Eerste Divisie

Over andere (buitenlandse) clubs dan AZ, en Oranje
Gebruikersavatar
Bill
Supporter
Berichten: 176
Lid geworden op: 30 dec 2003, 18:33
Locatie: Huiswaard

Aangezien er vanavond weer afgetrapt gaat worden in de voormalige Eerste-divisie deze topic. Wie zal er kampioen worden en wie gaat er nacompetitie halen. Persoonlijk hoop ik dat Sparta of VVV terugkeren op het hoogste plan. Laat Zwolle en Volendam (ondanks de korte reisafstand) maar waar ze horen, in de kelder van het betaalde voetbal. Wat ze in 1988 geflikt hebben zijn veel AZ supporters nog niet vergeten.

Gebruik deze topic om al het nieuws uit de GG divisie te posten.
Tsja........
Vedette
Glory-hunter
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 aug 2004, 20:04
Locatie: Alkmaar

uhm sorry ik ben het jaar erna geboren kan iemand mij inlichten?
:shock:
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6509
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Joost AZ;er schreef:uhm sorry ik ben het jaar erna geboren kan iemand mij inlichten?
:shock:
Laatste speeldag moest AZ winnen van Den Haag. Dat lukte ook (3-1), maar dan moest er een verliezer zijn in de wedstrijd Zwolle-Volendam om degradatie van AZ te voorkomen. Die speelden een schandalige tikpartij die in 0-0 eindigde, waardoor AZ degradeerde.
Gebruikersavatar
Brian McBride
Dagjesmens
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2003, 09:45
Locatie: Heiloo

Joost AZ;er schreef:uhm sorry ik ben het jaar erna geboren kan iemand mij inlichten?
:shock:
AZ had een heel slecht seizoen in 1988, maar kon rechtstreekse degradatie ontlopen door de laatste wedstrijd te winnen. Wel waren ze dan nog afhankelijk van de wedstrijd tussen Zwolle en Volendam. Als een van de ploegen zou winnen, was rechtsteekse degradatie het lot van de verliezer van die pot. De eerste helft heeft, vanaf de aftrap alleen de ene ploeg balbezit gehad, de tweede de andere. Er is niet op doel geschoten en er werd niet gestoord, zodat de bal, op een laag tempo, werd rond gespeeld. (AZ won de laatste wedstrijd...)
Iedereen sprak er schande van, maar er staat niets in de regelementen van de KNVB dat je dit soort "wedstrijden" niet mag spelen. En aldus was rechtstreekse degradatie een feit... Vandaar...

Volgens mij vertrokken toen alle dragende spelers bij AZ; zoals Cocu en Hans de konining. Was er geen geld voor versterkingen en hebben we de eerste jaren in de eerste divisie rond de laatste plekken gespeeld.
P.Funk
Seizoenkaarthouder
Berichten: 388
Lid geworden op: 27 dec 2003, 18:38
Locatie: Sun-City
Contacteer:

Brian McBride schreef:[..]



Volgens mij vertrokken toen alle dragende spelers bij AZ; zoals Cocu en Hans de konining. Was er geen geld voor versterkingen en hebben we de eerste jaren in de eerste divisie rond de laatste plekken gespeeld.
Cocu brak pas echt door in het eerste jaar na de degradatie hoor. Maar voor de rest vertrokken inderdaad vrijwel alle dragende spelers na de degradatie.

Back on topic, net als vorig jaar gaat mijn stem naar Sparta omdat die qua historie gewoon op het hoogste niveau thuishoren. Als outsider kies ik voor Helmond, dit omdat De Braak een van de weinige stadions is waar ik nog niet ben geweest in Nederland. Alleen daarom zou ik het al leuk vinden als die er volgend jaar bijkomen.
Alles over onze toekomst op www.azjeugd.nl
Gebruikersavatar
Kees Vooijs
Beheerdert
Berichten: 3231
Lid geworden op: 04 jan 2004, 13:31
Locatie: ALKMAAR

Paul schreef:[..]


