De topic over oud AZ trainers

De AZ-onderwerpen die hierboven niet thuishoren
Gebruikersavatar
Bombaman
Oude garde
Berichten: 1293
Lid geworden op: 14 jan 2005, 21:57

Ja, en morgen is de bekerwinnaar al bekend. Want dan wordt niet Utrecht, simpelweg omdat Brom de ploeg niet op kan laden voor die wedstrijd. Nu al medelijden met de Utrechtsupporters die wellicht wat hoop hebben gekregen...
Cetero censeo birrum bibendum esse
adrie1979
Oude garde
Berichten: 1134
Lid geworden op: 24 feb 2013, 13:16

Hij was me een beetje te uitgelaten en dat past m niet.
adrie1979
Oude garde
Berichten: 1134
Lid geworden op: 24 feb 2013, 13:16

INTERVIEW GERTJAN VERBEEK

Afbeelding

Voetbaltrainer Gertjan Verbeek: ‘Een stapje terug met zijn allen, is dat erg?’

De tijd van meer, meer, meer is voorlopig voorbij, ook in het voetbal. Trainer Gertjan Verbeek (57) leverde zijn contract bij Adelaide United in, keerde met zijn gezin terug naar Nederland. En nu? ‘Het is toch te gek voor woorden dat Ronaldo miljardair wordt.’

Willem Vissers8 mei 2020, 18:52

Gertjan Verbeek met dochter Sinne voor zijn eigenhandig gebouwde blokhut.Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant
Met een mengeling van geamuseerdheid en opwinding volgt trainer Gertjan Verbeek de verwikkelingen in het Nederlandse voetbal, met rechtszaken om promotie, degradatie en Europese plaatsen.

‘Iedereen praat alleen uit eigenbelang en reageert emotioneel. En de KNVB heeft slecht gecommuniceerd. Eric Gudde (directeur betaald voetbal) is ongeschikt om te communiceren. Ik ken hem uit mijn Feyenoordtijd. Harde werker, loyaal, maar een defensieve denker. Ik heb destijds de supporters toegesproken na mijn ontslag bij Feyenoord, waar hij toen directeur was. Hij wilde en durfde niet. Toen ben ik met de politie meegegaan voor een gesprek met de aanhang. Als je premier Rutte ziet op tv, denk je vooral: logisch verhaal. Maar Gudde... terwijl de beslissingen van de KNVB op zich logisch waren.’

Verbeek ontvangt in zijn zelfgebouwde huis in een recreatiegebied bij Dalfsen. Voor de deur hangt een bokszak. Even verderop een fotoserie van zijn huwelijk met Sabine, die hij al jaren kende, uit het oog verloor en dankzij kennissen weer ontmoette. Met vrouw en dochter is hij terug uit Australië, waar corona het voetbal stillegde en Verbeek zijn tweede contractjaar inleverde, omdat er te veel onzekerheden waren bij Adelaide United.

Hij leidt rond tussen de bomen. Hij kocht nog een kavel, waar hij ook gaat bouwen. ‘Trainer zijn is een baan vol stress. Bouwen is een hobby zonder stress.’ Binnen pendelt dochter Sinne gezellig tussen Gertjan en Sabine. ‘Ik moest even nadenken toen ze zei dat ze moeder wilde worden. Het loopt zoals het loopt. De relatie moet goed zijn.’

Zijn kijk op het vak is veranderd door het vaderschap. ‘In het begin ben je blind van ambitie. Je stelt doelen.’ Verbeek had succes met Heerenveen, Heracles, AZ en Bochum. ‘Mijn laatste doel was werken in het buitenland. Dat is gelukt, bij Nürnberg en Bochum. Ik had graag in de subtop in Duitsland gewerkt, met de financiële middelen. Dat is niet gelukt. Daarin moet je eerlijk zijn. Maar ik heb het gedaan. Beker gewonnen in Nederland, met AZ. Meer dan zeventig wedstrijden in de Europa League en onlangs de beker met Adelaide.

‘Je merkt dat de impact van negativiteit over je werk groter wordt als je een gezin hebt. Sabine kan daar helemaal niet tegen.’ Hij praat over FC Twente, zijn laatste club in Nederland. ‘Voor haar was dat nieuw, wat ik vanaf de eerste week over me heen kreeg. Na een week zei ze al: wat heb jij je op je hals gehaald.’ Hij werd in oktober 2017 aangesteld bij een club die was als een vulkaan en in maart volgde ontslag.

