Calvin Stengs (2023)

Topics over alle oud-spelers, trainers en begeleiders van het eerste team.
Gesloten
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

salmonyappi schreef: 09 feb 2021, 08:10 Tja, alleen kijken naar wat ie wél kan.......
Ik moet zeggen dat ik bij Stengs nog wél het idee heb dat ie kan voetballen en dat het met het juiste team om hem heen nog goed kan komen, i.t.t. Boadu.
Van Persie heeft het over een 20-jarige speler, maar Stengs is toch echt 22.

Laten we hopen dat ie nog een jaar blijft en een lekker fris ambitieus team om zich heen krijgt, en met de juiste trainer......wie weet.
Goed lezen...
_________________
"I don't know that!"
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

salmonyappi schreef: 09 feb 2021, 08:10 Ik moet zeggen dat ik bij Stengs nog wél het idee heb dat ie kan voetballen en dat het met het juiste team om hem heen nog goed kan komen, i.t.t. Boadu.
Natuurlijk kan Stengs voetballen. Sterker nog een Stengs in vorm die zijn uiterste best doet, is de beste rechtsbuiten in de eredivisie en zelfs de nr 1 rechtsbuiten in het Nederlands elftal. Maar het probleem is bekend.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Ik geloof niet dat meneer van Persie zijn laatste 40 wedstrijden heeft gezien. Want zoveel speciale balletjes heeft hij niet gegeven, gezien dat het een van zn eerste assists was. Die voorzet van Midstjo was trouwens 10x mooier en knapper. Ik zie Van de Maarel, Hatzidiakos, van Polen en Narsing ook wel eens een mooie steekbal of dieptebal geven. Zo speciaal is dat allemaal niet, maar als Stengs eens in de maand een balletje geeft dan ontploft media Nederland. Je bent een speciale speler als je iedere week deze balletjes op maat kunt geven. En de rest van je spel mag ook wel enig niveau hebben. Kunnen we die 2 a.u.b. zo snel mogelijk verkopen, het gaat echt werkelijk alleen maar over die 2. Hopelijk is de trainer van jong Oranje net zo van de vriendjespolitiek en zet hij ze samen in de etalage daar. Maar als je eerlijk bent verdienen ze daar óók geen basisplaats.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

SimonPoulsen schreef: 09 feb 2021, 11:18 Hopelijk is de trainer van jong Oranje net zo van de vriendjespolitiek en zet hij ze samen in de etalage daar. Maar als je eerlijk bent verdienen ze daar óók geen basisplaats.
Er is 1 groot verschil. Boadu en Stengs hebben bij Jong Oranje praktisch wel altijd goed gepresteerd (waarbij Stengs in zijn laatste wedstrijden zelfs de grote uitblinker was), maarja dat is dus ook al circa een jaar geleden voor het laatst en voor Stengs zelfs nog langer. Ik ben het uiteraard wel met je eens dat ze gelet op het huidige spel geen basisplaats verdienen bij Jong Oranje.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Zoals ook eerder in dit topic gezegd, Stengs wordt verkeerd gebruikt. Hij is geen kilometer vreter, wat ook nog eens ten koste van zijn kwaliteiten en dus rendement gaat, maar heeft juist meer steun nodig om zijn kwaliteiten beter tot uiting te laten komen. Op 10 kan wel, maar dan wel met een goed voetballende, doorschuivende verdediger/middenvelder centraal achterin die de boel compact houdt en waardoor (nu) Koopmeiners en Midtsjo verder door kunnen schuiven doordat ze zich minder met de opbouw van achteruit hoeven bemoeien. Je zal dan vaak een soort van 3-4-3 komen te staan waarbij de opbouwende verdediger de 4e middenvelder wordt. Of 4-4-2 waarbij je met een extra middenvelder ondersteuning biedt aan Stengs. Dit is eigenlijk de 4-3-3 opstelling met Dani de Wit als 'extra' middenvelder en Stengs als zwervende rechtsvoor. Opkomende vleugelverdedigers zal je anders moeten opvangen.
_________________
"I don't know that!"
capefear
Fanatic
Berichten: 567
Lid geworden op: 06 okt 2020, 09:49

multatuli schreef: 09 feb 2021, 11:11 Natuurlijk kan Stengs voetballen. Sterker nog een Stengs in vorm die zijn uiterste best doet, is de beste rechtsbuiten in de eredivisie en zelfs de nr 1 rechtsbuiten in het Nederlands elftal. Maar het probleem is bekend.
Destijds kon Maher bij AZ uitblinken omdat hij een enorm blok achter zich had met Wernbloom en Rasmus Elm die al het vuile werk voor hem verrichte.
Feitelijk had Verbeek zijn elftal zo aangepast, zodat het grote talent Maher (wat hij destijds zeker was) kon uitblinken.
Is dat met Stengs ook het geval, dat spelers zich voor hem het apelazarus werken of is dat toch wel minder het geval als destijds in de periode Maher/Altidore, want nu gaat het wel erg veel over hoe Stengs de bal verliest waar destijds dus mannetjesputters als Wernbloom, Rasmus Elm en Gudelj de puin opruimde bij de steken die Maher liet vallen.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

