Myron Boadu (2023)

Topics over alle oud-spelers, trainers en begeleiders van het eerste team.
Gesloten
Gebruikersavatar
G-Vak
Invaller
Berichten: 2333
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:55
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Elke grote club heeft wel een lijstje met namen die zie ze
in de gaten houden. Hij zal wel op meerdere lijstjes voorkomen,
maar het zegt verder niets.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
Perry
Invaller
Berichten: 2014
Lid geworden op: 25 nov 2006, 19:49

Inderdaad een keurig lijstje om in te staan.

Ik was benieuwd hoeveel wedstrijden de andere twee heren nodig hadden om tot de 25 te komen, vooral omdat ik sceptisch genoeg was om te denken dat Robben en vd Vaart er waarschijnlijk wel minder wedstrijden voor nodig hadden. Maar dat blijkt erg mee te vallen:

Van der vaart 53 wedstrijden
Boadu 54 wedstrijden
Robben 97 wedstrijden
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9117
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Mooie prestatie

Mag dan natuurlijk wel bij gezegd worden dat Robben en Van der Vaart natuurlijk geen spitsen waren.
Maar daar bestaat de terechte tegenkritiek voor dat andere spitsen het blijkbaar niet klaar hebben gespeeld om in dit rijtje te kunnen landen.

Huntelaar heeft wat dat betreft bijvoorbeeld pech, die schoot op die leeftijd de eerste divisie wel aan gort en begon daaropvolgend heel snel de eredivisie lek te schieten, maar helaas met een jaartje of anderhalf vertraging ten opzichte van de rest. Vraag mij af wat dat zegt over de leeftijd waarop spitsen uberhaupt de kans krijgen in de Eredivisie.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Perry
Invaller
Berichten: 2014
Lid geworden op: 25 nov 2006, 19:49

DeZuivelDuivel schreef: 22 feb 2021, 15:05 Mooie prestatie

Mag dan natuurlijk wel bij gezegd worden dat Robben en Van der Vaart natuurlijk geen spitsen waren.
Maar daar bestaat de terechte tegenkritiek voor dat andere spitsen het blijkbaar niet klaar hebben gespeeld om in dit rijtje te kunnen landen.

Huntelaar heeft wat dat betreft bijvoorbeeld pech, die schoot op die leeftijd de eerste divisie wel aan gort en begon daaropvolgend heel snel de eredivisie lek te schieten, maar helaas met een jaartje of anderhalf vertraging ten opzichte van de rest. Vraag mij af wat dat zegt over de leeftijd waarop spitsen uberhaupt de kans krijgen in de Eredivisie.
Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld van Nistelrooy, hij had 'maar' 44 wedstrijden nodig om tot 25 Eredivisie-treffers te komen, maar het zou nog een jaar duren voordat hij überhaupt een Eredivisie-wedstrijd speelde toen hij zo oud was als Boadu nu.
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

En dan mist hij ook nog eens ruim 2 seizoenen
17-18 knieblessure: heel seizoen gemist (laatste wedstrijd ff mee mogen doen)
18-19 enkelblessure( 4,5 wedstrijd + einde paar keer (kort) invallen
19-20 door corona zijn laatste 12 wedstrijden helemaal niet gespeeld

Bij elkaar mist hij door corona en blessures tussen de 70 en 80 eredivisie wedstrijden

Durf de stelling wel aan dat hij anders minstens jaar eerder die 25 goals had gehaald, makkelijk zelfs
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Perry schreef: 22 feb 2021, 14:56 Inderdaad een keurig lijstje om in te staan.

Ik was benieuwd hoeveel wedstrijden de andere twee heren nodig hadden om tot de 25 te komen, vooral omdat ik sceptisch genoeg was om te denken dat Robben en vd Vaart er waarschijnlijk wel minder wedstrijden voor nodig hadden. Maar dat blijkt erg mee te vallen:

Van der vaart 53 wedstrijden
Boadu 54 wedstrijden
Robben 97 wedstrijden
Kleine nuance:
- Robben speelde zijn 1e 1,5 jaar bij FC Groningen, die in die tijd 15e werden. En Robben was buitenspeler en geen spits. Dat zijn 2 factoren die meegewogen moeten worden.
- Vd Vaart speelde weliswaar bij ajax, maar was middenvelder en dus ook geen voorhoedespeler, laat staan spits.
capefear
Fanatic
Berichten: 567
Lid geworden op: 06 okt 2020, 09:49

