AZ in de bladen

Praat hier over verschenen stukken in de media over onze glorie
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3135
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

En:



Jonas Svensson kan weer meedoen bij AZ

Jeroen Haarsma

OdessaJonas Svensson lijkt fit genoeg om vanavond te spelen tegen FC Marioepol.

De van een blessure teruggekeerde Noor trainde gisteravond voluit mee. Als Svensson speelt, gaat dat ten koste van de Japanner Yuki Sugawara. Reservespits Ferdi Druijf ontbreekt in Odessa, waar AZ vanavond om 19 uur Nederlandse tijd speelt tegen Marioepol. Druijf bleef ziek achter in Nederland. Thomas Ouwejan vervangt waarschijnlijk - net als zondag tegen Fortuna - de naar Spartak Moskou vertrokken Guus Til op het middenveld. AZ-trainer Arne Slot weet wat hij kan verwachten van de tegenstander: een ploeg met veel fysieke kracht die loert op de counter. ,,Dat is de stijl van veel ploegen uit de Oekraïense competitie’’, weet Slot.

,,Het interessante aan dit soort Europese wedstrijden is dat je niet precíes weet wat de kwaliteiten van de andere ploeg zijn. Dat weten zij ook niet van ons. Dus het is ook moeilijk te zeggen met welk resultaat wij hier tevreden kunnen zijn.’’

Verder maakte AZ gisteren bekend dat middenvelder Jeremy Helmer dit seizoen wordt verhuurd aan De Graafschap.
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
Leeuwenhart
Seizoenkaarthouder
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 dec 2017, 17:31

Waarvoor dank Dirkjan!
klotsen
Supporter
Berichten: 245
Lid geworden op: 17 jun 2019, 20:02

Antti Opdam schreef: 08 aug 2019, 07:24 Het is zeker wel één der primaire doelstellingen van AZ. Ik heb Huiberts het afgelopen jaar niets anders horen zeggen.
Groepsfase Europa League is inderdaad een doelstelling van AZ. Alleen de 1, 2, 3 uitspraak ging over de aandacht van Eenhoorn, niet de doelstelling(en).
Gebruikersavatar
palaver
Ben-Sider
Berichten: 786
Lid geworden op: 30 mei 2019, 11:00

Uit de Volkskrant van vandaag. Aan het woord komen onder andere Robert Eenhoorn, Remco Strik en Matthijs Keuning.

Afbeelding
Gebruikersavatar
palaver
Ben-Sider
Berichten: 786
Lid geworden op: 30 mei 2019, 11:00

VI, 4 september 2019

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

OM TE LEZEN: KLIK OP DE AFBEELDINGEN EN DOWNLOAD HET ORIGINEEL
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

We blijven hot :-). Weet niet hoe dat met jullie is, maar krijg toch iedere keer wel een erg trots gevoel als ik dit soort positieve verhalen lees. Hopelijk komen er nog veeeeel meer.
Er wordt oa teruggekeken naar Jong AZ (met veel van spelers die nu furore maken) dat met enorme voorsprong werd in de 2e divisie en dat Hugo zelfs na de 2-4 zeperd niet sacherijnig naar huis reed
De onweerstaanbare opmars van de AZ-talenten

Iwan van Duren @iwanvanduren
REPORTAGE
Het voetbalsprookje van AZ houdt maar niet op. Afgelopen zaterdag won de ploeg gewoon weer, deze keer met 3-0 van FC Twente. PSV is intussen op achterstand gezet, de club uit Alkmaar hoeft alleen ajax nog boven zich te dulden. ‘Deze jongens zijn voor niemand bang.’

We zijn in Den Haag. Het stadion van ADO is weer voor een avondje van AZ. Op het plein staat een standbeeld van Aad Mansveld, binnen is het druk in het Hovenkamp-home. De man naar wie de ruimte vernoemd is, vindt het prachtig. ‘Het is ronduit indrukwekkend om te zien hoe er ook buiten de lijnen niemand bij AZ lijkt te zijn die het vuile werk schuwt’, zegt oud-linksback Hugo Hovenkamp. ‘Niet normaal hoe ze steeds weer vanuit Alkmaar al vroeg in de ochtend bezig zijn om hier alles zoveel mogelijk als thuis te maken. Dan ben je trots op je club. Straks mogen alle medewerkers weer mee naar Manchester. Mooi toch?’

Het zijn een beetje de Hout-jaren die herleven. Dat oude stadionnetje waar AZ in het begin van de jaren tachtig met Hovenkamp de hele Eredivisie dol speelde, en waar het onder Co Adriaanse met superpressie bijna nog een Europese finale haalde in 2005. Hovenkamp: ‘Ik had eigenlijk al afscheid genomen van die tijd, maar als ik de spelers nu met elkaar bezig zie, dan lijkt het wel een beetje op onze tijd. Lekker dollen met elkaar, maar zodra er gepresteerd moet worden, is iedereen paraat.’

