Ten onder gaande voetbalbolwerken...

Over andere (buitenlandse) clubs dan AZ, en Oranje
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16205
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo


FC Twente verkeert in grote nood en lijkt vooralsnog niet van de ondergang gered te worden door de gemeente. Vrijdag zaten beide partijen om de tafel om te praten over de financiële redding van de club, maar de gemeente en FC Twente zijn in een impasse geraakt, zo meldt TC Tubantia. Vanuit de Enschedese gemeentepolitiek is er geen enkel draagvlak om aan alle eisen van de club te voldoen.
Na de degradatie vanuit de Eredivisie moet Twente noodgedwongen stevig bezuinigen. De begroting van 30 miljoen euro is teruggebracht naar 18 miljoen. Daarnaast staat er nog een rekening van 4,4 miljoen euro van de Belastingdienst open, terwijl onlangs bekend werd dat de club uit de Eerste Divisie spelersmakelaar Mathias Bunge 6,3 miljoen euro verschuldigd is vooreen nabetaling voor de transfer van Jesús Corona naar FC Porto. FC Twente is niet in staat om deze rekeningen te voldoen.
Daarom wil FC Twente nu voor 14 miljoen euro aandelen van de club verkopen. Er is inmiddels voor 8 miljoen euro verkocht, maar de sponsors die deze aandelen kopen stellen als eis dat de gemeente ook nog een ‘royaal gebaar’ maakt. ‘De club wil opschorting van rente en aflossing voor 3 jaren en een extra garantstelling van 8 miljoen (inclusief premie)’, schrijft het regionale dagblad.
Volgens wethouder Eerenberg is dat een onmogelijke eis. “We dragen FC Twente een warm hart toe, maar het maximale pakket als voorwaarde stellen, is absoluut te veel. Het opschorten van betalingen aan de gemeente (2,1 miljoen red.) betekent dat er geen geld van ondernemers naar de gemeente wegvloeit.” De club wijst naar een vastgelegde afspraak uit 2016, waarin de gemeente verklaart mee te helpen aan het zoeken van een oplossing wanneer de club door dossiers uit het verleden in liquiditeitsnood komt. Volgens Twente is daar nu sprake van.
Beoogd wethouder Arjan Kampman (PvdA) laat weten dat de gemeente zelf al met grote financiële problemen kampt. “Als je ons als gemeente op de kop houdt, rolt er nog geen euro uit. We hebben enorme financiële problemen en hebben al heel veel gedaan voor de club. Het wrange is, dat de partijen die de bezig zijn de troep op te ruimen – sponsors die er geld in willen stoppen en wij als gemeente – nu tegenover elkaar staan, terwijl de echte schuldigen van deze ellende allemaal al lang uit beeld zijn.”
De krant meldt dat door het afbreken van de onderhandelingen een faillissement nog altijd denkbaar is. Wanneer één van beide partijen niet in beweging komt, moet er worden gezocht naar een andere oplossing. ‘FC Twente en Reggeborgh, de investeringsmaatschappij van de familie Wessels die de sponsors vertegenwoordigt, gaan nu bekijken of er nog andere scenario’s mogelijk zijn. Dat ‘huiswerk’ moet begin volgde week al klaar zijn’, besluit het dagblad.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
Geest van Dirk
Goalscorer
Berichten: 3867
Lid geworden op: 20 jan 2012, 20:51

...... and that's what we mean by honey \:D/
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16205
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Zie 0:37 "We zitten voor 25 miljoen euro in deze club".

Dus de gemeente heeft reeds 25 miljoen in de klerebende gestoken! En nog steeds hopen/verwachten ze dat terug te krijgen?
Probeer dat maar eens te verantwoorden naar de rest van de bevolking.......schandalig.
Op 6:42 zegt ie "Eigenlijk moet je als overheid helemaal niet willen om in de voetbalwereld te zitten, maar als je er nu eenmaal inzit met je het zo goed mogelijk afmaken". Kortom: ze willen het helemaal niet, hebben zich dus gedwongen gevoeld.
Ik hoop echt dat Brussel keihard is tegen deze praktijken!
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Last Scout
Goalscorer
Berichten: 3642
Lid geworden op: 24 feb 2017, 14:42

salmonyappi schreef: 18 jul 2018, 11:29 Zie 0:37 "We zitten voor 25 miljoen euro in deze club".

