AZ-De Graafschap (za 3 nov, 20.45u)

Alle gespeelde wedstrijden van de hoofdmacht van AZ
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7731
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Ah, we hebben psychologen aan boord.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16209
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Ik zou bijna zeggen: “ Een ouderwetse Brom-wedstrijd”, maar je kan de jongens niet verwijten dat ze hun best niet deden. Je kan Graafschap wél verwijten dat ze echt niet zijn gekomen om te voetballen, maar om de bus (in het superboeren-geval: de trekker) te parkeren........
AZ had te weinig ideeën, te weinig finesse, te weinig afwisseling en snelheid om het eerder af te maken.
De hele wedstrijd heb ik dezelfde patronen gezien, patronen die dus niet in veel kansen resulteerden.

Ik heb me vreselijk geërgerd aan Idrissi: en maar lopen en draven met de bal, met 9 van de 10 keer balverlies als resultaat. Zoals voorspeld kon Stengs (uiteraard) het verschil nog niet maken.

Het enorme tijdrekken van De Graafschap voor de 1-0 gaf ze aan het eind van de wedstrijd met 4 minuten blessuretijd nog voordeel; een vreemd fenomeen........
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6508
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

salmonyappi schreef: 03 nov 2018, 23:05 Het enorme tijdrekken van De Graafschap voor de 1-0 gaf ze aan het eind van de wedstrijd met 4 minuten blessuretijd nog voordeel; een vreemd fenomeen........
Die 4 minuten blessuretijd kwamen niet door het tijdrekken, maar door de 6 wissels (6x 30 seconden) en een blessurebehandeling (1 minuut).
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16209
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Forza AZ schreef: 03 nov 2018, 23:10 Die 4 minuten blessuretijd kwamen niet door het tijdrekken, maar door de 6 wissels (6x 30 seconden) en een blessurebehandeling (1 minuut).
Snap ik, maar het voelde wat onrechtvaardig.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
Joostess
Oude garde
Berichten: 1120
Lid geworden op: 11 jul 2007, 05:17
Locatie: Oud Beijerland

Wat een blijheid na afloop in het stadion.... poeh poeh 1-0 gewonnen van de superboeren. Dat is wel een hey-hey-hey momentje ( met de armen in de lucht) waard. Kansen zijn op 1 hand te tellen en iedere supporter krijgt straks een gratis gebreide kersttrui.
Tegen 11 man voor de goal mag AZ best het tempo wel een beetje opschroeven. Wat een geluk dat je vandaag tegen een ploeg speelt die er nog minder van kan anders was je er weer afgegaan vandaag.
Maar goed ik zal het wel verkeerd zien. Van den Brom zal de flair wel hebben terug gezien, van Rhijn de uitblinker vinden en voldoende aanknopingspunten hebben gezien.

Welterusten...
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16209
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Joostess schreef: 03 nov 2018, 23:25 Wat een blijheid na afloop in het stadion.... poeh poeh 1-0 gewonnen van de superboeren. Dat is wel een hey-hey-hey momentje ( met de armen in de lucht) waard. Kansen zijn op 1 hand te tellen en iedere supporter krijgt straks een gratis gebreide kersttrui.
Tegen 11 man voor de goal mag AZ best het tempo wel een beetje opschroeven. Wat een geluk dat je vandaag tegen een ploeg speelt die er nog minder van kan anders was je er weer afgegaan vandaag.
Maar goed ik zal het wel verkeerd zien. Van den Brom zal de flair wel hebben terug gezien, van Rhijn de uitblinker vinden en voldoende aanknopingspunten hebben gezien.

Welterusten...
Blij met een overwinning. Een volledig terechte overwinning. Geen goed AZ maar een veel en veel slechter en laffer Graafschap.