Trainer Arne Slot is benieuwd naar hoe zijn spelers reageren op de recente successen. ‘Hoe je aan de wedstrijd begint na een 6-0 en een 4-0 overwinning in de laatste duels’, zegt Slot. ‘Ik heb volgens mij de afgelopen weken met alle spelers interviews gezien.’ De nieuwe status wordt bevestigd door de woorden van Gonzalo García, coach van de tegenstander van vanavond, FC Twente: ‘Tja, AZ... Dat is natuurlijk een andere league.’ García ziet zijn team al snel met tien man staan na een rode kaart voor doelman Joël Drommel, en uiteindelijk met 3-0 verliezen. Slot is gematigd tevreden, wat ook al wel veel zegt over de nieuwe verhoudingen in de Eredivisie. ‘Maar ik heb geen ander gedrag gezien. En dat beviel me goed, al was het niet onze beste wedstrijd. Ik merk wel dat er anders naar ons wordt gekeken, zeker na onze overwinningen bij PSV en Feyenoord. We kijken niet naar anderen; als je zelf veel wint, kom je vanzelf boven. Alleen ajax blijft natuurlijk alles winnen, dat is dan ook de ploeg die boven ons staat.’

Ook de spelers van AZ zijn wat mopperig over hun prestatie. Calvin Stengs vindt zijn eigen optreden maar zozo; 3-0 had zomaar 6-0 kunnen zijn. Het is natuurlijk maar hoe je het bekijkt. Drie keer raken de Alkmaarders paal of lat, de schotenbalans is 33-3; iedere drie minuten een doelpoging van de thuisclub dus. De cornerverhouding: 13-0! En dan hebben we het nog niet eens over het balbezit gehad: 70,1 procent voor AZ, wat dus betekent dat Twente amper twintig minuten aan de bal is geweest. Niet slecht voor een matige wedstrijd. AZ is ‘an amazing team’, verzucht García dan ook na afloop.

TROTS
Hovenkamp weet hoe lastig het is er iedere week te staan. Hij is al ruim veertig jaar werkzaam in Alkmaar en nu is hij echt trots. Want nog maar negen jaar geleden was de club zo goed als failliet. ‘Ach, man, het is zo mooi. We zijn verdergegaan met jonge gasten, met een plan. En dan zie je nu een ploeg die bij wijze van spreken al samenspeelde toen de jongens dertien waren. En er zit nog zoveel rek in. Waarom zou AZ niet voor de Champions League gaan? Zo lang mogelijk in het spoor van ajax blijven en dan als nummer twee eindigen?’

Verbijsterd kijken we hem aan. Al bijna twintig jaar kennen we hem en bijna twintig jaar moppert hij over zijn AZ. Maar Hugo straalt. Het is nog maar twee jaar geleden dat AZ er tegen Lyon afging met 7-1, nadat het thuis al met 1-4 had verloren. Van die ploeg is alleen het hart van de defensie nog over. Terwijl de buren uit Amsterdam met flink wat aankopen Europa veroveren, dartelen de daklozen uit Alkmaar met een team vol zelfopgeleide talenten door de Eredivisie. Waar het lange tijd bij bloemen en complimenten bleef, vegen ze nu steeds vaker ook grote tegenstanders van het veld.

Lang was het ook zo dat AZ maar niet kon winnen van de traditionele topdrie in Nederland. Maar na de 0-3 bij Feyenoord, de 0-4 bij PSV en de 0-0 in Den Haag tegen Manchester United, zonder ook maar één schot op doel van de Engelsen, dient de vraag zich steeds meer op waar de bovengrens (en de ondergrens) ligt van de jonge veulens uit de Kaasstad. Een vraag die we dit seizoen week na week beantwoord zullen krijgen. En dat is een verhaallijn die je wilt volgen. Sterker nog, het leidt tot een soort bingewatching.

De opmars van een groep talenten vanuit de Tweede Divisie naar de top van de Eredivisie is ook onweerstaanbaar. Vooral omdat je geen idee hebt waar die zal eindigen. AZ is als een beginnend restaurant met in de keuken een ambitieus stel vrienden die dromen van een Michelin-ster. Alles moet goed zijn, elk detail is belangrijk. Het plezier van het gezamenlijke doel spat ervan af, de ernst en het besef dat je daar heel hard voor zal moeten werken, zijn bijna voelbaar. Want met alleen talent red je het echt niet. Tegelijkertijd is talent ook wel het laatste probleem. De intelligente passes van Calvin Stengs doen de mond vaak openvallen. Hij heeft al gezien wat je als kijker pas ziet als de bal vertrokken is. De chemie met en doelpunten van zijn maatje Myron Boadu. Twee jongens die op het moment van doorbreken zware blessures opliepen. Boadu die na drie trainingen bij ajax te horen kreeg dat hij niet goed genoeg was en nu uit alle standen raak schiet. Maar ook het verhaal van Owen Wijndal, die eveneens niet goed genoeg werd bevonden in Amsterdam en nu dat andere enorme talent, Thomas Ouwejan, gewoon voorbij lijkt. De loopacties van de backs, de ongekende volwassenheid van Teun Koopmeiners op het middenveld. Doelman Marco Bizot die zich al bij de selectie van Oranje keepte en tegen FC Twente een clubrecord brak door in de eerste twaalf competitieduels liefst acht keer de nul te houden.

