Spelregels en Vernieuwing !

Over andere (buitenlandse) clubs dan AZ, en Oranje
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16052
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Forza AZ schreef: 16 jul 2020, 07:03 Om tijdrekken te voorkomen is het aantal momenten waarop je mag wisselen wel nog steeds maximaal 3. Dus moet je 1 of 2 keer meer dan 1 speler tegelijk wisselen als je van de 5 wisselspelers gebruik wilt maken.
OK, thanks; dat stond er niet bij 😉.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

Gaan die max 5 wissels ook tellen voor Eredivisie en KKD komende seizoen, dat was mij niet 100% duidelijk.
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5359
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

Forza AZ schreef: 16 jul 2020, 07:03 Om tijdrekken te voorkomen is het aantal momenten waarop je mag wisselen wel nog steeds maximaal 3. Dus moet je 1 of 2 keer meer dan 1 speler tegelijk wisselen als je van de 5 wisselspelers gebruik wilt maken.
Tellen die 3 wisselmomenten ook als je nog wissels over hebt en er een speler geblesseerd raakt?
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

AZ-073 schreef: 16 jul 2020, 08:32 Gaan die max 5 wissels ook tellen voor Eredivisie en KKD komende seizoen, dat was mij niet 100% duidelijk.
Het is geen verplichting, dus de nationale bonden mogen zelf beslissen of ze dat gaan invoeren. De KNVB moet daar nog een beslissing over nemen.
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

pAZcal schreef: 16 jul 2020, 08:52 Tellen die 3 wisselmomenten ook als je nog wissels over hebt en er een speler geblesseerd raakt?
Volgens mij wel. Je moet dus gewoon zorgen dat je niet te snel wisselt. Maar dat is altijd al zo geweest.
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Ik stel mij zo voor.. bij een wedstrijd van AZ zitten er op drie plaatsen in het stadion waar AZ speelt iemand op de tribune met een computer. De taak die ze alle drie hebben is om elk spelelement te markeren en te waarderen. Bijvoorbeeld: ingooi. Bal komt bij tegenstander, waardering negatief. pass. Bal is te hard of te zacht, waardering negatief. Dus, live jurering. Na de wedstrijd worden de gegevens gemerged.

Bij andere sporten is die live jurering in realtime zelfs voor publiek zichtbaar. Dat verhoogt het vertrouwen in een sport waarbij jurering van toepassing is. En het zorgt voor enorme accuratesse in beoordeling. Volgens mij iets waar het voetbal enorm behoefte aan heeft.

De media huurt zogenaamde analisten in: Ibrahim Afellay, Theo Jansen, Pierre van Hooijdonk, Rafael van de Vaart om nog maar niet te spreken van die VI gasten zoals Bosman en Derksen. Het niveau is erbarmelijk.

Met goede data kun je betere beslissingen nemen. Volgens mij heeft AZ dit al aardig onder de knie bij het eerste, maar niet bij de jongere teams. Daar is veel te winnen. Hoe kan het dat spelers van het eerste basistechnieken niet onder controle hebben, zoals koppen en zuiver schieten. Dat moet dan toch ergens niet vastgelegd zijn. !!! Hoe kom je in het eerste zonder dat je kunt koppen?
Glory Hunter
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

'UEFA vindt meerderheid: uitdoelpuntenregel moet verdwijnen'
https://www.vi.nl/nieuws/uefa-vindt-mee ... verdwijnen
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16052
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Kilkenny schreef: 29 mei 2021, 08:51 'UEFA vindt meerderheid: uitdoelpuntenregel moet verdwijnen'
https://www.vi.nl/nieuws/uefa-vindt-mee ... verdwijnen
Op zich een goede gedachte, alleen krijg je zo wel véél meer verlengingen na de terugwedstrijd.........
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Kilkenny schreef: 29 mei 2021, 08:51 'UEFA vindt meerderheid: uitdoelpuntenregel moet verdwijnen'
https://www.vi.nl/nieuws/uefa-vindt-mee ... verdwijnen
En dit is nu definitief besloten met ingang van het seizoen 2021/22.
Gebruikersavatar
Bombaman
Oude garde
Berichten: 1293
Lid geworden op: 14 jan 2005, 21:57

biefstukje in een ander topic schreef: 15 jul 2021, 11:28 Een tijdstraf van 5 minuten zuivere speeltijd voor een gele kaart is echt veel te zwaar.
Nee, vind ik niet. Een straf moet wel een straf zijn. Ik vind die optie met opbouw in tijdstraf ook wel wat hebben.

