniet van het leven, soms duurt dat dan nog best lang. En filosoferen over leven na de dood, mag van mij ook hier.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 6_47242596
’Levenskunstenaar’ Jimmy van Rompu, vroegere clubarts van AZ’67, op 101-jarige leeftijd overleden

Theo Brinkman
Gisteren om 12:08
ALKMAAR
In zijn woonplaats Alkmaar is dinsdagochtend Jimmy van Rompu overleden. Van Rompu, die in de jaren zeventig van de vorige eeuw bekend werd als clubarts van AZ’67, was 101 jaar.

Met zijn weelderige witte haardos, zijn flamboyante stijl, zijn markante voorkomen en zijn rijzige gestalte was Van Rompu een opvallende man. Hij schuwde bovendien de publiciteit niet en mocht graag smeuïge verhalen vertellen.

De van oorsprong Zeeuwse Van Rompu, vroeger arts bij de Hoogovens en clubarts van Telstar, werd in de jaren zeventig arts bij AZ’67. Die club was onder leiding van de zakenmannen Klaas en Cees Molenaar bezig aan een gestage opmars in het Nederlandse voetbal. Ook de Molenaars wisten hoe ze publiciteit konden genereren en gebruiken. Wat dat betreft paste Van Rompu goed bij de club. Hij bleef verbonden aan de club tot in de jaren tachtig en maakte derhalve de gouden jaren mee, de periode waarin AZ’67 landskampioen werd, de Uefacupfinale haalde en de KNVB Beker won.

Omdat Van Rompu toegaf dat hij weleens spelers (zonder namen of clubs te nomen) met anabolen had behandeld, kreeg hij de bijnaam ’Doping Jimmy’. Het hoorde bij die tijd. Ook over de toenmalige ajax-clubarts John Rolink deden altijd verhalen over pilletjes en poeders de ronde.

In zijn boek ’De bal als oogklep’ doet Van Rompu verslag van zijn jaren in de voetbalwereld, met onder meer anekdotes over die stimulerende middelen en over belevenissen in het uitgaansleven met voetballers en scheidsrechters.

Kenmerkend voor zijn levenslust is een verhaal over een reünie van Goud van de Hout, de club van oud-spelers van AZ. Na afloop van de reünie, het was ongeveer half één ’s nachts, vroeg Van Rompu aan enkele anderen in het gezelschap ’Gaan jullie nog even mee de stad in?’ Hij was toen al de negentig gepasseerd. De meeste anderen sloegen de uitnodiging beleefd af.

Jimmy van Rompu, die een groot liefhebber van mooie (sport)auto’s was, noemde zichzelf ’een levenskunstenaar’. Dat hij dat was, zal door weinigen worden tegengesproken.
=D>

Afbeelding
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16052
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Rust in vrede Bibian Mentel. Een voorbeeld voor velen. Wat een mooi mens en een doorzetter. Vraag me niet waarom, maar ik schoot helemaal vol toen ik het hoorde................
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10988
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

salmonyappi schreef: 29 mar 2021, 22:13 Rust in vrede Bibian Mentel. Een voorbeeld voor velen. Wat een mooi mens en een doorzetter. Vraag me niet waarom, maar ik schoot helemaal vol toen ik het hoorde................
Ik schrok er ook wel van omdat ik eerder op de dag een interview las waarin ze aangaf nog allerlei plannen te hebben voor de rest van dit jaar. Dit relativeert weer ons gezeur en geklaag over onbelangrijke zaken. Ik heb trouwens nooit geweten ze zelf haar deelname aan de Paralympics in 2016 moest bekostigen met een crowdfunding omdat NOC*NSF haar toestand te slecht vond. En dan 2 keer goud winnen, wat beschamend. Dat geld zouden ze met terugwerkende kracht nog aan haar familie moeten geven.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Langedijk schreef: 30 mar 2021, 07:41 Ik schrok er ook wel van omdat ik eerder op de dag een interview las waarin ze aangaf nog allerlei plannen te hebben voor de rest van dit jaar.
Vorige week zag ik wel een foto voorbijkomen waarop ze er heel slecht uitzag, dus dat ze nu overleden is, is voor mij niet heel onverwachts.

