Stadion(omgeving) ontwikkelingen

De AZ-onderwerpen die hierboven niet thuishoren
Gebruikersavatar
Toffee
Supporter
Berichten: 234
Lid geworden op: 07 okt 2005, 14:34

Antti Opdam schreef: 29 mar 2021, 07:36 Kan iemand mij - in normaal Nederlands - trouwens uitleggen wat die mega-truss precies doet.
De mega truss draagt het dak van de hoofdtribune. De krachten worden afdragen via de bokken aan de uiteindes.
Everton: Pride of Merseyside
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Toffee schreef: 29 mar 2021, 09:14 De mega truss draagt het dak van de hoofdtribune. De krachten worden afdragen via de bokken aan de uiteindes.
En dat is daar nodig, omdat door de omvang van het hoofdgebouw het waarschijnlijk niet mogelijk was om net als bij de andere 3 tribunes een draagconstructie te bouwen aan de buitenkant van het stadion.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Toffee schreef: 29 mar 2021, 09:14 De mega truss draagt het dak van de hoofdtribune. De krachten worden afdragen via de bokken aan de uiteindes.
Hier zou ik nog wel eens een tekening van willen zien haha, dit snapte ik ook niet helemaal.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Toffee
Supporter
Berichten: 234
Lid geworden op: 07 okt 2005, 14:34

Forza AZ schreef: 29 mar 2021, 10:02 En dat is daar nodig, omdat door de omvang van het hoofdgebouw het waarschijnlijk niet mogelijk was om net als bij de andere 3 tribunes een draagconstructie te bouwen aan de buitenkant van het stadion.
Exact!
Everton: Pride of Merseyside
Gebruikersavatar
Toffee
Supporter
Berichten: 234
Lid geworden op: 07 okt 2005, 14:34

DeZuivelDuivel schreef: 29 mar 2021, 10:14 Hier zou ik nog wel eens een tekening van willen zien haha, dit snapte ik ook niet helemaal.
Ik zal eens kijken of ik een simpel schetsje kan maken tzt. Maar pin me er niet op vast!
Everton: Pride of Merseyside
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Toffee schreef: 29 mar 2021, 09:14 De mega truss draagt het dak van de hoofdtribune. De krachten worden afdragen via de bokken aan de uiteindes.
Ik denk dat de essentie van zijn vraag is: waarom die boog, is die alleen voor de sier? Mocht je mijn berichten lezen, wat vind je van mijn uitleg? Het bouwkundige deel van mijn Civieltechnische opleiding is al van wat jaartjes terug...
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

En dezelfde constructie als bij de andere tribunes zou ook het aangezicht van het hoofdgebouw volledig verkloten.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
MarkusHenriksen19
Supporter
Berichten: 181
Lid geworden op: 31 jan 2019, 07:00

Kilkenny schreef: 29 mar 2021, 12:17 Ik denk dat de essentie van zijn vraag is: waarom die boog, is die alleen voor de sier? Mocht je mijn berichten lezen, wat vind je van mijn uitleg? Het bouwkundige deel van mijn Civieltechnische opleiding is al van wat jaartjes terug...
Er is voor een boog gekozen omdat je anders een draagconstructie nodig zou hebben midden op de hoofdtribune, dit ziet er natuurlijk niet uit. Door de boog wordt het draagpunt naar de zijkanten verplaatst waardoor je aan de buitenkant een (sterkere) draagconstructie kunt bouwen
Maarten Martens is de enige speler van deze eeuw die de beker én landstitel als speler won. Als trainer is het je ook gegund

Eerste wedstrijd: AZ-Aalesunds FK 6-0 (25-8-2011, vEL)

>Huiberts, wijs ook BMI de deur én volg gerust zelf!
Gebruikersavatar
palaver
Ben-Sider
Berichten: 786
Lid geworden op: 30 mei 2019, 11:00

29-3 Ed van de Pol.nl
7C03DCC5-60D0-4F86-A3A9-71F680F43B97.jpeg
7C03DCC5-60D0-4F86-A3A9-71F680F43B97.jpeg (121.45 KiB) 3655 keer bekeken
Gebruikersavatar
Toffee
Supporter
Berichten: 234
Lid geworden op: 07 okt 2005, 14:34

Kilkenny schreef: 29 mar 2021, 12:17 Ik denk dat de essentie van zijn vraag is: waarom die boog, is die alleen voor de sier? Mocht je mijn berichten lezen, wat vind je van mijn uitleg? Het bouwkundige deel van mijn Civieltechnische opleiding is al van wat jaartjes terug...
Je uitleg is prima!

Om daar dan even wat technische bla bla aan toe te voegen: het buigend moment (1/8ql^2, weet je nog?), welke maximaal is in het midden van de overspanning, zou voor een enorme druk- en trekspanning zorgen bij gebruik van een reguliere ‘ligger’. Niet meer op te lossen door het traagheidsmoment van de ligger te vergroten.

