Bjørn Johnsen

Topics over alle oud-spelers, trainers en begeleiders van het eerste team.
Gesloten
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

www.AZ.nl schreef:AZ legt Johnsen vast
Gepubliceerd op 27 juli 2018 , 14:30

ALKMAAR- AZ heeft vrijdag de Noor Bjørn Maars Johnsen vastgelegd. De 26-jarige spits komt over van ADO Den Haag en tekende in Alkmaar een verbintenis tot medio 2022. Johnsen sluit dit weekend aan bij de ploeg van John van den Brom.
AZ legt Johnsen vast

ADO nam Johnsen in de zomer van 2017 over van het Schotse Hearts. In 34 Eredivisie-wedstrijden wist de Amerikaans-Noorse voetballer negentien keer te scoren. Daarmee eindigde hij als tweede op de topscorerslijst, achter Alireza Jahanbakhsh. Johnsen deed eerder ervaring op in de Noorse, Spaanse, Portugese en Bulgaarse competitie.

International
Johnsen debuteerde op 13 juni 2017 voor het Noorse elftal in een oefenwedstrijd tegen Zweden (1-1). In het oefenduel met IJsland was hij onlangs met een goal medeverantwoordelijk voor een 3-2 overwinning. Inmiddels speelde de 1,95 meter lange spits zes duels voor Noorwegen. Met het aantrekken van Johnsen komt het aantal Noren op drie in Alkmaar. De in New York geboren spits wordt bij AZ ploeggenoot van mede-internationals Jonas Svensson en Fredrik Midtsjø.

Johnsen: ‘Mooie club’
“Ik ben heel blij om bij zo’n mooie club te zijn”, zei de spits na het tekenen van zijn contract. “Behalve goals maken en assists geven wil ik hier een betere speler worden. En voor het team wil ik dé targetman zijn.”

Huiberts: ‘Past perfect in profiel’
“We hebben Bjørn afgelopen seizoen bij ADO en de nationale ploeg veel aan het werk gezien”, zei Directeur Voetbalzaken Max Huiberts. “Het is een spits die heel makkelijk doelpunten maakt. Hij heeft er bij ADO negentien gemaakt, zónder penalties. Wij denken dat hij perfect in het profiel past van de spits die wij zoeken.”
Gebruikersavatar
Perry
Reservespeler
Berichten: 1999
Lid geworden op: 25 nov 2006, 19:49

Om maar even positief te beginnen:

- International van Noorwegen
- 1.95m
- (Hele grote) neus voor de goal
- Exclusief penalty's de topscorer van de Eredivisie
Gebruikersavatar
leszz
Reservespeler
Berichten: 1707
Lid geworden op: 10 aug 2015, 09:28

19 goals bij ADO Den-Haag, zonder penalty, best wel heel netjes natuurlijk. De derde Noor, heb hier best een oke gevoel bij.
Gebruikersavatar
handelaar
Goalscorer
Berichten: 3607
Lid geworden op: 21 sep 2008, 19:42

Afwachten of AZ dit seizoen wederom aanvallend zo sterk op de vleugels is.
Hiervan heeft Weghorst veel te danken en zou ook de weg voor succes van deze Johnsen zijn.
Is in de lucht dreigender en doeltreffender dan zijn voorganger, dus hierin zal wel flink op getraind worden om de sterkste kant van deze spits te benutten.
Vleugelwerk succes = spits succes


Link: http://www.youtube.com/watch?v=IfNLbxp9DXE

Link: http://www.youtube.com/watch?v=p1G7PQwW2I0

Link: http://www.youtube.com/watch?v=Ae9G7Pznd2k
Ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom?
UEFA Cup, Champions League, Wereldbeker, Europese Supercup.
Nederlands, Duits, Spaans kampioen en bekerhouder.
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Hoe krijg je zo'n streep door de o ?
Glory Hunter
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

deJohnsons.png
deJohnsons.png (7.56 KiB) 5980 keer bekeken

Killer Strike
Glory Hunter
Gebruikersavatar
Perry
Reservespeler
Berichten: 1999
Lid geworden op: 25 nov 2006, 19:49