Ter jouwer info: Van Rhijn deed niet mee. Je weet zeker dat je hebt gekeken? :shock:
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16209
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

zeekomkommer schreef: 03 nov 2018, 23:34 Dat lullige gezang was een vervelend achtergronddeuntje bij het wedstrijdverslag.
??
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16209
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

zeekomkommer schreef: 03 nov 2018, 23:38 We zijn het aardig oneens!
Ik zag AZ spelers die hun best deden (- Stengs uit angst en misschien ook Bizot, omdat hij gewoon te weinig gelegenheid kreeg zijn best te doen)
Ik heb van Idrissi's acties, klasse en vernuft genoten (behalve dan het missen van een goede kans), na Seuntjens voor mij de man of the match
Kom, kom, nou toch komkommer. Idrissi had zo onnoemlijk veel mislukte acties! Ik vraag me werkelijk af of je wel goed hebt gekeken......
Ik zei overigens ook dat je de AZ-spelers weinig kan verwijten. Goed lezen!
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
Bombaman
Oude garde
Berichten: 1298
Lid geworden op: 14 jan 2005, 21:57

salmonyappi schreef: 03 nov 2018, 23:43 Kom, kom, nou toch komkommer. Idrissi had zo onnoemlijk veel mislukte acties! Ik vraag me werkelijk af of je wel goed hebt gekeken......
Ik zei overigens ook dat je de AZ-spelers weinig kan verwijten. Goed lezen!
Wat mij de laatste tijd behoorlijk opvalt is dat er in balbezit weinig tot geen beweging in aanvallend opzicht is. Spelers staan stil, creëren geen ruimtes voor medespelers, lopen onlogisch of niet vrij. Het is toch treurnis troef. Hoe moeilijk is het om ervoor te zorgen dat een speler in balbezit altijd 2 afspeelmogelijkheden heeft. Dat leerde ik mijn pupillen in de C'tjes al en die voerden dat prima uit. Als ik zie hoeveel er vandaag bewogen werd, dan denk ik dat ik het met mijn bierpens op conditioneel vlak ook makkelijk had volgehouden.

Idrissi had vandaag veel mislukte acties, omdat er totaal niet bewogen wordt en hij amper afspeelmogelijkheden heeft. Hij heeft een ontzettende drang naar voren, maar zijn afspeelmogelijkheden zijn (als ze er al zijn) naast of achter hem. Naast (Ouwejan) wordt nog wel eens gevonden, maar waar blijft dan de kaats richting achterlijn? Dat heb ik al maanden niet meer gezien. Ik vond van Idrissi vandaag de meeste dreiging uit gaan. Zonde dat hij zich keer op keer vast loopt.

Daarnaast heb ik het idee dat Idrissi geremd wordt in zijn acties door de technische staf. Het lijkt alsof hij regelmatig halverwege besluit de actie af te breken en de bal weer een tikkie terug of breed te geven, omdat we alles "voetballend op willen lossen". Laat dat Marokkaanse straatvoetballertje in hem maar eens wat vaker zijn gang gaan. Ik denk dat dat nog wel eens zijn vruchten af kan werpen (zie Hamdaoui in zijn vrije rol).

Grappig eigenlijk hoe ik voor de wedstrijd al verwachtte dat AZ zich weer dood zou lopen op muur van De Graafschap, en dat de enige paar keren dreiging én het doelpunt tot stand kwamen door middel van afstandschoten.
Cetero censeo birrum bibendum esse
Gebruikersavatar
Geest van Dirk
Goalscorer
Berichten: 3867
Lid geworden op: 20 jan 2012, 20:51

salmonyappi schreef: 03 nov 2018, 23:43 Kom, kom, nou toch komkommer. Idrissi had zo onnoemlijk veel mislukte acties! Ik vraag me werkelijk af of je wel goed hebt gekeken......
Ik zei overigens ook dat je de AZ-spelers weinig kan verwijten. Goed lezen!
Toch was Idrissi de gevaarlijkste speler bij AZ. Beste man op het veld gisteren.
...... and that's what we mean by honey \:D/
Gebruikersavatar
sister of mercy
Oude garde
Berichten: 1419
Lid geworden op: 29 jan 2004, 17:24
Locatie: oudorp
Contacteer:

Bombaman schreef: 04 nov 2018, 00:36 Wat mij de laatste tijd behoorlijk opvalt is dat er in balbezit weinig tot geen beweging in aanvallend opzicht is. Spelers staan stil, creëren geen ruimtes voor medespelers, lopen onlogisch of niet vrij. Het is toch treurnis troef. Hoe moeilijk is het om ervoor te zorgen dat een speler in balbezit altijd 2 afspeelmogelijkheden heeft. Dat leerde ik mijn pupillen in de C'tjes al en die voerden dat prima uit. Als ik zie hoeveel er vandaag bewogen werd, dan denk ik dat ik het met mijn bierpens op conditioneel vlak ook makkelijk had volgehouden.

