Quantummechanica, Klassieke Fysica en Aliens

Het forum waarin men naar hartelust kan discussieren op een hoogstaand niveau.
Gebruikersavatar
Kees Vooijs
Beheerdert
Berichten: 3231
Lid geworden op: 04 jan 2004, 13:31
Locatie: ALKMAAR

'Zoek geen contact met buitenaardse wezens'

AMSTERDAM – De beroemde wetenschapper Stephen Hawking waarschuwt in een nieuwe televisieserie dat mensen beter niet kunnen zoeken naar buitenaards leven, omdat aliëns mogelijk een bedreiging vormen voor het leven op aarde.
Volgens Stephen Hawking is het niet meer dan logisch dat er ergens in het universum nog andere levensvormen voorkomen.

Hij wijst er op dat er nog honderd miljard sterrenstelsels bestaan met elk honderden miljoenen sterren waar mogelijk buitenaardse wezens zouden kunnen leven.

De Britse natuurkundige doet zijn uitspraken in een nieuwe televisieserie op Discovery Channel, getiteld Into the Universe, zo schrijft de Britse krant The Times.

Hawking roept echter ook op om vooral geen contact te zoeken met aliëns. Hij verwacht dat buitenaardse wezens weinig goeds in de zin zullen hebben als ze de aarde bezoeken.

Columbus

“Als aliëns ons ooit zullen bezoeken, denk ik dat de uitkomst vergelijkbaar zal zijn met het bezoek van Christopher Columbus aan Amerika”, verklaart Hawking. “Dat pakte ook niet echt goed uit voor de oorspronkelijke bewoners van dat land.”

De wetenschapper kan zich levendig voorstellen hoe buitenaardse wezens de aarde zullen plunderen. “We hoeven alleen maar naar onszelf te kijken om te zien hoe intelligent leven zich kan ontwikkelen tot iets dat we niet graag zouden ontmoeten.”

Plunderen

“Ik kan me voorstellen dat aliëns in gigantische schepen leven, omdat ze alle hulpbronnen op hun eigen planeet hebben opgebruikt”, aldus Hawking. “Zulke geavanceerde levensvormen hebben zich misschien ontwikkeld tot nomaden die alle planeten die ze kunnen bereiken, zullen veroveren en koloniseren.”
Nu sla ik Stephen Hawking hoog aan, maar we moeten maar eens af van het idee dat er intelligent leven elders in het heelal is. En dermate intelligent dat ze ons kunnen bezoeken bedoel ik dus.
Collega's van Hawking zeggen juist dat dat onmogelijk is, gezien de afstanden.
...-
Gebruikersavatar
PANC-CITY
Seizoenkaarthouder
Berichten: 421
Lid geworden op: 27 jul 2007, 11:59

Kees Vooijs schreef: Nu sla ik Stephen Hawking hoog aan, maar we moeten maar eens af van het idee dat er intelligent leven elders in het heelal is. En dermate intelligent dat ze ons kunnen bezoeken bedoel ik dus.
Collega's van Hawking zeggen juist dat dat onmogelijk is, gezien de afstanden.
Dat weet je niet,wanneer wij andere krachtbronnen uitvinden is het misschien wel ooit mogelijk snelheiden te bereiken van meerdere lichtjaren per uur.
Gebruikersavatar
Kees Vooijs
Beheerdert
Berichten: 3231
Lid geworden op: 04 jan 2004, 13:31
Locatie: ALKMAAR

PANC-CITY schreef:[..]

Dat weet je niet,wanneer wij andere krachtbronnen uitvinden is het misschien wel ooit mogelijk snelheiden te bereiken van meerdere lichtjaren per uur.
Eeehh, dat bedoel ik dus. Het is inmiddels bijna 100% wetenschappelijk vastgesteld dat sneller dan het licht helemaal niet kan. (Voor de leken onder ons: lichtsnelheid is: 300.000 km per seconde)
...-
Gebruikersavatar
PANC-CITY
Seizoenkaarthouder
Berichten: 421
Lid geworden op: 27 jul 2007, 11:59

Kees Vooijs schreef:[..]