EXCEPTIONEEL
Maar bovenal het spelplezier, de lol en de stoïcijnse wijze waarop de ploeg als een Zwitsers uurwerk wedstrijd na wedstrijd de radertjes laat lopen. Het is niet voor het eerst in de geschiedenis dat AZ een exceptionele ploeg op het veld brengt, of – laten we ons niet te veel laten meeslepen – een team met de contouren van een exceptionele ploeg. Exceptioneel ben je pas als je met mooi voetbal ook nog eens prijzen pakt. Titels zoals in 1981 en 2009 zijn nog ver weg.

Of als je een positieve recensie krijgt van clubicoon Hovenkamp, die in 1981 kampioen werd met AZ ’67. Dat is pas echt bijzonder. Anno 2019 reist hij nog steeds alle uithoeken van Europa af om naar talenten te speuren. Het liefst zit hij deze dagen zo dicht mogelijk bij de club. ‘Deze gasten spelen met zóveel plezier dat ik er zelf blij van word. Dus vraag je mij of het te vroeg is om over een exceptioneel AZ te praten, dan zeg ik: absoluut niet. Ik zat in de auto na die 2-4 nederlaag tegen Heerenveen en mijn hele leven heb ik na een nederlaag een kop als een vergiet, dan weet Jeanet thuis hoe laat het is, daar wen ik nooit aan. Normaal moet je dan echt niet tegen me aan lullen. Maar nu, ik zweer het je, reed ik vrolijk naar huis, ik wist niet wat me overkwam. Ook die wedstrijd hadden ze veel meer balbezit en veel meer kansen. Wilden ze domineren. Het is zo verdomde leuk naar AZ te kijken. Jongens die hier al vanaf hun twaalfde spelen, die je zo goed kent en altijd voetballen. Ik vind het niet zo raar als je zegt dat dit een exceptioneel team is. Dat is het namelijk ook. Ze zijn op elkaar ingespeeld, kennen elkaar en hebben vooral een perfecte instelling. Het plezier en de zin om te voetballen spatten ervan af. We hebben ze zien opgroeien. Die Griek zonder tanden (Pantelis Hatzidiakos, red.) stond in de jeugd al op de Ben-Side. Ik kan daarvan genieten. Jammer dat hij tegenwoordig zo slist...’ Zijn persoonlijke favoriet? Dat is de man op de linksbackpositie, waar Hovenkamp zelf altijd opereerde: Owen Wijndal, die ook tegen FC Twente weer paal en kruising raakte. ‘Ongelooflijk dat ajax hem heeft laten lopen. Natuurlijk moet hij nog veel leren, maar die drive naar voren, zijn timing, zijn flair... Die kan zó Oranje gaan halen. Daar heeft hij de kwaliteiten voor.’

Toeval is het natuurlijk allemaal niet meer. ‘We werken hier al zo lang aan. Het is toch de jeugdopleiding, daar gaat veel goed. Ik kan me zo goed herinneren dat die gastjes allemaal met Jong AZ mochten voetballen tegen de amateurs in de Tweede Divisie. Al die ventjes die Nederland nu leert kennen, waren toen al op weg. Waren ze net zestien en dan ging het tot de zeventigste minuut gelijkop, en wonnen ze vaak net doordat ze vaker trainden dan de tegenstanders. Martin Haar was natuurlijk ook de perfecte man op de bank om die gasten te kneden en klaar te maken voor het hoogste niveau. Daarna gingen ze door naar de Eerste Divisie en ook weer met dezelfde jongens. Dan gaat het hard, hoor.’

SNOTNEUZEN
Je bent al best oud als je ooit voor Haarlem speelde. Martin Haar won daar in een ver verleden de Gouden Schoen als beste voetballer van Nederland. Na dik twintig jaar als assistent op de bank naast grootheden als Louis van Gaal, Ronald Koeman, Dick Advocaat, Co Adriaanse en Willem van Hanegem ging Haar uitermate succesvol aan de slag met de talenten van AZ. ‘Denken ze dat ze Barcelona zijn of zo?’ Haar buldert nog van het lachen als hij terugdenkt aan de manier waarop de mopperende John de Wolf werd geconfronteerd met de spelers die nu furore maken in de Eredivisie. ‘Hij was toen trainer van GVVV, grote club natuurlijk, en daar kwamen wij met allemaal jongens van zestien, soms vijftien jaar. Dat was even slikken voor hem na de wedstrijd, stond er 1-4 op de borden. Of 0-4 kan ook.’