Dus de gemeente heeft reeds 25 miljoen in de klerebende gestoken! En nog steeds hopen/verwachten ze dat terug te krijgen?
Probeer dat maar eens te verantwoorden naar de rest van de bevolking.......schandalig.
Op 6:42 zegt ie "Eigenlijk moet je als overheid helemaal niet willen om in de voetbalwereld te zitten, maar als je er nu eenmaal inzit met je het zo goed mogelijk afmaken". Kortom: ze willen het helemaal niet, hebben zich dus gedwongen gevoeld.
Ik hoop echt dat Brussel keihard is tegen deze praktijken!
Ze zijn dan ook echt afgeperst in deze. het feit dat er nu nog meer geld in gaat van de gemeente is absurd, zo rijk zijn ze daar ook niet eens.
Bij Alkmaar begint de victorie!
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16205
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Last Scout schreef: 18 jul 2018, 19:23 Ze zijn dan ook echt afgeperst in deze. het feit dat er nu nog meer geld in gaat van de gemeente is absurd, zo rijk zijn ze daar ook niet eens.
Nou, het is nu niet zo dat ze er nog meer direct geld in stoppen, maar Twente hoeft even geen schulden en rente terug te betalen aan de gemeente en de middenstand staat garant voor een groot deel van het bedrag.
Wat ik dan echt schandalig vind is dat ze met dat geld dan weer spelers gaan aanschaffen. Dus wederom met geld dat ze niet hebben/niet van hun is de selectie versterken. Uiteraard in de hoop dat het diepteinvesteringen zijn en ze zo rap mogelijk weer terugkeren naar de eredivisie, maar dat is natuurlijk helemaal niet zeker, dus wederom een groot risico.
Onbegrijpelijk dat gemeente Enschede zich hiermee heeft ingelaten.
Ik pleit voor een Glasgow Rangers scenario.
Vanwege de financiële wanorde bij Rangers werd er door de toenmalige voorzitters van de twaalf clubs uit de Scottish Premiership over het lidmaatschap van Rangers gestemd. Kilmarnock stemde niet, Rangers stemde voor en de overige tien clubs stemden tegen. Hierdoor werd besloten om Rangers voor het seizoen 2012/13 naar het vierde niveau terug te zetten.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Last Scout
Goalscorer
Berichten: 3642
Lid geworden op: 24 feb 2017, 14:42

salmonyappi schreef: 18 jul 2018, 20:34 Nou, het is nu niet zo dat ze er nog meer direct geld in stoppen, maar Twente hoeft even geen schulden en rente terug te betalen aan de gemeente en de middenstand staat garant voor een groot deel van het bedrag.
Wat ik dan echt schandalig vind is dat ze met dat geld dan weer spelers gaan aanschaffen. Dus wederom met geld dat ze niet hebben/niet van hun is de selectie versterken. Uiteraard in de hoop dat het diepteinvesteringen zijn en ze zo rap mogelijk weer terugkeren naar de eredivisie, maar dat is natuurlijk helemaal niet zeker, dus wederom een groot risico.
Onbegrijpelijk dat gemeente Enschede zich hiermee heeft ingelaten.
Ik pleit voor een Glasgow Rangers scenario.
Ah dat zal dan aangepast zijn omdat ze nu die investeerders hebben gevonden. dat was namelijk wel het oorspronkelijke verhaal.
Bij Alkmaar begint de victorie!
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16205
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Oefenwedstrijd: Twente-Emmen 1-5 ! :lol: :lol:
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6489
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Geen FFP in Turkije vooralsnog: https://www.telegraaf.nl/sport/2993054/ ... r-schulden
De schulden van Fenerbahçe, Galatasaray, Besiktas en Trabzonspor zijn opgelopen tot 10 miljard lira (ruim 1,6 miljard euro) en dat moet snel veranderen. De financiële situatie is verslechterd door de slechte prestaties van de Turkse topclubs in de Europese toernooien.
Gebruikersavatar
AlkmaarForever
Reservespeler
Berichten: 1818
Lid geworden op: 10 dec 2006, 09:22
Locatie: Alkmaar

FC Twente uit de zorgen dankzij miljoenensteun gemeente

FC Twente hoeft voorlopig niet langer te vrezen voor een faillissement. De gemeenteraad van Enschede heeft ingestemd met een uitgebreid steunplan voor de club.