Back on topic, net als vorig jaar gaat mijn stem naar Sparta omdat die qua historie gewoon op het hoogste niveau thuishoren. Als outsider kies ik voor Helmond, dit omdat De Braak een van de weinige stadions is waar ik nog niet ben geweest in Nederland. Alleen daarom zou ik het al leuk vinden als die er volgend jaar bijkomen.
Haha kan je lekker met je tuinstoel op het dak van een van die schuurtjes gaan zitten.
...-
Huiswaard
Oude garde
Berichten: 1107
Lid geworden op: 31 dec 2003, 08:40
Locatie: Sint Pancras
Contacteer:

Ik ga ook voor Sparta! Deze club hoort echt op het hoogste niveau. Ik ga dit jaar maar wat vaker kijken, want ik weet echt niet waar ik het op baseer. Ik heb vorig jaar maar een samenvatting of drie gezien op Sms6.
bonenplukker
Oude garde
Berichten: 1216
Lid geworden op: 01 jan 2004, 18:12

Ik heb gestemd op VVV. Net zoals vorig jaar hoop ik dat die gasten het gaan redden. Ik ben nog nooit in De Koel geweest en het lijkt me echt super om daar een keer met AZ te spelen. De Koel is toch wel een van de mooiste stadions van Nederland, helemaal voor de verbouwing.

De kans dat VVV het dan ook echt gaat redden is niet groot. Doe dan maar Sparta. Leuke club, leuk stadion, leuke treinwedstrijd.
'Not in the face, ok?'
P.Funk
Seizoenkaarthouder
Berichten: 388
Lid geworden op: 27 dec 2003, 18:38
Locatie: Sun-City
Contacteer:

Huiswaard schreef:Ik ga ook voor Sparta! Deze club hoort echt op het hoogste niveau. Ik ga dit jaar maar wat vaker kijken, want ik weet echt niet waar ik het op baseer. Ik heb vorig jaar maar een samenvatting of drie gezien op Sms6.
Ja, het is triest maar toch ben ik wel een wekelijkse kijker. Vooral omdat ik de 1e divisie gewoon een mooie competitie vind waarin altijd wat gebeurt. Die sms-spelletjes wordt je wel helemaal gek van net als het d-reizen journaal. De presentatie is ook niet altijd geweldig met die Thunderbird van een Van Cuilenborg maar soms lig je ook wel weer in een deuk om al dat amateurisme. Zo kan ik me van vorig jaar nog een voorval herinneren waarin Van Cuilenborg een afgrijselijke jaren `70 pullover(lichtbruin met driehoekjes) aanhad en dat twee weken daarna Hans van Breukelen als analist tegenover hem zat met hetzelfde afschuwelijke object om zijn schouders.

Ik ben blij met het niveau waar we nu staan maar ik denk zo af en toe nog wel eens terug aan de slechte jaren van ons zo begin jaren `90 toen wij gewoon een simpele middenmoter in de 1e divisie waren.
Toch waren dit als supporter zijnde mooie jaren. Zonder problemen alle wedstrijden met de trein. Problemen waren er ook zelden want zoveel man ging er ook niet mee naar uitwedstrijden in die jaren. Alleen naar wedstrijden bij telstar,haarlem of nac (onze grootste rivaal in de 1e divisie)waren er nog wel eens grote groepen of als er echt iets op het spel stond. Ik heb uitwedstrijden meegemaakt bij o.a Excelsior, Eindhoven en VVV waar er echt niet meer als tien man meewaren.
Tijdens de thuiswedstrijden kon je gewoon van vak wisselen en liepen wij in de rust van vak k naar de westzijde of andersom zodat je altijd achter het doel zat van de tegenstander.
Voetballend was het allemaal niet best in die tijd maar je leerde wel de echte supporters kennen. Mensen die in de jaren daarvoor de glorietijd hadden meegemaakt en hun club niet in de steek lieten toen het even minder ging. Want daar zijn er ook genoeg van geweest.
Alles over onze toekomst op www.azjeugd.nl
Gebruikersavatar
Brian McBride
Dagjesmens
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2003, 09:45
Locatie: Heiloo

Ook ik heb mooie jaren meegemaakt in de eerste divisie, ondanks dat de resultaten in de begin jaren tegenvielen. En ook ik volg de eerste divisie op tv, wat betreft de presentatie sluit ik me aan bij Paul.