capefear schreef: 09 feb 2021, 17:35 Destijds kon Maher bij AZ uitblinken omdat hij een enorm blok achter zich had met Wernbloom en Rasmus Elm die al het vuile werk voor hem verrichte.
Feitelijk had Verbeek zijn elftal zo aangepast, zodat het grote talent Maher (wat hij destijds zeker was) kon uitblinken.
Is dat met Stengs ook het geval, dat spelers zich voor hem het apelazarus werken of is dat toch wel minder het geval als destijds in de periode Maher/Altidore, want nu gaat het wel erg veel over hoe Stengs de bal verliest waar destijds dus mannetjesputters als Wernbloom, Rasmus Elm en Gudelj de puin opruimde bij de steken die Maher liet vallen.
1. Stengs heeft ook een geweldig blok achter zich met Koopmeiners en Midtsjo die al het vuile werk voor hem opknappen. In feite is het elftal nu ook afgestemd op dat Stengs en Boadu kunnen uitblinken (alleen laten ze dat zelf na). Overall is het huidige AZ zeker sterker dan het elftal waar Maher in speelde.
2. Maher deed meestal iets goeds als hij de bal kreeg en grossierde niet in balverlies.

Wat mij betreft zijn/waren Maher en Stengs allebei hele grote talenten (en misschien is Stengs in potentie wel een groter talent dan Maher was), alleen kwam het er bij Maher wel structureel uit bij AZ en bij Stengs af en toe.
capefear
Fanatic
Berichten: 567
Lid geworden op: 06 okt 2020, 09:49

multatuli schreef: 09 feb 2021, 17:42 alleen kwam het er bij Maher wel structureel uit bij AZ en bij Stengs af en toe.
Ook die heeft in zijn laatste periode, mede door het vertrek van puinruimers Wernbloom en Elm een terugval gekend.
De bekerwinst op PSV verbloemde veel op een toch voor hem niet zo geweldig seizoen (stond toen ook onder kritiek, liet het in een stroeve periode waar het elftal een tijd in zat ook niet zien tegen zelfs degradatiekandidaten ) maar werd alsnog samen met Altidore de held, doordat hij wel zijn stempel kon drukken in de bekerfinale.

Had AZ vorig seizoen de titel binnengehaald waar Stengs en Boadu toch veelal de hoofdrol in vertolkte totdat Corona aan alles een eind maakte, had ook Stengs hoogstwaarschijnlijk een niet tegen te houden transfer gemaakt en waarschijnlijk nu dan op een buitenlands bankje gezeten net als al die andere eredivisiespelers (van de Beek, Ziyech, Bergwijn, Jahanbakhsh, etc.) maar had men het hier op het forum toch op een andere manier over hem gehad.

Maar op terug te komen op Wernbloom en Rasmus, daar had ik toch wel meer het gevoel bij dat die Maher lieten gloreren en echt het vuile werk op knapte zodat hij zich louter kon focussen op zijn sterkste punten.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

capefear schreef: 09 feb 2021, 19:36 Ook die heeft in zijn laatste periode, mede door het vertrek van puinruimers Wernbloom en Elm een terugval gekend.
De bekerwinst op PSV verbloemde veel op een toch voor hem niet zo geweldig seizoen (stond toen ook onder kritiek, liet het in een stroeve periode waar het elftal een tijd in zat ook niet zien tegen zelfs degradatiekandidaten ) maar werd alsnog samen met Altidore de held, doordat hij wel zijn stempel kon drukken in de bekerfinale.

Had AZ vorig seizoen de titel binnengehaald waar Stengs en Boadu toch veelal de hoofdrol in vertolkte totdat Corona aan alles een eind maakte, had ook Stengs hoogstwaarschijnlijk een niet tegen te houden transfer gemaakt en waarschijnlijk nu dan op een buitenlands bankje gezeten net als al die andere eredivisiespelers (van de Beek, Ziyech, Bergwijn, Jahanbakhsh, etc.) maar had men het hier op het forum toch op een andere manier over hem gehad.

