Schaduwtrainer

Post hier alles over de spelers en trainer(s) van het eerste elftal. Hier kan je ook je ei kwijt over de personen in het bestuur.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

pAuluZ schreef: 13 feb 2021, 10:40 Verbeek heeft voor mij flink kudos verdiend bij dat akkefietje bij ajax met Esteban toendertijd. Nog steeds kippenvel als ik dat terugkijk.
Verbeek had dat inderdaad perfect aangepakt. Daarvoor ben ik hem nog wel dankbaar. Maar de grootste held die dag was natuurlijk Esteban 😁.

Voor sommige spelers bij AZ zou Verbeek nog wel een goede trainer zijn maar overall moet je hem niet meer terug willen. Dan is Grim wel ern betere oplossing.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Grim is waarschijnlijk een prima vakman maar het is ook een grijze muis zonder ervaring in de top. Hij heeft bewezen zwakke voetballers beter te kunnen maken maar kan hij ook (overwegend) goede voetballers beter laten spelen? Een grote naam als alternatief is natuurlijk ook geen zekerheid en een onder een nobody als Slot ging het ook prima.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6364
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Ik ben wel een voorstander van Ron Jans. Toch flink ervaren inmiddels. Trainer met een duidelijke werkwijze. Die volgens mij ook bovenop zijn spelers zit.

Heeft natuurlijk ook een beetje een 'raar' randje. Maar goed.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Ferry schreef: 14 feb 2021, 08:18 Ik ben wel een voorstander van Ron Jans. Toch flink ervaren inmiddels. Trainer met een duidelijke werkwijze. Die volgens mij ook bovenop zijn spelers zit.

Heeft natuurlijk ook een beetje een 'raar' randje. Maar goed.
Bijna alle trainers bij AZ hadden wel een raar randje (o.a. Adriaanse, Van Gaal, Verbeek, Koeman, vd Brom, Slot) dus lijkt mij Ron Jan's geen probleem.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Ferry schreef: 14 feb 2021, 08:18 Ik ben wel een voorstander van Ron Jans. Toch flink ervaren inmiddels. Trainer met een duidelijke werkwijze. Die volgens mij ook bovenop zijn spelers zit.
Die vind ik dus totaal ongeschikt. Jans staat altijd een beetje dommig te lachen als het slecht gaat en wil zich juist graag tussen de groep begeven. Dat ging in Amerika ook lekker.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3137
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

ForzAZ schreef: 13 feb 2021, 10:06 Grim doet het inderdaad heel goed met beperkte middelen en vak een jonge groep spelers. Laat het team verzorgd en goede voetbal op de mat leggen.
Dat deed ie in 2012-2015 bij Almere City ook. Al had ie toen wel een seizoen goede spits in de gelederen https://nl.wikipedia.org/wiki/Fred_Grim ... ls_trainer
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
stuurlui aan wal
Herry en/of Berry
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 feb 2021, 09:20

Niet doen, die Grim!

RKC heeft precies hetzelfde voor en tegen als AZ. Leuk combinatievoetbal, mooi om naar te kijken als het loopt. Niet effectief qua verzilveren in doelpunten en resultaten. Lichtvoetig maar niet in staat om een wedstrijd te killen.

Als bewoner van het Brabantse, krijg ik redelijk mee hoe het gaat met de Brabantse profclubs. Voor RKC is Grim een goeie, en ik snap dat hij een stapje wil maken. Maar AZ is een te grote stap voor iemand met zijn beperkte ervaring in de top en het internationale voetbal.Dan krijgen we weer een trainer die vooral druk is met zichzelf te ontwikkelen. Daarmee kom je geen stap omhoog.