Doodsbedreigingen
Met zijn dwarse veeleisendheid botste hij tegen alle muren. ‘Sabine leest alles. Doodsbedreigingen. De meest afschuwelijke verwensingen. Ik bouwde een schild om me heen en zei tegen haar: daar doe je niets aan. Het zijn malloten. En als ik het ga lezen, ga ik me ook ergeren. Het beïnvloedt je denken. Na Twente wilde ik wel naar Verweggistan.’

Natuurlijk maakte hij ook fouten bij FC Twente. ‘Ik las onlangs een stuk van Sjors Ultee, nu trainer van Fortuna die destijds in de opleiding bij Twente werkte. Dat ik altijd uitging van het conflictmodel. Maar er waren ook alleen conflicten bij Twente, vanaf dag 1. Conflicten waaraan ik part noch deel had. Dat is nog zo. Nu gaat technisch directeur Van Leeuwen weg. Het is zo ondoorzichtig. Een echte leider is er niet. Het is een slangenkuil. Je weet nooit met wie je van doen hebt, zeker sinds financier Dik Wessels overleed. Toen hij wegviel was het met algemeen directeur Eric Velderman, commercieel en technisch directeur Jan van Halst en mij gebeurd.’

En dan komt Ted van Leeuwen. ‘Die bood spelers gewoon weer salarissen van tonnen. In de eerste divisie. Omdat supporters zeggen: we kopen allemaal weer een seizoenkaart. Ze kwamen gewoon met 25-, 30 duizend man. Fantastisch. Sponsors zeiden: we trekken die kar één jaar, tot de promotie. Dus het budget ging niet echt naar beneden. Maar in plaats van schulden af te lossen ging het geld weer naar salarissen. En dat deden ze nadat een deal met de gemeente voor steun rond was gekomen. Dan denk ik: hoe kun je dat als gemeente verantwoorden?’

De aparte wereld van het voetbal, fascinerend, opportunistisch en afstotend tegelijk, is daarmee aardig getypeerd. De coronacrisis legt financiële problematiek haarscherp bloot. Nu blijkt hoe moeilijk het voetbal het krijgt om te overleven, zeker zolang de 1,5-metersamenleving duurt. Verbeek is sceptisch. ‘Je kunt niet zeggen: jij moet zo laat binnenkomen in het stadion en jij zo laat. Het is uiteindelijk ook de eigen verantwoordelijkheid. Misschien moet je gewoon niet naar het voetballen gaan als je tot een risicogroep behoort.’

Omgaan met massa’s, zeker in het dichtbevolkte Nederland, zal een megaklus zijn. ‘Er komt wel een keer een vaccin, maar ik denk dat zo’n pandemie vaker gaat voorkomen. We zijn met te veel op deze aardkloot. Wat er in Brabant gebeurt, met 20 duizend kippen en 10 duizend varkens bij elkaar; dat is toch niet schoon te houden. We moeten terug naar kleinschaligheid. Waarom moet Schiphol elke keer uitbreiden? Aandeelhouders zijn niet meer tevreden als ze 200 miljoen minder winst maken dan een jaar eerder. Dat zullen we moeten loslaten. We willen meer meer meer en er gaat steeds meer stuk. Er zal echt een ander denken moeten ontstaan. Anders redden we dat niet.’

Voetbal is doorgeslagen
Ook het voetbal is doorgeslagen volgens Verbeek. ‘Het is toch te gek voor woorden dat Ronaldo miljardair wordt. Ik heb ook goed verdiend, want je zegt geen nee. Toon Gerbrands (algemeen directeur PSV, red.) kondigt aan 20 procent salaris in te leveren. Speler Mohamed Ihattaren koopt voor zijn 18de verjaardag een Audi R8 voor 198 duizend euro. En dat post hij op Instagram. Dan heb je toch geen enkel idee van deze wereld. Een jongen van 18 jaar in zo’n auto, in deze tijd. In welke tijd dan ook. En hij kan dat doen, want hij verdient schijnbaar zoveel. Dat is de jeugd met haar speeltjes. Speelt net tien wedstrijden in PSV 1. En dan vragen clubs aan supporters of ze willen meedenken over bezuinigingen. Dat is de wereld op zijn kop.

‘En de voetbalwereld is een kleine bedrijfstak. Wat denk je van de horeca. Daarvan zijn miljoenen mensen afhankelijk. Het voetbal wil zijn hand ophouden, terwijl er met geld wordt gesmeten. Dat geld verdwijnt allemaal in de zakken van spelers. Er zijn spelers bij Heerenveen die tonnen verdienen. Bij de koffiejuffrouw kun je niet bezuinigen. Dan moet je echt bij de voetballers zijn.