Zijn ventjes moesten het wekelijks opnemen tegen beulen uit de Bollenstreek en vechtjassen uit de vissersdorpen. Jongetjes tegen mannen. ‘Je zag toen al dat onze jongens echt goed waren, het inzicht hadden. Want alleen goed kunnen voetballen is nog lang niet alles. Net even dat stapje opzij doen, even uitzakken, uit de rug lopen, ontwijken; dat inzicht was zo goed bij veel van die gasten. En als je dan iedere week tegen volwassen mannen moet voetballen, dan weet je dat je uit de duels moet blijven, wil je zelf kunnen gaan voetballen. Boadu was vijftien, dan ga je bij Kozakken Boys over de hekken als je het alleen op fysiek laat aankomen. Echt, schrijf het maar met hoofdletters op: die Tweede Divisie is het beste wat je maar kunt hebben voor al die jonge talenten. Katwijk, De Treffers, Kozakken Boys... De beuk ging er wel in, ja. Zeker als er wat van die snotneuzen het veld op kwamen. Dat is het allerbeste wat je kan overkomen als je al goed kunt voetballen. Dan leer je heel snel hoe je de bal snel moet laten lopen, precies wat je nu terugziet inderdaad.’

Ik geniet pas echt als ik zie hoeveel vuil werk ze voor elkaar opknappen
Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus. De vruchten die nu uit de Alkmaarse boom vallen, zijn het gevolg van jaren werk. Van een duidelijke, oer-Hollandse keuze. Steeds vaker kiezen jonge spelers bewust voor AZ, waar de opleiding niet veel onderdoet voor die van de buren, met als bonus dat je in Alkmaar ook nog eens eerder de kans krijgt in de hoofdmacht. ‘We hebben een geweldige opleiding. Maar ook bij het eerste elftal kunnen we ons op het gebied van voeding en training meten met ajax. Vraag maar aan die jongen van De Wit die net is overgekomen van ajax. Elk nadeel heeft zijn voordeel. Dat gedoe met Dirk Scheringa toen we bijna failliet waren, helpt natuurlijk wel als je als club niet het geld hebt om alleen te kopen en je je eigen jongens als het ware voor de leeuwen moet gooien.’

Dat gebeurde ook bij Feyenoord in 2010, ook daar stond ineens de ene na de andere belofte op. AZ barst natuurlijk van het talent, dat kon een blinde een paar jaar geleden al zien. Jong AZ werd met een straatlengte voorsprong kampioen en promoveerde naar de Eerste Divisie. Haar kreeg nog even dispensatie, maar moest vanwege een gebrek aan papieren stoppen van de KNVB. Intussen is hij opnieuw kampioen geworden, met de amateurs van Velsen. ‘Moet ik verdomme wéér het hele land doorreizen’, grinnikt hij. Maar hij is ook terug bij AZ, via de achterdeur én technisch directeur Max Huiberts. Deze dagen begeleidt Haar de jeugdteams drie dagen per week. De ervaren oud-prof neemt de talentjes apart. ‘Je moet altijd lol hebben. Maar wil je er echt komen, dan moet je alles geven. Om te kunnen doorbreken, zul je iedere dag alles uit de training moeten halen. Alles in perfectie moeten willen uitvoeren. Een plan hebben en je daaraan houden. Elke training beter willen worden. Denk je dat Arjen Robben zo ver is gekomen omdat hij talent heeft? Nee, het is gewoon bikkelen. Iedereen kijkt nu naar de mooie combinaties, de sjablonen, het opendraaien. Maar ik geniet pas echt als ik zie hoeveel vuil werk ze voor elkaar opknappen. Ik weet nog dat Guus Til het helemaal niet zag zitten toen ik hem vertelde dat ik hem vooral van zestien tot zestien wilde zien pendelen. “Dat kan toch iedereen?”, vond hij. Maar die spelers zijn er echt niet zoveel meer. Daar ligt zijn kracht. Dan is het mooi als hij die rol oppakt en voor zeventien miljoen euro of zo wordt verkocht.’

‘Of neem Teun Koopmeiners. Al heel vroeg een superprof, maar hij zat bij Onder-19 even op een dood spoor. Zijn we met hem aan de slag gegaan. Het liep even niet zoals hij wilde, terwijl hij er alles voor deed wat nodig is: voeding, rust... Heb ik hem naar achteren gehaald. Zag hij niet zo zitten. Hij was toch een middenvelder. Daar kom je vanzelf weer terecht, eerst maar eens even van achteruit spelen. Daar had hij het spel vóór zich, kon hij spelers neerzetten en kwam hij in andere duels.’

‘De rest gaat alleen nog maar beter worden. Stengs is opgeroepen voor Oranje, er speelt al een heel stel bij Jong Oranje die ook aan de deur gaan kloppen. Zo mooi om te zien als je die gastjes al vanaf hun twaalfde met een plan hebt begeleid en ze dan via de Tweede en de Eerste Divisie nu gewoon doorgaan.’