Maar ze was inderdaad altijd zo positief ingesteld, dat ze ondanks de uitzichtloze situatie blijkbaar toch nog allemaal plannen had. Wat een sterke vrouw was dat. Vreselijk dat ze de jarenlange strijd alsnog heeft verloren. :cry:
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Forza AZ schreef: 30 mar 2021, 10:05 Vorige week zag ik wel een foto voorbijkomen waarop ze er heel slecht uitzag, dus dat ze nu overleden is, is voor mij niet heel onverwachts.

Maar ze was inderdaad altijd zo positief ingesteld, dat ze ondanks de uitzichtloze situatie blijkbaar toch nog allemaal plannen had. Wat een sterke vrouw was dat. Vreselijk dat ze de jarenlange strijd alsnog heeft verloren. :cry:
In de media stond vorige week al een bericht waarin ze al afscheid nam. Weten dat het er aan komt. Heftig.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6361
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Kilkenny schreef: 30 mar 2021, 11:26 In de media stond vorige week al een bericht waarin ze al afscheid nam. Weten dat het er aan komt. Heftig.
Ik heb vorig jaar mijn moeder verloren in een soortgelijke situatie. Na 20+ jaar ziekbed. En toen de artsen in het ziekenhuis in Alkmaar het vertelden- 'we kunnen niks meer doen om uw leven te verbeteren of te verlengen' -was dat een hele harde boodschap. Maar op de een of andere manier accepteerde ze de boodschap wel na een dag of 2.
En kwam er ook een soort van rust, voorbereiding en afscheid nemen.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Erelid Wijnand Vermeulen overleden

https://www.AZ.nl/nl/nieuws/erelid-wijn ... -overleden

RIV.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

In dertig jaar AZ was hij bijna álles, behalve trainer en voorzitter. Wijnand Vermeulen (81), erelid van AZ, overleden
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Louis Castelijns overleden
Gepubliceerd op 12 juli 21, 15:58
ALKMAAR- Voormalig AZ-bestuurslid en -voorzitter Louis Castelijns is afgelopen vrijdag overleden. Als één van de grondleggers van advocatenkantoor CKH Advocaten raakte hij betrokken bij de club. Hij is 74 jaar geworden.

Castelijns zat tussen 1985 en 1993 in het bestuur van AZ. De laatste twee jaar was hij voorzitter, totdat hij het voorzitterschap overdroeg aan Dirk Scheringa. In De Schoorlse Heeren droeg hij het stokje over. "Dirk zou erover nadenken. Dat duurde niet heel lang. Ik moet zeggen dat alles vrij snel ging. Gelukkig maar, want de nood was hoog", zei Castelijns in 2017 daarover tegen De Gelderlander. “We hebben gedaan wat we moesten doen: de continuïteit van de club waarborgen."

Raadsman
Castelijns bleef actief als raadsman van AZ. Zo ging hij geregeld met spelers voor strafzaken naar het bondsbureau in Zeist, waar hij menig speler bijstond. Ook begeleidde hij de Alkmaarders bij de totstandkoming van het huidige AFAS Stadion en de verhuizing van het trainingscomplex naar Zaanstad.

Dankbaar
AZ wenst familie, vrienden en alle nabestaanden veel sterkte met dit verlies. De club is de heer Castelijns veel dank verschuldigd voor alles wat hij voor AZ heeft betekend.
_________________
"I don't know that!"
Evjen fan
Dagjesmens
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 dec 2020, 11:16

Kilkenny schreef: 13 jul 2021, 05:15
Bij de heer Castelijns moet ik altijd denken aan de wedstrijd AZ-DS 79. Toen hij bij Mart Smeets en Kees Jansma in de studio "uitleg" kwam geven wat er gebeurd was. Nadat scheidsrechter van Mierlo een aantal klappen had gekregen van toeschouwers.