On-topic; Ik hoop dat Sparta weer terug komt op het hoogste niveau, maar Helmond Sport of VVV zijn ook welkom. Als Helmond promoveert ga ik zeker met mn tuinstoelen en een koelbox met pils die kant op :lol:
Gebruikersavatar
Padre
Fanatic
Berichten: 545
Lid geworden op: 12 jan 2004, 18:43
Locatie: Alkmaar

Doe ook mij maarSparta, een mooi club in een leuk stadion.
Mij staat nog heel goed bij hoe Huiberts daar met een stiffie uit een penalty scoorde... dit was voor mij een van de mooiste wedstrijden van AZ.
Juggernaut
Glory-hunter
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 jan 2004, 21:36
Locatie: Alkmaar

Ik hoop helmond sport.
Lekker de uitwedstrijd bekijken op het dak van me oom zijn schuur.
10 - 9 - 8 - 7.......!
Gebruikersavatar
KAAS
Supporter
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 dec 2003, 20:52
Locatie: Alkmaar !!!

Ik hoop ook Hellmond sport, leuk stadion met rechts van het uitsuppsvak een gedeelte zonder tribune met schuurtjes van mensen die achter het doel wonen.
De braak altijd leuk.
P.Funk
Seizoenkaarthouder
Berichten: 388
Lid geworden op: 27 dec 2003, 18:38
Locatie: Sun-City
Contacteer:

Uitslagen vrijdag 13 augustus

Helmond Sport-Sparta 2-2
Excelsior-Eindhoven 2-1
Emmen-FC Zwolle 0-1
Heracles Almelo-stormvogels/telstar 1-0
Go Ahead Eagles-Veendam 0-1
TOP Oss-Dordrecht`90 5-1
Haarlem-MVV 2-0
Alles over onze toekomst op www.azjeugd.nl
Gebruikersavatar
GrandMaster T.
Oude garde
Berichten: 1442
Lid geworden op: 30 dec 2003, 13:11
Locatie: Long Dike

Normaal gesproken volg ik de GGD alleen vanaf Teletekst maar vanavond zit ik een avondje thuis dus kan ik eens een keer SBS 6 kijken. En ik weet niet of het andere mensen is opgevallen maar er spelen daar echt rare spelers. Zo is Paul Mulders van Haarlem volgens mij chronisch stoned. Jeroen Fuhler van Emmen is ongelooflijk scheel. En Jan Smit van Volendam is een enorme nerd. Rare jongens daar in de eerste divisie. :?
NIL SATIS NISI OPTIMUM
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13941
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Hahaha maar het is ook een rare competitie. Hoe kan de koploper in hemelsnaam verliezen met 5-1 van het kleurloze Haarlem :? Iedereen wint en verliest van iedereen daar...
bonenplukker
Oude garde
Berichten: 1216
Lid geworden op: 01 jan 2004, 18:12

AZ 4 Life schreef:Hahaha maar het is ook een rare competitie. Hoe kan de koploper in hemelsnaam verliezen met 5-1 van het kleurloze Haarlem :? Iedereen wint en verliest van iedereen daar...
Ik zal em ff uitleggen: Haarlem wint van Fortuna Sittard omdat ik Fortuna op winst had staan in mijn Toto! Godverdomme! Weer 119 euro door mijn neus geboord! Vijf wedstrijden goed, en mijn enige 'zekerheidje' (Haarlem-Fortuna) loopt zo af. Gloeiende, gloeiende!
'Not in the face, ok?'
P.Funk
Seizoenkaarthouder
Berichten: 388
Lid geworden op: 27 dec 2003, 18:38
Locatie: Sun-City
Contacteer:

AZ 4 Life schreef:Hahaha maar het is ook een rare competitie. Hoe kan de koploper in hemelsnaam verliezen met 5-1 van het kleurloze Haarlem :? Iedereen wint en verliest van iedereen daar...
Haarlem kleurloos? (rood en blauw toch! :lol: )

Nee, zonder gekheid. Ik was gisteravond in Haarlem en het was allerminst kleurloos wat ik zag. Aangezien ik gisteren vrij was begon het bij mij `s middags al te kriebelen om eens een wedstrijdje in de GG-divisie op te zoeken. Voor mij waren er twee serieuze opties gisteren en dat was Haarlem-Fortuna of Volendam-AGOVV. Uiteindelijk na telefoongesprekken met Bonenplukker en West-side, die helaas beiden door omstandigheden niet konden, ervoor gekozen om met de trein richting Haarlem te gaan.

