Belgisch voetbal

Over andere (buitenlandse) clubs dan AZ, en Oranje
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Hazard zou je inderdaad ook in dat lijstje kunnen plaatsen, en Courtois is een meer dan goede keeper. Ik keek echter alleen even naar de veldspelers. Ik vind Stekelenburg in vorm namelijk niet veel minder dan Courtois op dit moment.

Dat Belgie veel talent heeft ben ik met je eens, alleen heb je op het komende WK nog niet veel aan potentie maar moet je er gewoon staan. Vandaar dat ik in een eerdere post ook zei dat ik nog niet heel veel verwacht van Belgie in Brazilie, juist omdat ze eigenlijk voornamelijk meedoen bij subtoppers in Europa. Gezien het talent zou het echter wel kunnen dat ze in 2016 in Frankrijk kunnen gaan oogsten.

Wij hadden trouwens ook nog Van Ginkel die in zijn eerste weken in Londen al meer speelde dan Kevin de Bruyne. Die kwam echt helemaal niet aan de bak. Nu zijn ze niet helemaal vergelijkbaar volgens mij want De Bruyne speelt iets meer van de zijkant geloof ik. Van Ginkel speelde echter geregeld en de kans was groot dat hij Lampard op zou volgen volgend jaar.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Wat ik me afvraag: hoe is er in de Belgische pers nu eigenlijk gereageerd op deze genante twee nederlagen?

In Nederland (dat super arrogante land met die dikke nekken) kan ik dan de koppen en reacties wel raden: we hoeven niet heen te gaan. Blijf maar thuis. We hebben er helemaal niets te zoeken. Etc.

Hoe is de tendens in België nu?
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Antti Opdam schreef:Je hebt zelf het onderschrift dat ze kampioen kunnen worden. Ik sluit dat ook niet geheel uit, maar doen moeten ze wel als de wiedeweerga naar kritiek gaan luisteren. Ofwel zelfkritiek krijgen. Dus ophouden met alleen maar verdedigen en elkaar ophemelen. En keihard hameren op goed positiespel. Tot nu toe is het echt niet om aan te zien.

Spanje heeft ook generaties lang fantastische spelers gehad, maar als je geen team, ideeën, durf en tactiek hebt houdt alles op.
Dat is toch wat ik al heel de tijd zeg. Individueel boven gemiddeld getalenteerd, maar als ploeg vrij zwak presterend. Dat ze ondanks hierdoor toch goede resultaten halen (ze staan niet voor niks nummer vijf op de FIFA-ranking) betekent net te meer dat ze individueel heel sterk zijn. Wat ze missen is een toptrainer om van al dat talent een ploeg te smeden.

Maarreuh, die twee nederlagen zouden voor het zelfkritische aspect wel eens heel goed kunnen zijn.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

Gok dat na die 2 nederlagen die 5e plaats ook wel weg is.
Sowieso raar systeem want als je (zoals Belgie) maar hoog begint krijg je veeeel meeeer punten als je van pak hem beet Kroatie wint dan wanneer NL van datzelfde land wint. Ook Zwitserland heeft hierdoor heel veel extra punten kunnen scoren.
Maar goed door datzelfde systeem verlies je ook extra veel punten wanneer je van de nr 44 (Japan) verliest....
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

AZ 4 Life schreef:Hazard zou je inderdaad ook in dat lijstje kunnen plaatsen, en Courtois is een meer dan goede keeper. Ik keek echter alleen even naar de veldspelers. Ik vind Stekelenburg in vorm namelijk niet veel minder dan Courtois op dit moment.

Dat Belgie veel talent heeft ben ik met je eens, alleen heb je op het komende WK nog niet veel aan potentie maar moet je er gewoon staan. Vandaar dat ik in een eerdere post ook zei dat ik nog niet heel veel verwacht van Belgie in Brazilie, juist omdat ze eigenlijk voornamelijk meedoen bij subtoppers in Europa. Gezien het talent zou het echter wel kunnen dat ze in 2016 in Frankrijk kunnen gaan oogsten.

Wij hadden trouwens ook nog Van Ginkel die in zijn eerste weken in Londen al meer speelde dan Kevin de Bruyne. Die kwam echt helemaal niet aan de bak. Nu zijn ze niet helemaal vergelijkbaar volgens mij want De Bruyne speelt iets meer van de zijkant geloof ik. Van Ginkel speelde echter geregeld en de kans was groot dat hij Lampard op zou volgen volgend jaar.
Nou, ik vind Courtois toch echt wel van een niveautje hoger. Is toch het verschil tussen goed en exceptioneel goed.

Maar wanneer ben je nog potentie en wanneer ben je iemand die er staat? Als Lukaku en Benteke straks meer dan 20 keer scoren in de PL, ben je dan nog steeds maar potentie omdat je dit slechts in het shirt van Everton en Villa hebt gedaan?

