Stadion(omgeving) ontwikkelingen

De AZ-onderwerpen die hierboven niet thuishoren
Gebruikersavatar
palaver
Ben-Sider
Berichten: 789
Lid geworden op: 30 mei 2019, 11:00

Uit het interview met de Ben-Side Loyals:

Wat zijn de plannen voor de komende tijd?
“Daarnaast hebben we binnenkort weer een overleg met AZ. Daarin zullen we onder andere bespreken wat de mogelijkheden zijn voor uitbreiding van de sfeervakken. In vak W en X1 zitten we nu nagenoeg op honderd procent bezetting. Daardoor zijn er veel supporters die kaarten voor de omringende vakken kopen en op de staantribune komen staan. Dat is allemaal nog wel onder voorbehoud. Verder willen we nog het gebrek aan horecapunten bespreken, een katrollensysteem aan het dak voor de sfeeracties realiseren en zorgen voor een betere doorstroom in het stadion. Die rol, van overleggen met AZ, nemen wij over van Victoria Alkmaar.”
W en X1 tellen nu ongeveer 1.170 safe-standing plaatsen. In principe mag AZ 10% van de stadioncapaciteit inrichten voor staanplaatsen, met een maximum van 2.000 staanplaatsen.
Hoe meer sfeer hoe beter, maar of het kan/mag, hangt natuurlijk van veel factoren af. Ontruimingstijd, de constructie, de gemeente, de brandweer, de verkeersafwikkeling, aanpassingen aan de tribune j/n, de zichtlijnen, enz. enz. enz.
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3149
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

Maar safe standing zijn toch juist geen staanplaatsen?
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
Gebruikersavatar
palaver
Ben-Sider
Berichten: 789
Lid geworden op: 30 mei 2019, 11:00

dirkjan schreef: 23 sep 2021, 06:55 Maar safe standing zijn toch juist geen staanplaatsen?
Hoe bedoel je? Zoals de naam al aangeeft zijn het staanplaatsen waarvoor veiligheidsmaatregelen gelden.

In Engeland is het grote nieuws dat er vanaf januari pilots worden gehouden met safe-standing.
Staan was daar de afgelopen 25 jaar verboden.

De organisatie achter de pilots, de SGSA, wordt standaard door de UEFA aangehaald als autoriteit op het gebied van stadionveiligheid. Met een beetje mazzel kan er dus over een paar jaar ook gestaan worden bij Europese wedstrijden. De UEFA zou zelf al veel meer kunnen verdienen als er tijdens EURO 2024 in de Duitse stadions gestaan mag worden.
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3149
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

palaver schreef: 23 sep 2021, 10:47 Hoe bedoel je? Zoals de naam al aangeeft zijn het staanplaatsen waarvoor veiligheidsmaatregelen gelden.

In Engeland is het grote nieuws dat er vanaf januari pilots worden gehouden met safe-standing.
Staan was daar de afgelopen 25 jaar verboden.

De organisatie achter de pilots, de SGSA, wordt standaard door de UEFA aangehaald als autoriteit op het gebied van stadionveiligheid. Met een beetje mazzel kan er dus over een paar jaar ook gestaan worden bij Europese wedstrijden. De UEFA zou zelf al veel meer kunnen verdienen als er tijdens EURO 2024 in de Duitse stadions gestaan mag worden.
Volgens mij mag je geen sta-plaatsen in je stadion hebben tijdens Europese wedstrijden, maar ik kan het mis hebben. Heerenveen zou de zijde achter het doel moeten (?) voorzien van stoeltjes als ze Europees spelen, met safe standing hoeft dat niet omdat er al stoeltjes aanwezig zijn. (maar ook hier weet ik het niet zeker. Forza? :mrgreen: )

De leverancier spreekt overigens over sta-zitplaatsen.
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6508
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

dirkjan schreef: 23 sep 2021, 11:20 Volgens mij mag je geen sta-plaatsen in je stadion hebben tijdens Europese wedstrijden, maar ik kan het mis hebben. Heerenveen zou de zijde achter het doel moeten (?) voorzien van stoeltjes als ze Europees spelen, met safe standing hoeft dat niet omdat er al stoeltjes aanwezig zijn. (maar ook hier weet ik het niet zeker. Forza? :mrgreen: )

De leverancier spreekt overigens over sta-zitplaatsen.
Vandaar dat de stoeltjes bij AZ-Celtic dus naar beneden geklapt waren, omdat het dus officiëel zitplaatsen moeten zijn. En bij de oefenwedstrijden tegen Real Sociedad en Torino waren de stoeltjes omhoog geklapt. En dat zal tijdens de Eredivisie ook zo zijn als de Corona-regels staan ook weer officiëel mogelijk maken.
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3149
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

Kortom, je kan als je wil de hele vd Ben ombouwen naar safe standing, als je maar genoeg mensen hebt om de stoeltjes naar beneden te klappen wanneer nodig.

