Jong AZ 2020-2021

Alle gespeelde wedstrijden van de hoofdmacht van AZ
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

multatuli schreef: 23 feb 2021, 12:36 Het probleem zit vanaf het begin van het seizoen al voornamelijk in de verdediging. Ook de keeper Beau Reus maakte weer geen goede indruk. Aanval en middenveld is prima. Overigens gaat het in de verdediging ook al beter dan in het begin van het seizoen. Bijvoorbeeld Gullit was een paar maanden geleden echt nog dramatisch, maar de laatste wedstrijden doet hij het een stuk beter.

Het blijft een cliche, maar Jong AZ is vooral om spelers te ontwikkelen voor het 1e. In de 1e divisie spelen ze op een beter niveau dan bijna alle andere Jong teams die in de 2e divisie of zelfs nog lager spelen. Ook moeten we niet vergeten dat het voor een deel van de spelers hun 1e jaar is dat zij tegen volwassen profs spelen. En als je dan ziet dat Jong AZ voetballend bijna altijd goed mee kan komen, is dat toch wel positief. In ieder geval loopt er heel wat talent (o.a. Reijnders, Goudmijn, Duin) rond, dat nu al nuttig is bij blessures in het 1e en je kunt nu al zien dat de komende paar jaar er nog een aantal talenten zeker het 1e gaan halen (o.a. Koopmeiners, Taabouni, Barasi).
Dat is mooi en klopt ook tot bepaalde hoogte, maar of je het nu vergelijkt met de andere jong teams of met de rest van de eerste divisie of zelfs eerdere Jong AZ teams : het aantal tegen doelpunten is hoog en daar is echt nog werk aan de winkel.

Spelers als Perr Schuurs en Micky van de Ven (en Marco Tol) waren ook 'jong' toen ze startte.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

DeZuivelDuivel schreef: 23 feb 2021, 13:13 Dat is mooi en klopt ook tot bepaalde hoogte, maar of je het nu vergelijkt met de andere jong teams of met de rest van de eerste divisie of zelfs eerdere Jong AZ teams : het aantal tegen doelpunten is hoog en daar is echt nog werk aan de winkel.

Spelers als Perr Schuurs en Micky van de Ven (en Marco Tol) waren ook 'jong' toen ze startte.
Dat is ook zo, maar je hebt geen 11 toptalenten in een Jong team. Van de circa 25 selectie spelers zijn er een paar per generatie die echt vaste basisspeler bij het 1e worden. Dus dat betekent dat een deel van de selectie opvulling is. Dus dat AZ de meeste tegendoelpunten heeft, zegt niets over hoe goed onze toptalenten zijn die opgeleid worden om in het 1e te komen. Belangrijkste bij Jong AZ is om het doel voor ogen te houden, namelijk een paar spelers opleiden voor het 1e elftal.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

multatuli schreef: 23 feb 2021, 13:31 Dat is ook zo, maar je hebt geen 11 toptalenten in een Jong team. Van de circa 25 selectie spelers zijn er een paar per generatie die echt vaste basisspeler bij het 1e worden. Dus dat betekent dat een deel van de selectie opvulling is. Dus dat AZ de meeste tegendoelpunten heeft, zegt niets over hoe goed onze toptalenten zijn die opgeleid worden om in het 1e te komen. Belangrijkste bij Jong AZ is om het doel voor ogen te houden, namelijk een paar spelers opleiden voor het 1e elftal.
En toch

Lathouwers is inmiddels 20, Dekkers is 20, Jacobs is 20, Gullit gaat 20 worden, Regeling gaat 20 worden, Dirks gaat 20 worden, Gemmel gaat 20 worden.
Als ik het heb over 20 worden dan zijn het toevallig een aantal jongens die in maart 20 gaan worden, daarmee zijn ze niet gelijk talent af... maar pure jonkies zijn het ook niet direct.

De verdedigers van Jong PSV zijn bijvoorbeeld gemiddeld jonger en van een aantal van die oudere jongens is in de pers al gelekt dat ze mogen vertrekken.
De verdedigers van Jong Utrecht zijn hooguit van vergelijkbare leeftijd.
Vergelijken met Jong ajax is niet heel eerlijk, maar die zijn gemiddeld genomen ook jonger.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

DeZuivelDuivel schreef: 23 feb 2021, 13:49 En toch

Lathouwers is inmiddels 20, Dekkers is 20, Jacobs is 20, Gullit gaat 20 worden, Regeling gaat 20 worden, Dirks gaat 20 worden, Gemmel gaat 20 worden.
Als ik het heb over 20 worden dan zijn het toevallig een aantal jongens die in maart 20 gaan worden, daarmee zijn ze niet gelijk talent af... maar pure jonkies zijn het ook niet direct.