Nederland heeft allang een topvier, dus zullen we dat ook gewoon zo gaan noemen dan?
DOORPAKKEN
Haar heeft geen twijfels als we hem vragen of het niet wat prematuur is te denken dat er voor de derde keer een exceptioneel AZ is opgestaan. ‘Het is nu een kwestie van doorpakken, ze ruiken het succes. De kunst is stabiel te blijven, maar dat zit er diep in, daar is tijdens de hele opleiding op gehamerd en zelfs op geselecteerd. Ze zijn nergens van onder de indruk. Normaal doen, je correct gedragen. Er zitten zo vier spelers bij die ik wel als buitencategorie durf te bestempelen: Stengs, Wijndal, Boadu en Koopmeiners. En ik zie er nu in de opleiding alweer een paar die straks óók gaan komen. De ene lichting staat er nog niet of de volgende zorgt alweer voor concurrentie. Dat team in 1981 was veel ouder, echt goed. En het team waarmee we bijna de UEFA Cup-finale haalden met Co Adriaanse en de titel met Louis van Gaal, was ook al ouder en verder. Toen kochten we ook elk jaar een paar spelers. Nu brengen we ze zelf. Deze jongens worden alleen maar beter, zijn voor niemand bang en komen nu vanzelf op een hoger niveau met Jong Oranje, Oranje en de Europese duels. Wat dacht je van Pantelis Hatzidiakos? Hij is nu van Jong Griekenland bij de nationale A-selectie gehaald en speelde onlangs tegen Italië. Wat denk je dat dat met je ontwikkeling doet? Hij is wat later gekomen, maar was ook in de Tweede Divisie al aanvoerder.’

‘Weet je wat mijn mooiste moment was bij Jong AZ? De laatste minuten van de kampioenswedstrijd tegen VVSB. Die werden helemaal dol getikt, het stond al 6-0 en vlak voor tijd ging Stengs alleen op de keeper af. Hij kon ’m op alle mogelijke manieren maken, maar weet je wat hij deed? Hij legde de bal af naar een medespeler, die ’m erin schoot. Dan heb je het echt begrepen. Hoe goed je ook bent, het draait altijd om het team.’ Hugo Hovenkamp wil zoals gebruikelijk het laatste woord. ‘Want weet je waar ik echt niet tegen kan? Dat gelul van journalisten over een traditionele topdrie. Donder toch op! We pakken al weet ik niet hoelang minstens zoveel punten als Feyenoord. De laatste jaren zelfs meer. Nederland heeft allang een topvier, dus zullen we dat ook gewoon zo gaan noemen dan?’
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
AZuid-Scharwoude
Invaller
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:00

Mooi stuk! 😀
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

AZ-073 schreef: 07 nov 2019, 14:18 We blijven hot :-). Weet niet hoe dat met jullie is, maar krijg toch iedere keer wel een erg trots gevoel als ik dit soort positieve verhalen lees. Hopelijk komen er nog veeeeel meer.
Er wordt oa teruggekeken naar Jong AZ (met veel van spelers die nu furore maken) dat met enorme voorsprong werd in de 2e divisie en dat Hugo zelfs na de 2-4 zeperd niet sacherijnig naar huis reed
Yes al jaren heel blij met het ingezette beleid en heel trots dat het er nu zo uitkomt. Dat deze groep talenten (aangevuld met toch wel zeer goede aankopen) nu de extra stap aan het zetten zijn is echt genieten.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16056
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Calvin Stengs ziet het succes van AZ dit seizoen ook als beloning voor het beleid van de Alkmaarders. De aanvaller was zondag in het rechtstreekse duel met titelverdediger ajax de grote uitblinker.
Stengs speelde met een zekere Amsterdamse bluf waar ze in de hoofdstad momenteel watertandend naar zullen kijken. Technisch directeur Marc Overmars zag voor zijn eigen ogen hoe het mogelijke transferobject in negentig minuten miljoenen duurder werd. Inmiddels is zelfs de vraag gerechtvaardigd of een overstap van AZ naar ajax deze zomer wel een vooruitgang is. Beide clubs hebben na 24 wedstrijden 53 punten en de titelstrijd is nog lang niet beslist. Misschien moet je voor Champions League-voetbal komend jaar wel in het AFAS Stadion zijn.
Een landstitel. Op basis van de getallen kan het eigenlijk niet. AZ startte het seizoen met een begroting van 25,5 miljoen euro. Dat is een half miljoen minder dan Vitesse en maar net iets meer dan FC Twente en FC Utrecht. ajax (110 miljoen), PSV (78,5 miljoen) en Feyenoord (68 miljoen) zouden volgens de boekhouding al een straatlengte voor moeten liggen op de AZ. Vergeet daarbij ook niet dat afgelopen zomer smaakmaker Guus Til voor achttien miljoen euro werd verkocht aan Spartak Moskou én dat de relatief onervaren Slot voor de leeuwen werd gegooid.