Ik verwacht dat De Bruyne na de winter ergens anders speelt. Hij kan mentaal niet omgaan met de concurrentiestrijd. Als hij dan speeltijd krijgt, gaat hij te nadrukkelijk op zoek naar de beslissende actie (dribbel, schot of pass) in plaats van gewoon zijn eigen spel te spelen en uit te gaan van zijn eigen specifieke kwaliteiten. Tegen Colombia was hij ondermaats, tegen Japan viel hij sterk in.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

AZ-073 schreef:Gok dat na die 2 nederlagen die 5e plaats ook wel weg is.
Sowieso raar systeem want als je (zoals Belgie) maar hoog begint krijg je veeeel meeeer punten als je van pak hem beet Kroatie wint dan wanneer NL van datzelfde land wint. Ook Zwitserland heeft hierdoor heel veel extra punten kunnen scoren.
Maar goed door datzelfde systeem verlies je ook extra veel punten wanneer je van de nr 44 (Japan) verliest....
Dat klopt, alleen ze profiteren er nu ten volle doordat ze reekshoofd zijn.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

kuifje schreef: Dat is toch wat ik al heel de tijd zeg. Individueel boven gemiddeld getalenteerd, maar als ploeg vrij zwak presterend. Dat ze ondanks hierdoor toch goede resultaten halen (ze staan niet voor niks nummer vijf op de FIFA-ranking) betekent net te meer dat ze individueel heel sterk zijn.
Net als Zwitserland? Sorry hoor. Die ranking kan (op dit moment) niet serieus genomen worden. Welke aansprekende resultaten heeft België dan behaald? Sterker nog: bij elk beetje tegenstand zakken ze direct door het ijs. Ze hebben werkelijk nog niets aangetoond. Als de afgelopen twee wedstrijden iets hebben aangetoond is dat ze in de breedte (van de verdediging) ook niet serieus te nemen zijn. Omdat ze aanvallend ook van alles missen zie ik het heel somber voor ze in.

Maar ik geef toe dat jij (ondanks je provocatieve onderschrift) niet de grootste hyper van het stel bent. Het kan erger. Hoewel ik van dit soort quotes wel erg moe werd:

Opvallend is dat er bij België ook veel fysieke kracht bij zit. Misschien dat de Nederlandse opleiding ook iets meer naar dat accent moet kijken bij het scouten van jeugdspelers?

Je wordt door België gedwongen om constant de strijd aan te gaan en letterlijk een gevecht te leveren. België is echt in staat om er 90 minuten lang een zware fysieke strijd van te maken. Dat is zowel lichamelijk als mentaal enorm uitputtend. Op die manier kunnen ze echt andere ploegen kapot maken, die krijgen gewoon niet de kans om in de wedstrijd te komen. Het is de reden waarom de ploeg zo weinig kansen tegen krijgt. En dat is toch de basis van een goed resultaat.

Inderdaad, tegen een knappe en sterke tegenstander zullen ze het aanvallend moeilijk hebben. Anderzijds hoeveel knappe en sterke tegenstanders zijn er eigenlijk? En hoeveel landen zijn defensief supersterk? Spanje en Duitsland hebben een geweldig team, maar zijn defensief ook niet heel erg super. Die Zuid-Amerikanen ken ik op dat vlak niet. Als je puur naar het verdedigende werk kijkt, denk ik, dat bijna geen enkel land beter is dan België.

En vervolgens wandelen er vrolijk wat c-artiesten door het hart van de verdediging. Dat kan ik écht niet rijmen.
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

AZ-073 schreef:Maar goed door datzelfde systeem verlies je ook extra veel punten wanneer je van de nr 44 (Japan) verliest....
Een nederlaag levert altijd 0 punten op, dus op welke positie de tegenstander staat maakt dan niet uit.

Voor een gelijkspel en een overwinning maakt de positie van je tegenstander inderdaad wel uit.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Dat komt omdat jij het onderscheid niet maakt tussen individuele kwaliteiten en samenspel. Als drie spelers de buitenspelval open zetten en de vierde let niet op/luistert niet, dan betekent dat niet dat plots alle vier de verdedigers slecht zijn. Als bij een stilstaande fase een paar spelers zich niet aan de afspraken houden, betekent dit niet dat de spelers stuk voor stuk zwak in de lucht zijn.

De zwakke prestaties, al was gezien de kansenverhouding een gelijk spel tegen Colombia een realistischere afspiegeling van de werkelijkheid geweest, zelfs tegen Japan hadden ze uiteindelijk even veel kansen, zijn puur te wijten aan collectief falen en niet aan gebrek aan kwaliteit. De meeste spelers van België zijn actief bij beter aangeschreven clubs dan de spelers van Japan en Colombia.