‘Er is één oplossing voor clubs. Gewoon zeggen: we kunnen jou niet betalen. We laten je gaan. Dan zal blijken dat niet alle spelers naar het buitenland kunnen. Dan zullen ze blijven, voor minder. Daarom is het misschien goed, om te resetten. Hoe kan Emmen nu twee Peruaanse spelers hebben? Dat kost bijna een miljoen. Emmen had twee jaar geleden in de eerste divisie geen nagel om de kont te krabben.’

Een stapje terug met zijn allen, is dat erg? ‘Kennissen van mij hebben een huis aan de Costa del Sol. Die vliegen voor 35 euro naar Spanje en voor 35 euro terug. Zonder bagage. Als ik van hier naar Schiphol rijd, is dat duurder qua benzine dan vliegen naar de Costa del Sol. En daarvoor moet vliegveld Lelystad open.’

‘Subtop was m'n plafond’
Hij keerde terug naar Nederland, omdat het sportieve plaatje bij Adelaide onzeker was en zijn salaris per 1 april op nul werd gezet door de coronacrisis. Een plan voor de toekomst heeft hij niet echt. Voetbal is zijn passie. Hij wil betrokken blijven. ‘Dat kan als trainer, directeur of analist. Het doel om een topclub te trainen, is er niet meer. Die kans heb ik gehad. Ik heb een aantal goede jaren in de subtop gehad. Dat is blijkbaar mijn plafond. Bij AZ hadden we kampioen kunnen worden, maar we moesten spelers verkopen als gevolg van het faillissement van Dirk Scheringa.’

Toon Gerbrands was destijds algemeen directeur bij AZ. Hij zei onlangs tegen Verbeek dat AZ een mooie leerschool is geweest voor bezuinigingen. ‘Alle clubs moeten straks 20 procent terug. Als ze geen waarde op het veld hebben staan, hebben ze een groot probleem, want dan kunnen ze niemand verkopen om een gat te dichten. Het leuke van een crisis is dat de mensen creatief worden. Daarbij hoort ook: terug naar kleinschaligheid. Het zal allemaal een beetje minder moeten. Meer rekening houden met elkaar en met de natuur. Dat zal de boodschap zijn, ook in het voetbal. Daar is het vaak allemaal ikke ikke ikke.’
Gebruikersavatar
~AZ~
Kristen
Berichten: 5606
Lid geworden op: 20 jul 2013, 13:00

Zal Ronald Koeman nu zelfs het hele Nederlandse volk schofferen door weer eens op de trein te stappen die langs komt? Ja natuurlijk, het is Ronald Koeman.
Gebruikersavatar
Dario Hubner
Oude garde
Berichten: 1136
Lid geworden op: 24 feb 2017, 14:40
Locatie: Amsterdam

https://www.willem-ii.nl/artikel/oud-tr ... -overleden

Was van '90 tot '93 trainer van AZ.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

~AZ~ schreef: 17 aug 2020, 13:02 Zal Ronald Koeman nu zelfs het hele Nederlandse volk schofferen door weer eens op de trein te stappen die langs komt? Ja natuurlijk, het is Ronald Koeman.
Je bent een opportunistische gluiperd of je hebt het niet. Kans is trouwens groot dat hij alweer thuis zit voordat het EK begint.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
Dario Hubner
Oude garde
Berichten: 1136
Lid geworden op: 24 feb 2017, 14:40
Locatie: Amsterdam

Dario Hubner schreef: 17 aug 2020, 15:45 https://www.willem-ii.nl/artikel/oud-tr ... -overleden

Was van '90 tot '93 trainer van AZ.
Raar dat AZ hier niks over meldt. Een trainer die de club drie jaar gediend heeft.
Gebruikersavatar
Spoenk
Supporter
Berichten: 159
Lid geworden op: 22 jul 2005, 18:36
Locatie: Heerhugowaard

Dario Hubner schreef: 18 aug 2020, 07:35 Raar dat AZ hier niks over meldt. Een trainer die de club drie jaar gediend heeft.
Wat een mooie tijd was dat. Met heerlijke namen in de selectie. Johnny Roos met zijn lange blonde mat, Snijder, Panhuis, Ruitenbeek, Buskermolen, Kleine krullenbol Brammetje Rontberg, Rini van Roon, Gert-Jan Duif, de Hasselbainkjes, Winston Daniëls, Goudmijn, Vork, Te Paske, Bodybuilder Robert van Dam, Holster, Rooie rakker Inia, Loggie... ach te veel om op te noemen, maar het brengt wel weer hele mooie herinneringen naar boven. En in 3 seizoenen Wullems nooit 1 wedstrijd verloren van Feyenoord, PSV en ajax. :wink:

In deze tijd zouden we Dennis "Er is maar één..." den Turk overigens niet meer toe kunnen zingen.
"Bij AZ is spel te zien zoals je dat zelden aanschouwt op de Nederlandse velden. Het voetbal is gelardeerd met doelpunten die voortkomen uit lange, gesponnen aanvallen."