Idrissi had vandaag veel mislukte acties, omdat er totaal niet bewogen wordt en hij amper afspeelmogelijkheden heeft. Hij heeft een ontzettende drang naar voren, maar zijn afspeelmogelijkheden zijn (als ze er al zijn) naast of achter hem. Naast (Ouwejan) wordt nog wel eens gevonden, maar waar blijft dan de kaats richting achterlijn? Dat heb ik al maanden niet meer gezien. Ik vond van Idrissi vandaag de meeste dreiging uit gaan. Zonde dat hij zich keer op keer vast loopt.

Daarnaast heb ik het idee dat Idrissi geremd wordt in zijn acties door de technische staf. Het lijkt alsof hij regelmatig halverwege besluit de actie af te breken en de bal weer een tikkie terug of breed te geven, omdat we alles "voetballend op willen lossen". Laat dat Marokkaanse straatvoetballertje in hem maar eens wat vaker zijn gang gaan. Ik denk dat dat nog wel eens zijn vruchten af kan werpen (zie Hamdaoui in zijn vrije rol).

Grappig eigenlijk hoe ik voor de wedstrijd al verwachtte dat AZ zich weer dood zou lopen op muur van De Graafschap, en dat de enige paar keren dreiging én het doelpunt tot stand kwamen door middel van afstandschoten.
Helaas is het spel te voorspelbaar. Week in, week uit.
Ik ben moe door het van der brom voetbal.
met de juiste balans tussen kwaliteit en strijd, kan je verder komen dan je eigen doelen
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Moeizaam AZ gezien tegen een De Graafschap dat helemaal niet wilde voetballen. Kan iemand mij uitleggen waarom je voetballer bent geworden als je een hekel aan voetballen hebt?

Enfin AZ was veel beter, tot aan de 16, maar had veel moeite om het laatste stapje te zetten.
De enige die het keer en keer probeerde en daarom 1 vd beste spelers van AZ was deze wedstrijd was Idrissi. Zoals door een aantal opgemerkt mislukte er ook veel bij hem, maar zijn dadendrang, zijn dribbels, het creëren van kansen is precies wat AZ nodig heeft. Hij lijkt wel wedstrijd na wedstrijd belangrijker te worden voor AZ en kan misschien volgend jaar wel net zo belangrijk worden als Alireza was in zijn laatste seizoen bij AZ.

Ook Ouwejan wordt steeds belangrijker voor AZ. Naast het feit dat hij zijn verdedigende taken altijd netjes uitvoert (ok het is misschien niet de allerbeste verdediger in Nederland, maar hij verzaakt nooit en is daarmee een goede verdediger), wordt hij ook aanvallend steeds belangrijker voor AZ. Nadat hij vorige wedstrijd een goal en een assist had, zorgde hij ook nu weer voor de nodige aanvallende impulsen en begint een goed tandem te worden met Idrissi (zoals vorig jaar Alireza en Svensson). Vd Brom kan inmiddels niet meer om hem heen en ik zie absoluut geen reden om hem in te ruilen voor Wijndal.

Seuntjes onze alleskunner is afgelopen maanden weer hevig bekritiseerd (soms ook wel terecht omdat hij te weinig bracht en regelmatig te nonchalant over het veld loopt). Maar vanavond heeft hij weer bewezen de ideale 12e man te zijn bij AZ. Zelfs als spits is hij bruikbaar. Hij had een prachtige dribbel die een doelpoging opleverde, een goede spitsengoal en de mooiste assist (tenminste had het moeten worden) van de avond. Om die redenen deze wedstrijd terecht man of te match.