In de voorbije kwalificatieronde hebben ze amper een goal tegen gehad, terwijl Servië en Kroatië toch behoorlijke tegenstanders zijn. Sterker nog, ze gaven zelfs amper kansen weg.

Aanvallend ontbreekt de pure klasse in de spits. Lukaku en Benteke zijn de Drogba's van de toekomst, maar pas over een paar op hun sterkst. Hazard staat er nu al, maar ook hij zal over twee jaar nog beter zijn dan nu. Anderzijds, als je als spits in staat bent om 20+ te scoren in de PL, ben je dan aanvallend zwak?
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Dat komt omdat jij het onderscheid niet maakt tussen individuele kwaliteiten en samenspel.
Nou ja. Die nuance maak jij juist niet:

Als je puur naar het verdedigende werk kijkt, denk ik, dat bijna geen enkel land beter is dan België.

Dat suggereert toch echt de samenwerking van de verdedigers?

Maar goed. Op mijn van betoog een aantal maanden geleden (Nederland is verder en België is een hype) wordt verder niks afgedongen omdat je inderdaad al stelde dat het bij Nederland beter staat (1 + 1 = 3) en je geeft aan dat er nog heel veel werk aan de winkel is voor België. Dan zijn we het nagenoeg wel eens. Het is alleen jammer dat je daar twee van die zeperds voor nodig hebt om dat ook in te zien.

En je kan wel op zijn Van Gaals kansjes gaan tellen, maar je weet net zo goed als ik (omdat je dat in een eerdere post al zei) dat op het WK alleen de resultaten zullen tellen. En die zijn nu ronduit erbarmelijk. En nogmaals: België werd mij de afgelopen maanden als topfavoriet door de strot geduwd en Nederland was bijkans kansloos. Op die manier blijf ik er tot het WK naar kijken.

Voor nu wacht ik de volgende wedstrijden af. Ik gun jou het laatste woord.

PS. België is aanvallend niet zwak, maar lang niet zo geweldig als Nederland. Nogmaals: laat ze eerst maar eens meer dan 4 keer in een wedstrijd scoren. Dan praten we misschien verder.
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Dat komt omdat jij het onderscheid niet maakt tussen individuele kwaliteiten en samenspel.
Antti Opdam schreef:
Nou ja. Die nuance maak jij juist niet:
Een Nederlander en een Belg spoelen samen aan op een kannibalen eiland en worden direct gevangen genomen door de stam kannibalen.

Net voordat de Belg en de Nederlander worden opgegeten komt de voodoo kannibaal aanlopen en zegt: “Onze goden willen jullie een kans geven om te blijven leven. Ga in de jungle op zoek naar 100 fruitstukken en stopt ze allemaal in de kont. Wanneer je dat kan zonder ook maar één keer te lachen ben je een vrij man!”

De Nederlander en de Belg worden vrijgelaten en rennen snel de jungle in opzoek naar 100 fruitstukken. De Nederlander komt als eerste terug met 100 bessen en begin deze direct in zijn kont te stoppen. Bij de 100ste bes begint de Nederlander ineens keihard te lachen en dus heeft hij gefaald. Voordat de kannibalen hem in de kookpan gooien vraagt de leider: “Hoe kon je nou falen? Je was zo ver en dan ga je ineens keihard zitten lachen.”

Waarop de Nederlander nog steeds een beetje lachend zegt: “Ik wilde net die laatste bes erin stoppen, toen die stomme Belg aan kwam lopen met 100 kokosnoten!”

Moraal van dit verhaal: België en Nederland worden geen van beide wereldkampioen. Nederland komt ver maar maakt het niet af, de Belgen zitten nog met een kokosnotenprobleem.
Laatst gewijzigd door Jack op 20 nov 2013, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

:lol: :lol: :lol: :lol:
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

=D> :lol:
_________________
"I don't know that!"
Westel
Herry en/of Berry
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 nov 2006, 13:56

Trainersstaf en voetbalfilosofie is bij België het grote werkpunt. Talent is er om mits een gunstige loting kwartfinales te mogen verwachten.
Wilmots is een uitstekende motivator maar qua tactisch vermogen is die niet bekwaam genoeg. Dat bleek al in zijn korte loopbaan als clubcoach toen hij bij Sint-Truiden een enorme puinhoop achterliet. Had het zichzelf makkelijk kunnen maken door een tactisch sterke hulpcoach aan te stellen maar hij koos voor zijn vroegere kamergenoot Borkelmans. Enige ervaring dat die had was als coach gigantisch hard te falen bij enkele amateurclubs op heel lage regionale niveaus. Kan zich ook niet uitdrukken in een andere taal dat zijn West-Vlaams dialect. Zijn Engelstalige interviews op YouTube bezorgen je een hoop plaatsvervangende schaamte.

