Joël Donald

Archief met daarin aandacht voor de spelers van de AZ Jeugd, waaronder Jong AZ
Gesloten
Gebruikersavatar
El Magico
Moderatort
Berichten: 1105
Lid geworden op: 18 dec 2004, 12:33
Locatie: Alkmaar

AZ legt Donald tot 2015 vast

AZ heeft woensdag Joël Donald tot de zomer van 2015 vastgelegd. De 16-jarige spits maakt al vijf jaar deel uit van de AZ Jeugdopleiding. Donald – die ook als aanvallende middenvelder uit de voeten kan – is momenteel international van Oranje Onder 16.

Afgelopen seizoen maakte Donald deel uit van AZ Onder 17. De laatste jaren werd hij door de trainers van de AZ Jeugdopleiding tot driemaal toe verkozen tot Jeugdspeler van de Maand.

Stewart: ‘Groot talent’
“We zijn uiterst tevreden dat we één van de grootste talenten uit onze eigen jeugdopleiding hebben kunnen contracteren”, reageert AZ’s Directeur Voetbalzaken Earnest Stewart. “Joël is een zeer doelgerichte spits, die al voor meerdere jeugdelftallen van Nederland heeft gespeeld. Afgelopen seizoen is hij vervroegd doorgeschoven naar AZ Onder 17. Joël heeft ontzettend veel potentie.”
Donald: 'Een assist vind ik ook goed, zolang er maar gescoord wordt'

Donald: ‘Doelgerichte spits’
“Ik ben een doelgerichte spits”, omschrijft Donald zichzelf. “Maar ik ben ook een meevoetballende aanvaller, die het team beter laat voetballen. Een assist vind ik ook goed, zolang er maar gescoord wordt. Ja, ik pas wel in de visie van AZ. Mijn doel voor de komende jaren is om bij het Nederlands elftal te blijven. Daarnaast wil ik het liefst zo snel mogelijk het eerste elftal van AZ bereiken. Het is nog wel ver weg, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.”

Broer Mitchell
Op de achtergrond keek broer Mitchell – huidig speler van Roda JC - vol trots naar het schouwspel rondom zijn broertje. “Mijn broer is een absoluut voorbeeld”, zegt Joël. “Vroeger moest ik als baby al mee naar zijn wedstrijden bij ajax. Toen kon ik goed kijken hoe hij het deed. Door hem en mijn ouders is mijn liefde voor voetbal ontstaan. Ja, ik maak alleen iets meer doelpunten dan Mitchell”, eindigt hij met een lach.

AZ.nl
24 hours in a day...24 beers in a case...coincidence?
pAuluZ
Invaller
Berichten: 2381
Lid geworden op: 19 jan 2005, 10:57
Locatie: Winkel

Goed bezig AZ, eindelijk eens verlenging ipv de deur uit!
mAgNaVoX oDySsEy
afaz
Supporter
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 apr 2012, 11:01
Locatie: Ursem

Donald is weer terug te zijn na zijn lange blessure, goed nieuws!

Mooie overwinning AZ Onder 19
ALKMAAR- AZ Onder 19 en FC Groningen A1 staan binnen vier dagen twee keer tegenover elkaar. De Alkmaarders wonnen zaterdag de eerste slag door de competitiewedstrijd in Groningen met 0-2 te winnen. Joël Donald verzorgde voor rust beide treffers.

Stijn Spierings had een groot aandeel in beide doelpunten van Donald. Eerst draaide de aanvallende middenvelder goed weg bij zijn directe tegenstander om vervolgens de spits een niet te missen kans te bieden. Even later stuurde Spierings Yovany van der Stelt weg die vervolgens de assist op Donald leverde. Nog voor de rust kon Spierings zijn goede spel bekronen met de derde Alkmaarse treffer, maar zijn poging belandde op de binnenkant van de paal.

Uitvoering
In de tweede helft kwam Onder 19 nog één keer dichtbij een treffer, maar ook een uithaal van Thomas Ouwejan was net niet goed genoeg om van kans tot doelpunt gepromoveerd te worden. Al met al was Stam tevreden: "Nog niet zo lang geleden hebben wij tegen FC Groningen gespeeld en verloren, dus we kenden hun kwaliteiten, maar ook hun zwaktes. Daar hebben de spelers een plan bij gemaakt en dat hebben zij vandaag goed uitgevoerd."

Ruimte
"We wisten dat er veel ruimte achter hun verdediging zou komen en daar konden wij met onze snelheid van profiteren", vervolgde Stam. "Groningen is een sterke ploeg met een goede spelopvatting. Ze zetten veel druk waardoor wij een overtalsituatie op het middenveld krijgen, daar hadden wij nog meer van kunnen profiteren. De opbouw kon beter. Aan de andere kant hebben zij veel de bal gehad, maar nauwelijks kansen.