In totaal gaat het om een voorstel ter waarde van veertien miljoen euro. Een gemeentelijke lening van zeven miljoen euro wordt kwijtgescholden, terwijl de resterende lening van nog eens zeven miljoen euro wordt omgezet in een achtergestelde lening waarover geen rente of aflossing betaald hoeft te worden. Omdat de coalitie voor dit voorstel stemde, maakte het niet meer uit dat de oppositie tegen was (23 voor en 16 tegen).

Behalve de gemeente schieten ook meerdere bedrijven en particulieren de noodlijdende koploper van de Keuken Kampioen Divisie te hulp. Zo heeft ABN Amro 4,5 miljoen euro schuld op een totale schuld van 5,5 miljoen euro bij de bank kwijtgescholden en steekt bijvoorbeeld ook de familie Wessels van het grote bouwbedrijf VolkerWessels via een investeringsmaatschappij miljoenen in de club, meldt de NOS.

Door de nieuwe regelingen is FC Twente verlost van de acute zorgen over een faillissement. Helemaal uit de problemen is de club nog lang niet, want er staat nog altijd een schuld van ongeveer dertig miljoen euro open. De club staat bovendien een verhuizing te wachten van het trainingscomplex in Hengelo naar het trainingscomplex Het Diekman in Enschede, één van de eisen van de gemeente. Ook worden er voortaan 1965 tickets per seizoen beschikbaar gesteld aan inwoners van Enschede met weinig financiële armslag.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16205
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

AlkmaarForever schreef: 09 apr 2019, 05:38 FC Twente uit de zorgen dankzij miljoenensteun gemeente

FC Twente hoeft voorlopig niet langer te vrezen voor een faillissement. De gemeenteraad van Enschede heeft ingestemd met een uitgebreid steunplan voor de club.

In totaal gaat het om een voorstel ter waarde van veertien miljoen euro. Een gemeentelijke lening van zeven miljoen euro wordt kwijtgescholden, terwijl de resterende lening van nog eens zeven miljoen euro wordt omgezet in een achtergestelde lening waarover geen rente of aflossing betaald hoeft te worden. Omdat de coalitie voor dit voorstel stemde, maakte het niet meer uit dat de oppositie tegen was (23 voor en 16 tegen).

Behalve de gemeente schieten ook meerdere bedrijven en particulieren de noodlijdende koploper van de Keuken Kampioen Divisie te hulp. Zo heeft ABN Amro 4,5 miljoen euro schuld op een totale schuld van 5,5 miljoen euro bij de bank kwijtgescholden en steekt bijvoorbeeld ook de familie Wessels van het grote bouwbedrijf VolkerWessels via een investeringsmaatschappij miljoenen in de club, meldt de NOS.

Door de nieuwe regelingen is FC Twente verlost van de acute zorgen over een faillissement. Helemaal uit de problemen is de club nog lang niet, want er staat nog altijd een schuld van ongeveer dertig miljoen euro open. De club staat bovendien een verhuizing te wachten van het trainingscomplex in Hengelo naar het trainingscomplex Het Diekman in Enschede, één van de eisen van de gemeente. Ook worden er voortaan 1965 tickets per seizoen beschikbaar gesteld aan inwoners van Enschede met weinig financiële armslag.
Twente is waarschijnlijk de enige “bezienswaardigheid” en het gezicht van de streek Twente dat ze dit wederom steunen met miljoenen. Ik zou me toch een partij boos worden als inwoner........
Jammer dat ze alweer zo snel promoveren........
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6489
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

salmonyappi schreef: 09 apr 2019, 08:19 Ik zou me toch een partij boos worden als inwoner........
Helemaal eens hoor. Maar ik snap de bestuurders in Enschede ook wel. Je bent de grootste schuldeiser - laat je de boel dan klappen? Dan verlies je waarschijnlijk nog veel meer geld. Maar het kwijtschelden van 7 miljoen euro is natuurlijk lachwekkend. De totale begroting van Sparta van dit jaar is notabene 6 miljoen...
Gebruikersavatar
Langedijk
Fanpage-junk
Berichten: 11134
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Die gemeente zit er inmiddels zo diep in, die kunnen nooit meer terug. Dat was jaren geleden al zo. Maar in dat hele Twente is natuurlijk niks te beleven verder, in onze regio zou er (terecht) allang een file van klagers hebben gestaan. Een echte kutclub, jammer dat Sparta zo aan het kloten is dit seizoen.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13933
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Ferry schreef: 09 apr 2019, 08:50 Helemaal eens hoor. Maar ik snap de bestuurders in Enschede ook wel. Je bent de grootste schuldeiser - laat je de boel dan klappen? Dan verlies je waarschijnlijk nog veel meer geld. Maar het kwijtschelden van 7 miljoen euro is natuurlijk lachwekkend. De totale begroting van Sparta van dit jaar is notabene 6 miljoen...
In plaats van kwijtschelden kan je het toch ook uitstellen? De komende vijf jaar, of van mij part tien jaar, hoef je niks te betalen, maar daarna komt het geld wel terug. Dat lijkt me niet meer dan fair.
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6508
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