Nog geen 5 posts verder en Jack heeft het topic alweer vervuild met onzin :lol:
Gebruikersavatar
AZRickGrimesAZ
Oude garde
Berichten: 1271
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:24

Ik was eigenlijk negatief over zijn voetbalkwaliteiten... maar nu ik hem in het AZ shirt zie heb ik er al weer vertrouwen in. Bjorn schiet er dit seizoen al 20 in! let maar op.
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Jack schreef: 27 jul 2018, 14:44 Hoe krijg je zo'n streep door de o ?
Rechter Alt + l of Alt + 155
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

ø… GOOOAAAAALLLLL
Glory Hunter
Gebruikersavatar
AZRickGrimesAZ
Oude garde
Berichten: 1271
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:24

Jack schreef: 27 jul 2018, 18:39 ø… GOOOAAAAALLLLL
GøøøAAAAALLLLL
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Heerlijk dat AZ een gevaarlijke spits heeft gekocht. Deze gast is goed.
Glory Hunter
Gebruikersavatar
DiepeMast
Goalscorer
Berichten: 3392
Lid geworden op: 04 aug 2015, 08:21
Locatie: Heerhugowaard

AZRickGrimesAZ schreef: 27 jul 2018, 16:02 Ik was eigenlijk negatief over zijn voetbalkwaliteiten... maar nu ik hem in het AZ shirt zie heb ik er al weer vertrouwen in. Bjorn schiet er dit seizoen al 20 in! let maar op.
:lol: Welkom Björn! Nu je eindelijk het goede kleur shirt aan hebt, zul je je waarschijnlijk nog beter voelen op het veld :p. Höp Björn!
"Ik zie genoeg aanknopingspunten om verder op te kunnen bouwen." :help:
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16056
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Na alle bespiegelingen of Johnsen nu wel of niet geschikt is voor AZ, of ie nu wel of niet Weghorst weet te vervangen, denk ik toch dat we een soortgelijke speler als Wout hebben binnengehaald. De goals die hij vorig seizoen heeft gemaakt waren toch het aanzien waard. En ja: hij scoort ook tegen topploegen!

Laten we hem het voordeel van de twijfel geven.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
AZuid-Scharwoude
Invaller
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:00

salmonyappi schreef: 27 jul 2018, 21:24 Na alle bespiegelingen of Johnsen nu wel of niet geschikt is voor AZ, of ie nu wel of niet Weghorst weet te vervangen, denk ik toch dat we een soortgelijke speler als Wout hebben binnengehaald. De goals die hij vorig seizoen heeft gemaakt waren toch het aanzien waard. En ja: hij scoort ook tegen topploegen!

Laten we hem het voordeel van de twijfel geven.
Tegen welke topploegen heeft hij gescoord dan? In het filmpje van zijn 19 goals mis ik die doelpunten in ieder geval. En als ik goed geteld heb waren 17 van zijn 19 goals gemaakt op kunstgrasondergrond (alleen tegen Utrecht en Twente gescoord op echt gras).

Niet dat iets zegt over hoe hij het bij AZ gaat doen. Ik ben nog niet meteen dolenthousiast, maar we zullen het met z'n allen gaan het zien. Hoop dat het een voltreffer blijkt te zijn.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16056
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

AZuid-Scharwoude schreef: 27 jul 2018, 22:05 Tegen welke topploegen heeft hij gescoord dan? In het filmpje van zijn 19 goals mis ik die doelpunten in ieder geval. En als ik goed geteld heb waren 17 van zijn 19 goals gemaakt op kunstgrasondergrond (alleen tegen Utrecht en Twente gescoord op echt gras).