De verdedigers van Jong PSV zijn bijvoorbeeld gemiddeld jonger en van een aantal van die oudere jongens is in de pers al gelekt dat ze mogen vertrekken.
De verdedigers van Jong Utrecht zijn hooguit van vergelijkbare leeftijd.
Vergelijken met Jong ajax is niet heel eerlijk, maar die zijn gemiddeld genomen ook jonger.
Maar nogmaals, de echte talenten lopen ook niet in de verdediging rond. Die zijn dus vooral opvulling. De echte talenten bij Jong AZ spelen op het middenveld en in de voorhoede.
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3392
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

multatuli schreef: 06 feb 2021, 10:46 Ik kan wel merken dat jij niet vaak wedstrijden van Jong AZ kijkt. Ook in wedstrijden waarin ze met een opstelling zonder spelers van het 1e spelen, speelt Jong AZ vaak goed voetbal, hebben ze de wedstrijd vaak in handen (zeker op het middenveld), maar verliezen ze meestal door 1 of 2 individuele fouten in de verdediging.
Was tegen Go Ahead inderdaad ook het geval. Lathouwers gewoon lomp en druistig, met een penalty als gevolg (hopelijk raakt Sugawara niet geblesseerd voordat Svensson terug is...). Reus schiet een onbegrijpelijke bal in de voeten van Go Ahead vlak voor het doel. Vrije trap inderdaad hetzelfde manco als bij het eerste. Tja, dan hoef je als tegenstander alleen een beetje te verdedigen en dan ben je er wel.

Voorin worden er wel degelijk kansen gecreëerd, alleen staat het vizier niet altijd even scherp. Zolang er in ieder geval kansen worden gecreëerd, ben je al een heel eind.

Jammer dat Aboukhlal er geblesseerd af gaat. Hopelijk valt het mee.
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

De KNVB heeft definitief een streep gezet door het amateurvoetbal in de standaardklassen. Dat zal ook betekenen dat er geen promotie/degradatie zal zijn van belofte-teams tussen de Eerste Divisie en Tweede Divisie.
Gebruikersavatar
Lecompte
Reservespeler
Berichten: 1783
Lid geworden op: 16 aug 2011, 17:19

multatuli schreef: 23 feb 2021, 20:22 Maar nogmaals, de echte talenten lopen ook niet in de verdediging rond. Die zijn dus vooral opvulling. De echte talenten bij Jong AZ spelen op het middenveld en in de voorhoede.
Op het middenveld zitten inderdaad de betere spelers. Het is alleen niet in balans. In het eerste hebben we met Midsjo en Koopmeiners een geweldig verdedigend blok dat onze backs in staat stelt aan te vallen. Dat ontbreekt bij Jong volledig.

Overigens vind ik Velthuis wel degelijk een heel goede verdediger, kan Berkhout dit worden en zie je Gullit groeien.
Uit negativisme is nog nooit iets goeds geboren.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Lecompte schreef: 24 feb 2021, 14:31 Op het middenveld zitten inderdaad de betere spelers. Het is alleen niet in balans. In het eerste hebben we met Midsjo en Koopmeiners een geweldig verdedigend blok dat onze backs in staat stelt aan te vallen. Dat ontbreekt bij Jong volledig.

Overigens vind ik Velthuis wel degelijk een heel goede verdediger, kan Berkhout dit worden en zie je Gullit groeien.
Bij het 1e hebben we inderdaad 2 goede verdedigende middenvelders en bij Jong AZ is eigenlijk alleen Peer de verdedigende middenvelder. Zowel Goudmijn als Reijnders zijn erg aanvallend ingesteld.

Velthuis vind ik ook een hele goede verdediger, maar zelfs hij maakt nog fouten waar tegengoals uitkomen. Is ook niet erg, hoort bij de leeftijd. Berkhout is inderdaad ook een talent, heeft alleen nog relatief weinig speeltijd gehad en Gullit is inderdaad met sprongen vooruit gegaan.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16056
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Kijkt er iemand vanavond? Ik niet, maar zag wel dat ze bij rust 1-0 achter staan tegen De Graafschap. Hoe doen ze het? Je zou zeggen dat 1-0 achter tegen de nr. 2 niet gek is......
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
DonnyDelano
Oude garde
Berichten: 1306
Lid geworden op: 16 jul 2018, 20:08

Verdiend punt o.b.v. wat ik gezien heb (schakelprogramma, niet hele wedstrijd), wel bizarre blunder Reus bij de 1-0
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

salmonyappi schreef: 26 feb 2021, 20:50 Kijkt er iemand vanavond? Ik niet, maar zag wel dat ze bij rust 1-0 achter staan tegen De Graafschap. Hoe doen ze het? Je zou zeggen dat 1-0 achter tegen de nr. 2 niet gek is......
Ja ik heb gekeken. Stomme goal tegen net voor rust. Beau Reus valt naar rechts en de bal gaat links langs hem in goal. Zag er heel vreemd uit. Na rust op een grote kans voor De Graafschap weinig weggegeven. De goal van Jong AZ uit een vrije trap van Franken op het hoofd van de volledig vrijstaande Thijs Velthuis die hem over De Boer net onder de lat in de goal kopt. Verdiende gelijkmaker.

