Het AZ-shirt (Nike, 2025)
-
- Algemeen directeur
- Berichten: 9117
- Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40
Ach als je dan origineel wil zijn vind ik de Donkerrood/lichtrood contrasten van de laatste jaren wel wat hebben.AnthonisZ schreef: ↑30 jun 2021, 20:02 Ik vind het shirt wel een classic feel hebben, dat is sowieso een welkome afwisseling in alle bizarre patronen. Elk merk probeert de late jaren 80/ vroeg jaren 90 patronen opnieuw uit te vinden. Vaak hopeloos; heel soms geniaal. Maar het moet maar net voegen qua team.
Ik hoop nog altijd op de terugkeer van de witte mouwen. Is toch meer onderscheidend; twente speelt in geheel rood, psv speelde al eens een jaar in dezelfde kleurstelling. Verder herkomst niet verloochenen, ik dacht dat het shirt altijd een op een was geïnspireerd op het shirt van Arsenal?
Die werden overigens ook onder supporters getuige die 'mooiste shirts uit de eredivisie geschiedenis' behoorlijk goed gewaardeerd.
Is weer eens wat anders dan 'gewoon' het shirt van Arsenal gekopieerd te hebben.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
-
- Co
- Berichten: 6541
- Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47
Daar is ie dan het derde shirt
Donker paars is niet lelijk.
Donker paars is niet lelijk.
Als ze maar niet bedenken om er oranje sokken onder te doen.SimonPoulsen schreef: ↑26 jul 2021, 16:42
Daar is ie dan het derde shirt
Donker paars is niet lelijk.
-
- Co
- Berichten: 6541
- Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47
Zou het dezelfde kleur paars zijn als bij Wien, die vind ik er qua kleur mooier uitzien op deze foto dan de foto van AZ.
Gedragen zien shirts er sowieso altijd beter uit dan vanaf een hangertje
Gedragen zien shirts er sowieso altijd beter uit dan vanaf een hangertje
-
- Algemeen directeur
- Berichten: 9117
- Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40
Jammer dat de banen niet door lopen.
Zelfde fout als met die eerder voorgestelde diagonale lijnen naar mijn mening...
Voor de rest niets mis mee.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
-
- Co
- Berichten: 6541
- Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47
Excuses, was even op vakantie. Wordt naar mijn weten niet speciaal gepresenteerd, maar er zal ongetwijfeld aandacht aan worden besteed op de socials als ze het shirt gaan dragen. Is inderdaad een bekershirt / Europa tenue.SimonPoulsen schreef: ↑03 sep 2021, 15:39 Gaan ze het derde shirt ook nog presenteren? Of wordt het een bekershirt ofzo?
Compete to complete
Mailtje gehad van AZ:
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
Nu ben ik redelijk goed bekend met de historie van ons ontzet, maar het verhaal over paarse kleding heb ik tot nu toe alleen voorbij zien komen bij de introductie van het paarse shirt van Under Armour dat we vijf seizoenen geleden hadden. Ik sluit dus niet uit dat dit een commercieel stukje geschiedsvervalsing is en er nu een knip/plak-recirculatie van dit non-feit heeft plaatsgevonden. Er waren in 1573 wel pigmenten, maar kleding was toen vooral functioneel en men was dusdanig arm dat men geen setjes in specifieke kleuren in de kast had hangen. Het was ook niet dat ze elkaar moesten kunnen herkennen, de Alkmaarders zaten binnen en de vijand buiten. Een specifieke kleur zou dus geen enkele functie hebben. Bovendien predikten de katholieke Spanjaarden soberheid en daarom was de meeste kleding in die tijd, als je al een "modekleur" zou moeten noemen, zwart. Ook voor rouw was dat toen al de gangbare kleur. Ga naar het stedelijk museum en je zult mensen op schilderijen uit die tijd óf lompen zien dragen, of de elite iets zwarts. Bovendien is dit shirt ook gewoon rechtstreeks afkomstig uit de standaardfolder van Nike. Lukt het tegenwoordig niet meer om een shirt te verkopen zonder lulverhaal? En zou het echt zo ingewikkeld zijn om een echt origineel derde shirt te laten produceren?
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Nike heeft AZ alleen maar zooi voorgeschoteld en het ’historische’ nieuwe shirt is geen uitzondering daarop | column Brian Wijker
AZ presenteerde begin deze maand met trots het nieuwe, derde tenue. Het paarse shirt is een ode aan ’Het beleg van Alkmaar’ dat op 8 oktober 1573 eindigde. De Spanjaarden werden op die dag – tijdens de Tachtigjarige Oorlog – uit de kaasstad verdreven. Bekend als Alkmaar Ontzet.
Op zich een heel mooi idee, zo’n ode aan het verleden. En laten we eerlijk zijn: ook goed voor de verkoop. Want een shirt met een verhaal is meer waard.
Kopie
Alleen vraag ik me af wat de Oostenrijkers te maken hebben met de bevrijding van Alkmaar en de link met de Spanjaarden? Het paarse shirt van AZ is namelijk een kopie van het thuisshirt dat Austria Wien vorig jaar droeg. Alleen dan met een AZ-logo en uiteraard de sponsoruiting van AZ. Ook staat er verder op het shirt – net als alle andere zooi die Nike de club tot dusver heeft voorgeschoteld – geen enkele verwijzing naar de stad of iets anders dat te maken heeft met de club.