Hiermee hebben we (naast Koopmeiners) wel de beste spelers aan AZ kant gehad.

Verder fantastisch dat Stengs weer terug is, maar die heeft nog wel een paar wedstrijden/weken/maanden nodig om weer belangrijk te worden. Naar mijn mening is duidelijk dat hij beter meer wedstrijdritme bij Jong AZ op had kunnen doen, waar hij misschien wel meer een stempel op de wedstrijd had kunnen drukken. Ook is het opstellen van Stengs, die er nog niet klaar voor is, een klap in het gezicht van een Rotariu (die het ondertussen pijnlijk duidelijk moet worden dat hij waarschijnlijk zelfs bij Brugge meer kansen zou hebben gekregen dan bij AZ).

Ook Maher moet het ondetussen duidelijk zijn geworden dat als je op de positie speelt van het lievelingetje van de trainer je niet op speeltijd hoeft te rekenen. Als er 1 wedstrijd is die vraagt om de passing en creativiteit van Maher tov het loopvermogen van Til, dan is het wel deze wedstrijd, maar weer blijft de (hopeloos uit vorm zijnde en praktisch onzichtbare) Til weer weer de hele wedstrijd op het veld staan en Maher de hele wedstrijd op de bank.

Waarom krijgen spelers als Maher en Rotatiu geen enkele kans, terwijl een speler zoals Johnsen die al meerdere wedstrijden opzichtig faalt wel weer wordt ingebracht?
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Guus Til.png
Guus Til.png (127.37 KiB) 2912 keer bekeken

Ik heb geprobeerd een foto van 'm te maken. Maar hij was bijna niet zichtbaar in het veld.
Glory Hunter
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6492
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

multatuli schreef: 04 nov 2018, 07:57 Seuntjes onze alleskunner [...] Maar vanavond heeft hij weer bewezen de ideale 12e man te zijn bij AZ. Zelfs als spits is hij bruikbaar.
Het zegt eigenlijk alles dat je drie spitsen in de selectie hebt, maar Seuntjes er neer zet.
Gebruikersavatar
Joostess
Oude garde
Berichten: 1120
Lid geworden op: 11 jul 2007, 05:17
Locatie: Oud Beijerland

salmonyappi schreef: 03 nov 2018, 23:33 Ter jouwer info: Van Rhijn deed niet mee. Je weet zeker dat je hebt gekeken? :shock:
Brom doet vaak zinnige uitspraken na de wedstrijd en dit leek me in de categorie toch niks zinnigs te melden wel een goede om het zelfvertrouwen van Van Rhijn wat op te krikken.

Overigens stond Maher op het punt van invallen. Maar toen Seuntjens de 1-0 maakte mocht zijn jas weer aan. Stel je voor dat je met wat extra creativiteit de wedstrijd helemaal beslist
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6492
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Overigens hielden we nu voor het eerst sinds de derde speelronde weer de nul....
Gebruikersavatar
The Friar
Invaller
Berichten: 2302
Lid geworden op: 24 jan 2008, 20:17
Locatie: Alkmaar

Ben benieuwd hoeveel supporters er bij de volgende wedstrijd wegblijven.
De onverbeterlijke optimisten komen toch wel opdraven dus die tel ik maar even niet mee voor het gemak.

Berekoud weer en dan een wedstrijd voorgeschoteld krijgen waar je het ook al niet warm van krijgt.


Je zal er maar gezeten hebben met je dure seizoenskaart.

Een zooitje afzwaaiers waarvan er een paar op de A9 zijn beland en maar 1 doelpunt in 90 minuten, tegen een club die absoluut niet de intentie had om te gaan voetballen, dan doe je jezelf echt tekort.

Maar een kinderhand is gauw gevuld in Alkmaar de laatste tijd.
Laatst gewijzigd door The Friar op 04 nov 2018, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het voetbal heb je doelen nodig.
Op het veld en daarbuiten.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16209
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Kingpin1966 schreef: 04 nov 2018, 08:39 Ben benieuwd hoeveel supporters er bij de volgende wedstrijd wegblijven.
De onverbeterlijke optimisten komen toch wel opdraven dus die tel ik maar even niet mee voor het gemak.