'Calvin Stengs was de beste bij de belangrijkste titelkandidaat'
Dat AZ nu als serieuze titelkandidaat geldt, is volgens Stengs te danken aan jarenlang goed beleid. 'Natuurlijk heeft dat met de huidige selectie te maken, maar ik denk dat je het breder kunt trekken. Het heeft met heel de club te maken. De weg die AZ is ingeslagen, door eigen jongens een kans te geven. Nu gaat het lopen en worden we misschien wel een beetje beloond. Maar we zijn nog niet klaar…'
De aanvaller laat bewust een stilte vallen. Diep van binnen lijkt hij te willen zeggen dat AZ vol voor de titel moet gaan. Maar tot die uitspraak laat hij zich uiteindelijk niet verleiden. 'Waar dit naartoe gaat? We gaan het zien. Laten wij ons maar op onszelf focussen. Het kan heel mooi eindigen. We zeggen al langer tegen elkaar: We zijn zo dichtbij, het zou zonde zijn als we nu alles weggooien. We kunnen geschiedenis schrijven met AZ. Dat moeten we in ons achterhoofd houden. Als je dat gevoel op kunt wekken, dan is er heel veel mogelijk.'
Van VI
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16056
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Wat zijn al die journalisten toch bezig met de beste AZ’ers even naar de top 2 toe te praten! 😡😡😡Zie volgend stuk op msn.sport:
Laatst gewijzigd door salmonyappi op 04 mar 2020, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16056
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Perez: "PSV heeft het geprobeerd, maar AZ vraagt 18 tot 20 miljoen euro"

AZ laat Fredrik Midtsjö niet zomaar gaan, zo weet Kenneth Perez uit betrouwbare bron te melden.


Volgens de analist was PSV nog niet zolang geleden in de markt voor de Noorse middenvelder, maar een overgang richting Eindhoven was vanwege de vraagprijs al snel geen optie meer.

Perez verklapt dat de clubleiding van AZ de hoofdprijs vraagt voor Midtsjö, wiens contract bij AZ doorloopt tot medio 2022.

"Toen ik zondag PSV - Feyenoord keek opperde ik hem bij PSV en zei toen gelijk: "Zet hem daar alsjeblieft neer op het middenveld, want daar missen ze zoveel creativiteit", stelt Perez in Voetbalpraat van FOX Sports.

"Ik begreep dat PSV het wel geprobeerd heeft, maar dat AZ achttien tot twintig miljoen euro vraagt. Dat vind ik te duur en ik snap dat je het dan uiteindelijk niet doet", voegt de oud-middenvelder daar gelijk aan toe.

De middenvelder werd in 2017 voor ongeveer twee miljoen euro overgenomen van Rosenborg BK. Perez is onder de indruk van de kwaliteiten van Midtsjö, maar wil hem niet gelijk bestempelen als 'de beste middenvelder van Nederland'.

"Donny van de Beek is ook middenvelder, toch?", vraagt hij zich hardop af. "Dat vind ik wel echt een hele goeie." Sjoerd Mossou, verslaggever van het Algemeen Dagblad, noemt Midtsjö juist als mogelijke aanwinst van ajax.

"Ik snap wel dat het altijd over Calvin Stengs en Myron Boadu gaat, maar als je naar dit ajax kijkt dan zullen ze Midtsjö misschien nog wel het hardste nodig hebben."

Mossou voorziet ook geen problemen met een eventuele flinke transfersom. "Dat kan ajax makkelijk betalen."
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16056
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Weliswaar niet in een “blad” maar op VI.nl
Nadat hij eerder al had uitgesproken dat de talenten van AZ nu nog niet toe zijn aan een transfer, heeft Barry van Galen ook advies voor het verdere verloop van hun carrière. Als jonge spelers als Teun Koopmeiners, Calvin Stengs en Myron Boadu hun ontwikkeling in Alkmaar voortzetten, raadt Van Galen ze een opvallende vervolgstap aan, voordat ze naar het buitenland trekken.
Volgens de ex-middenvelder moeten ze allereerst kampioen worden met AZ. 'Daarna mogen ze gaan waar ze willen', zegt de clubicoon in de nieuwe aflevering van de Retteketet Podcast van Voetbal International. 'Eigenlijk moeten ze voor vertrek naar het buitenland eerst nog naar ajax. Maar dat kan niet. Dat willen we niet. Wij gunnen ajax geen speler van AZ.'
Ook voetbaldirecteur Max Huiberts heeft dit jaar al meerdere keren aangegeven dat AZ geen spelers aan de concurrentie wil verkopen. Van Galen deelt die mening vanuit het perspectief van zijn oude club, maar beschouwt het ook van de andere kant. 'Als je het puur vanuit die jongens bekijkt, zou ajax de meest logische vervolgstap zijn. Want als je eerst daarheen gaat, heb je meer aanzien in het buitenland. Er gaat bijna nooit een speler van AZ direct naar een buitenlandse topclub.'

