Calvin Stengs (2023)

Topics over alle oud-spelers, trainers en begeleiders van het eerste team.
Gesloten
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

SimonPoulsen schreef: 10 jan 2021, 14:14 Dat er een discussie plaats vindt over een actie van meneer Stengs van 15 wedstrijden geleden zegt eigenlijk alles. Hij speelt altijd 90 minuten, maar je moet echt goed opletten om goede acties te ontdekken. Hij is in geen enkele wedstrijd positief beslissend geweest dit jaar.
Heb ik iets gemist?

Tegen Willem II en Utrecht maakte hij toch gewoon belangrijke goals?
Gebruikersavatar
Perry
Reservespeler
Berichten: 1999
Lid geworden op: 25 nov 2006, 19:49

Antti Opdam schreef: 11 jan 2021, 09:35 Heb ik iets gemist?

Tegen Willem II en Utrecht maakte hij toch gewoon belangrijke goals?
Net zoals dat Hatzidiakos ook wel eens een goede verdedigende actie heeft ja.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6402
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Antti Opdam schreef: 11 jan 2021, 09:35 Heb ik iets gemist?

Tegen Willem II en Utrecht maakte hij toch gewoon belangrijke goals?
Tegen willem II maakt ie zn eigen domme penalty goed. Tegen Utrecht kan je over twisten of ie belissend was inderdaad, speelde weer waardeloos en je gaat weg met een puntje achteraf.
Als die gozer zo goed is moet hij toch regelmatig de beste man van het veld zijn. Hij heeft geen enkele wedstrijd zijn stempel gedrukt. Het blijft altijd bij 25 k*tacties en dan 1 mooie dribbel en medianederland staat op de banken. Dan kunnen ze weer een mooi filmpje maken met Boadu en Stengs van "Superjanuari".
Gebruikersavatar
Metalingus
Oude garde
Berichten: 1350
Lid geworden op: 10 aug 2005, 13:22
Locatie: Heemskerk

In het NHD kreeg hij een 4 voor zijn “prestatie” tegen PEC. Hugo Borst fakkelt m ook helemaal af in zijn column.

Ik heb de wedstrijd (gelukkig) maar met een schuin oog gekeken en heb er zelf geen oordeel over. Op basis van eerdere wedstrijden blijft het een schaarse momentenvoetballer en is ie ver verwijderd van zijn toegedichte potentieel.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Als je hem aanspeelt is de kans groot dat je het balbezit kwijt bent. Dat is toch vrij lastig als je de nummer 10 bent. Functionaliteit boven frivoliteit, zo moeilijk moet het toch niet zijn om hem dat in ieder geval duidelijk te maken. Of hij dat daarna ten uitvoer kan brengen is een tweede, maar volgens mij durft al niemand het hem te vertellen.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
Perry
Reservespeler
Berichten: 1999
Lid geworden op: 25 nov 2006, 19:49

Stengs denkt dat PSV, Feyenoord en ajax nog rekening met ons houden. Daarnaast vindt hij dat hij de ploeg op sleeptouw moet nemen zoals hij dat tegen Utrecht en Willem II heeft gedaan.

Waarschijnlijk denkt hij dit allemaal écht...
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16054
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

MO7 schreef: 11 jan 2021, 12:11 Als je hem aanspeelt is de kans groot dat je het balbezit kwijt bent. Dat is toch vrij lastig als je de nummer 10 bent. Functionaliteit boven frivoliteit, zo moeilijk moet het toch niet zijn om hem dat in ieder geval duidelijk te maken. Of hij dat daarna ten uitvoer kan brengen is een tweede, maar volgens mij durft al niemand het hem te vertellen.
Precies wat je zegt: zodra hij de bal krijgt vind ie blijkbaar dat ie er iets “moois” mee moet doen en gaat ie rare schijnbewegingen maken of dribbelen, maar eens even van te voren bedenken wat ie met de bal zou kunnen doen is er niet bij. En dus is ie ‘m rap kwijt.
Ik denk dat ie op zaalvoetbal moet.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