私の中心があるところAZ のクラブ
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10988
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Spoenk schreef: 18 aug 2020, 09:36 Wat een mooie tijd was dat.
Zeker. Nostalgische namen en voor mij de beginjaren bij AZ. Vreemd dat AZ hier niets over meldt.
Spoenk schreef: 18 aug 2020, 09:36 In deze tijd zouden we Dennis "Er is maar één..." den Turk overigens niet meer toe kunnen zingen.
Hoe wilden ze dat verbieden dan? Er was bovendien niks aan gelogen want het is nog steeds zo :wink:
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
~AZ~
Kristen
Berichten: 5606
Lid geworden op: 20 jul 2013, 13:00

Het blijft aandoenlijk. Ik denk dat dit ten minste het 6e jaar achter elkaar is dat hij een aanval op de top-3 aankondigt.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8982
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

~AZ~ schreef: 18 sep 2020, 05:54 Het blijft aandoenlijk. Ik denk dat dit ten minste het 6e jaar achter elkaar is dat hij een aanval op de top-3 aankondigt.
Eerlijk, hadden ze hem maar naar Oranje gehaald. Daar had ie tenminste nog wat kunnen betekenen voor die eerste twee jaar.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

~AZ~ schreef: 18 sep 2020, 05:54 Het blijft aandoenlijk. Ik denk dat dit ten minste het 6e jaar achter elkaar is dat hij een aanval op de top-3 aankondigt.
haha.
Glory Hunter
Gebruikersavatar
~AZ~
Kristen
Berichten: 5606
Lid geworden op: 20 jul 2013, 13:00

DeZuivelDuivel schreef: 18 sep 2020, 07:44 Eerlijk, hadden ze hem maar naar Oranje gehaald. Daar had ie tenminste nog wat kunnen betekenen voor die eerste twee jaar.
Daar had ik in ieder geval nog de humor van ingezien. Met Frank de Boer heb je helemaal niks.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16054
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

~AZ~ schreef: 18 sep 2020, 05:54 Het blijft aandoenlijk. Ik denk dat dit ten minste het 6e jaar achter elkaar is dat hij een aanval op de top-3 aankondigt.
Maar hij is in ieder geval wel ambitieus 😉
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

~AZ~ schreef: 18 sep 2020, 08:27 Met Frank de Boer heb je helemaal niks.
Nee, en die moet je ook nog ondertitelen.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
G-Vak
Invaller
Berichten: 2333
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:55
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

UTRECHT - De voorbereiding van FC Utrecht op de thuiswedstrijd tegen ajax is verstoord door het nieuws uit België, dat John van den Brom voor RC Genk de beoogde nieuwe trainer is. Volgens Het Laatste Nieuws ligt de Nederlander,,op polepositie om de nieuwe coach van RC Genk te worden”.

Waarom ?
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6361
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Volgens de telegraaf heeft John er wel oren naar om in Belgie te verliezen van de traditionele top drie.

https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/95 ... prek-.html
Gebruikersavatar
Perry
Reservespeler
Berichten: 1999
Lid geworden op: 25 nov 2006, 19:49

De vlag wordt al voorzichtig gehesen in Utrecht en omstreken.
AZ fanatic 4-life
Fanatic
Berichten: 631
Lid geworden op: 28 feb 2004, 12:12
Locatie: alkmaar

G-Vak schreef: 05 nov 2020, 09:04 UTRECHT - De voorbereiding van FC Utrecht op de thuiswedstrijd tegen ajax is verstoord door het nieuws uit België, dat John van den Brom voor RC Genk de beoogde nieuwe trainer is. Volgens Het Laatste Nieuws ligt de Nederlander,,op polepositie om de nieuwe coach van RC Genk te worden”.

Waarom ?
Vast door zijn uitmuntende prestaties bij Utrecht. Ik zou trouwens ook gaan als ik hem was. Anders is hij waarschijnlijk voor de kerst toch al ontslagen. Dit staat even beter op zijn CV...
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

AZ fanatic 4-life schreef: 05 nov 2020, 10:23 Vast door zijn uitmuntende prestaties bij Utrecht. Ik zou trouwens ook gaan als ik hem was. Anders is hij waarschijnlijk voor de kerst toch al ontslagen. Dit staat even beter op zijn CV...
De koeman trein.
Glory Hunter
Plaats reactie