Eeehh, dat bedoel ik dus. Het is inmiddels bijna 100% wetenschappelijk vastgesteld dat sneller dan het licht helemaal niet kan. (Voor de leken onder ons: lichtsnelheid is: 300.000 km per seconde)
Tja al had ik in mijn ridderpak gescandeerd dat we straks atoomen gaan splijten wat ook een haast onuitputtelijke krachtbron is dan hadden ze me ook gevierendeeld.
Ook dachten ze vroeger dat de aarde plat was.
Ik bedoel maar,wie kan er met zekerheid zeggen wat we allemaal nog uit gaan vinden?We zijn nog maar heel kort beschaafd,vliegtuigen zijn er ook nog maar 100 jaar om maar iets te noemen.
Wie weet wat er bijvoorbeeld komt uit het onderzoek in de Large Hadron Collider...
Gebruikersavatar
Kees Vooijs
Beheerdert
Berichten: 3231
Lid geworden op: 04 jan 2004, 13:31
Locatie: ALKMAAR

PANC-CITY schreef:[..]

Tja al had ik in mijn ridderpak gescandeerd dat we straks atoomen gaan splijten wat ook een haast onuitputtelijke krachtbron is dan hadden ze me ook gevierendeeld.
Ook dachten ze vroeger dat de aarde plat was.
Ik bedoel maar,wie kan er met zekerheid zeggen wat we allemaal nog uit gaan vinden?We zijn nog maar heel kort beschaafd,vliegtuigen zijn er ook nog maar 100 jaar om maar iets te noemen.
Inmiddels zijn we zover dat we dingen wetenschappelijk vast kunnen stellen.
In die tijd waaraan jij refereert kon dat niet. Dus die vergelijking gaat volkomen mank.
...-
Gebruikersavatar
PANC-CITY
Seizoenkaarthouder
Berichten: 421
Lid geworden op: 27 jul 2007, 11:59

Kees Vooijs schreef:[..]


Inmiddels zijn we zover dat we dingen wetenschappelijk vast kunnen stellen.
In die tijd waaraan jij refereert kon dat niet. Dus die vergelijking gaat volkomen mank.
Maar wie heeft dat dan wetenschappelijk vastgesteld?
Gebruikersavatar
repepe
Seizoenkaarthouder
Berichten: 392
Lid geworden op: 06 mar 2005, 18:21

PANC-CITY schreef:[..]

Maar wie heeft dat dan wetenschappelijk vastgesteld?
De wis, schei en natuurkunde.
Krijg het apezuur.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

repepe schreef:[..]


De wis, schei en natuurkunde.
En meneer Wikipedia :wink: :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtsnelheid
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
PANC-CITY
Seizoenkaarthouder
Berichten: 421
Lid geworden op: 27 jul 2007, 11:59

Tsss ik spreek jullie nog wel over 300000 jaar!!
Mqrk
Dagjesmens
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 sep 2007, 19:52

PANC-CITY schreef:Tsss ik spreek jullie nog wel over 300000 jaar!!
Ik zou hoop putten uit deze passages uit het wikipedia-artikel :wink:
De theorie van Einstein laat echter ook de mogelijkheid van tachyonen toe: deeltjes die altijd sneller gaan dan het licht en oneindig veel energie nodig hebben om tot de lichtsnelheid af te remmen. Of ze daadwerkelijk bestaan, is onbekend en kan ook in beginsel niet worden aangetoond.
Recente proeven hebben ook aangetoond dat het mogelijk is om de groepsnelheid van licht boven c te brengen. Een experiment zorgde ervoor dat een laserstraal door een cesiumwolk vloog over een zeer korte afstand met een snelheid van 300 × c maar deze techniek is niet bruikbaar om informatie te verzenden sneller dan het licht.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Welk voetbalforum zou er nog meer van dit soort onderwerpen aansnijden? Om er nog even een schepje bovenop te gooien:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwantummechanica

Petje af als je na een paar alineas nog echt begrijpt waar men het over heeft.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Mqrk
Dagjesmens
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 sep 2007, 19:52

MO7 schreef:Welk voetbalforum zou er nog meer van dit soort onderwerpen aansnijden?
Ach, misschien stellen we op die manier het beeld van de standaardvoetbalsupporter, zijnde oa. wilsonbekwame gekken, enigszins bij.
Gebruikersavatar
Kees Vooijs
Beheerdert
Berichten: 3231
Lid geworden op: 04 jan 2004, 13:31
Locatie: ALKMAAR

MO7 schreef:Welk voetbalforum zou er nog meer van dit soort onderwerpen aansnijden? Om er nog even een schepje bovenop te gooien:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwantummechanica

Petje af als je na een paar alineas nog echt begrijpt waar men het over heeft.
Jezus hé, welke hoogbegaafde heeft dat geschreven? :shock:
...-
Gebruikersavatar
platohw94
Herry en/of Berry
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 feb 2004, 15:56
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Voor liefhebbers is er een prachtige presentatie op TED over quantum mechanica, unified theory en natuurlijk het waarom van de LHC.