salmonyappi schreef: 11 jan 2021, 13:07 Precies wat je zegt: zodra hij de bal krijgt vind ie blijkbaar dat ie er iets “moois” mee moet doen en gaat ie rare schijnbewegingen maken of dribbelen, maar eens even van te voren bedenken wat ie met de bal zou kunnen doen is er niet bij. En dus is ie ‘m rap kwijt.
Ik denk dat ie op zaalvoetbal moet.
Zaalvoetbal past wel beter bij hem. Ben trouwens benieuwd of zijn schoonvader hem mee gaat nemen naar het EK als hij zo slecht blijft presteren.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6402
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

multatuli schreef: 11 jan 2021, 13:12 Zaalvoetbal past wel beter bij hem. Ben trouwens benieuwd of zijn schoonvader hem mee gaat nemen naar het EK als hij zo slecht blijft presteren.
Gakpo, Berguis, Dilrosun, Groeneveld en El-ghazi zijn allemaal beter dan Stengs. Ze hebben geluk dat er ook nog een jeugd ek is. Of zou De Boer zich echt zo belachelijk maken door Stengs mee te nemen?
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Perry schreef: 11 jan 2021, 10:12 Net zoals dat Hatzidiakos ook wel eens een goede verdedigende actie heeft ja.
De stelling was:

Hij is in geen enkele wedstrijd positief beslissend geweest dit jaar.

Dat lijkt me niet houdbaar. Dat hij verder matig tot slecht speelt of dat het team geen resultaat haalt doet daar niet aan af.

Overigens gaf hij ook tegen Twente een (soort van) assist.

Ik denk dat je nog eerder kan stellen dat hij de laatste weken erg beslissend is geweest. Met uitzondering van de wedstrijd tegen Zwolle.

In ieder geval was hij beslissender dan Berghuis de laatste vijf wedstrijden en daar moest hij zich volgens 'de media' aan optrekken begreep ik.
capefear
Fanatic
Berichten: 567
Lid geworden op: 06 okt 2020, 09:49

salmonyappi schreef: 11 jan 2021, 13:07 Precies wat je zegt: zodra hij de bal krijgt vind ie blijkbaar dat ie er iets “moois” mee moet doen en gaat ie rare schijnbewegingen maken of dribbelen, maar eens even van te voren bedenken wat ie met de bal zou kunnen doen is er niet bij. En dus is ie ‘m rap kwijt.
Ik denk dat ie op zaalvoetbal moet.
Noem mij eens een speler buiten Koopmeiners en Wijndal, die er dit seizoen beter op zijn geworden?
Bizot noemt men ineens een matige keeper, terwijl vorig seizoen men hem nog liefkozend 'de muur' noemde die rust bracht in onze defensie door zijn solide spel.
Svensson, Hatzidiakos, zelfs Midstjo heeft ons al diverse keren in de problemen gebracht door onnozel op plaatsen de bal te verspelen waar je dat nooit moet doen.
Het is wel heel makkelijk om aanvallers die uiteindelijk ons aan de overwinningen moeten helpen door risico's in hun spel te leggen, alle pijlen op te richten.
Zeker als deze, net als die anderen, niet meer in die flow verkeren zoals het vorige seizoen. Misschien hebben we een piek gekend en vragen we meer dan deze groep kan brengen. A.s woensdag zullen we zien of men in dat soort wedstrijden er mogelijk wel kan staan en zijn daarna wellicht de meningen ook weer radicaal gedraaid (want zo gaat dat in het voetbal). En anders moet je net als de begroting, niet het uiterste van deze selectie verwachten.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