AZ 4 Life schreef: 09 apr 2019, 12:43 In plaats van kwijtschelden kan je het toch ook uitstellen? De komende vijf jaar, of van mij part tien jaar, hoef je niks te betalen, maar daarna komt het geld wel terug. Dat lijkt me niet meer dan fair.
Een soort van Griekenland-deal bedoel je. Dan weet je ook dat het geld nooit meer terug komt.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13933
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Forza AZ schreef: 09 apr 2019, 14:15 Een soort van Griekenland-deal bedoel je. Dan weet je ook dat het geld nooit meer terug komt.
Hoeft net per se lijkt me. Ik snap best dat als je teveel nu claimt dat ze failliet gaan en je waarschijnlijk niks meer terugziet. Maar je kan ze ook vijf jaar de ruimte geven om even schoon schip te maken en in rustiger vaarwater te komen, waarna er alsnog afgelost kan worden.

Vergelijk het even met de situatie van AZ een kleine tien jaar geleden. Stel dat wij er zo voor hadden gestaan dan hadden wij bijvoorbeeld een uitgestelde schuld nu makkelijk kunnen voldoen, desnoods gewoon in termijnen. Onder gunstige voorwaarden uiteraard, waarbij ik doel op geen oplopende rente. Maar in dat geval komt gemeenschapsgeld tenminste wel terug waar het hoort.
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6489
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

AZ 4 Life schreef: 09 apr 2019, 12:43 In plaats van kwijtschelden kan je het toch ook uitstellen?
Dat hebben ze dus ook gedaan. Met een ander gedeelte van de schuld. Geen rente of aflossing voor een x aantal jaar.
Gebruikersavatar
Joostess
Oude garde
Berichten: 1120
Lid geworden op: 11 jul 2007, 05:17
Locatie: Oud Beijerland

AlkmaarForever schreef: 09 apr 2019, 05:38 Ook worden er voortaan 1965 tickets per seizoen beschikbaar gesteld aan inwoners van Enschede met weinig financiële armslag.
Dit is natuurlijk een lachertje. Dat zou sowieso de normaalste zaak van de wereld moeten zijn. Bij alle clubs, en vooral die van gemeentegeld overleven. En dat aantal is helemaal om jeuk van te krijgen. Moet natuurlijk weer gezellig verpakt worden
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16205
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Joostess schreef: 09 apr 2019, 18:54 Dit is natuurlijk een lachertje. Dat zou sowieso de normaalste zaak van de wereld moeten zijn. Bij alle clubs, en vooral die van gemeentegeld overleven. En dat aantal is helemaal om jeuk van te krijgen. Moet natuurlijk weer gezellig verpakt worden
1967 was leuker geweest :lol:
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Ferry schreef: 09 apr 2019, 08:50 Helemaal eens hoor. Maar ik snap de bestuurders in Enschede ook wel. Je bent de grootste schuldeiser - laat je de boel dan klappen? Dan verlies je waarschijnlijk nog veel meer geld. Maar het kwijtschelden van 7 miljoen euro is natuurlijk lachwekkend. De totale begroting van Sparta van dit jaar is notabene 6 miljoen...
Dit vind ik vooral ook zo triest. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat juist deze club bovenaan staat en clubs die er geen puinhoop van maken erachter aan hobbelen. Dit is nu je reinste competitievervalsing. Hier zou de knvb eens tegen moeten optreden.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13933
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Ferry schreef: 09 apr 2019, 16:50 Dat hebben ze dus ook gedaan. Met een ander gedeelte van de schuld. Geen rente of aflossing voor een x aantal jaar.
Weet ik. Juist daarom vraag ik me af waarom dat ook niet met dat andere gedeelte kan, of waarom ABN Amro niet voor dezelfde constructie heeft gekozen.
Plaats reactie