Die Douba van RKC zie ik wel graag komen. Hopelijk maakt Hatzidiakos zijn transfer naar Griekenland en komt er ruimte voor hem.
Gebruikersavatar
Metalingus
Oude garde
Berichten: 1350
Lid geworden op: 10 aug 2005, 13:22
Locatie: Heemskerk

Laat Pascal Jansen maar hoofdtrainer blijven en zet er een ervaren man als Hans de Koning naast als assistent. Realistische trainer die zich niet gek laat maken en kijkt naar de mogelijkheden en onmogelijkheden in de selectie. Volgens mij ook een prima people manager.
Woont nog steeds in de buurt en zou dolgraag zijn laatste trainersjaren bij AZ willen slijten.
(En is nog steeds een jeugdheld van me :D )
Gebruikersavatar
Kass
Seizoenkaarthouder
Berichten: 344
Lid geworden op: 12 feb 2005, 07:49
Locatie: Rotterdam

Metalingus schreef: 22 feb 2021, 20:34 Laat Pascal Jansen maar hoofdtrainer blijven en zet er een ervaren man als Hans de Koning naast als assistent. Realistische trainer die zich niet gek laat maken en kijkt naar de mogelijkheden en onmogelijkheden in de selectie. Volgens mij ook een prima people manager.
Woont nog steeds in de buurt en zou dolgraag zijn laatste trainersjaren bij AZ willen slijten.
(En is nog steeds een jeugdheld van me :D )
Mee eens. Pascal Jansen doet het gewoon naar behoren, kent de clubcultuur en staat achter de filosofie. Bijkomend voordeel is dat ook de Clarence Seedorf types niet kunnen klagen dat enkel blanke trainers een kans krijgen in het betaald voetbal.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6404
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Als AZ de nummer 1 keus die ze op het lijstje hebben kunnen krijgen moeten ze dat altijd doen vind ik. Als je bij je derde keus uitkomt moet je het niet doen.
Ik vind Janssen nog steeds niet veel bijzonders. Hij heeft de beker zomaar weggegeven, en toch ook regelmatig verzuimd om echt in te grijpen als het niet liep. Verder is het een trainer waarmee je wel rust in de tent krijgt waar AZ dit seizoen nogal behoefte aan had. Ik zie in Janssen niet de trainer die dat stapje extra heeft om er echt alles uit te halen.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16057
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

SimonPoulsen schreef: 22 feb 2021, 22:12 Als AZ de nummer 1 keus die ze op het lijstje hebben kunnen krijgen moeten ze dat altijd doen vind ik. Als je bij je derde keus uitkomt moet je het niet doen.
Ik vind Janssen nog steeds niet veel bijzonders. Hij heeft de beker zomaar weggegeven, en toch ook regelmatig verzuimd om echt in te grijpen als het niet liep. Verder is het een trainer waarmee je wel rust in de tent krijgt waar AZ dit seizoen nogal behoefte aan had. Ik zie in Janssen niet de trainer die dat stapje extra heeft om er echt alles uit te halen.
Het is natuurlijk maar de vraag of een andere tussenpaus het beter had gedaan dan Jansen. Heel veel onlogische dingen, behalve compleet uit vorm zijnde spelers te lang laten staan en verkeerd wisselen, heeft hij nu ook niet gedaan.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6404
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

salmonyappi schreef: 22 feb 2021, 22:56 Het is natuurlijk maar de vraag of een andere tussenpaus het beter had gedaan dan Jansen. Heel veel onlogische dingen, behalve compleet uit vorm zijnde spelers te lang laten staan en verkeerd wisselen, heeft hij nu ook niet gedaan.
Niet zo lullig bedoeld als het klinkt, maar dat had iedere coach toch wel gekund. 10 van de 11 namen staan al vast, los van prestaties of vorm bij AZ. Dus een logische opstelling en speelwijze ligt wel aardig voor het oprapen. Als tussenpaus zoals jij het zelf al noemt is dat voldoende. Maar als eventueel toekomstig hoofdtrainer vind ik dat hij te vaak voor de weg van de minste weerstand gaat met zn wissels. Of een ander dat beter doet is altijd de vraag met trainers.
Gebruikersavatar
Lecompte
Reservespeler
Berichten: 1783
Lid geworden op: 16 aug 2011, 17:19