multatuli schreef: 11 jan 2021, 13:12 Zaalvoetbal past wel beter bij hem. Ben trouwens benieuwd of zijn schoonvader hem mee gaat nemen naar het EK als hij zo slecht blijft presteren.
Denk dat De Boer de laatste interlands als maatstaf neemt. Toen heeft hij het goed gedaan. Dus zo lang hij bij Oranje niet door de mand valt, zit ie erbij.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8982
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

capefear schreef: 11 jan 2021, 14:52 Noem mij eens een speler buiten Koopmeiners en Wijndal, die er dit seizoen beter op zijn geworden?
Bizot noemt men ineens een matige keeper, terwijl vorig seizoen men hem nog liefkozend 'de muur' noemde die rust bracht in onze defensie door zijn solide spel.
Svensson, Hatzidiakos, zelfs Midstjo heeft ons al diverse keren in de problemen gebracht door onnozel op plaatsen de bal te verspelen waar je dat nooit moet doen.
Het is wel heel makkelijk om aanvallers die uiteindelijk ons aan de overwinningen moeten helpen door risico's in hun spel te leggen, alle pijlen op te richten.
Zeker als deze, net als die anderen, niet meer in die flow verkeren zoals het vorige seizoen. Misschien hebben we een piek gekend en vragen we meer dan deze groep kan brengen. A.s woensdag zullen we zien of men in dat soort wedstrijden er mogelijk wel kan staan en zijn daarna wellicht de meningen ook weer radicaal gedraaid (want zo gaat dat in het voetbal). En anders moet je net als de begroting, niet het uiterste van deze selectie verwachten.
Ik wil Stengs het voordeel van de twijfel geven dat hij nodig heeft dat de rest van het team solide speelt om zijn 'mooie' dingen echt succesvol te maken, maar dan moet je als trainer wel zo eerlijk zijn en gewoon anders gaan spelen als het niet zo is.
Calvin Stengs zal in dat geval nooit de speler worden die je team op sleeptouw gaat nemen en dat hoeft misschien ook niet, maar dan moet ie wel kunnen leven met wisselbeurten.

Dan ga je dus kortgezegd uit van de theorie dat als het team slecht speelt Stengs slecht speelt en hij eventueel met wat geluk zo'n mooie actie tot een doelpunt kan maken en als het team goed speelt Stengs mee ruimte krijgt om een actie te maken (maar eventueel niet bijzonder veel bijdraagt aan het spel zelf). Daar kun je in ieder geval niet te veel spelers van hebben want dan kom je er dus nooit uit.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

capefear schreef: 11 jan 2021, 14:52 Noem mij eens een speler buiten Koopmeiners en Wijndal, die er dit seizoen beter op zijn geworden?
Gudmundsson, Reijnders, Aboukhlal, Taabouni, Oosting (ja ik weet het nog steeds dramatisch, maar wel ietsje minder dramatisch dan vorig seizoen)
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

Een elftal dat niet goed in vorm is en ook geen constante prestatiecurve heeft moet je vastigheden geven. Iets dat dit seizoen ten opzichte van vorig seizoen totaal niet lukt door slechte voorbereiding, blessures, corona, uit vorm zijn, trainersvertrek, etc.

Stengs heeft uitgezonderd corona ook met al deze sores dit seizoen al te makken gehad. Daarbij komt ook nog eens dat ie oprechts de stuwende kracht van Svensson achter hem mist. Yuki is toch een ander verhaal.

Stengs gedijt het best in een swingend elftal. Een team dat continue in beweging is en veel loopacties zonder bal maakt, waarbij hij met zijn ragfijne passing de ballen door verdedigingen heen kan snijden. De motor van AZ loopt dit seizoen grotendeels vast. Tegenstanders maken de ruimtes klein en zakken ver in. Diepte is er nauwelijks in het spel. Dus onze haperende speluitvoering maken het voor Stengs moeilijk om uit te blinken.