Als het zo doorgaat hoeft dat volgend jaar iig niet :evil:
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
Gebruikersavatar
palaver
Ben-Sider
Berichten: 789
Lid geworden op: 30 mei 2019, 11:00

dirkjan schreef: 24 sep 2021, 05:26 Kortom, je kan als je wil de hele vd Ben ombouwen naar safe standing, als je maar genoeg mensen hebt om de stoeltjes naar beneden te klappen wanneer nodig.

Als het zo doorgaat hoeft dat volgend jaar iig niet :evil:
Nee, dat kan dus niet.
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3149
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

Ik wil er geen welles nietes van maken, maar waarom zou dat niet kunnen? Europees gezien zijn het zitplaatsen, dus dat zou ofwel van de KNVB (die 10% die je aanhaalt) niet mogen ofwel veiligheidstechnisch niet.
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Ik las (een tijdje terug in Noord Hollands dagblad) dat Alkmaar plannen heeft om de Kooimeer rotonde dubbel vloers uit te voeren en de totale infrastructuur aan te pakken. Ik ga er van uit (ik mag hopen dat het zo is) dat de toegankelijkheid van het Stadion dan ook aangepakt gaat worden.
Gebruikersavatar
palaver
Ben-Sider
Berichten: 789
Lid geworden op: 30 mei 2019, 11:00

FugAZi schreef: 26 sep 2021, 08:18 Ik las (een tijdje terug in Noord Hollands dagblad) dat Alkmaar plannen heeft om de Kooimeer rotonde dubbel vloers uit te voeren en de totale infrastructuur aan te pakken. Ik ga er van uit (ik mag hopen dat het zo is) dat de toegankelijkheid van het Stadion dan ook aangepakt gaat worden.
Het ombouwen van de rotonde Kooimeer, de aanleg van een hele rits nieuwe bruggen, fiets- en autotunnels, en de aanpassing van kruisingen, het is heel waarschijnlijk dat dat allemaal uitgevoerd gaat worden, zegt de gemeente Alkmaar.
Zou iemand de rest van het artikel (zie link hieronder) willen plaatsen?

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cn ... um=organic
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6508
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

palaver schreef: 26 sep 2021, 10:03 Zou iemand de rest van het artikel willen plaatsen?

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cn ... um=organic
De rotonde Kooimeer, waar je van de A9 Alkmaar inrijdt, wordt waarschijnlijk ongelijkvloers, meldt de gemeente. En dat is nog lang niet alles
Verkeersplein Kooimeer gezien vanaf de Vondelstraat. Linksboven is nog net het AZ-stadion te zien, rechtsonder Huize Kooimeer dat momenteel gesloopt wordt.
Verkeersplein Kooimeer gezien vanaf de Vondelstraat. Linksboven is nog net het AZ-stadion te zien, rechtsonder Huize Kooimeer dat momenteel gesloopt wordt.
© Archieffoto © HANS VAN WEEL

Gert van der Maten
Woensdag 22 september 2021 om 12:12
ALKMAAR
Het ombouwen van de rotonde Kooimeer, de aanleg van een hele rits nieuwe bruggen, fiets- en autotunnels, en de aanpassing van kruisingen, het is heel waarschijnlijk dat dat allemaal uitgevoerd gaat worden, zegt de gemeente Alkmaar.
De opsomming is meer dan een simpele verlanglijst. Het gaat om bouwwerken waaraan projectontwikkelaars zouden moeten meebetalen, omdat het voorzieningen zijn waar hun projecten van profiteren, bijvoorbeeld door een betere bereikbaarheid. Deze ’bovenwijkse voorzieningen’ werken waardeverhogend op het vastgoed, zegt de gemeente.

Kooimeer
Het opmerkelijkste plan op de lijst is wel het ombouwen van de rotonde Kooimeer. ,,Het huidige verkeersplein ombouwen tot ongelijkvloerse kruising om de capaciteit te vergroten en de doorstroming te bevorderen”, zo staat er in de lijst. Dat roept allemaal vragen op (hoe dan, wanneer dan....) maar daar zegt de gemeente nog niets over. Het gaat er nu eerst om dat in beeld wordt gebracht wat er allemaal nodig is om een grotere verkeersdrukte in de stad te kunnen opvangen. Alkmaar wil immers dat er 15.000 woningen bij komen langs het Noordhollands Kanaal. Komen die woningen er niet, dan zijn al de projecten ook niet nodig.

Sommige wensen kennen we al decennia, zoals het bouwen van de Bestevaerbrug van Overdie naar Oudorp. Nieuw is dat daar nu het percentage van 75 procent waarschijnlijkheid aan wordt gehangen.