Metalingus schreef: 22 feb 2021, 20:34 Laat Pascal Jansen maar hoofdtrainer blijven en zet er een ervaren man als Hans de Koning naast als assistent. Realistische trainer die zich niet gek laat maken en kijkt naar de mogelijkheden en onmogelijkheden in de selectie. Volgens mij ook een prima people manager.
Woont nog steeds in de buurt en zou dolgraag zijn laatste trainersjaren bij AZ willen slijten.
(En is nog steeds een jeugdheld van me :D )
Het zou ook prima in het beleid passen om een ervaren trainer naast Pascal te zetten.
Ik hoop dat ze in ieder geval nog gewoon minimaal een jaar doorgaan met Pascal.
Hij laat zich niet gek maken, zegt zinnige dingen en ongemerkt draaien we weer een topseizoen.
Uit negativisme is nog nooit iets goeds geboren.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6364
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Metalingus schreef: 22 feb 2021, 20:34 Laat Pascal Jansen maar hoofdtrainer blijven [..]
Ik zie echt geen sportieve reden waarom je Jansen zou moeten laten zitten. Zijn we opeens vergeten dat het al weken achter elkaar behoorlijk matig is wat er op het veld vertoond wordt?
elmo
Seizoenkaarthouder
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 jun 2007, 18:33

Ferry schreef: 23 feb 2021, 08:13 Ik zie echt geen sportieve reden waarom je Jansen zou moeten laten zitten. Zijn we opeens vergeten dat het al weken achter elkaar behoorlijk matig is wat er op het veld vertoond wordt?
Sportief (puur resultaat) heeft Jansen eigenlijk gewoon een heel goede serie neergezet. Het zag er niet altijd even goed uit, maar dat was het in het begin onder Slot ook niet. Ik ben benieuwd naar het resultaat en spel de komende 4 wedstrijden. In mijn ogen een cruciale serie die ons seizoen kan maken of breken.

Ik ben er zelf nog niet uit.

Soms hoop ik op een 'grote trainer van naam', maar aan de andere kant komt hij rustig en begrijpelijk over. Maakt steeds betere (logischer) keuzes met wisselen.

Slot was ook geen bekende naam en deed het uitstekend bij AZ, daar waren we allemaal blij mee.

Tot half december.

Dus wat mij betreft niet per se een grote naam, maar vooral iemand die doet wat AZ wil: spelers ontwikkelen in combinatie met mooi voetbal.

Spelersontwikkeling is essentieel voor de positie en nieuwe identiteit van AZ.

Op zich past hij daar wellicht goed in, aangevuld met een ervaren trainer (Grim?).
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6364
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

elmo schreef: 23 feb 2021, 08:39 Sportief (puur resultaat) heeft Jansen eigenlijk gewoon een heel goede serie neergezet.
Puur op resultaat:

Jansen:
1,87 punten per wedstrijd (obv 15 wedstrijden, incl. beker en EL)
2,0 doelpunten per wedstrijd
1,4 tegendoelpunten per wedstrijd
Daarbij dient gezegd: Jansen had wedstrijden tegen ajax, PSV en Feijenoord.

Slot - op basis van het afgelopen seizoen in de eredivisie:
2,24 punten per eredivisie wedstrijd (25 speelrondes)
2,16 doelpunten per wedstrijd
0,68 tegendoelpunten per wedstrijd

Natuurlijk - het is niet 1 op 1 keihard vergelijkbaar. Maar 'een hele goede serie' wil ik het niet noemen. Wat vooral opvalt: we hebben dit seizoen echt amper de nul gehouden (Onder Jansen in 15 wedstrijden alleen tegen Emmen). Waar dat vorig jaar iets was waarom AZ geprezen werd.
elmo
Seizoenkaarthouder
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 jun 2007, 18:33

Ferry schreef: 23 feb 2021, 10:22 Puur op resultaat:

Jansen:
1,87 punten per wedstrijd (obv 15 wedstrijden, incl. beker en EL)
2,0 doelpunten per wedstrijd
1,4 tegendoelpunten per wedstrijd
Daarbij dient gezegd: Jansen had wedstrijden tegen ajax, PSV en Feijenoord.