Ervan uitgaande dat de VAR ook zal blijven, mag van mij met zo'n systeem ook de VAR meer invloed krijgen op het gebied van tijdrekken en theatraal gedrag. Dan mag er wat mij betreft ook makkelijker geel gegeven worden. Kappen met dat gemiep en gewoon voetballen.
Cetero censeo birrum bibendum esse
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Bombaman schreef: 15 jul 2021, 20:19 Nee, vind ik niet. Een straf moet wel een straf zijn. Ik vind die optie met opbouw in tijdstraf ook wel wat hebben.

Ervan uitgaande dat de VAR ook zal blijven, mag van mij met zo'n systeem ook de VAR meer invloed krijgen op het gebied van tijdrekken en theatraal gedrag. Dan mag er wat mij betreft ook makkelijker geel gegeven worden. Kappen met dat gemiep en gewoon voetballen.
Met zuivere speeltijd maakt dat tijdrekken niet zo veel meer uit.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

biefstukje schreef: 15 jul 2021, 20:57 De wissels ben ik wel op tegen, want dat haalt de automatismen uit het spel en maakt het meer een wedstrijd van constant pressen en niet de mooie combinaties.
Ik ben ook tegen al dat gewissel, maar dan vooral denkend aan de toeschouwers. Op een gegeven moment is het amper meer te volgen wie er nou in het veld staat en waar. Tactisch is het ook bijna niet meer te volgen. Herkenbaarheid van de opstelling en tactiek zijn 2 zaken die het voetbal juist interessant maken voor de toeschouwer en daar moet je niet te veel aan tornen. 5 wissels vind ik al te veel van het goede, je zie nu al dat trainers allerlei fratsen uithalen.
_________________
"I don't know that!"
AZuid-Scharwoude
Invaller
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:00

Kilkenny schreef: 16 jul 2021, 07:37 Ik ben ook tegen al dat gewissel, maar dan vooral denkend aan de toeschouwers. Op een gegeven moment is het amper meer te volgen wie er nou in het veld staat en waar. Tactisch is het ook bijna niet meer te volgen. Herkenbaarheid van de opstelling en tactiek zijn 2 zaken die het voetbal juist interessant maken voor de toeschouwer en daar moet je niet te veel aan tornen. 5 wissels vind ik al te veel van het goede, je zie nu al dat trainers allerlei fratsen uithalen.
Daarnaast is het constant doorwisselen in het voordeel van de clubs met een grote/brede selectie die spelers in kunnen brengen die niet veel minder zijn dan de basisspelers. Meer voordeel voor rijke clubs dus en minder voor de clubs die wat minder te besteden hebben.
biefstukje
Supporter
Berichten: 125
Lid geworden op: 23 dec 2020, 18:09

Bombaman schreef: 15 jul 2021, 20:19 Nee, vind ik niet. Een straf moet wel een straf zijn. Ik vind die optie met opbouw in tijdstraf ook wel wat hebben.

Ervan uitgaande dat de VAR ook zal blijven, mag van mij met zo'n systeem ook de VAR meer invloed krijgen op het gebied van tijdrekken en theatraal gedrag. Dan mag er wat mij betreft ook makkelijker geel gegeven worden. Kappen met dat gemiep en gewoon voetballen.
ja maar 5 minuten zuivere speeltijd is gewoon bijna 10% van een wedstrijd, dat is behoorlijk veel. Daarbij komt dat het grootste probleem is dat er een behoorlijke willekeur is in wanneer een scheids wel of niet een gele kaart geeft. Nu maakt het mensen niet heel veel uit of de scheids wel of niet geel geeft in twijfelgevallen, maar met een straf van 5 minuten zuivere speeltijd gaat dat een enorm verschil maken.
Jong AZ maakte meteen gebruik van die ene gele kaart en scoorde 2 keer in de 5 minuten door aan te vallen over de kant waar de linksback geel had en dus weg was. Bij een rode kaart brengt een trainer meestal een extra verdediger in en staat het verdedigend weer goed, alleen is er minder aanvallende stootkracht. Bij een gele kaart is het hopen dat je de strafperiode overleeft.