De uitschakeling van AZ in de derde voorronde van de Champions League tegen Dinamo Kiev is in financieel opzicht geen ramp voor de Alkmaarders.
De laatste dure transfers van AZ-spelers naar het buitenland waren Guus Til (Spartak Moskou), Wout Weghorst (VfL Wolfsburg), Alireza Jahanbakhsh (Brighton & Hove Albion) en Vincent Janssen (Tottenham Hotspur). Van Galen: 'De transfer van Janssen was een goede, maar die heeft het niet gered in Engeland. Kijk, het aanzien van ajax-spelers is even weggeweest, maar het is weer helemaal terug. Ik heb het liever niet en het ligt gevoelig, want ik heb helemaal niks met ajax. Maar voor de carrièreplanning van die jongens zou dat het beste zijn.'
Hij legt het uit, hij verontschuldigd zich bijna, maar tóch zegt ie het. Dat wat wij echt niet willen horen.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

salmonyappi schreef: 17 sep 2020, 19:27 Weliswaar niet in een “blad” maar op VI.nl



Hij legt het uit, hij verontschuldigd zich bijna, maar tóch zegt ie het. Dat wat wij echt niet willen horen.
Domme praat. Zoals hij het stelt zou je enkel om marketingtechnische redenen naar ajax moeten gaan. Want verder dan dat het aanzien heeft, komt hij niet.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16056
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

kuifje schreef: 17 sep 2020, 19:59 Domme praat. Zoals hij het stelt zou je enkel om marketingtechnische redenen naar ajax moeten gaan. Want verder dan dat het aanzien heeft, komt hij niet.
Precies.......
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
AZ fanatic 4-life
Fanatic
Berichten: 631
Lid geworden op: 28 feb 2004, 12:12
Locatie: alkmaar

Opvallend (of eigenlijk ook weer niet echt) hoe weinig er wordt geschreven en gesproken over de sportieve crisis bij AZ. Zo blijkt toch maar weer dat AZ van buiten af niet gezien wordt als echte topclub. Nu ben ik geen sportpsycholoog, maar ik heb wel het idee dat wat meer druk ook wel eens goed kan zijn. Zeker in de huidige situatie.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16056
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

AZ fanatic 4-life schreef: 19 okt 2020, 11:49 Opvallend (of eigenlijk ook weer niet echt) hoe weinig er wordt geschreven en gesproken over de sportieve crisis bij AZ. Zo blijkt toch maar weer dat AZ van buiten af niet gezien wordt als echte topclub. Nu ben ik geen sportpsycholoog, maar ik heb wel het idee dat wat meer druk ook wel eens goed kan zijn. Zeker in de huidige situatie.
Geschreven weet ik niet, maar weinig gesproken ben ik niet met je eens. In alle voetbal-praatprogramma’s is het wel degelijk aan de orde geweest.

Dat het daarna de rest van de programma’s ging over het feit dat ajax eigenlijk met 7-1 i.p.v. 5-1 had moeten winnen, dat Feyenoord wellicht toch géén titelkandidaat is en dat PSV nu toch écht de meest serieuze concurrent van de “zekere” kampioen ajax is, is geen nieuws......
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
AZ fanatic 4-life
Fanatic
Berichten: 631
Lid geworden op: 28 feb 2004, 12:12
Locatie: alkmaar

salmonyappi schreef: 19 okt 2020, 21:07 Geschreven weet ik niet, maar weinig gesproken ben ik niet met je eens. In alle voetbal-praatprogramma’s is het wel degelijk aan de orde geweest.

Dat het daarna de rest van de programma’s ging over het feit dat ajax eigenlijk met 7-1 i.p.v. 5-1 had moeten winnen, dat Feyenoord wellicht toch géén titelkandidaat is en dat PSV nu toch écht de meest serieuze concurrent van de “zekere” kampioen ajax is, is geen nieuws......
Het wordt ook wel besproken maar dat duurt nooit langer dan een minuut of 2 (in ieder geval van wat ik heb gezien). Nooit over de wissels, opstelling of falende individuen. Hooguit dat het opmerkelijke is en AZ er wel weer komt. Een Malen, Berghuis, Ten Hag of Schmidt was allang al bedolven onder de kritiek.
Gebruikersavatar
D. Loggie
Dagjesmens
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 sep 2012, 07:48
Locatie: Utrecht

Potential FSG deal presents possibility of Liverpool link with AZ Alkmaar
There are a number of factors at play when you look at why Liverpool owners Fenway Sports Group are in talks to give up 20 per cent of their company to RedBall Acquisitions.
Firstly, in the midst of the biggest healthcare crisis in a century, businesses have been hammered due to the pandemic and the idea of raising some £450m in capital by floating the company on the stock market is incredibly appealing.B ut for FSG and RedBall that is not simply the end game, there is a bigger proposal in the background that will form a key part of the direction that would be taken in the potential £6bn deal. RedBall, led by billionare financier Gerry Cardinale and baseball executive Billy Beane, set up as a special purchase advisory company (SPAC) earlier this year with the aim of building up a portfolio of European football teams, with the potential FSG deal likely seeing Liverpool at the pinnacle.

Beane, whose 'Moneyball' approach to statistical analysis to maximise a teams strength spawned a Hollywood movie with Brad Pitt as the lead, would likely be forced to leave his long-time post as executive vice president of the Oakland Athletics in order to spearhead the move to add more clubs to the portfolio of RedBall and FSG. So, Toulouse seems like an obvious first port of call should that be the direction that is pursued, but what about the potential elsewhere? Beane has a minority stake in Championship side Barnsley, but it is his interest in the Netherlands with Eredivisie side AZ Alkmaar that piques the interest.