Toen ik vrijdagavond tegen half acht aan de Jan Gijzenkade arriveerde, m`n kaartje kocht voor de Kick Smit-tribune (14 euro om op de hoofdtribune te zitten) en bij de ingang een gratis programmaboekje in mijn handen geduwd kreeg eerst maar eens even de broodjes worst en de koffie uitproberen. Het broodje met flinterdun worstje was de 2 euro eigenlijk niet waard maar de koffie van 1 euro was in elk geval vele malen beter als het slappe bakje aftreksel wat ik regelmatig in De Hout gepresenteerd krijg. Bij mijn tweede bakkie maar even het gratis programma doorgenomen waarin ondermeer een interview staat met de ex-Haarlem goalie en tegenwoordig assistent van Co Adriaanse, Edward Metgod. Op de vraag wat zijn mening is van het huidige Haarlem antwoordde Metgod; ,,Ik lees in verslagen regelmatig dat Haarlem heel verdedigend speelt. Ik ben zelf meer een aanhanger van aanvallend voetbal. Attractief spel met spelers die meer vanuit zichzelf denken is aantrekkelijker voor het publiek. Ik hoop dat men dat ook in Haarlem de komende jaren weer in gaat zien."

Na deze woorden gelezen te hebben ging ik mij instellen op de wedstrijd en ondanks dat de gasten uit Sittard de eerste kans kregen was het daarna alleen maar Haarlem wat de klok sloeg en kon ik niets terugvinden in de woorden van Metgod. Snelle aanvallen volgden elkaar op. Haarlem nam na een klein kwartier een terechte voorsprong door Geoffrey Verweij, al werd de bal nog getoucheerd door verdediger Akerboom en Laurens ten Heuvel had na een goede combinatie met zijn broer Arturo zelfs de 2-0 op zijn schoen. Toch kreeg Haarlem vlak voor rust een tegenslag te verwerken toen de sluwe Dirk Jan Derksen een handje van Roy Witteman in zijn rug voelde en gretig ging liggen. Scheidsrechter Van Hulten wees naar de stip en derksen zelf wist wel raad met dit presentje: 1-1.

Ondanks deze psychologische tegenslag ging Harlem allerminst bij de pakken neer zitten en trainer Roy Wesseling bracht zelfs een extra aanvaller in de persoon van Paul Mulders voor de tegenvallende Dustin Huisman. En dit was een goede zet want zeven minuten later werd Mulders vrij voor de goal gezet door A. ten Heuvel en liet de 2-1 aantekenen. Haarlem leek nu onteketend en de ene goede aanval volgde de andere op. Na een uur spelen werd het dan ook terecht 3-1 toen L. ten Heuvel Rosalia vrij zag staan. Deze schoot de bal snoeihard in de kruising.
Fortuna werd slechts nog een keer gevaarlijk via de ietwat irritante Cagnazzo maar daarna waren het de roodblauwen opnieuw. Het werd 4-1 door een eigen goal van Dassen, die voor 90% op het conto van Mulders kwam en vlak voor tijd viel de mooiste goal toen een aanval over vijf schijven ook weer bij Mulders terechtkwam die 5-1 binnenschoot.
In blessuretijd had Fortuna nog een eretreffer kunnen maken maar invaller Gino Taihuttu raakte de paal.

Een heerlijk avondje Haarlem dus dat Fortuna na een goede seizoensstart dus met beide benen op de grond zette. Overigens keek ik met een speciaal oog naar een ex AZ-speler, te weten Mart van Geldorp, die enige jaren terug als een groot talent werd gezien. Van Geldorp speelt sinds deze zomer als verdedigende middenvelder bij Haarlem en deed dat gisteravond in mijn ogen vol verve.
Ik kwam op de tribune ook nog twee oude AZ-coryfeeën tegen die toevallig ook beiden een Fortuna-verleden hebben, namelijk Martin van Ophuizen en Hans de Koning.