Of je nou 3 of 5 of 10 minuten eruit moet, het effect voor je gedrag op het veld zal hetzelfde zijn, want je wil er niet uit omdat je die 3 minuten niet met tijdrekken vol kan krijgen en je team enorm in het nadeel is omdat er ergens een gat op het veld ontstaat, zeker als er een verdediger geel krijgt. Dan ben ik voor een zo laag mogelijke straf, omdat dit zorgt dat de invloed van de scheidsrechter op het spel het minst groot wordt.
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3132
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

Over de tijdstraf en doorwisselen:
Dit wil je niet tegelijk doen. Dan krijgt de linksback geel, moet er x minuten uit, wordt er snel een andere linksback/koppende verdediger ipv de spits ingezet om met 9 man voor het doel te gaan hangen, om na de tijdstraf weer terug te wisselen. Dan is het effect van de tijdstraf behoorlijk kleiner.
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
Gebruikersavatar
Bombaman
Oude garde
Berichten: 1293
Lid geworden op: 14 jan 2005, 21:57

biefstukje schreef: 16 jul 2021, 09:45 Jong AZ maakte meteen gebruik van die ene gele kaart en scoorde 2 keer in de 5 minuten door aan te vallen over de kant waar de linksback geel had en dus weg was. Bij een rode kaart brengt een trainer meestal een extra verdediger in en staat het verdedigend weer goed, alleen is er minder aanvallende stootkracht. Bij een gele kaart is het hopen dat je de strafperiode overleeft.
Ik heb de wedstrijd niet gezien, dus ik weet niet wat de reden van de gele kaart was. Maar dan moeten daar ook gewoon afspraken over gemaakt worden. Bewust pootjehaken of een andere "laffe" overtreding? Direct een gele kaart, dan benadeel je je team. Schwalbe idem dito. Aanstellerij, net zo. En terecht, vind ik dan ook. Maar als het je 1e stevige overtreding is in een duel, kan de scheidsrechter je ook even vermanend toespreken. Als je dan recedivist bent, kun je geel krijgen. Maar daar ben je dan ook voor gewaarschuwd.

Misschien dat dan zo'n systeem met een groene kaart, zoals bij hockey, meer duidelijkheid biedt.
Cetero censeo birrum bibendum esse
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16052
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Wat een slap gedoe weer in ons polderpolitieke landje……
De KNVB heeft o.a. nu bedacht dat als er bier wordt gegooid uit vreugde, dus een vreugde-uiting, dan laten ze het toe, maar als er dan excorbitant veel gegooid wordt moet er nog even naar gekeken worden wat ze gaan beslissen.
Slappe hap. Gooien gewoon onder ALLE omstandigheden verbieden. Gek word je van al die uitzonderingen op regels.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10987
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

https://www.sportbible.com/football/fif ... 9-20230701

Neemt het gezeik met de VAR over centimeters niet weg. Maar wel meer voordeel voor de aanvallende ploeg.

Waar AZ onder Jansen dus niets aan heeft
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16052
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Langedijk schreef: 04 jul 2023, 19:21 https://www.sportbible.com/football/fif ... 9-20230701

Neemt het gezeik met de VAR over centimeters niet weg. Maar wel meer voordeel voor de aanvallende ploeg.

Waar AZ onder Jansen dus niets aan heeft
Grapjas
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16052
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Ik zit even naar het EK hockey te kijken, waar de video-scheids erg veel tijd nodig heeft voor een drietal beslissingen, maar: al die tijd staat de klok dus STIL. En zo moet het bij voetbal ook. Als ze dat niet veranderen in de nabije toekomst zal voetbal nooit een eerlijke sport worden.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Plaats reactie