Niet dat iets zegt over hoe hij het bij AZ gaat doen. Ik ben nog niet meteen dolenthousiast, maar we zullen het met z'n allen gaan het zien. Hoop dat het een voltreffer blijkt te zijn.
Hij scoort tegen ajax en psv. Niet goed (of niet) gekeken.
En of hij nou scoort op kunstgras of gewoon gras vind ik totaal niet relevant. We spelen af en toe op kunstgras dus alleen maar maar prettig dat hij daarop weet te scoren. Weet je: als iemand op kunstgras scoort betekent dat toch ook meteen dat al die andere 21 spelers ook op kunstgras spelen? Ik snap ‘m niet.........
Een goal is een goal.
Laatst gewijzigd door salmonyappi op 28 jul 2018, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3133
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

AZuid-Scharwoude schreef: 27 jul 2018, 22:05 En als ik goed geteld heb waren 17 van zijn 19 goals gemaakt op kunstgrasondergrond (alleen tegen Utrecht en Twente gescoord op echt gras).
Ja, dat is niet raar als je eigen club ook op kunstgras speelt. Met nog een paar uitwedstrijden erbij heeft ie zo 75% van de wedstrijden op kunstgras gespeeld afgelopen seizoen. De graswedstrijden waren over het algemeen ook tegen de betere tegenstanders in de eredivisie. Ik vind het geen vreemde cijfers dus.
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
AZuid-Scharwoude
Invaller
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:00

salmonyappi schreef: 27 jul 2018, 22:14 Hij scoort tegen ajax en psv. Niet goed (of niet) gekeken.
En of hij nou scoort op kunstgras of gewoon gras vind ik totaal niet relevant. We spelen af en toe op kunstgras dus alleen maar maar prettig dat hij daarop weet te scoren. Weet je: als iemand op kunstgras scoort betekent dat toch ook meteen dat al die andere 21 spelers ook op kunstgras spelen? Ik snap ‘m niet.........

Wat ik niet snap is waarom je probeert hem als een droppie weg te zetten. Een goal is een goal.
Rustig maar hoor. Ik had die doelpunten tegen ajax en psv inderdaad niet goed gezien (zat op een klein scherm te kijken en had die tegen ajax gemist en psv voor een ander team aangezien).

Ik schreef in mijn eigen post ook al dat het vooral scoren op kunstgras niet iets hoeft te zeggen over hoe hij het bij AZ gaat doen. Dat viel me alleen op n.a.v. het filmpje. Dus van hem "wegzetten als een droppie" is geen sprake. Ik zie hem alleen niet meteen als de grote verlosser. Maar nogmaals, ook ik hoop dat het een voltreffer blijkt te zijn.
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5360
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

AZuid-Scharwoude schreef: 28 jul 2018, 08:41 Ik zie hem alleen niet meteen als de grote verlosser.
Ik wel. Ik denk ook dat Koopmeiners en/of Vejinovic die lange hoge ballen van El Khayati op Johnsen wel kunnen evenaren. Idrissi en later Stengs erbij en de aanvoer zal heerlijk zijn. Ik heb er zin in. Ik ben alleen een beetje bang dat er weinig Europese duels bij komen.
Gebruikersavatar
handelaar
Goalscorer
Berichten: 3607
Lid geworden op: 21 sep 2008, 19:42

AZ kiest met Johnsen voor statistische kopie van Weghorst

Beiden leken ze op voorhand niet meer dan modaal, maar beiden beginnen een aardig mooie carrière op te bouwen. Het is allerminst waar de vergelijking tussen Wout Weghorst en Björn Johnsen stopt. Voetballend lijkt AZ met de Noor bijna een kopie van zijn voorganger binnen te hebben.

