Calvin Stengs (2023)

Topics over alle oud-spelers, trainers en begeleiders van het eerste team.
Gesloten
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

ForzAZ schreef: 03 mei 2021, 19:20 In die filmpjes van Stengs en zijn maatjes laat ie wel altijd zien heel graag te willen winnen! :wink:

Remember Brussel Antwerp! =D>
Ja maar daar blijkt dus ook precies uit dat zijn mentaliteit niet deugt. Bij de interessante wedstrijden (Europees, Oranje, topclubs) kan hij zich wel opladen en een knappe prestatie neerzetten en in normale competitiewedstrijden niet. Bij geen enkele andere club dan AZ wordt dat geaccepteerd.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16214
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Kilkenny schreef: 03 mei 2021, 16:55 Daar ging het niet om, het ging over tevreden zijn over een doelpunt en een assist in 1 wedstrijd. En jij beweert zo ongeveer dat hij daar niet tevreden mee mag zijn. Dat is gewoon onzin. Hij heeft een slechte eerste helft gespeeld, net als 3/4 van het team overigens, maar zich de 2e helft goed hersteld en daarbij een assist en een goal geproduceerd. Daar mag je al met al tevreden over zijn. Daarbij geeft hij zelf ook weer eens aan niet tevreden te zijn met zijn prestaties overall dit seizoen.
Nee, het ging erom dat Jansen tevreden is met zijn ontwikkeling. Niet per se over deze wedstrijd maar in het algemeen.Daarom zei ik: blij met een assist en een goal verspreid over vele wedstrijden is niet iets om tevreden over te zijn.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

salmonyappi schreef: 03 mei 2021, 21:38 Nee, het ging erom dat Jansen tevreden is met zijn ontwikkeling. Niet per se over deze wedstrijd maar in het algemeen.Daarom zei ik: blij met een assist en een goal verspreid over vele wedstrijden is niet iets om tevreden over te zijn.
Nee natuurlijk niet. Maar nou had ik er gelijk al een smiley bij gezet maar blijkbaar heb jij ook niet altijd door als iets een grapje is. :P
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
timdadum
Seizoenkaarthouder
Berichten: 258
Lid geworden op: 22 mei 2017, 17:34

ForzAZ schreef: 03 mei 2021, 17:42 Ik vind de teneur wel heel erg negatief worden over een aantal van onze spelers. Zo ook onze frêle buitenspeler Calvin Stengs.

Natuurlijk heeft ie veel balverlies. Natuurlijk oogt ie flegmatiek. Natuurlijk zou ie meer goals moeten maken.

Maar toch ben ik blij dat wij hem hebben staan op het veld in onze ploeg. Sierlijke voetballer. Vaardig in de kleine ruimte. Goed overzicht. Snijdende passing. Leuke speler in de media als uithangbord van opleidingsclub AZ Alkmaar.


Ik vind dat ie ook zaterdag ondanks zijn balverlies in de eerste helft toch weer van grote waarde was. Niet alleen door zijn pass op Gudmundsson als inleiding op de 1-1, maar hij maakte veel meters aan de rechterkant om mee te verdedigen. Iets wat ie altijd wel doet. In ieder geval positioneel, want zijn duelkracht is minimaal. Maar goed ik zie Messi ook geen enkel duel om de bal terug te winnen aan gaan. Bovendien verdedigt die niet mee. :wink:

Nederland heeft in het verleden grootheden als bijvoorbeeld Johan Cruijff en slangenmens Rob Rensenbrink gehad en die konden veel met een bal, maar zonder waren zij niks waard. Toch werden zij vooral gewaardeerd om hetgeen zij met de bal deden. Dus laten we nu eens wat meer naar Calvin Stengs zijn positieve punten en potentie kijken in plaats van het accent al maanden lang alleen maar op zijn negatieve kenmerken leggen!
Natuurlijk ben ik blij met een speler met zo'n fluwelen techniek. Maar voetbal op hoog niveau is nou eenmaal zakelijk. Als je in één minuut je man op grandioze wijze passeert en daarna de bal verliest in de as van het veld ben je per saldo - en vanuit zakelijk perspectief (er móet gewonnen worden) bekeken - slecht bezig. En daarbij, zo gevaarlijk is Stengs de afgelopen tijd niet geweest. Ik ben overtuigd dat je als topclub dan moet de vervelende maar mijn inziens terechte conclusie moet trekken dat Stengs tekort is gekomen, hoe mooi zijn acties bij vlagen ook zijn. Daar komt overigens nog bij dat ik hem de afgelopen tijd geen stappen heb zien maken, iets wat je bij jongens als Reijnders, Karlsson, Wijndal of Koopmeiners bijvoorbeeld wel ziet.