Dit is technisch op te lossen door gebruik te maken van een truss, waarbij dit buigend moment wordt omgezet in een trekspanning in de twee onderregels, en een drukspanning in de bovenregel. (Min of meer analoog met een boogbrug.)

Door voor ons stadion een truss te gebruiken met een middenhoogte van 17 meter wordt de trekspanning in de twee onderregels verlaagd tot onder de vloeispanning. (Er is S460 gebruikt voor de truss). Als je goed kijkt zie je dat de onderregels een vloeiende kromming hebben: dit om overal zuivere trek te krijgen. De bovenregel daarentegen (drukspanning) bestaat uit volledig rechte delen tussen de knooppunten. Dit om Eulerse knik te voorkomen.

(Excuse moi)
Everton: Pride of Merseyside
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Krijg je met die uitleg vrouwen in bed? :wink:
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
Toffee
Supporter
Berichten: 234
Lid geworden op: 07 okt 2005, 14:34

MO7 schreef: 29 mar 2021, 20:04 Krijg je met die uitleg vrouwen in bed? :wink:
Haha, nee! Dan haken ze altijd af! Laatst stond er eentje op tijdens een etentje. Begrijp ik niet, super interessant toch? 😆
Everton: Pride of Merseyside
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Toffee schreef: 29 mar 2021, 19:31 Je uitleg is prima!

Om daar dan even wat technische bla bla aan toe te voegen: het buigend moment (1/8ql^2, weet je nog?), welke maximaal is in het midden van de overspanning, zou voor een enorme druk- en trekspanning zorgen bij gebruik van een reguliere ‘ligger’. Niet meer op te lossen door het traagheidsmoment van de ligger te vergroten.

Dit is technisch op te lossen door gebruik te maken van een truss, waarbij dit buigend moment wordt omgezet in een trekspanning in de twee onderregels, en een drukspanning in de bovenregel. (Min of meer analoog met een boogbrug.)

Door voor ons stadion een truss te gebruiken met een middenhoogte van 17 meter wordt de trekspanning in de twee onderregels verlaagd tot onder de vloeispanning. (Er is S460 gebruikt voor de truss). Als je goed kijkt zie je dat de onderregels een vloeiende kromming hebben: dit om overal zuivere trek te krijgen. De bovenregel daarentegen (drukspanning) bestaat uit volledig rechte delen tussen de knooppunten. Dit om Eulerse knik te voorkomen.

(Excuse moi)
Dank je! Je verdere uitleg doet me ook wel het e.e.a. weer herinneren. Leuk detail over de uitvoering van de onderregels en de bovenregels. Het was me wel opgevallen dat die laatste recht waren. Maar dat valt van een grote afstand toch niet op.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

MarkusHenriksen19 schreef: 29 mar 2021, 18:05 Er is voor een boog gekozen omdat je anders een draagconstructie nodig zou hebben midden op de hoofdtribune, dit ziet er natuurlijk niet uit. Door de boog wordt het draagpunt naar de zijkanten verplaatst waardoor je aan de buitenkant een (sterkere) draagconstructie kunt bouwen
Dat was zo ongeveer de bedoeling van mijn uitleg aan Antti. Dank je. Nieuwsgierig of Antti er ook wat van begrijpt nu.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
palaver
Ben-Sider
Berichten: 786
Lid geworden op: 30 mei 2019, 11:00

30-3 Edvandepol.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Kilkenny schreef: 30 mar 2021, 06:24 Dat was zo ongeveer de bedoeling van mijn uitleg aan Antti. Dank je. Nieuwsgierig of Antti er ook wat van begrijpt nu.
Ik was - net als die vrouw - afgehaakt.

Maar die foto van Ed biedt wel iets meer duidelijkheid.
Gebruikersavatar
palaver
Ben-Sider
Berichten: 786
Lid geworden op: 30 mei 2019, 11:00

31-3 AZ op Twitter
98B4BB74-9D25-4BE3-B5F5-E3DEFB6FBDA7.jpeg
98B4BB74-9D25-4BE3-B5F5-E3DEFB6FBDA7.jpeg (93.38 KiB) 2570 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Antti Opdam schreef: 31 mar 2021, 09:57 Ik was - net als die vrouw - afgehaakt.

Maar die foto van Ed biedt wel iets meer duidelijkheid.
Bij mijn uitleg al? Dat was wel heel vlot. :wink:
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Kilkenny schreef: 31 mar 2021, 12:04 Bij mijn uitleg al? Dat was wel heel vlot. :wink:
Ik ben een snelle afhaker.
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3392
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

Ik vind het echt fantastisch worden. Weet iemand hoe die omloop er precies uit komt te zien )binnen en buiten)?) En hoe ze de toegang tot de tribunes vanuit die omloop dan hebben bedacht?
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Plaats reactie