Zonde
Een kleine twee jaar geleden maakte AZ bekend in zee te gaan met Nike, op sportgebied misschien wel het grootste kledingmerk ter wereld. Nike werd als opvolger van het Amerikaanse Under Armour binnengehaald. Under Armour had, mede door financiële problemen, besloten zich terug te trekken uit de voetballerij. Enorm zonde, want dat merk stak wél tijd in de kleding van AZ en was geliefd onder de supporters.
De deal tussen Nike en AZ verloopt overigens via een online voetbalwebshop en dus niet met de kledinggigant zelf. Alleen grootmachten als Paris Saint-Germain en Chelsea hebben een contract met Nike zelf en krijgen unieke kleding toegestuurd.
Zelfs een topclub als Sporting Portugal moet het doen met standaard Nike-shirtjes, waarbij hun clubembleem een sticker is. Ik sluit overigens niet uit dat ze in de fanshop van AZ zelf de logo’s er nog op moeten drukken, want tijdens meerdere wedstrijden afgelopen seizoen liepen enkele spelers met een logo bijna op de schouder, in plaats van op de borst.
Robey
Ik snap best dat een topmerk als Nike weinig tijd steekt in een relatief kleine club als AZ. Maar met enige jaloezie kijk ik naar bijvoorbeeld FC Volendam, dat dit jaar twee prachtige shirts kreeg voorgeschoteld van het Nederlandse merk Robey. In het thuisshirt zie je De Dijk, in het uitshirt ’De Bap’, dat standbeeld van die Volendammer opa op dat bankje. Unieke shirts die landelijk in de smaak vielen.
Romantisch verhaaltje
AZ mag zich best te groot voelen voor een kleiner merk. En trots zijn dat het met de swoosh van Nike op de borst mag spelen. Maar stop alsjeblieft met een romantisch verhaaltje over waarop dat shirt zou zijn gebaseerd. Zeg gewoon dat je het hebt gestolen van Austria Wien. Of zeg niets, dat is misschien nog wel het beste.
AZ presenteerde begin deze maand met trots het nieuwe, derde tenue. Het paarse shirt is een ode aan ’Het beleg van Alkmaar’ dat op 8 oktober 1573 eindigde. De Spanjaarden werden op die dag – tijdens de Tachtigjarige Oorlog – uit de kaasstad verdreven. Bekend als Alkmaar Ontzet.
Op zich een heel mooi idee, zo’n ode aan het verleden. En laten we eerlijk zijn: ook goed voor de verkoop. Want een shirt met een verhaal is meer waard.
Kopie
Alleen vraag ik me af wat de Oostenrijkers te maken hebben met de bevrijding van Alkmaar en de link met de Spanjaarden? Het paarse shirt van AZ is namelijk een kopie van het thuisshirt dat Austria Wien vorig jaar droeg. Alleen dan met een AZ-logo en uiteraard de sponsoruiting van AZ. Ook staat er verder op het shirt – net als alle andere zooi die Nike de club tot dusver heeft voorgeschoteld – geen enkele verwijzing naar de stad of iets anders dat te maken heeft met de club.
Zonde
Een kleine twee jaar geleden maakte AZ bekend in zee te gaan met Nike, op sportgebied misschien wel het grootste kledingmerk ter wereld. Nike werd als opvolger van het Amerikaanse Under Armour binnengehaald. Under Armour had, mede door financiële problemen, besloten zich terug te trekken uit de voetballerij. Enorm zonde, want dat merk stak wél tijd in de kleding van AZ en was geliefd onder de supporters.
De deal tussen Nike en AZ verloopt overigens via een online voetbalwebshop en dus niet met de kledinggigant zelf. Alleen grootmachten als Paris Saint-Germain en Chelsea hebben een contract met Nike zelf en krijgen unieke kleding toegestuurd.
Zelfs een topclub als Sporting Portugal moet het doen met standaard Nike-shirtjes, waarbij hun clubembleem een sticker is. Ik sluit overigens niet uit dat ze in de fanshop van AZ zelf de logo’s er nog op moeten drukken, want tijdens meerdere wedstrijden afgelopen seizoen liepen enkele spelers met een logo bijna op de schouder, in plaats van op de borst.
Robey
Ik snap best dat een topmerk als Nike weinig tijd steekt in een relatief kleine club als AZ. Maar met enige jaloezie kijk ik naar bijvoorbeeld FC Volendam, dat dit jaar twee prachtige shirts kreeg voorgeschoteld van het Nederlandse merk Robey. In het thuisshirt zie je De Dijk, in het uitshirt ’De Bap’, dat standbeeld van die Volendammer opa op dat bankje. Unieke shirts die landelijk in de smaak vielen.
Romantisch verhaaltje
AZ mag zich best te groot voelen voor een kleiner merk. En trots zijn dat het met de swoosh van Nike op de borst mag spelen. Maar stop alsjeblieft met een romantisch verhaaltje over waarop dat shirt zou zijn gebaseerd. Zeg gewoon dat je het hebt gestolen van Austria Wien. Of zeg niets, dat is misschien nog wel het beste.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Dat laatste. Het is het zoveelste voorbeeld dat AZ wil doen voorkomen dat het een grote club is, maar het eigenlijk niet is. Begint een beetje treurig te worden allemaal. Met gewoon je gedragen als de beste subtopper is toch niks mis?
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
-
- Algemeen directeur
- Berichten: 9117
- Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40
Het is vooral pijnlijk omdat Under Armour toch echt nog wat werk in de shirts stak. Dat contrast is overduidelijk.
Bij Nike is het soms gewoon echt hetzelfde shirt van een andere club, maar dan met wat gelul eromheen.
Bij Nike is het soms gewoon echt hetzelfde shirt van een andere club, maar dan met wat gelul eromheen.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!