Coëfficiëntenpolonaise

Over andere (buitenlandse) clubs dan AZ, en Oranje
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Antti Opdam schreef: 02 nov 2022, 13:10 Waarom zou Portugal niet ingehaald kunnen worden?
Omdat ik denk dat Porto, Sporting en Benfica beter zijn dan ajax, PSV en Feyenoord
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Langedijk schreef: 02 nov 2022, 15:13 Omdat ik denk dat Porto, Sporting en Benfica beter zijn dan ajax, PSV en Feyenoord
En blijven ze dat ook denk je?

De crux is toch ook wel een beetje dat Nederland een bredere en rijkere subtop heeft?
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Langedijk schreef: 02 nov 2022, 15:13 Omdat ik denk dat Porto, Sporting en Benfica beter zijn dan ajax, PSV en Feyenoord
Braga is ook nog wel van een redelijk niveau, maar de rest stelt weinig voor. En omdat Portugal de laatste tijd 6 clubs Europa in stuurt moeten de 4 goede clubs hun punten delen door 6. Daarom kan Nederland best voorbij Portugal gaan.

Maar als Nederland voorbij Portugal gaat, dan wordt dat omgekeerd en heeft Nederland een extra club die waarschijnlijk weinig punten pakt en hoeft Portugal z'n punten nog maar door 5 te delen. Dan is de kans zeer groot dat Portugal de 6e plaats weer terug pakt.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Antti Opdam schreef: 02 nov 2022, 15:58 En blijven ze dat ook denk je?

De crux is toch ook wel een beetje dat Nederland een bredere en rijkere subtop heeft?
Wij hebben naast de top 3 alleen AZ en misschien Twente. Portugal heeft Braga. Daaronder is het in beide landen vrij dramatisch. Subtop in Nederland is misschien iets breder maar de echte top is zwakker. Dat ga je in mijn optiek niet winnen op de langere termijn.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Langedijk schreef: 02 nov 2022, 21:00 Wij hebben naast de top 3 alleen AZ en misschien Twente. Portugal heeft Braga. Daaronder is het in beide landen vrij dramatisch. Subtop in Nederland is misschien iets breder maar de echte top is zwakker. Dat ga je in mijn optiek niet winnen op de langere termijn.
Wat is jouw lange termijn?
Twente is er net weer een paar jaar bij.
NL heeft meer potentie qua inwoneraantal en economie. (maar dan moet je wel verder kijken dan een jaar of 10-20)
we can come an end
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Voor een plan op de lange termijn zou men er in Nederland goed aan doen om niet zo te blijven zagen aan de poten van AZ en ja helaas ook Twente... en daarnaast de ontwikkeling en strijd tussen Utrecht/Groningen/Heerenveen aan te blijven wakkeren.

Qua inwonersaantal en voorliefde voor het spelletje zou Nederland nog een stuk moeten kunnen groeien. België en Portugal komen gezamenlijk tot net wat meer inwoners, maar leveren wel een stabielere top dan de Nederlandse (maar kennen daarachter hetzelfde probleem... hoewel om de een of andere reden de Belgische 'top' breder en rijker is dan de Nederlandse, hetzij door de bank genomen zwakker).
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

DeZuivelDuivel schreef: 02 nov 2022, 22:08 België
België presteert structureel helemaal niks. Af en toe een kleine uitschieter met Brugge maar nooit een kwart finale of verder.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Forza AZ schreef: 02 nov 2022, 16:00 Braga is ook nog wel van een redelijk niveau, maar de rest stelt weinig voor. En omdat Portugal de laatste tijd 6 clubs Europa in stuurt moeten de 4 goede clubs hun punten delen door 6. Daarom kan Nederland best voorbij Portugal gaan.

Maar als Nederland voorbij Portugal gaat, dan wordt dat omgekeerd en heeft Nederland een extra club die waarschijnlijk weinig punten pakt en hoeft Portugal z'n punten nog maar door 5 te delen. Dan is de kans zeer groot dat Portugal de 6e plaats weer terug pakt.
Precies, het zal dan ook waarschijnlijk stuivertje wisselen worden in de toekomst bij het handhaven van deze puntentoekenning. Het is al grote winst dat we zo veel dichter bij Portugal gekomen zijn met af en toe 1 club meer in Europa als bonus.
_________________
"I don't know that!"
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Langedijk schreef: 03 nov 2022, 06:21 België presteert structureel helemaal niks. Af en toe een kleine uitschieter met Brugge maar nooit een kwart finale of verder.
Alsof dat was waar de post om ging. Ik beschrijf volgens mij dat België een ander karakter heeft, maar toch wel in dezelfde adem genoemd kan én moet worden. Zeker gezien de omvang van het land. België heeft een bredere top dan Portugal die financieel sterker is dan die van Nederland (én breder), maar systematisch slechter presteert.