Maar op terug te komen op Wernbloom en Rasmus, daar had ik toch wel meer het gevoel bij dat die Maher lieten gloreren en echt het vuile werk op knapte zodat hij zich louter kon focussen op zijn sterkste punten.
Je zegt het zelf al, dat Maher in moeilijke omstandigheden moest spelen het laatste jaar omdat zijn achtervang was weg gevallen. En desondanks was hij succesvol door het winnen van de beker. Stengs heeft het geluk dat zijn fantastische middenveld achter hem er nog steeds is. Desondanks presteert hij onvoldoende. Ook daarin heeft Maher het dus beter gedaan. En ik vind nogmaals dat jij de rol van Koopmeiners en Midtsjo zwaar onderschat. In Nederland het beste middenveld dat er is.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Niet afdwalen van het onderwerp.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
stuurlui aan wal
Herry en/of Berry
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 feb 2021, 09:20

On topic

Stengs is geen jeugdspeler meer qua leeftijd, dus hij moet het gewoon wekelijks laten zien wil hij doorgroeien naar de top.

Nu is hij nog niet verder dan een "luie" geniale voetballer met een fabelachtige techniek als de vorm het toelaat, waarvan veel teams uit de Europese middenmoot er wel eentje hebben voor de vrije trappen, de voorzetten of die ene geniale actie/beslissende pass. Maar verrassing is er af, tegenstanders weten wat te doen en Stengs toont vooralsnog geen groei. Zolang dat niet is, kun je beter iemand anders opstellen en Stengs op de training laten werken aan verrassende nieuwe acties en duelkracht.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

stuurlui aan wal schreef: 10 feb 2021, 08:58 Maar verrassing is er af, tegenstanders weten wat te doen en Stengs toont vooralsnog geen groei.
In de laatste twee maanden kapte Stengs - hoogstpersoonlijk - de verdedigers van Feijenoord, PSV, Utrecht en Willem II uit waar belangrijke goals uit kwamen.

Ik vind het prima dat er kritiek is, maar je kan niet zeggen dat hij niet meer verrast of dat de tegenstander zijn kunstjes nu wel kennen.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Antti Opdam schreef: 10 feb 2021, 10:02 In de laatste twee maanden kapte Stengs - hoogstpersoonlijk - de verdedigers van Feijenoord, PSV, Utrecht en Willem II uit waar belangrijke goals uit kwamen.

Ik vind het prima dat er kritiek is, maar je kan niet zeggen dat hij niet meer verrast of dat de tegenstander zijn kunstjes nu wel kennen.
Hij moet er juist meer van laten zien en daar ook de mogelijkheid toe krijgen door het team meer op hem af te stemmen. Ik zou dat wel aandurven.
_________________
"I don't know that!"
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Kilkenny schreef: 10 feb 2021, 13:17 Hij moet er juist meer van laten zien en daar ook de mogelijkheid toe krijgen door het team meer op hem af te stemmen. Ik zou dat wel aandurven.
Het probleem is toch niet dat Stengs niet genoeg aan de bal komt ofzo?
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

SimonPoulsen schreef: 10 feb 2021, 13:30 Het probleem is toch niet dat Stengs niet genoeg aan de bal komt ofzo?
De plek waar dat gebeurd wel. En hoe het team georganiseerd is.
_________________
"I don't know that!"
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Kilkenny schreef: 10 feb 2021, 13:17 Hij moet er juist meer van laten zien en daar ook de mogelijkheid toe krijgen door het team meer op hem af te stemmen. Ik zou dat wel aandurven.
Volkomen mee eens, als de organisatie erachter stevig staat dan krijgt een jongen als Stengs ook meer ruimte om zijn behendigheid te tonen en met meer ruimte minder balverlies te veroorzaken.

Op Boadu kun je nog kritiek hebben omdat hij zijn belangrijkste wapen (die explosieve snelheid) gewoon echt al in geen tijden meer heeft getoond. Stengs kloot inderdaad nog wel eens aan en heeft een lakse houding, maar als hij dingen doet dan zit dat technisch super in elkaar. Als je Stengs vergelijkt met een Roy Beerens of Guus Hupperts dan weet ik toch wel 100% beter dat Stengs altijd de betere is zelfs op een slechte dag.

Als Stengs er bijvoorbeeld nog even 4 assists bij weet te verzinnen in de komende wedstrijden dan draait hij precies een seizoen zoals het reguliere Roy Beerens seizoen bij AZ er uit zag (5 doelpunten 5 assists +/- in de Eredivisie) en dat dan in een seizoen waarin hij laconiek handelt en 'bagger' speelt. Hier zit gewoon echt wel meer potentie in dan sommigen willen toegeven.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Kilkenny schreef: 10 feb 2021, 13:17 Hij moet er juist meer van laten zien en daar ook de mogelijkheid toe krijgen door het team meer op hem af te stemmen. Ik zou dat wel aandurven.
Daar is iedereen het toch ook wel over eens?
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

DeZuivelDuivel schreef: 10 feb 2021, 15:38 Volkomen mee eens, als de organisatie erachter stevig staat dan krijgt een jongen als Stengs ook meer ruimte om zijn behendigheid te tonen en met meer ruimte minder balverlies te veroorzaken.