multatuli schreef: 22 feb 2021, 16:01 Kleine nuance:
- Robben speelde zijn 1e 1,5 jaar bij FC Groningen, die in die tijd 15e werden. En Robben was buitenspeler en geen spits. Dat zijn 2 factoren die meegewogen moeten worden.
- Vd Vaart speelde weliswaar bij ajax, maar was middenvelder en dus ook geen voorhoedespeler, laat staan spits.
Je gaat wel voorbij aan je bovenbuurman. Hij heeft in zijn prille loopbaan al heel wat wedstrijden noodgedwongen gemist en moet dan telkens terug komen op dat niveau.
Het is gewoon top wat hij heeft gepresteerd en met een beetje AZ hart gaan we de boel toch niet lopen te bagatelliseren, laat dat aan die Ajacieden over en laten we hopen dat hij zijn tor instinct terug weet te vinden. Die jongen moet enkel zoals van Basten al in Rondo zei, aan zijn balvastigheid werken, de rest om uit te groeien tot een topper is hij mee geboren.
AZ-073 schreef: 22 feb 2021, 15:55 En dan mist hij ook nog eens ruim 2 seizoenen
17-18 knieblessure: heel seizoen gemist (laatste wedstrijd ff mee mogen doen)
18-19 enkelblessure( 4,5 wedstrijd + einde paar keer (kort) invallen
19-20 door corona zijn laatste 12 wedstrijden helemaal niet gespeeld

Bij elkaar mist hij door corona en blessures tussen de 70 en 80 eredivisie wedstrijden
DeZuivelDuivel
Algemeen directeur
Berichten: 9117
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

capefear schreef: 22 feb 2021, 18:56 Je gaat wel voorbij aan je bovenbuurman. Hij heeft in zijn prille loopbaan al heel wat wedstrijden noodgedwongen gemist en moet dan telkens terug komen op dat niveau.
Het is gewoon top wat hij heeft gepresteerd en met een beetje AZ hart gaan we de boel toch niet lopen te bagatelliseren, laat dat aan die Ajacieden over en laten we hopen dat hij zijn tor instinct terug weet te vinden. Die jongen moet enkel zoals van Basten al in Rondo zei, aan zijn balvastigheid werken, de rest om uit te groeien tot een topper is hij mee geboren.
Ik waag toch wel een vraagteken te zetten bij mentale weerbaarheid, voor de rest natuurlijk terecht om complimenten te geven waar ze horen.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

DeZuivelDuivel schreef: 22 feb 2021, 20:29 Ik waag toch wel een vraagteken te zetten bij mentale weerbaarheid, voor de rest natuurlijk terecht om complimenten te geven waar ze horen.
Al 2 keer een zware blessure gehad op die leeftijd. Ik veeg dat vraagteken weer uit.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16209
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

NIEUWS Volkskrant

Myron Boadu klimt in Venlose schiettent uit zijn vormdip
Een avond tegenover de broze defensie van VVV blijkt precies wat Myron Boadu nodig heeft. In De Koel (1-4) in Venlo laat de kwakkelende AZ-spits met twee doelpunten en een handvol goede acties zien dat hij nog altijd een van de grootste aanvallende talenten van Nederland is.

Na een kwartier bij VVV - AZ is het duidelijk: Boadu heeft er zin in, zaterdagavond. Zijn harde schot vanuit de dribbel belandt op de paal, even later komt hij een teenlengte tekort om een lage voorzet van linksback Owen Wijndal tot goal te promoveren. Een goal van Boadu hangt vanaf de openingsfase in de lucht.

In Venlo, waar AZ de meest gepasseerde defensie in de eredivisie treft (56 tegengoals), oogt de 20-jarige spits verlost van de vormcrisis die hem al het gehele seizoen parten speelt.

Boadu is aanwezig. Met dieptesprints achter de Venlose defensie, door uit te wijken naar de flank en door mee te doen in de passing. Eindelijk lijkt Boadu weer op het aanvalstalent dat AZ vorig seizoen bijna naar de titel leidde.

Na rust krijgt hij loon naar werken. Na een zoveelste sprint trekt Christiaan Kum aan de rem: de VVV-voorstopper legt de doorgebroken Boadu neer en krijgt rood in de 58ste minuut. Tegen tien man hervindt Boadu het spitsengeluk waaraan het hem dit seizoen zo vaak ontbrak. Op twee van richting veranderde lage voorzetten, van Hakon Evjen vanaf rechts en van Wijndal vanaf links, staat Boadu net op de juiste plek.


Myron Boadu kent tot dusver een moeilijk seizoen.
Zijn zevende en achtste treffer van het seizoen komen als geroepen. Want een echte spits moet scoren, iets wat Boadu nog maar nauwelijks lukte in zijn tweede fulltime jaar als aanvalsleider van AZ.

In de voorgaande tien duels scoorde Boadu alleen tegen Feyenoord. Zijn twee mooie countergoals in de Kuip (24 januari) verbonden reeksen van vijf en vier doelpuntloze wedstrijden met elkaar. Opmerkelijk, aangezien hij vorige seizoen (20 goals in 39 duels) slechts één keer in vier opeenvolgende duels niet tot scoren kwam.