OT:

Goed dat de punten nu gepakt zijn, maar volgens mij heeft de gekke wending van de avond er wel voor gezorgd dat wij potentieel een zwaardere tegenstander krijgen :lol:
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3133
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

differentcook schreef: 02 nov 2022, 21:05 Wat is jouw lange termijn?
Twente is er net weer een paar jaar bij.
NL heeft meer potentie qua inwoneraantal en economie. (maar dan moet je wel verder kijken dan een jaar of 10-20)
En dat is nou net niet interessant. Portugal, en zeker de topclubs betalen dusdanig veel dat Nederland dit in principe niet gaat winnen. Ook zal (vermoeden) er in Portugal minder loonbelasting betaald hoeven te worden, wat het interessanter maakt voor spelers van niveau.
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

DeZuivelDuivel schreef: 03 nov 2022, 22:21 Alsof dat was waar de post om ging. Ik beschrijf volgens mij dat België een ander karakter heeft, maar toch wel in dezelfde adem genoemd kan én moet worden. Zeker gezien de omvang van het land. België heeft een bredere top dan Portugal die financieel sterker is dan die van Nederland (én breder), maar systematisch slechter presteert.
Je zegt in je eerdere posts toch letterlijk dat België (en Portugal) een bredere top hebben (en rijker zijn) dan Nederland? Ik vind dat België helemaal geen top heeft. Die hebben misschien 6 subtoppers en Brugge. En die subtoppers presteren in Europa veel slechter dan onze subtoppers. België loopt in alle opzichten mijlenver op ons achter. Die hadden de Beneliga echt nodig.

Portugal is een ander verhaal want dat is voor topspelers gewoon een aantrekkelijk land om te voetballen. Zowel belastingtechnisch als qua klimaat en beleving. En dat zijn precies de aspecten die wij nooit kunnen compenseren. Daarom zie ik Portugal op de langere termijn boven ons staan. En dat is de afgelopen 20 jaar ook wel gebleken.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Elmpie.
Fanatic
Berichten: 607
Lid geworden op: 04 jun 2022, 09:25

Het is ook wel interessant om te kijken wat Frankrijk in de tussenronde doet, want als ze niet zo gunstig loten kunnen die zomaar 2a3 ploegen kwijt raken(ploegen zijn Nantes Monaco en Stade Rennes).
De drie ploegen moeten de tussenronde spelen waarbij ze allemaal tegen nummers drie uit champions league moeten spelen (Barcelona Juventus Sevilla ajax bijvoorbeeld).

Met het oog op de volgend seizoen is plek 5 op de coëfficiënt lijst vrij realistisch ook omdat er dan een minder jaar komt te vervallen waardoor op dit moment met de huidige coëfficiënt score het verschil in punten op dit moment nog maar minder is dan 1 heel punt.

https://www.footballseeding.com/uefa/co ... g/2022-23/

https://www.footballseeding.com/uefa/co ... g/2023-24/
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

Sporting CP is door, nog geen zekerheid over CL tickets volgend seizoen dan denk ik
we can come an end
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

differentcook schreef: 16 mar 2023, 22:49 Sporting CP is door, nog geen zekerheid over CL tickets volgend seizoen dan denk ik
Wel joh. Dat kan niet meer mis. Nederland is nog verder uitgelopen
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Sporting blijft toch altijd een luis in de pels. Ook daar goede jeugd.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

differentcook schreef: 16 mar 2023, 22:49 Sporting CP is door, nog geen zekerheid over CL tickets volgend seizoen dan denk ik
Nog niet zeker inderdaad. Benfica en Sporting moeten nog 19 punten halen (als AZ en Feyenoord geen punten meer halen) en ze kunnen er nog maximaal 24 halen.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

we can come an end
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Dromen mag altijd :D
Gebruikersavatar
Dario Hubner
Oude garde
Berichten: 1136
Lid geworden op: 24 feb 2017, 14:40
Locatie: Amsterdam

differentcook schreef: 12 jul 2023, 12:02
(ik dacht eigenlijk dat dat buiten bereik was nadat AZ de eerste halve finale had verloren)
Het was buiten bereik om die vijfde plek tegen het einde van vorig seizoen te bewerkstelligen. Maar met het overgaan naar een nieuw seizoen worden de punten van 5 jaar terug niet meer meegeteld en Frankrijk had er daar meer van dan Nederland. Aan AZ en de andere Nederlandse deelnemers om deze virtuele vijfde plek om te zetten in een echte.
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

Dario Hubner schreef: 12 jul 2023, 13:24 Het was buiten bereik om die vijfde plek tegen het einde van vorig seizoen te bewerkstelligen. Maar met het overgaan naar een nieuw seizoen worden de punten van 5 jaar terug niet meer meegeteld en Frankrijk had er daar meer van dan Nederland. Aan AZ en de andere Nederlandse deelnemers om deze virtuele vijfde plek om te zetten in een echte.
Er doen wel 3 Franse ploegen mee aan de CL dus de eerste 12 punten (3 x 4 startbonus) heeft de Ligue 1 al binnen
Zou wel heel gaaf zijn als je dit seizoen als 5e eindigt
Hopelijk lukt het Twente om de groepsfase te halen dat zou heel veel schelen
Bij AZ reken ik er sowieso op dat dat gaat lukken
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Plaats reactie