Ik denk dat een tijdje banken goed voor hem is, zowel mentaal als qua scherpte. Maar dat gebeurt natuurlijk vanuit financieel oogpunt niet. En dan nog twijfel ik of hij die zakelijkheid waar ik het over heb überhaupt in zich heeft.

De vergelijking met Cruijf en Rob Rensenbrink gaat trouwens niet echt op - dat zijn voetballers van 50 jaar geleden en jij en ik weten allebei dat voetbal in die tijd niet hetzelfde is gebleven.
De bal is rond, de tweede helft is voor ons en we moeten ons beste beentje voorzetten.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

timdadum schreef: 07 mei 2021, 13:06 Natuurlijk ben ik blij met een speler met zo'n fluwelen techniek. Maar voetbal op hoog niveau is nou eenmaal zakelijk. Als je in één minuut je man op grandioze wijze passeert en daarna de bal verliest in de as van het veld ben je per saldo - en vanuit zakelijk perspectief (er móet gewonnen worden) bekeken - slecht bezig. En daarbij, zo gevaarlijk is Stengs de afgelopen tijd niet geweest. Ik ben overtuigd dat je als topclub dan moet de vervelende maar mijn inziens terechte conclusie moet trekken dat Stengs tekort is gekomen, hoe mooi zijn acties bij vlagen ook zijn. Daar komt overigens nog bij dat ik hem de afgelopen tijd geen stappen heb zien maken, iets wat je bij jongens als Reijnders, Karlsson, Wijndal of Koopmeiners bijvoorbeeld wel ziet.

Ik denk dat een tijdje banken goed voor hem is, zowel mentaal als qua scherpte. Maar dat gebeurt natuurlijk vanuit financieel oogpunt niet. En dan nog twijfel ik of hij die zakelijkheid waar ik het over heb überhaupt in zich heeft.

De vergelijking met Cruijf en Rob Rensenbrink gaat trouwens niet echt op - dat zijn voetballers van 50 jaar geleden en jij en ik weten allebei dat voetbal in die tijd niet hetzelfde is gebleven.
Klopt maar er is wel een statistiek die zegt dat hij nummer drie in de ED is van gecreëerde kansen. Dat vlak je niet zomaar weg.
Hij speelt kut tegen RKC maar beslist mede door een assist en een doelpunt wel mee de wedstrijd.
Anderzijds, welke garantie heb je dat als je hem bankt, het plots wel heel anders gaat zijn?

Ihhataran krijgt wel de strenge bestraffende aanpak. En wat is het gevolg? Een speler die nog meer wegdeemstert, geen vetrouwen heeft, totaal uit vorm is, weg wil en wellicht ver onder zijn waarde de deur uitgaat.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6545
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

kuifje schreef: 07 mei 2021, 14:13 Klopt maar er is wel een statistiek die zegt dat hij nummer drie in de ED is van gecreëerde kansen. Dat vlak je niet zomaar weg.
Hij speelt kut tegen RKC maar beslist mede door een assist en een doelpunt wel mee de wedstrijd.
Anderzijds, welke garantie heb je dat als je hem bankt, het plots wel heel anders gaat zijn?

Ihhataran krijgt wel de strenge bestraffende aanpak. En wat is het gevolg? Een speler die nog meer wegdeemstert, geen vetrouwen heeft, totaal uit vorm is, weg wil en wellicht ver onder zijn waarde de deur uitgaat.
Daarom moet AZ dit jaar profiteren als het 15miljoen of zelfs hoger kan vangen voor Stengs door alle gunstige omstandigheden.
-Enorm gunstige beeldvorming die niet representatief is aan zijn prestaties.
-met 22 jaar vang je nog geld voor "potentie"
-Iet wat frauduleuze ek deelname
-De kunstmatig gunstig statistieken dankzij de investering die AZ dit jaar heeft gedaan in hem, in de vorm van oneindige speeltijd.