In elk opzicht is 2020/21 tot dusver moeizaam verlopen voor Boadu. Niet alleen komt het aanvalstalent nu moeizamer tot scoren (gemiddeld 274 speelminuten per goal) dan vorig jaar (168 minuten per goal), ook krijgt hij aanzienlijk minder kansen.

Vorig seizoen was Boadu exceptioneel in het vergaren van kansen. Statistiekenbureau Opta Sports berekende dat hij vorig seizoen per 90 speelminuten gemiddeld voor 0,7 Expected Goals aan kansen kreeg. Die gemiddelde kansenkwaliteit is dit seizoen meer dan gehalveerd (0,3).

Ook zijn gemiddelde aantal doelpogingen per 90 speelminuten liep dit seizoen een deuk op (van 2,5 naar 1,7), terwijl zijn moyenne aan balverlies juist flink steeg (van 9,5 naar 11,3). Kortom, in 2020/21 had Boadu het dikwijls lastig.

Optimisme
Toch is er genoeg reden voor optimisme. De geboren Amsterdammer werd vorige maand pas 20 jaar en heeft nu al 31 goals achter zijn naam staan in het eerste van AZ. Knap, want Boadu miste in zijn tienerjaren twee seizoenen door een zware knieblessure (2017) en een gebroken enkel (2018).

Dat Boadu ook dit seizoen tot de snelste aanvallers in de eredivisie behoort, is dan ook een goed teken. De dip lijkt niet het gevolg van een fysiek probleem. En als in de resterende 11 eredivisieduels zijn oude vorm inderdaad hervonden blijkt, mag Boadu nog altijd dromen van EK-deelname in de zomer.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6544
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Krijgt 2 ballen tegen zich aangeschoten en de media gaan weer helemaal los.
Goed voor hem hoor dat hij weer eens scoort. Maar EK deelname? Dat is compleet waanzinnig.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16209
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

SimonPoulsen schreef: 23 feb 2021, 10:26 Krijgt 2 ballen tegen zich aangeschoten en de media gaan weer helemaal los.
Goed voor hem hoor dat hij weer eens scoort. Maar EK deelname? Dat is compleet waanzinnig.
Ik denk elke keer als ik dit soort stukken lees: zien wij het dan als subjectieve supporters allemaal zó verkeerd?

Laat duidelijk zijn: ik hoop het, ik dat wij er helemaal naast zitten.
Ik zal de eerste zijn om mijn ongelijk toe te geven, maar zie het nog niet gebeuren. En het EK is sowieso een toernooi dat we niet serieus moeten nemen deze editie........
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
capefear
Fanatic
Berichten: 567
Lid geworden op: 06 okt 2020, 09:49

SimonPoulsen schreef: 23 feb 2021, 10:26 Krijgt 2 ballen tegen zich aangeschoten en de media gaan weer helemaal los.
Goed voor hem hoor dat hij weer eens scoort. Maar EK deelname? Dat is compleet waanzinnig.
Feit is dat op die Griek na, spitsen niet echt gemakkelijk het netje in de eredivisie weten te vinden.
Sta er helemaal niet versteld van, als hij maar een klein beetje in vorm weet te geraken, hij alsnog op een keurige tweede of derde plek op de topscorerslijst weet te eindigen.
Na Depay is het qua spitsen niet echt geweldig gesteld voor Oranje en zeker in de topwedstrijden maken meer heel weinig aanvallers echt het verschil (ook Malen niet, die veelal van buiten de 16 zijn slag legt). Valt me toch op, dat deze generatie spitsen allemaal veel ruimte nodig hebben en nagenoeg alles op snelheid en vanuit een loopactie moeten doen. Echte dribbelwonders of technische vernufte spitsen zoals destijds van Basten, die zich vrij kunnen draaien en een mannetje uitspelen, zie je niet meer.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

salmonyappi schreef: 23 feb 2021, 10:51 Ik denk elke keer als ik dit soort stukken lees: zien wij het dan als subjectieve supporters allemaal zó verkeerd?