Een goede trainer/coach maakt de belangrijke spelers belangrijk. Dat kun je doen door hem een bepaalde positie in het veld te geven, maar ook door zijn medespelers in dienst van hem te laten spelen. In het geval van Stengs vooral veel lopende spelers opstellen en niet teveel in de bal komende spelers. AZ heeft teveel van het laatste soort en te weinig van de eerste. Zeker nu Dani de Wit ook nog eens afwezig is. Daarom pleit ik er ook voor om als Gudmundsson niet meer mag spelen en toch gaat vertrekken om Thijs Oosting op zijn plek in te zetten. Er moet veel meer beweging zonder bal in dit team. Zaterdag tegen PEC zie je twee man bewegen en de rest staat stil. Cruciaal fout! Voetbal is vooral beweging. Niet de man met de bal, maar de mannen zonder bal bepalen het spel!

Dus het is makkelijk om hier Stengs te veroordelen en af te keuren. Maar beter is het om naar het grote geheel te kijken. In de samenstelling van de selectie en daardoor ook de opstelling en uitvoering klopt het niet. Stengs in Oranje met lopende rechtsback Dumfries achter zich kan wel in zijn kwaliteit uitblinken!
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6402
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

ForzAZ schreef: 11 jan 2021, 18:03 Een elftal dat niet goed in vorm is en ook geen constante prestatiecurve heeft moet je vastigheden geven. Iets dat dit seizoen ten opzichte van vorig seizoen totaal niet lukt door slechte voorbereiding, blessures, corona, uit vorm zijn, trainersvertrek, etc.

Stengs heeft uitgezonderd corona ook met al deze sores dit seizoen al te makken gehad. Daarbij komt ook nog eens dat ie oprechts de stuwende kracht van Svensson achter hem mist. Yuki is toch een ander verhaal.

Stengs gedijt het best in een swingend elftal. Een team dat continue in beweging is en veel loopacties zonder bal maakt, waarbij hij met zijn ragfijne passing de ballen door verdedigingen heen kan snijden. De motor van AZ loopt dit seizoen grotendeels vast. Tegenstanders maken de ruimtes klein en zakken ver in. Diepte is er nauwelijks in het spel. Dus onze haperende speluitvoering maken het voor Stengs moeilijk om uit te blinken.

Een goede trainer/coach maakt de belangrijke spelers belangrijk. Dat kun je doen door hem een bepaalde positie in het veld te geven, maar ook door zijn medespelers in dienst van hem te laten spelen. In het geval van Stengs vooral veel lopende spelers opstellen en niet teveel in de bal komende spelers. AZ heeft teveel van het laatste soort en te weinig van de eerste. Zeker nu Dani de Wit ook nog eens afwezig is. Daarom pleit ik er ook voor om als Gudmundsson niet meer mag spelen en toch gaat vertrekken om Thijs Oosting op zijn plek in te zetten. Er moet veel meer beweging zonder bal in dit team. Zaterdag tegen PEC zie je twee man bewegen en de rest staat stil. Cruciaal fout! Voetbal is vooral beweging. Niet de man met de bal, maar de mannen zonder bal bepalen het spel!

Dus het is makkelijk om hier Stengs te veroordelen en af te keuren. Maar beter is het om naar het grote geheel te kijken. In de samenstelling van de selectie en daardoor ook de opstelling en uitvoering klopt het niet. Stengs in Oranje met lopende rechtsback Dumfries achter zich kan wel in zijn kwaliteit uitblinken!
Gedeeltelijk heb je wel gelijk, maar het omgekeerde is ook waar natuurlijk. Het team rendeert beter bij een Stengs die rust aan de bal heeft en 9 van de 10 ballen naar de goeie kleur speelt. Iemand die zich niet 20x per wedstrijd knullig vastloopt, en de bal altijd goed aanneemt. Dat is wat je mag verwachten van een international. Daar mogen verder eigenlijk geen excuses voor zijn waarom die basis dingen week in week uit niet lukken. Toen Svensson en de Wit er wel waren was het niet veel beter.
Dat het hele team niet loopt en hij zich daardoor ook minder kan onderscheiden ben ik wel met je eens. Maar wat ik dan verwacht van ons 'toptalent' en international is dat hij altijd een 6+ speelt zoals Koopmeiners en Wijndal wél doen.