Haarlem-Fortuna Sittard (1-1) 5-1

14.Verweij 1-0
44.Derksen (pen.) 1-1
52.Mulders 2-1
62.Rosalia 3-1
77.Dassen (e.d.) 4-1
79.Mulders 5-1

Haarlem;
De Groot, Witteman, Hooyboer, A. ten Heuvel, Katipana, Van Geldorp, Rosalia (78.Van Meetelen), Huisman (46.Mulders), L. ten Heuvel, Van Toor, Verweij (85.Stolp)

Fortuna Sittard;
Thijsen, Op de Kamp, Akerboom, Dassen, Hermans, Meszaros, Simone (52.Zafarin), Fränkel, Derksen, Cagnazzo (74.Taihuttu), Moutawakil

Scheidsrechter: Jack van Hulten

Geel: Cagnazzo (Fortuna S.)


Alle uitslagen vrijdag 24-09-2004

Cambuur L.-Veendam 0-0
Emmen-Heracles 0-2
TOP Oss-St./Telstar 3-2
Haarlem-Fortuna S. 5-1
MVV-Sparta 1-1
Volendam-AGOVV 2-0
Eindhoven-Dordrecht 1-1

Programma vandaag

Excelsior-G.A. Eagles
FC Zwolle-VVV Venlo
Alles over onze toekomst op www.azjeugd.nl
P.Funk
Seizoenkaarthouder
Berichten: 388
Lid geworden op: 27 dec 2003, 18:38
Locatie: Sun-City
Contacteer:

Haarlem-Stormvogels/Telstar (1-0) 2-1

2. Laurens ten Heuvel 1-0
52.Geoffrey Verweij 2-0
57.Geoffrey Galata 2-1

Voor de tweede keer (zie bericht hierboven) binnen drie weken ging ik naar het Haarlem-stadion voor een wedstrijdje in de GG-divisie. Gratis dit keer want ik was èèn van de gelukkige winnaars die twee gratis kaartjes kreeg van RTVNH.
Maar waar ik een dikke twee weken geleden in de match tegen Fortuna Sittard verwend werd met vloeiende aanvallen en mooie goals, daar was het hedenmiddag een hoop gerommel in de marge wat ik zag.
Haarlem was favoriet vooraf en het maakte die status in den beginne ook wel degelijk waar, want 88 seconden na het eerste fluitsignaal van Dick Jol lag de bal al in het net toen Laurens ten Heuvel zijn directe tegenstander uitkapte en het leer achter Kevin Moelijker schoot. Het goed opgekomen publiek ging er eens goed voor zitten maar helaas trokken de roodblauwen zich hierna voornamelijk terug en hield het ook continu minstens vijf man achter de bal. Telstar nam het initiatief en had ook het betere van het spel in het verloop van de eerste helft. De beste kans op de gelijkmaker was er voor Leon Kantelberg maar na een goede voorzet van Slory schoot hij in het zijnet.
De tweede helft begon niet veel beter maar de thuisploeg kon wel zijn voorsprong uitbouwen toen Geoffrey Verweij goed voorbereidend werk van Katipana kon afronden: 2-0. Hiermee leek het duel beslist maar een aantal minuten later kon verdediger Galata scoren uit een scrimmage na een corner voor Telstar. Het was 2-1 en dit beloofde nog een spannend dik half uur te worden. Niets was echter minder waar. Beide ploegen grossierden in slechte passes en vooral het spel van Paul Mulders, twee weken terug de man of the match, was tachtig minuten lang bedroevend en het was al een wonder dat hij zo lang mocht blijven staan van zijn trainer Roy Wesseling. Het zou dan ook bij 2-1 blijven waardoor Haarlem op een tweede plaats staat achter koploper Volendam. VVV staat er relatief gezien nog wat beter voor maar de Limburgers speelden twee wedstrijden minder tot nu toe.
Alles over onze toekomst op www.azjeugd.nl
West-side
Seizoenkaarthouder
Berichten: 309
Lid geworden op: 30 dec 2003, 18:30

Paul schreef: daar was het hedenmiddag een hoop gerommel in de marge wat ik zag.
De thuisblijvert had gelijk :lol:
“Just when I thought I was out, they pull me back in!”
Plaats reactie