Jong AZ liet vandaag zien dat zij fysiek ook gegroeid zijn dit seizoen. Sommige spelers als Velthuis en Berkhout achterin kleunden er lekker in. Goed om te zien. Knappe prestatie thuis winnen met 7-3 en daar 1-1 tegen de nr. 2 van de KKD.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Hele goede wedstrijd van Jong AZ. Verschil met vorige wedstrijd tegen De Graafschap is dat er nu een echt jong team speelde. Jammer van die blunder van Reus, maar overall was Jong AZ voetballend weer beter. Hieraan zien wij dat de jonge jongens gewend raken aan het niveau van de 1e divisie en dat ze heel goed kunnen voetballen. Een klein minpuntje: een paar spelers hebben nog iets te vaak de neiging om de bal terug naar achteren te spelen terwijl naar voren wel mogelijk is.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16056
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

multatuli schreef: 26 feb 2021, 22:52 Een klein minpuntje: een paar spelers hebben nog iets te vaak de neiging om de bal terug naar achteren te spelen terwijl naar voren wel mogelijk is.
Komt me bekend voor..... AZ-protocol?
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

salmonyappi schreef: 27 feb 2021, 00:02 Komt me bekend voor..... AZ-protocol?
Heeft volgens mij te maken met gebrek aan lef.
Gebruikersavatar
Lecompte
Reservespeler
Berichten: 1783
Lid geworden op: 16 aug 2011, 17:19

multatuli schreef: 26 feb 2021, 22:52 Hele goede wedstrijd van Jong AZ. Verschil met vorige wedstrijd tegen De Graafschap is dat er nu een echt jong team speelde. Jammer van die blunder van Reus, maar overall was Jong AZ voetballend weer beter. Hieraan zien wij dat de jonge jongens gewend raken aan het niveau van de 1e divisie en dat ze heel goed kunnen voetballen. Een klein minpuntje: een paar spelers hebben nog iets te vaak de neiging om de bal terug naar achteren te spelen terwijl naar voren wel mogelijk is.
Ik telde 6 spelers die vorig jaar nog gewoon in de onder 19 zaten en twee spelers die vorig jaar uit dat team waren doorgeschoven. (er komt weer een lichting aan! :D )!
Uit negativisme is nog nooit iets goeds geboren.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Lecompte schreef: 27 feb 2021, 06:39 Ik telde 6 spelers die vorig jaar nog gewoon in de onder 19 zaten en twee spelers die vorig jaar uit dat team waren doorgeschoven. (er komt weer een lichting aan! :D )!
De onder 19 was vorig jaar ook het beste team in de onder 19 competitie :D
Daarom is het ook zo jammer dat de youth league niet doorgaat voor deze lichting.
Gebruikersavatar
Perry
Reservespeler
Berichten: 1999
Lid geworden op: 25 nov 2006, 19:49

Gebruikersavatar
‘81
Herry en/of Berry
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 dec 2020, 10:28

The King, zou geweldig zijn.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Lijkt mij voor Hans de Koning een achteruitgang van de eredivisie naar een Jong team in de 1e divisie. Maar als hij het zou willen, zou het voor Jong AZ een goede trainer zijn denk ik.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

fcvictorie schreef: 27 feb 2021, 19:48 Ik hoop het. We hebben nu enkele jaren jongens als Hatzidiakos, Wijndal, Koopmeiners, Boadu en Stengs in de ploeg rondlopen. Die zullen niet heel lang meer in Alkmaar spelen. Daarachter stokt het qua doorstroming. De enige jeugd die doorkomt is een Reijnders die op latere leeftijd van buitenaf is gekomen.

Het zou mooi zijn als er over enkele jaren weer een aantal jongens uit de opleiding in de ploeg staan. Het zorgt in ieder geval bij mij toch ook voor wat meer binding met de ploeg. Ik geloof dat er voldoende talent is de regio.
Ik heb het nu al een paar keer gezegd, maar als je (AZ) wil dat er jeugd doorkomt, moet je ze ook speeltijd in het 1e geven.

Jongens die op korte termijn kunnen doorbreken: Goudmijn, Duin, Taabouni, Peer Koopmeiners, Oosting.

Jongens die binnen 1 a 2 jaar kunnen doorbreken: Barasi, Allouch, Fedde de Jong, Bram Franken, Zico Buurmeester, Maxim Gullit, Tijs Veldhuis, Joey Jacobs, Jorn Berkhout, Sem Westerveld.

Wat dat betreft ziet het er qua aanstormende jeugd wel goed uit. Nu is het aan de technische staf om ze de kansen te geven.
Gesloten