De Bestevaerbrug is een van de vier bruggen op de lijst. Zo staat er ook één gepland van het centrum naar Overstad. Wat voor een brug dat moet worden, staat er wederom niet bij. Er staat alleen ’brug’, terwijl twee andere worden aangeduid met ’fietsbrug’. Die twee staan genoteerd voor ’over de Hoornse Vaart’ en ’bij het gebied Viaanse Molen.’

Tunnels
Tunnels doen het ook goed in de opsomming. De vervanging van de spoorwegovergang in de Helderseweg door een tunnel, kenden we al, het ombouwen van het kruispunt Kennemerstraatweg-Ringweg nog niet. Dat zou binnen tien jaar wel eens een ’ongelijkvloerse kruising kunnen worden’, zo voorspelt de gemeente.

Ook de vervanging van de Huiswaarderbrug door een ’aquaduct’ behoort nu tot de reële mogelijkheden, wat lijkt in te houden dat de scheepvaart in het Noordhollands Kannaal straks over de auto’s heen gaat.

En verder worden overal kruisingen en wegaansluitingen heringericht. Allemaal om de doorstroming te bevorderen. Zo gaat de kruising van de Metiusgracht met de Kennemerstraatweg op de schop, alsook -even verderop- de kruising met de Juliana van Stolberglaan.

Kruising terug
Opmerkelijk is de vervanging van de rotonde Vondelstraat-Willem de Zwijgerlaan/Koelmalaan. Dat was tot 24 jaar geleden een kruispunt, en dat wordt het nu weer maar dan met stoplichten.

Er wordt ook iets weggehaald, namelijk de aansluiting van de Regulierslaan op de Ringweg. ,,Bij de verwachte groei van de verkeersintensiteit staat die de doorstroming in de weg”, aldus de gemeente.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

FugAZi schreef: 26 sep 2021, 08:18 Ik las (een tijdje terug in Noord Hollands dagblad) dat Alkmaar plannen heeft om de Kooimeer rotonde dubbel vloers uit te voeren en de totale infrastructuur aan te pakken. Ik ga er van uit (ik mag hopen dat het zo is) dat de toegankelijkheid van het Stadion dan ook aangepakt gaat worden.
Uiteraard, de verkeerstroom naar en van het stadion van voetgangers, fietsers en auto's is zo groot dat een ontwerper heel erg de mist in gaat als je daar geen rekening mee houdt. De huidige situatie aan het einde van de Vondelstraat voorafgaande aan wedstrijden is eigenlijk al onacceptabel gevaarlijk. De tunnel als enige toegangsweg voor voetgangers en fietsers is al veel langer een doorn in veel ogen. Een voetgangers- en fietsbrug vanuit de Vondelstraat het stadionterrein op zou ik al een grote vooruitgang vinden.

Een mooi uitdagen project in ieder geval!
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Kilkenny schreef: 27 sep 2021, 14:42 Uiteraard, de verkeerstroom naar en van het stadion van voetgangers, fietsers en auto's is zo groot dat een ontwerper heel erg de mist in gaat als je daar geen rekening mee houdt. De huidige situatie aan het einde van de Vondelstraat voorafgaande aan wedstrijden is eigenlijk al onacceptabel gevaarlijk. De tunnel als enige toegangsweg voor voetgangers en fietsers is al veel langer een doorn in veel ogen. Een voetgangers- en fietsbrug vanuit de Vondelstraat het stadionterrein op zou ik al een grote vooruitgang vinden.

Een mooi uitdagen project in ieder geval!
Ja richting vondelstraat zou wel het minste zijn. Ik ken mensen die echt afhaken door de drukte van de tunnel.

3 ontsluitingen (dus ook nog eentje richting de zuid (Heiloo) voor fietsers, voetgangers, misschien zelfs wel parkeerders) zou nog beter zijn. Al weet ik niet precies hoe dat moet lopen, maar een doorlopende route langs het stadion richting Heiloo zou helemaal niet zo gek zijn.

Een ander punt dat ik graag zou zien is een busbaan. Het verbeteren van de busverbinding (de snelheid dat de bussen weer terug zijn is nu te traag) en het liefst dichter bij het stadion afleveren en ophalen.
Nu zijn het vooral de busgangers die het stadion eerder verlaten, want als je de eerste 2 á 3 bussen mis moet soms meteen een flinke periode wachten. 5 minuten langer blijven zitten is soms door verkeersdrukte 3 kwartier later thuis. (ik weet dit omdat mijn buurman altijd vroeger weg gaat). Ook hier ken ik mensen die daardoor afgehaakt zijn.