Van Sugawara, Reijnders, Hatzidiakos en aboukhlal hoef je dat niet te verwachten. Maar die azen dan ook niet op een toptransfer.
ForzAZ
Barry
Berichten: 4605
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:46
Locatie: Uitgeest

SimonPoulsen schreef: 11 jan 2021, 18:23 Gedeeltelijk heb je wel gelijk, maar het omgekeerde is ook waar natuurlijk. Het team rendeert beter bij een Stengs die rust aan de bal heeft en 9 van de 10 ballen naar de goeie kleur speelt. Iemand die zich niet 20x per wedstrijd knullig vastloopt, en de bal altijd goed aanneemt. Dat is wat je mag verwachten van een international. Daar mogen verder eigenlijk geen excuses voor zijn waarom die basis dingen week in week uit niet lukken. Toen Svensson en de Wit er wel waren was het niet veel beter.
Dat het hele team niet loopt en hij zich daardoor ook minder kan onderscheiden ben ik wel met je eens. Maar wat ik dan verwacht van ons 'toptalent' en international is dat hij altijd een 6+ speelt zoals Koopmeiners en Wijndal wél doen.

Van Sugawara, Reijnders, Hatzidiakos en aboukhlal hoef je dat niet te verwachten. Maar die azen dan ook niet op een toptransfer.
Stengs speelt op een heel andere positie dan Koopmeiners en Wijndal. Beide spelen van achteruit met het spel, medespelers en tegenstanders voor zich. Stengs speelt in de kleine ruimte. Veel lastiger. Hoe vaak wordt hij ook niet ruk aangespeeld, omringd met soms wel drie tegenstanders en weet er dan toch nog goed uit te komen. Natuurlijk gaat er ook veel fout bij hem. Teveel om zijn status waar te maken. Dat is hem wel aan te rekenen. Zijn foutscore moet omlaag. Niet elke bal met risico spelen. Iets waar Midtsjö in al zijn goede wil ook teveel last van heeft.
Gebruikersavatar
Shota-Arveladze
Ben-Sider
Berichten: 907
Lid geworden op: 27 dec 2020, 13:19
Locatie: Haarlem

Stengs vandaag op 10 ging wel heel erg goed! Zou hij daar ook zo goed spelen tegen verdedigende teams? Wat denken jullie?
"One swallow does not make a summer"
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6402
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Shota-Arveladze schreef: 13 jan 2021, 23:08 Stengs vandaag op 10 ging wel heel erg goed! Zou hij daar ook zo goed spelen tegen verdedigende teams? Wat denken jullie?
Antwoord is nee, maar dat hebben we de vorige weken al wel gezien. Alles wat vandaag goed ging komt niet voor in wedstrijden waar de tegenstander de bus parkeert. Maar hij komt dan wel meer in posities om te schieten/actie maken. Alleen hebben we geen goede rechtsbuiten in zijn plaats. Gudmundsson heeft net als Stengs wat ruimte nodig, maar alles beter dan aboukhlal.
capefear
Fanatic
Berichten: 567
Lid geworden op: 06 okt 2020, 09:49

Shota-Arveladze schreef: 13 jan 2021, 23:08 Stengs vandaag op 10 ging wel heel erg goed!
Maakte met schoonvader de Boer op de tribune weer een goede beurt. Ook dat is goed voor AZ.
Kan geen toeval zijn dat Stengs op 10 de laatste tijd weer aardig het netje gaat vinden of een lekkere steekbal geeft.
Nu inderdaad nog een scorende rechtsbuiten weten te vinden, die niet te lui is om mee te verdedigen (een oude bekende wellicht?) om het puzzeltje compleet te maken
Gesloten