Het is duidelijk dat Kompany de belangrijkste man is bij België. Is gewoon de echte chef van de nationale ploeg. Beetje zoals de spelers van Nederland in de jaren 70 die ook het zelf allemaal beslisten hoe ze speelden. Uit de verschillende interviews in Humo die een blik gunnen achter de schermen komt het duidelijk naar voren wie daar echt de lakens uitdeelt. Met Kompany mag België vol goede hoop naar het WK trekken, zonder hem wordt het een afgang zoals de Fransen er enkele hebben gehad de afgelopen jaren.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Ongelooflijk dat zo'n man dan trainer van de nationale ploeg wordt.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Een voorzitter die afkomstig is uit het amateurvoetbal en een tennisleraar als CEO ... :oops:
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
Voltreffer Vick
Reservespeler
Berichten: 1641
Lid geworden op: 14 jan 2006, 10:05
Locatie: kaasmarkt

Jack schreef:
Een Nederlander en een Belg spoelen samen aan op een kannibalen eiland en worden direct gevangen genomen door de stam kannibalen.

Net voordat de Belg en de Nederlander worden opgegeten komt de voodoo kannibaal aanlopen en zegt: “Onze goden willen jullie een kans geven om te blijven leven. Ga in de jungle op zoek naar 100 fruitstukken en stopt ze allemaal in de kont. Wanneer je dat kan zonder ook maar één keer te lachen ben je een vrij man!”

De Nederlander en de Belg worden vrijgelaten en rennen snel de jungle in opzoek naar 100 fruitstukken. De Nederlander komt als eerste terug met 100 bessen en begin deze direct in zijn kont te stoppen. Bij de 100ste bes begint de Nederlander ineens keihard te lachen en dus heeft hij gefaald. Voordat de kannibalen hem in de kookpan gooien vraagt de leider: “Hoe kon je nou falen? Je was zo ver en dan ga je ineens keihard zitten lachen.”

Waarop de Nederlander nog steeds een beetje lachend zegt: “Ik wilde net die laatste bes erin stoppen, toen die stomme Belg aan kwam lopen met 100 kokosnoten!”

Moraal van dit verhaal: België en Nederland worden geen van beide wereldkampioen. Nederland komt ver maar maakt het niet af, de Belgen zitten nog met een kokosnotenprobleem.
Genomineerd voor de post van het jaar !!
Op de zolder van zijn grootmoeder vindt Sjakie Meulemans op een goede dag een paar enorm oude voetbalschoenen, die van een vroegere topvoetballer zijn geweest: Voltreffer Vick, sinds die tijd kan ie voetballen als de beste
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

kuifje schreef:Een voorzitter die afkomstig is uit het amateurvoetbal en een tennisleraar als CEO ... :oops:
Volgens mij is het bij de KNVB niet veel beter. Als je ziet we er daar allemaal aan de touwtjes trekken en wie er soms worden aangesteld. Qua bondscoaches wordt meestal nog wel de goede man aangesteld maar je komt echt de grootste knuppels tegen bij de vertegenwoordigende jeugdelftallen.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Antti Opdam schreef:Met je Belgische analyse ga ik wel met je mee. Met de Nederlandse analyse niet. Ik vind dat het verdedigend best aardig staat. Zolang ze niet expres in het mes gaan lopen en het middenveld verzwakken (zoals tegen België.) In de kwalificatie hebben ze nu 5 goals tegen gekregen in 9 wedstrijden waarvan 2 idiote goals tegen Estland. Dat valt ontzettend mee. Tegen de andere grote landen (Portugal, Duitsland en Italië) kreeg het ook maar 2 goals tegen. Tegen Indonesië en China werd simpel de nul gehouden. Uiteraard is Stefan de Vrij geen Kompany, maar als je met Strootman en De Jong vóór je verdediging speelt dan is er ook niet zo heel veel aan de hand.

Stel: je staat met Vlaar en Martens Indi in het centrum. Ben je dan heel zwak?
:oops:

Een anti - Antti.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

kuifje schreef:Volgens mij is het grootste probleem dat België een coach mist met een minimum aan tactische vermogens.

Die Wilmots is leuk en aardig voor de teamgeest, de onderlinge verhoudingen en de discipline. Een wedstrijd lezen en daarop inspelen heb ik hem nog niet zien doen. Als België zijn wedstrijden wint is het altijd op basis van een individuele opleving en niet zozeer vanuit knap positiespel.
https://www.vi.nl/nieuws/wilmots-blij-v ... erhaal.htm

Je kan je lol op de komende vier jaar.
Plaats reactie