Laat duidelijk zijn: ik hoop het, ik dat wij er helemaal naast zitten.
Ik zal de eerste zijn om mijn ongelijk toe te geven, maar zie het nog niet gebeuren. En het EK is sowieso een toernooi dat we niet serieus moeten nemen deze editie........
Het is duidelijk dat een deel van het forum het net zoals de media verkeerd ziet. Welk deel van het forum laat ik in het midden :mrgreen:
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

capefear schreef: 23 feb 2021, 11:00 Feit is dat op die Griek na, spitsen niet echt gemakkelijk het netje in de eredivisie weten te vinden.
Sta er helemaal niet versteld van, als hij maar een klein beetje in vorm weet te geraken, hij alsnog op een keurige tweede of derde plek op de topscorerslijst weet te eindigen.
Na Depay is het qua spitsen niet echt geweldig gesteld voor Oranje en zeker in de topwedstrijden maken meer heel weinig aanvallers echt het verschil (ook Malen niet, die veelal van buiten de 16 zijn slag legt). Valt me toch op, dat deze generatie spitsen allemaal veel ruimte nodig hebben en nagenoeg alles op snelheid en vanuit een loopactie moeten doen. Echte dribbelwonders of technische vernufte spitsen zoals destijds van Basten, die zich vrij kunnen draaien en een mannetje uitspelen, zie je niet meer.
Je hebt gelijk dat Boadu zo nog hoog op de topscorerslijst kan komen. Maar voor EK deelname staat Malen sowieso boven Boadu. Verder hebben wij in het buitenland ook nog een paar aardige spitsen rondlopen. O.a. Weghorst, Luuk de Jong, Vincent Janssen, Dost.

Weghorst hoort er sowieso bij. Wat hij week in week uit in Duitsland laat zien is heel knap. Dan hebben we dus al Depay, Malen, Weghorst.

Als er nog iemand anders meegaat dan komt die uit het rijtje Boadu en Luuk de Jong. Vincent is (onterecht) compleet buiten beeld en Dost is zelf afgehaakt. Ik denk dat de kans groot is dat Boadu naar het jeugd EK gaat. Wat ook een schitterend toernooi is.
capefear
Fanatic
Berichten: 567
Lid geworden op: 06 okt 2020, 09:49

multatuli schreef: 23 feb 2021, 11:57 Je hebt gelijk dat Boadu zo nog hoog op de topscorerslijst kan komen. Maar voor EK deelname staat Malen sowieso boven Boadu.
Weet niet hoe @Antti hier over denkt maar waar Boadu er in topduels nagenoeg altijd op los scoort, heeft Malen van al zijn goals voor PSV er slechts 1 in een topduel gemaakt.
Das wel heel karig als je daar als Bondcoach veelal de nadruk (lees Koeman) op legt!
https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/ma ... ~a9ad0a3b/
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

capefear schreef: 23 feb 2021, 13:26 Weet niet hoe @Antti hier over denkt maar waar Boadu er in topduels lustig op los scoort heeft Malen er slechts 1 in een topduel voor PSV gemaakt, das wel heel karig als je het mij vraagt:
https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/ma ... ~a9ad0a3b/
Het is ook onzinnig om alleen maar naar de topwedstrijden te kijken. Een voetbal seizoen is meer dan alleen de topwedstrijden.
capefear
Fanatic
Berichten: 567
Lid geworden op: 06 okt 2020, 09:49

multatuli schreef: 23 feb 2021, 13:33 Het is ook onzinnig om alleen maar naar de topwedstrijden te kijken. Een voetbal seizoen is meer dan alleen de topwedstrijden.
Koeman zei dit toch letterlijk. Ik behoordeel spelers in topwedstrijden, niet tegen RKC of PEC.
En inderdaad, geeft ook zo'n vertekend beeld, soms schieten ze er 3 of meer in een wedstrijd tegen een laagvlieger binnen.
Als je dan naar de 50 goals van Malen kijkt, pleit dat niet voor hem. Althans niet om hem als een topper te zien in belangrijke, grote wedstrijden waar hij slechts op 1 doelpunt uitkomt. Boadu heeft met een veel jongere leeftijd al wel die tools, alleen die kent inderdaad een klote seizoen, maar om in Malen een topper te zien... mmh.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6544
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

capefear schreef: 23 feb 2021, 13:44 Koeman zei dit toch letterlijk. Ik behoordeel spelers in topwedstrijden, niet tegen RKC of PEC.
En inderdaad, geeft ook zo'n vertekend beeld, soms schieten ze er 3 of meer in een wedstrijd tegen een laagvlieger binnen.
Als je dan naar de 50 goals van Malen kijkt, pleit dat niet voor hem. Althans niet om hem als een topper te zien in belangrijke, grote wedstrijden waar hij slechts op 1 doelpunt uitkomt. Boadu heeft met een veel jongere leeftijd al wel die tools, alleen die kent inderdaad een klote seizoen, maar om in Malen een topper te zien... mmh.
Ik zie Malen wel regelmatig klasse goals maken. Bij Boadu is het over grote gedeelte intikkers, mazzelgoals en 1op1 acties (die hij eigenlijk ook 9 van de 10keer verprutst). Malen scoort dan niet in toppers, maar wel vaak in Europa. Hij heeft de snelheid die Boadu ook heeft, maar is veel balvaardiger.
Gesloten