Nieuw plan
Dinsdag strijden Onder 19 en FC Groningen in Alkmaar om een plaats in de volgende ronde van de beker. "Wij weten nu nog beter waar hun kracht en hun zwaktes liggen, maar dat weten zij ook van ons. De spelers zullen weer een nieuw plan gaan bedenken hoe ze het dinsdag nog beter kunnen doen dan vandaag. We slaan vandaag op de goede momenten toe, maar er is nog voldoende winst te behalen", sloot Stam af.

WEDSTRIJDKARAKTERISTIEKEN:
FC Groningen A1 - AZ Onder 19 0-2 (0-2)

Opstelling AZ Onder 19: Nick Olij; Vincent Regeling (46. Yemaro Hoogdorp), Derrick Luckassen, Joris Kramer, Guus van Weerdenburg (46. Jelle Hopman); Thomas Ouwejan, Raies Roshanali, Stijn Spierings; Yovany van der Stelt (76. Nick Doodeman), Joël Donald (70. Sem Witteveen), Achille Vaarnold.

Scoreverloop: 31. Donald 0-1, 43. Donald 0-2.
Gebruikersavatar
Geest van Dirk
Goalscorer
Berichten: 3867
Lid geworden op: 20 jan 2012, 20:51

Is hij weer geblesseerd ???
...... and that's what we mean by honey \:D/
Gebruikersavatar
El Magico
Moderatort
Berichten: 1105
Lid geworden op: 18 dec 2004, 12:33
Locatie: Alkmaar

Yoeri van den Busken ‏@yvdbusken
AZ heeft contract Joel Donald met 1 jaar verlengd, + optie voor 2 jaar. Spits van beloften (broertje van Mitchell) was lang geblesseerd.
24 hours in a day...24 beers in a case...coincidence?
Last Scout

Beetje rare manier van zijn contract verlengen, spreekt niet veel geloof uit in mijn ogen.
Gebruikersavatar
El Magico
Moderatort
Berichten: 1105
Lid geworden op: 18 dec 2004, 12:33
Locatie: Alkmaar

Hij is meerdere keren lang geblesseerd geweest. Ze willen eerst zien of hij fit blijft en z'n ontwikkeling doorzet. Lukt dat dan wordt volgend jaar de optie gelicht. Zo niet, nemen ze afscheid. Prima constructie zo toch?
24 hours in a day...24 beers in a case...coincidence?
Last Scout

El Magico schreef:Hij is meerdere keren lang geblesseerd geweest. Ze willen eerst zien of hij fit blijft en z'n ontwikkeling doorzet. Lukt dat dan wordt volgend jaar de optie gelicht. Zo niet, nemen ze afscheid. Prima constructie zo toch?
Dat... is eigenlijk best een goeie redenering.
Gebruikersavatar
Geest van Dirk
Goalscorer
Berichten: 3867
Lid geworden op: 20 jan 2012, 20:51

Hij is een grote belofte, misschien wel het grootste talent uit zijn lichting, maar inderdaad door die blessure is er een flinke stagnatie gekomen. Hij speelt nu weer bij zijn eigen leeftijdsgroep, maar voor zijn blessureperikelen liep hij gewoon iets van twee jaar voor op de rest, geloof ik.

Goed te zien dat hij weer meetraint (deed mee met de spitsentraining van San Marco) en hopenlijk gaat hij snel wedstrijdminuten maken.
...... and that's what we mean by honey \:D/
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Hij staat dicht bij zijn rentree.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
El Magico
Moderatort
Berichten: 1105
Lid geworden op: 18 dec 2004, 12:33
Locatie: Alkmaar

Definitief weg. Mocht hij het fantastisch doen bij Telstar kan AZ hem misschien weer terughalen. Maar bete zo. Genoeg talentvolle spitsen die staan te trappelen (Sakirovski, Druijf, Duin, straks Boadu).
Donald op amateurbasis naar Telstar
Joël Donald gaat per direct op amateurbasis aan de slag bij Telstar. Het contract van de 20-jarige aanvaller bij AZ liep tot medio 2016. Sindsdien trainde Donald op amateurbasis mee met Jong AZ.

Donald op amateurbasis naar Telstar
Donald maakte sinds 2007 deel uit van de AZ Jeugdopleiding. Door enkele langdurige blessures was de spits – die ook als aanvallende middenvelder uit de voeten kan - echter vaak uit de roulatie. Eerder kwam hij uit voor FC Abcoude en sv Overbos.

AZ.nl
24 hours in a day...24 beers in a case...coincidence?
Gebruikersavatar
Geest van Dirk
Goalscorer
Berichten: 3867
Lid geworden op: 20 jan 2012, 20:51

Als hij daar aanhaakt speelt hij gelijk op een hoger niveau dan Jong AZ, dus ook goed voor hem.
...... and that's what we mean by honey \:D/
Gebruikersavatar
Geest van Dirk
Goalscorer
Berichten: 3867
Lid geworden op: 20 jan 2012, 20:51

Slotje ?
...... and that's what we mean by honey \:D/
Gesloten