Op Boadu kun je nog kritiek hebben omdat hij zijn belangrijkste wapen (die explosieve snelheid) gewoon echt al in geen tijden meer heeft getoond. Stengs kloot inderdaad nog wel eens aan en heeft een lakse houding, maar als hij dingen doet dan zit dat technisch super in elkaar. Als je Stengs vergelijkt met een Roy Beerens of Guus Hupperts dan weet ik toch wel 100% beter dat Stengs altijd de betere is zelfs op een slechte dag.

Als Stengs er bijvoorbeeld nog even 4 assists bij weet te verzinnen in de komende wedstrijden dan draait hij precies een seizoen zoals het reguliere Roy Beerens seizoen bij AZ er uit zag (5 doelpunten 5 assists +/- in de Eredivisie) en dat dan in een seizoen waarin hij laconiek handelt en 'bagger' speelt. Hier zit gewoon echt wel meer potentie in dan sommigen willen toegeven.
Tuurlijk zit er veel meer potentie in die jongen dat zal iedereen hier echt wel willen toegeven. Maar hoeveel spelers met potentie zijn er niet vroegtijdig gestrand. Laat Stengs eerst weer eens 3 wedstrijden goed spelen, daarna kun je erover praten om hem een speciale plek in het elftal te geven waarin hij eventueel extra kan uitblinken. Het gaat om veel meer dan de cijfers. Op een slechte dag van Stengs is hij ook echt heel slecht, dan kan je dat met Beerens vergelijken, maar soms krijg ik het idee dat Verhulst het niet slechter had gedaan. Dit seizoen toch ook al meerdere malen oorzaak geweest van gevaarlijke counters tegen en zelfs enkele tegengoals. Er zijn 101 excuses te bedenken, maar op een gegeven moment moet er toch echt wat gaan gebeuren. Elke week hetzelfde proberen in de hoop dat het er na tig keer wel uit gaat komen is een beetje naief onderhand in mijn ogen. Alle media/podcasts enz. zien het ook voltrekken. Transferwaarde is onderhand gehalveerd en EK deelname lijkt me ook uitgesloten als er niet heeel snel verbetering komt.

Het wordt een beetje een heen en weer discussie, en iedereen heeft een andere mening, prima.

Waar we het hopelijk over eens zijn:
-Basisniveau moet omhoog. (Ook bij een mindere wedstrijd moeten de basis dingen als aannames en kaatsen gewoon degelijk zijn)
-Die gozer heeft ongelofelijke potentie (Maar hoelang kan je daar op teren)
-Inzet/gedrevenheid moet beter.

Persoonlijk mijn grootste knelpunt
-Spelers die over lange tijd niet presteren verdienen geen uitzonderingspositie.
Niet dat je ze moet afschrijven, maar gewoon ook eens wisselen/acteren op prestaties. Ook goed voor de mentale weerbaarheid en sfeer in het team.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Ik zat nog even aan de woorden van Van Persie te denken.

Een vergelijkbare speler.

Die was op zijn 21ste nog wisselspeler / invaller bij Feijenoord. Op hem was ook veel kritiek. Te groot ego, te nonchalant.

En werd toen maar als project gekocht door Arsenal. Waarbij het op zijn 27ste er pas echt uitkwam.

Ik weet niet precies sinds wanneer je op je 22ste geen talent meer bent, maar Stengs kan nog alle kanten op. Maar heel misschien gaat het er pas uitkomen als hij een mentor, grotere club of betere trainer krijgt.

Ik voel veel voor het betoog van Kuifje dat we een excentrieke motivator nodig hebben.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Antti Opdam schreef: 10 feb 2021, 17:45 ...
Ik voel veel voor het betoog van Kuifje dat we een excentrieke motivator nodig hebben.
Heb ik toch ook al zo vaak gezegd. AZ heeft de meeste successen in zijn historie gehad met toch wel ietwat aparte persoonlijkheden aan het roer, die vrij dominant overkomen.

Remember Herr Kessler, Co Adriaanse en Louis van Gaal. Gasten die de dienst uitmaken en ingrijpen als een groep staat op ontsporen. Zonder onderscheid.

Ik was geen fan van de aanpak en uitstraling van Gert Jan Verbeek maar zelfs met hem pakten we een prijs.

Een elftal ideale schoonzonen laten leiden door een softe coach is olie op het vuur!
Gesloten