Stel dat hij blijft, en hij maakt volgend seizoen wel 10 goals en 10 assists. Dan wordt dat aan de hand van bovenstaande gegevens als normaal gezien, en krijg je nauwelijks meer dan dat je dit jaar zou krijgen. Maar de kans is ook zeer reëel dat hij dezelfde lijn door zet, en dit huidige niveau het gewoon is. Dan zal de beeldvorming steeds verder afbrokkelen, is hij bijna 24 en moet potentie plaats maken voor kwaliteit en neemt een Lang of Gakpo zijn plek in bij NL elftal. En krijg je dus veel minder dan je eventueel dit jaar kan krijgen.

Zoals PSV met Ihattaren omgaat is inderdaad dom, maar dat is niet ons probleem. Iemand soms gewoon wisselen is overigens iets heel anders dan zoals met Ihattaren nooit meer laten spelen en weg laten rotten. Tevens was Evjen al gehaald met het oog op dit seizoen als vervanger van Stengs die verkocht zou worden, door Corona ging dat niet door. Die gozer heeft na 1.5 jaar ook recht om een eerlijke kans te krijgen op die positie.
Gebruikersavatar
timdadum
Seizoenkaarthouder
Berichten: 258
Lid geworden op: 22 mei 2017, 17:34

kuifje schreef: 07 mei 2021, 14:13 Klopt maar er is wel een statistiek die zegt dat hij nummer drie in de ED is van gecreëerde kansen. Dat vlak je niet zomaar weg.
Hij speelt kut tegen RKC maar beslist mede door een assist en een doelpunt wel mee de wedstrijd.
Anderzijds, welke garantie heb je dat als je hem bankt, het plots wel heel anders gaat zijn?
Garantie heb je natuurlijk niet. Maar als je hem opstelt heb je ook geen garantie dat hij het goed gaat doen, dus dat is een zinloze vraag. Wat het je kan opleveren is wat meer scherpte of mentale groei bij zo'n jongen, waarbij zijn vervanger mogelijk beter speelt (wat echt niet onmogelijk was in Stengs mindere periodes dit seizoen). Overigens - ik moet toegeven dat ik nog niet had gekeken naar de bron van die statistieken waar ik om vroeg. Ga ik gelijk doen. Maar met de opmerkingen van de anderen hier ben ik het zeker eens: statistieken zijn leuk, maar of ze zinvol zijn is vaak de vraag.
kuifje schreef: 07 mei 2021, 14:13 Ihhataran krijgt wel de strenge bestraffende aanpak. En wat is het gevolg? Een speler die nog meer wegdeemstert, geen vetrouwen heeft, totaal uit vorm is, weg wil en wellicht ver onder zijn waarde de deur uitgaat.
Dat zegt natuurlijk wel wat over de mentaliteit van zo'n jongen. Als een tijdje banken hem helemaal breekt betekent dat dat hij mentaal nog stappen te zetten heeft in dat opzicht. Dat is ook een kwaliteit: knokken voor je plek. En als een speler beter uit een periode met tegenslagen komt is dat helemaal niet verkeerd als hij ook slecht speelt - lijkt mij. Als je zo'n Ihattaren (of Stengs) niet bankt omdat hij daar niet tegen kan dan blijft het natuurlijk een speler met het mentale doorzettingsvermogen van een grasspriet. Dat lijkt me geen topsportmentaliteit - hetgeen waar ik juist net ook voor pleitte.