Garrett Lisi on his theory of everything

Kort samengevat: de E8 theory is een alternatieve theorie om alles te verklaren (zoals bijvoorbeeld de super snaren theorie). Deze theorie toont hij in een wiskundige symmetrie in 8 dimensies.
Een verkochte wedstrijd kan je niet winnen.
Bolmi
Reservespeler
Berichten: 1627
Lid geworden op: 11 sep 2004, 19:57
Locatie: In een koolvlet

Kees Vooijs schreef: Jezus hé, welke hoogbegaafde heeft dat geschreven? :shock:

Afbeelding

Hebben ze deze formule niet bij jou aanstelling als beheerdert voorgelegd [-X



Ik kwam niet verder dan pi maal r geloof ik #-o
Vak S
Azetter
Supporter
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 dec 2003, 13:56
Locatie: Heerhugowaard

Dan doe ik nog maar ff een duit in het zakje, zie onderstaand een prachtige animatie van het heelal zoals dat tot nu in kaart is gebracht met de Hubble en z'n vriendjes:


Link: http://www.youtube.com/watch?v=17jymDn0W6U

En mocht je meer willen lezen over dit onderwerp in begrijpelijke taal, raad ik Het Heelal van Stephen Hawking aan.
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

ok. Ik doe ook mee. Ik breng een interview met Richard Feynman onder de aandacht over de regels van schaak. Je kent ze niet, maar je kunt ze leren, ook als je slechts een deel van het bord kunt bestuderen. En telkens kom je tot nieuwe ontdekkingen, en er zijn onverwachte gebeurtenissen die interessant blijken, hij geeft als voorbeeld de rokade. En regels die ineens niet meer lijken te gelden, maar uiteindelijk verklaarbaar zijn zoals het slaan van een stuk en het promoveren. En dat proces van ontdekken, verklaren en integreren vergelijkt hij met de ontdekkingstocht in de fundamentele natuurkunde. Hij lijkt telkens ingewikkelder en ingewikkelder te worden, maar de verklaringskracht neemt alsmaar toe waarbij tegelijkertijd ook een schitterende vereenvoudiging plaatsvindt. fascinerend.

Richard Reynman: The Rules of Chess.


Link: http://www.youtube.com/watch?v=o1dgrvlWML4
Laatst gewijzigd door Jack op 26 apr 2010, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Azetter schreef: En mocht je meer willen lezen over dit onderwerp in begrijpelijke taal, raad ik Het Heelal van Stephen Hawking aan.
Ook in de categorie: "Leerzaam, doch leesbaar": Bill Bryson's A short history of nearly everything. Daar zal vast ook wel een Nederlandse vertaling van op de markt zijn.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
PANC-CITY
Seizoenkaarthouder
Berichten: 421
Lid geworden op: 27 jul 2007, 11:59

Gaaf!vooral het filmpje van Azetter en die van platohw94.
Gebruikersavatar
AZymme
Supporter
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 mar 2007, 15:38
Locatie: Alkmaar

Kees Vooijs schreef:[..]


Eeehh, dat bedoel ik dus. Het is inmiddels bijna 100% wetenschappelijk vastgesteld dat sneller dan het licht helemaal niet kan. (Voor de leken onder ons: lichtsnelheid is: 300.000 km per seconde)
Zoals het oorspronkelijke bericht al zegt, het kunnen ook nomaden zijn die dus misschen al tig jaar onderweg zijn.
Vraag me eigenlijk af vanaf welke afstand en wat voor grootte de hubble bv. objecten kan waarnemen, als het planeten en zonnen kan zien die weet ik hoever weg zijn, zou je je dus kunnen richten op objecten dichter in de buurt en ze gewoon zien aankomen (de groene marsmannetjes van..nou ja niet mars dus), en dan snel wat galactische counter meisures kunnen bouwen enzo, appeltje eitje.

:wink:
euh...
Plaats reactie