Berekoud weer en dan een wedstrijd voorgeschoteld krijgen waar je het ook al niet warm van krijgt.


Je zal er maar gezeten hebben met je dure seizoenskaart.

Een zooitje afzwaaiers waarvan er een paar op de A9 zijn beland en maar 1 doelpunt, dan doe je jezelf echt tekort.

Maar een kinderhand is gauw gevuld in Alkmaar de laatste tijd.
Waar maak je dat uit op en waarom zeg je dat?
Omdat de supporters blij waren dat we eindelijk weer eens wonnen?
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
~AZ~
Kristen
Berichten: 5606
Lid geworden op: 20 jul 2013, 13:00

Ik vind dat je weinig conclusies uit deze wedstrijd kan trekken. Het verloop van de wedstrijd is van tevoren bepaald door De Graafschap door de keuze te maken om met 11 man te gaan verdedigen in een 5-4-1 waarbij zelfs de spits terugzakte tot halverwege eigen helft. Het centrum is dan potdicht, de vleugels spelen ieder tegen 3 tegenstanders ter hoogte van hun strafschopgebied en als AZ kan je alleen nog maar in U vorm er omheen passen en hopen dat je er met een wonder doorheen komt of dat je ze een keer uit de tent kan lokken en dan kan toeslaan.

Iemand heeft hier van tevoren geroepen dat we dan maar van afstand moeten schieten en ik denk dat die persoon daar inmiddels op terug is gekomen. We hebben daar de kwaliteiten niet voor in het team. Daar moeten betere afspraken over gemaakt gaan worden in het team want dit leek helemaal nergens op. Je mag van afstand schieten binnen zone X en alleen in volledige vrijheid, zoiets.

Dat AZ “is beloond voor aanvallende intenties” zoals Brom zei is dan ook redelijk waardeloos. Als je tegenstander je uitnodigt om te voetballen tot halverwege zijn helft, dan heeft dat weinig te maken gehad met je eigen intenties. In deze wedstrijden moet je hopen dat de bal er een keer invalt bij de kansjes die je kan creëeren en afhankelijk van of en wanneer hij valt heb je een fijne wedstrijd of een klotewedstrijd. Uiteindelijk viel het er tussenin.

Dat Stengs hier minder goed uit de verf kwam is eigenlijk ook geen enorme verrassing, afgezien van het verschil in ritme. Stengs is geen pingelaar zoals Idrissi, hij voetbalt vanuit de dynamiek wanneer er beweging is en ruimte ligt. Steeds als Stengs aan de bal kwam had hij 3 tegenstanders in een hele kleine ruimte voor zich, dus moest hij terug spelen of een risicovolle pass geven wat nog wel eens tot balverlies leidde. Uiteindelijk maakte hem dat volgens mij ook onzeker waardoor hij de spaarzame momenten waar wel wat te halen viel niet goed uitvoerde. Dit was gewoon niet de wedstrijd voor hem.
Gebruikersavatar
The Friar
Invaller
Berichten: 2302
Lid geworden op: 24 jan 2008, 20:17
Locatie: Alkmaar

salmonyappi schreef: 04 nov 2018, 08:47 Waar maak je dat uit op en waarom zeg je dat?
Omdat de supporters blij waren dat we eindelijk weer eens wonnen?
Ik heb geen hartverwarmend voetbal gezien.....jij?
Er had veel meer ingezeten als AZ wat meer lef getoond had.
Als ik een breiclubje wil zien dan ga ik wel naar het buurthuis.
Als je tegen De Graafschap al niet kunt winnen dan gaat het er somber uitzien voor de rest van het seizoen.
De tegenstanders weten nu i.i.g. wat ze moeten doen om het AZ moeilijk te maken.

De bus in de 16 meter parkeren is genoeg.
AZ heeft al vaker bewezen daar niet mee om te kunnen gaan..
Laatst gewijzigd door The Friar op 04 nov 2018, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het voetbal heb je doelen nodig.
Op het veld en daarbuiten.
Plaats reactie