Met hulp van statistieken van Squawka zijn de cijfers van vorig seizoen van Weghorst en Johnsen naast elkaar gelegd. De onderstaande overzichten zijn gesorteerd op doelpunten, dreiging, meevoetballend vermogen en overige kenmerken. Belangrijk bij alle statistieken: Weghorst heeft vorig seizoen meer minuten gemaakt dan Johnsen (2670 om 2406) en speelde in een aanvallendere ploeg, waardoor doelpunten maken en offensief belangrijk zijn iets makkelijker kan zijn.

Doelpunten

----------------------------------------- Weghorst -----Johnsen
Doelpunten------------------------------16-----------------------15
Doelpunten met links-----------------2------------------------2
Doelpunten met rechts-------------11-----------------------9
Doelpunten met het hoofd---------3------------------------3
Doelpunten met ander
lichaamsdeel------------------------------0------------------------1
Doelpunten in de zestien----------16----------------------12
Doelpunten buiten de zestien-----0------------------------3
Doelpunten uit penalty’s--------------2-----------------------0
Doelpunten uit corners----------------1-----------------------3

Haal de twee doelpunten uit penalty’s van Weghorst uit de vergelijking en u ziet een angstaanjagend vergelijkbaar beeld. Weghorst en Johnsen verdelen hun doelpunten over hun linkervoet, rechtervoet en hoofd op precies dezelfde manier. Ook maken beide spitsen het overgrote deel van hun goals in het strafschopgebied, waarbij het verrassend is dat Weghorst geen van zijn zestien pareltjes van enige afstand maakte. Johnsen is gevaarlijker in corners dan zijn voorganger, dat is in ieder geval een pré voor hem.

Dreiging

----------------------------------------- Weghorst -----Johnsen
Schotnauwkeurigheid------------52%----------------------47%
Schoten in de zestien------------93%-----------------------79%
Schoten buiten de zestien-----16%-----------------------17%

Vooral de schotnauwkeurigheid is in deze statistiekenreeks een interessante. Weten waar het doel is – en de bal ernaartoe kunnen sturen – is een vereiste voor een spits. Weghorst en Johnsen zitten beiden op een percentage rond de vijftig procent. Dat is in vergelijking met de top van de Eredivisie niet heel indrukwekkend. Klaas-Jan Huntelaar zit op 53 procent ook in die categorie, maar bijvoorbeeld Luuk de Jong (zestig procent) en Nicolai Jörgensen (zeventig procent) presteren aantoonbaar beter.

Meevoetballend vermogen

----------------------------------------- Weghorst -----Johnsen]
Gecreëerde aantal
kansen-----------------------------36-----------------------------17
Gemiddelde passlengte---14,47------------------------14,75
Assists-------------------------------6-------------------------------0

Voetballend laat Weghorst Johnsen ver achter zich. De statistiek waar zich dat het beste in uit is het aantal assists. Waar Weghorst vorig seizoen zes keer een ander in staat stelde te scoren, was Johnsen bij geen enkele treffer aangever. Ook het gecreëerde aantal kansen is veel beter. Wel laat de gemiddelde passlengte zien dat Weghorst en Johnsen in essentie hetzelfde soort spits zijn, Weghorst is simpelweg wat beter.

Overig

----------------------------------------- Weghorst -----Johnsen
Gele kaarten----------------------6-----------------------------1
Rode kaarten---------------------1-----------------------------0
Percentage gewonnen
luchtduels--------------------------50,72%------------------53,73%

Op het gebied van discipline kan Johnsen weer veel betere cijfers overleggen. Weghorst was vorig seizoen goed voor zes gele kaarten en één rode kaart. Dat leverde hem twee wedstrijden schorsing op, een wereld van verschil met de in de pas lopende Noor. Het is een van de weinige verschillen tussen beide spits, luidt de conclusie uit deze vergelijking. Het percentage gewonnen luchtduels geeft voor dat beeld nog even de ultieme bevestiging.
Ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom?
UEFA Cup, Champions League, Wereldbeker, Europese Supercup.
Nederlands, Duits, Spaans kampioen en bekerhouder.
Gesloten