Overigens denk ik dat het met de mentaliteit van Stengs een stuk beter zit dan die van Ihattaren hoor. Calvin is zeker na die zware knieblessure ongetwijfeld mentaal robuuster geworden.
De bal is rond, de tweede helft is voor ons en we moeten ons beste beentje voorzetten.
Gebruikersavatar
timdadum
Seizoenkaarthouder
Berichten: 258
Lid geworden op: 22 mei 2017, 17:34

Ja, om op de statistieken terug te komen (inmiddles bron bekeken): dat is meer dan ik verwacht had, maar neem daar - zoals anderen ook al zeiden - ook in mee dat Calvin vrijwel alles speelt bij een van de meest dominant spelende clubs, in een rol waarin hij lekker aan mag klooien.
De bal is rond, de tweede helft is voor ons en we moeten ons beste beentje voorzetten.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

timdadum schreef: 07 mei 2021, 15:09 Ja, om op de statistieken terug te komen (inmiddles bron bekeken): dat is meer dan ik verwacht had, maar neem daar - zoals anderen ook al zeiden - ook in mee dat Calvin vrijwel alles speelt bij een van de meest dominant spelende clubs, in een rol waarin hij lekker aan mag klooien.
Dat heeft zeker zijn invloed maar dat geldt voor meerdere spelers. Je moet het toch maar doen. In die zin is ie toch van behoorlijke grote invloed op het spel. Er wordt dan wel heel snel geroepen dat een ander dit ook kan maar zo eenvoudig lijkt me dit ook niet. Dat anderen die kans niet krijgen zal toch ergens ook wel betekenen dat ze op training dit onvoldoende laten zien. Stel dat Stengs in trainingspartijen gemiddeld 10 kansen creëert en Evjen pakweg 4, dan zal Stengs logischerwijze het vertrouwen blijven krijgen.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

timdadum schreef: 07 mei 2021, 15:05 Garantie heb je natuurlijk niet. Maar als je hem opstelt heb je ook geen garantie dat hij het goed gaat doen, dus dat is een zinloze vraag. Wat het je kan opleveren is wat meer scherpte of mentale groei bij zo'n jongen, waarbij zijn vervanger mogelijk beter speelt (wat echt niet onmogelijk was in Stengs mindere periodes dit seizoen). Overigens - ik moet toegeven dat ik nog niet had gekeken naar de bron van die statistieken waar ik om vroeg. Ga ik gelijk doen. Maar met de opmerkingen van de anderen hier ben ik het zeker eens: statistieken zijn leuk, maar of ze zinvol zijn is vaak de vraag.


Dat zegt natuurlijk wel wat over de mentaliteit van zo'n jongen. Als een tijdje banken hem helemaal breekt betekent dat dat hij mentaal nog stappen te zetten heeft in dat opzicht. Dat is ook een kwaliteit: knokken voor je plek. En als een speler beter uit een periode met tegenslagen komt is dat helemaal niet verkeerd als hij ook slecht speelt - lijkt mij. Als je zo'n Ihattaren (of Stengs) niet bankt omdat hij daar niet tegen kan dan blijft het natuurlijk een speler met het mentale doorzettingsvermogen van een grasspriet. Dat lijkt me geen topsportmentaliteit - hetgeen waar ik juist net ook voor pleitte.

Overigens denk ik dat het met de mentaliteit van Stengs een stuk beter zit dan die van Ihattaren hoor. Calvin is zeker na die zware knieblessure ongetwijfeld mentaal robuuster geworden.
Banken betekent doorgaans verlies van wedstrijdritme en vertrouwen, dat bedoel ik met Ihhataran. Die werd met de week slechter. Maar zo extreem had het niet moeten zijn. Hem al eens een paar keer een kwartier voor het einde naar de kant halen, had ook gekund. De reden dat niet gebeurt, is dat altijd de hoop aanwezig is op die ene flits.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
timdadum
Seizoenkaarthouder
Berichten: 258
Lid geworden op: 22 mei 2017, 17:34