De parkeersituatie en ontsluiting is ook traag, maar heb ik niet echt kijk op.
Gebruikersavatar
palaver
Ben-Sider
Berichten: 789
Lid geworden op: 30 mei 2019, 11:00

In december 2020 is een analyse gepubliceerd over verkeersproblemen op de ring:

https://online.ibabs.eu/ibabsapi/publi ... 102dd84e80
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7731
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Een shuttlebus naar station Uitgeest (je draait zo de A9 op) kan voor alle Zaankanters en die uit de Ijmond en Haarlem makkelijk een half uur reistijd schelen per enkele reis. Snap nog steeds niet dat ze daar niks mee doen.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
Azzaandijk
Seizoenkaarthouder
Berichten: 328
Lid geworden op: 22 mar 2012, 22:46
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

MO7 schreef: 27 sep 2021, 23:44 Een shuttlebus naar station Uitgeest (je draait zo de A9 op) kan voor alle Zaankanters en die uit de Ijmond en Haarlem makkelijk een half uur reistijd schelen per enkele reis. Snap nog steeds niet dat ze daar niks mee doen.
Dat zou echt geweldig zijn. Ik pak nu vaak de auto omdat ik uit de Zaanstreek kom maar als die optie er is stap ik over naar het OV en de shuttlebus. Al jaren tevergeefse hoop helaas.
.
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Het vak D is niet meer te reserveren en de vakken C en E zijn verder weg van tunnel en kleiner.
Wat zou daar de reden voor zijn?
Glory Hunter
Gebruikersavatar
Perry
Invaller
Berichten: 2014
Lid geworden op: 25 nov 2006, 19:49

Jack schreef: 29 sep 2021, 09:47 Het vak D is niet meer te reserveren en de vakken C en E zijn verder weg van tunnel en kleiner.
Wat zou daar de reden voor zijn?
Ik denk dat ze jouw IP-adres geblokkeerd hebben.
Gebruikersavatar
palaver
Ben-Sider
Berichten: 789
Lid geworden op: 30 mei 2019, 11:00

Omloop stadion naar verwachting begin volgend seizoen gereed

AZ werkt er momenteel hard aan de nieuwe fase rondom de vernieuwbouw van het stadion. De volgende stap moet de realisatie van de omloop worden, waar supporters voor, tijdens en na de wedstrijd een hapje en een drankje kunnen halen.

De omloop wordt gerealiseerd met behulp van de supporters, die eerder dit jaar royaal gedoneerd hebben om de nieuwe upgrade mede mogelijk te maken. Het proces loopt iets trager dan vooraf gehoopt, maar dit komt omdat club en gemeente druk bezig zijn om alle vergunningen in orde te krijgen. Men wil na het dakdrama logischerwijs geen enkel risico lopen dat er weer iets misgaat. De gesprekken tussen club en gemeente verlopen echter in goede harmonie.

Gereed

Het is de bedoeling dat de foodcontainers en de omloop begin 2022 al gebruikt kunnen worden, alleen worden de tourniquetes (toegangspoortjes) pas in een later stadium twintig meter naar achter verplaatst. Het is hierdoor pas aan het begin van het nieuwe seizoen mogelijk om ook tijdens wedstrijden in de omloop je snacks en drankjes te scoren. In de tussentijd kan dat alleen voor en na de wedstrijden.
En verder nog een reactie van AZ Fanpage gisteren op Facebook:
Er wordt over een extra ontsluiting gesproken. Alleen is daar nog geen definitieve beslissing over genomen.
Laatst gewijzigd door palaver op 01 okt 2021, 10:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

palaver schreef: 01 okt 2021, 10:21 Omloop stadion naar verwachting begin volgend seizoen gereed

AZ werkt er momenteel hard aan de nieuwe fase rondom de vernieuwbouw van het stadion. De volgende stap moet de realisatie van de omloop worden, waar supporters voor, tijdens en na de wedstrijd een hapje en een drankje kunnen halen.

De omloop wordt gerealiseerd met behulp van de supporters, die eerder dit jaar royaal gedoneerd hebben om de nieuwe upgrade mede mogelijk te maken. Het proces loopt iets trager dan vooraf gehoopt, maar dit komt omdat club en gemeente druk bezig zijn om alle vergunningen in orde te krijgen. Men wil na het dakdrama logischerwijs geen enkel risico lopen dat er weer iets misgaat. De gesprekken tussen club en gemeente verlopen echter in goede harmonie.

Gereed

Het is de bedoeling dat de foodcontainers en de omloop begin 2022 al gebruikt kunnen worden, alleen worden de tourniquetes (toegangspoortjes) pas in een later stadium twintig meter naar achter verplaatst. Het is hierdoor pas aan het begin van het nieuwe seizoen mogelijk om ook tijdens wedstrijden in de omloop je snacks en drankjes te scoren. In de tussentijd kan dat alleen voor en na de wedstrijden.
Begrijp ik het goed? Die omloop komt er toch alleen maar omdat ze uiteindelijk van de binnenloop afwillen en die willen vullen met stoelen tot aan het veld?
Plaats reactie