Slot - op basis van het afgelopen seizoen in de eredivisie:
2,24 punten per eredivisie wedstrijd (25 speelrondes)
2,16 doelpunten per wedstrijd
0,68 tegendoelpunten per wedstrijd

Natuurlijk - het is niet 1 op 1 keihard vergelijkbaar. Maar 'een hele goede serie' wil ik het niet noemen. Wat vooral opvalt: we hebben dit seizoen echt amper de nul gehouden (Onder Jansen in 15 wedstrijden alleen tegen Emmen). Waar dat vorig jaar iets was waarom AZ geprezen werd.
Het blijft appels met peren vergelijken.
  • seizoen zonder verwachtingen vs. seizoen met hoge verwachtingen
  • seizoen zonder corona vs. seizoen met corona
  • seizoen zonder turbulente trainerswissel vs. seizoen na turbulente trainerswissel
  • de verschillende tegenstanders
  • samenstelling selectie, de verdediging met name)
  • blessures en coronagevallen
Ik vind de laatste serie van 13 wedstrijden wel een hele prestatie. Zeker gezien de situatie en de tegenstanders.

Ik vind ook zijn wissels steeds logischer.

Allemaal los van het feit of ik het wel of geen geschikte hoofdcoach voor de lange termijn vind.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6364
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

elmo schreef: 23 feb 2021, 11:11 Het blijft appels met peren vergelijken.
Als je een trainer/coach wilt beoordelen dan zijn de ranglijst en behaalde punten de meest duidelijke maatstaf die je kan bedenken.

Blessures zijn van alle tijden, net als aankopen en verkopen. Daarbij had Jansen nog het voordeel dat hij in periode komt dat de selectie al twee maanden volledig is.
De verwachtingen in het seizoen vind ik geen harde maatstaf. Ook een seizoen met/zonder corona niet. Slot had bijvoorbeeld het dakdrama - en daardoor amper echte thuiswedstrijden.

Wat is er zo bijzonder aan zijn laatste dertien wedstrijden? Wat dat mis ik even, geloof ik.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

elmo schreef: 23 feb 2021, 11:11 Het blijft appels met peren vergelijken.
  • seizoen zonder verwachtingen vs. seizoen met hoge verwachtingen
  • seizoen zonder corona vs. seizoen met corona
  • seizoen zonder turbulente trainerswissel vs. seizoen na turbulente trainerswissel
  • de verschillende tegenstanders
  • samenstelling selectie, de verdediging met name)
  • blessures en coronagevallen
Ik vind de laatste serie van 13 wedstrijden wel een hele prestatie. Zeker gezien de situatie en de tegenstanders.

Ik vind ook zijn wissels steeds logischer.

Allemaal los van het feit of ik het wel of geen geschikte hoofdcoach voor de lange termijn vind.
Ik vind dat Jansen het beter doet dan Slot. Zijn geen hele grote verschillen, maar het lijkt er op dat jonge talentvolle spelers bij Jansen meer kans op speeltijd hebben. Slot had een basis 11 en daarnaast kregen een extra CV, Yuki en Clasie speeltijd. Alle andere spelers werden zo ongeveer genegeerd tenzij Slot echt niet anders meer kon.

Wel maakt Jansen nog te weinig gebruik van de wissel mogelijkheden.
Nog maar een paar maanden aankijken hoe Jansen het de rest van het seizoen doet.

Meest logische vervanger is Jong uiteraard.
elmo
Seizoenkaarthouder
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 jun 2007, 18:33

Ferry schreef: 23 feb 2021, 11:31
Wat is er zo bijzonder aan zijn laatste dertien wedstrijden? Wat dat mis ik even, geloof ik.
Deze, ik zie nu dat deze reactie in het topic van Jansen zelf staat.
elmo schreef: 17 feb 2021, 20:24 En dan hebben we in deze serie gespeeld tegen ajax, PSV, Feyenoord, Vitesse, FC Utrecht (2x), FC Twente en Heerenveen.

Ik was zelf ook wel een beetje verbaasd.

Na VVV uit krijgen we achtereenvolgens Feyenoord (thuis), Vitesse (uit), FC Twente (thuis) en PSV (thuis).

Als die serie goed verloopt staan we er niet alleen in de competitie goed voor, maar kan ook de trainer goed worden beoordeeld met het oog op volgend jaar.

Slot was ook onbekend en onervaren toen hij bij AZ startte.

De serie van Fortuna is overigens ook niet verkeerd. Maar geen wedstrijd van die 12 tegen ajax, PSV, AZ, Feyenoord of Vitesse.

Zijn er nu dus 13.

In deze serie na ajax als beste gepresteerd.

En 8 punten ingelopen op Feyenoord. En 12 op Vitesse.
Plaats reactie