kuifje schreef: 07 mei 2021, 16:38 Dat heeft zeker zijn invloed maar dat geldt voor meerdere spelers. Je moet het toch maar doen. In die zin is ie toch van behoorlijke grote invloed op het spel. Er wordt dan wel heel snel geroepen dat een ander dit ook kan maar zo eenvoudig lijkt me dit ook niet. Dat anderen die kans niet krijgen zal toch ergens ook wel betekenen dat ze op training dit onvoldoende laten zien. Stel dat Stengs in trainingspartijen gemiddeld 10 kansen creëert en Evjen pakweg 4, dan zal Stengs logischerwijze het vertrouwen blijven krijgen.
Ja dat is natuurlijk nog de andere kant van het verhaal. Mijn hele betoog kan de prullenbak in als de vervangers niet goed genoeg zijn, dat is waar. Ik druf ook eigenlijk niet te zeggen hoe goed Evjen, Taabouni of Reijnders zijn. Je zou ook Sugawara er op kunnen stellen.
De bal is rond, de tweede helft is voor ons en we moeten ons beste beentje voorzetten.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16214
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

kuifje schreef: 07 mei 2021, 16:42 Banken betekent doorgaans verlies van wedstrijdritme en vertrouwen, dat bedoel ik met Ihhataran. Die werd met de week slechter. Maar zo extreem had het niet moeten zijn. Hem al eens een paar keer een kwartier voor het einde naar de kant halen, had ook gekund. De reden dat niet gebeurt, is dat altijd de hoop aanwezig is op die ene flits.
Geen goede reden. Die flits hoop je toch bij elke speler?
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

salmonyappi schreef: 07 mei 2021, 21:23 Geen goede reden. Die flits hoop je toch bij elke speler?
Stengs heeft de kwaliteiten om uit het niets een beslissende actie te maken, waarschijnlijk meer dan elk andere speler in de selectie. Zo'n speler laat je dan ook eerder staan dan andere spelers.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

salmonyappi schreef: 07 mei 2021, 21:23 Geen goede reden. Die flits hoop je toch bij elke speler?
Zie Kilkenny
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Kilkenny schreef: 08 mei 2021, 06:04 Stengs heeft de kwaliteiten om uit het niets een beslissende actie te maken, waarschijnlijk meer dan elk andere speler in de selectie. Zo'n speler laat je dan ook eerder staan dan andere spelers.
Geef Karlsson de vrije rol die Stengs heeft en hij kan net zo makkelijk als Stengs ook uit het niets die beslissende actie maken. Dat heeft hij al meerdere keren bewezen.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6545
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Kilkenny schreef: 08 mei 2021, 06:04 Stengs heeft de kwaliteiten om uit het niets een beslissende actie te maken, waarschijnlijk meer dan elk andere speler in de selectie. Zo'n speler laat je dan ook eerder staan dan andere spelers.
Dit gaat alleen op als je in de overige 89 minuten ook enigzins een positieve bijdrage levert aan het spel.
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9121
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Tja... alle verdediging van Stengs ten spijt. Volgens mij is hij met zijn hoofd ergens anders. Verkopen en hopen dat hij nog bijdraait, maar voor AZ lijkt hij de motivatie niet meer te hebben.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

DeZuivelDuivel schreef: 08 mei 2021, 20:08 Tja... alle verdediging van Stengs ten spijt. Volgens mij is hij met zijn hoofd ergens anders. Verkopen en hopen dat hij nog bijdraait, maar voor AZ lijkt hij de motivatie niet meer te hebben.
Hij leek in de wedstrijd boos en speelde zelf heel matig!
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9121
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

ForzAZ schreef: 08 mei 2021, 20:36 Hij leek in de wedstrijd boos en speelde zelf heel matig!
Teken van jonge spelers die naast hun schoenen zijn gaan lopen, wat dan ook de aanleiding moge zijn.
Misschien boos omdat maatje Boadu dan toch eindelijk weer eens uit de basis werd gehaald (blessure of geen blessure).
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6545
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

DeZuivelDuivel schreef: 08 mei 2021, 20:37 Teken van jonge spelers die naast hun schoenen zijn gaan lopen, wat dan ook de aanleiding moge zijn.
Misschien boos omdat maatje Boadu dan toch eindelijk weer eens uit de basis werd gehaald (blessure of geen blessure).
Laten we eens stoppen met bijzaken en omstandigheden er bij te halen en gewoon concluderen dat hij kwaliteit mist.

Eer dat hij bewijst 3 wedstrijden achter elkaar een fatsoenlijk niveau te kunnen halen (Wat hem al maanden niet is gelukt), kunnen we dat heroverwegen.
Gesloten