AZ have, for some time, tried to remain a force in Dutch football's top flight, but with limited resource when compared with the likes of ajax and PSV Eindhoven, it has presented a big challenge, albeit one that they have taken on admirably. When Robert Eenhorn arrived at AZ in 2014 as general director he did not come with an extensive football CV, his background was in baseball. As a player he turned out in the MLB for the New York Yankees and the Anaheim Angels between 1994 and 1997 before heading back to his native country to lead the Netherlands baseball team for seven years, winning four European titles and taking them to two Olympic Games.

His background in baseball saw him make a connection with his friend Beane, inviting him to become an advisor in March of 2015 as AZ sought to find new ways of staying competitive by adopting the use of statistical analysis to find players who they deemed undervalued, evidenced in the signing of Vincent Janssen in 2015 for a small fee of less than £1m from second tier Almere City, selling him for £17m a little over 12 months later to Tottenham Hotspur. Current Brighton & Hove Albion player Alireza Jahanbaksh is another to have flourished and benefited AZ, signing from NEC Nijmegen in 2015 before joining the Seagulls for a club record fee in 2018.

In September of this year Beane took a five per cent stake in AZ. AZ chairman Rene Neelissen said of the deal at the time: "Through Billy we gain a huge network in the world of sports. We truly feel there is lot to be won and learned from that.

"Our fruitful collaboration which started in 2015 has now lead to our decision to allow Billy to acquire a stake in the club with a maximum of just under five per cent. Our vision on the future development of AZ has shown us that we need to ensure the sustainability and long term relationship with Billy by this financial deal.

"AZ by this deal also shows the openness to external financing. For us however external financing should not be limited to monetary factors alone, but should fit into the vision of the club and our plans going forward. All decisions in this area will be driven by expanding AZ's future both nationally and internationally."

So, would a potential link up with Alkmaar be on the cards for Liverpool should the FSG/RedBall deal materialise? They wouldn't be the first Premier League side to utilise the Eredivisie and forge ties, Chelsea doing so with Vitesse Arnhem and Manchester City with NAC Breda.

AZ, runners up in last year's Eredivisie that was curtailed early due to coronavirus, will see themselves as a larger market team that both of those mentioned who have link ups with Premier League sides. But would that mean the potential for such a link up would be off the table? "AZ were looking to think outside the box when they brought in Eenhorn," explained Dutch-based football journalist Peter McVitie when speaking to the ECHO. "Beane had encouraged Eenhorn to go for the job and within a matter of months Beane was given a job as an advisor. "Eenhorn and Beane were friends for some time before this and when Eenhorn arrived he was trying to find an alternate route to making them competitive and tapping into the massive network that Billy Beane has got. "Eenhorn had already started to tap into football before he arrived at AZ, he'd already become friends with Damien Comolli when he was at Liverpool, he became friends with Arsene Wenger and had regular meetings and meals with other directors at Liverpool before he turned up at AZ. "I don't know whether AZ would be comfortable with a secondary role as they see themselves as their own machine. The fact that Billy Beane owns the stake suggests that they may go their own way. "But on the other hand they talk about getting the best from his network, his contacts and his advice so there may be some appeal to it from there.

"In the Eredivisie it is not uncommon now to have those official partnerships, like you see with NAC Breda and Man City and Vitesse and Chelsea. That was a big deal when that arrived." Like Beane, Cardinale and Henry et al, Eenhorn sees value in statistical analysis. Since bringing in Beane at AZ, who last won the Eredivise in 2009 under Louis van Gaal before a financial crisis enveloped the club shortly after, the relationship has been a fruitful one, adopting the similar strategies that Beane used when general manager at Oakland, seeing young players as undervalued and searching the smaller markets for talent. "AZ really like Beane," said McVitie. "Statistics plays a big role and they have to gain that advantage in scouting, and the youth system is a big thing for them and that was key for him with the Oakland A's. There is a real alignment with what they do. "AZ is flourishing. They have a great youth set up, they are on a sound financial basis and they own their own stadium. They have recovered from the previous chairman who went bankrupt in 2009 and everything went chaotic.

"They are always looking outside the box at ways they can stay competitive with ajax and PSV as they are never going to have the finances and the global appeal, so they are always looking at things that they can tap into. "It is a good partnership with Billy Beane as it offers them another route to being competitive. "They've made smart and unexpected signings. The kid Jesper Karlsson (signed from IF Elfsborg in Sweden in September) he looks really bright and looks like he'll make a really big impact on them. "They have taken a lot on from Beane being an advisor. He did say in January that his role shouldn't be overstated as he isn't there often and he watches the videos. He has an influence but he isn't the entire brains behind it, he is more part of their wider strategy." Whether or not, should the FSG/RedBall deal happen, Beane chooses to keep the two things separate remains to be seen. It is, however, clear that AZ and Liverpool will adopt a similar way of thinking moving forward.
David Loggie! ... He is scoring everyday!
Plaats reactie