Hieronder vind je beelden van de bewuste wedstrijd en de discussie in de studio tussen Smeets, Jansma en Castelijns.

https://www.youtube.com/watch?v=PpYh_GkJl1c
Gebruikersavatar
G-Vak
Invaller
Berichten: 2333
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:55
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Evjen fan schreef: 13 jul 2021, 09:08 Bij de heer Castelijns moet ik altijd denken aan de wedstrijd AZ-DS 79. Toen hij bij Mart Smeets en Kees Jansma in de studio "uitleg" kwam geven wat er gebeurd was. Nadat scheidsrechter van Mierlo een aantal klappen had gekregen van toeschouwers.

Hieronder vind je beelden van de bewuste wedstrijd en de discussie in de studio tussen Smeets, Jansma en Castelijns.

https://www.youtube.com/watch?v=PpYh_GkJl1c
Zocht ik al een tijdje naar, heb er wel veel over gelezen.
Wel een chaos zeg! Hierna kwamen voortaan de stewards met honden naast
het veld?
Evjen fan
Dagjesmens
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 dec 2020, 11:16

G-Vak schreef: 13 jul 2021, 12:56 Zocht ik al een tijdje naar, heb er wel veel over gelezen.
Wel een chaos zeg! Hierna kwamen voortaan de stewards met honden naast
het veld?
Geen idee eerlijk gezegd.
Ik weet alleen dat er 30 jaar lang geen normaal bier meer tijdens de wedstrijd mocht worden geschonken.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

G-Vak schreef: 13 jul 2021, 12:56 Zocht ik al een tijdje naar, heb er wel veel over gelezen.
Wel een chaos zeg! Hierna kwamen voortaan de stewards met honden naast
het veld?
Dat waren geen stewards. Die mogen hoogstens met chihuahua's langs t veld staan.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
Dario Hubner
Oude garde
Berichten: 1136
Lid geworden op: 24 feb 2017, 14:40
Locatie: Amsterdam

In zijn woonplaats Alkmaar is zaterdag Jan Fransz overleden. De oud-voetballer en -trainer was 84 jaar.
Bij AZ vervulde Fransz in de jaren negentig en ook nog na de eeuwwisseling uiteenlopende functies. Zo was hij begin jaren negentig assistent van hoofdtrainer Henk Wullems, een boezemvriend van hem. Ook was Fransz in de jaren negentig enkele keren waarnemend hoofdtrainer. Nadien was Fransz onder meer ook scout voor AZ en werd hij door trainers ingezet om analyses van komende tegenstanders te maken.
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 9_76632191
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Meat Loaf overleden (74).
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6361
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10988
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

Evjen fan schreef: 13 jul 2021, 09:08 Bij de heer Castelijns moet ik altijd denken aan de wedstrijd AZ-DS 79. Toen hij bij Mart Smeets en Kees Jansma in de studio "uitleg" kwam geven wat er gebeurd was. Nadat scheidsrechter van Mierlo een aantal klappen had gekregen van toeschouwers.

Hieronder vind je beelden van de bewuste wedstrijd en de discussie in de studio tussen Smeets, Jansma en Castelijns.

https://www.youtube.com/watch?v=PpYh_GkJl1c
Bijzonder filmpje. Ik was al wel bekend met die incidenten, maar nu ik ook de studio-beelden zie en de aanleiding van de incidenten, geeft het toch een completer plaatje. Zal de politie ook nog een onderzoek naar omkoping/matchfixing van de scheids gedaan hebben? De woede van de supporters kan ik me heel goed voorstellen.

En onze voorzitter reageert overduidelijk als een advocaat hierop. Lijkt net alsof ik Moskovicz hoor praten.
____________
Hoc est nihil
Plaats reactie