Heracles Almelo-AZ (zo 2 sep, 14.30u)

Alle gespeelde wedstrijden van de hoofdmacht van AZ
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Waarom hoor ik hier niemand over het eindeloze gebrei achterin en op het middenveld?

Bij vorige wedstrijden kon je het ook al zien maar vooral nadat Heracles gelijk maakte viel het echt heel erg op. Verdedigers en middenvelders die eindeloos de bal achterin rondspeelden en de bal zoveel mogelijk naar achteren of opzij speelden. Bijna niemand die de bal naar voren durfde te spelen. De angst regeerde. Is uiteraard ook een combinatie met middenvelders en aanvallers die onvoldoende vrij liepen.

Naar mijn mening moet hier in trainingen aandacht aan besteed worden. Gewoon oefenen op ballen alleen voorwaarts spelen. En de spelers vertrouwen geven dat ze durfen voorwaarts te spelen.
Gebruikersavatar
Geest van Dirk
Goalscorer
Berichten: 3867
Lid geworden op: 20 jan 2012, 20:51

Er was gewoon weinig beweging vanuit het middenveld en de spitsen, waardoor de bal niet ingespeeld kon worden. Het was te apatisch allemaal. Dan krijg je natuurlijk het op safe achterin heen en weer spelen, want een foute bal naar voren levert gelijk een kans op.
...... and that's what we mean by honey \:D/
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

multatuli schreef: 03 sep 2018, 18:09 Waarom hoor ik hier niemand over het eindeloze gebrei achterin en op het middenveld?

Bij vorige wedstrijden kon je het ook al zien maar vooral nadat Heracles gelijk maakte viel het echt heel erg op. Verdedigers en middenvelders die eindeloos de bal achterin rondspeelden en de bal zoveel mogelijk naar achteren of opzij speelden. Bijna niemand die de bal naar voren durfde te spelen. De angst regeerde. Is uiteraard ook een combinatie met middenvelders en aanvallers die onvoldoende vrij liepen.

Naar mijn mening moet hier in trainingen aandacht aan besteed worden. Gewoon oefenen op ballen alleen voorwaarts spelen. En de spelers vertrouwen geven dat ze durfen voorwaarts te spelen.
Heracles had zijn zaakjes zeer goed op orde, ze hebben haast letterlijk een val gezet voor het AZ spel. AZ zal toch meer balans moeten gaan vinden, want blijkbaar hebben clubs nu een antwoord gevonden op de overrompel tactiek. Toch maar weer is afwisselen met een counter achtige variant, waar je juist de tegenstander meer laat komen en dan zelf snelle uitvallen plegen.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Geest van Dirk schreef: 03 sep 2018, 19:10 Er was gewoon weinig beweging vanuit het middenveld en de spitsen, waardoor de bal niet ingespeeld kon worden. Het was te apatisch allemaal. Dan krijg je natuurlijk het op safe achterin heen en weer spelen, want een foute bal naar voren levert gelijk een kans op.
Ja dat deed Heracles heel goed, ze gooide de deur dicht voor Hatizdiakos (goed gescout want die zorgde tegen Vitesse Emmen en Nac nog haast voor de helft van de opbouw). Vervolgens wachten ze op het inzakken van een middenvelder Midtsjo of Teun die de bal kwamen halen om op dat moment onze hoog staande backs over te slaan in de dekking waardoor ze overtal kregen op het middenveld. Plus een Duitse trainingsarbeid bracht AZ aan het wankelen.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

FugAZi schreef: 03 sep 2018, 19:25 Ja dat deed Heracles heel goed, ze gooide de deur dicht voor Hatizdiakos (goed gescout want die zorgde tegen Vitesse Emmen en Nac nog haast voor de helft van de opbouw). Vervolgens wachten ze op het inzakken van een middenvelder Midtsjo of Teun die de bal kwamen halen om op dat moment onze hoog staande backs over te slaan in de dekking waardoor ze overtal kregen op het middenveld. Plus een Duitse trainingsarbeid bracht AZ aan het wankelen.
Ja heracles deed het prima maar dan nog speelde AZ bang voetbal. Er zat geen lef in. Wat ook opvallend is, is dat Bizot nooit een keer de snelle spelhervatting kiest met een lange bal naar voren waar we met een counter een kans kunnen creeeren. Altijd eerst de bal aan een back meegeven zodat de tegenstander zich weer in de stellingen kan terugtrekken. En inderdaad geen goede afstandschoten.
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Het verschil met de vorige Heracles-AZ is wel erg groot. Overigens heb ik de neiging het met van den Brom eens te zijn dat het spel in balbezit redelijk was maar het spel zonder bal slecht. Dus, als de oorzaak bekend is, of bekend lijkt, dan heeft de staf iets om aan te werken zou je denken.

Wat zijn de verschillen ten opzichte van de vorige keer. Twee aanvallers weg, maar ook Van Overeem bijvoorbeeld. Dat is minder opvallend maar kan ook meespelen. Terwijl de directie er prat op gaat dat er relatief weinig bepalende spelers zijn vertrokken. Er was geen uittocht van 6 a 7 of meer belangrijke spelers zoals voorheen wel vaak het geval was.

In ieder geval is de reactie van Van den Brom opvallend. Hij geeft min of meer de spelers de schuld. Het vertrouwen dat de staf het 'basisteam' gaf is weg en alle kaarten liggen weer op tafel.

Dus in plaats van het probleem, dat hij zelf beschrijft, aanpakken gaat hij onzekerheid introduceren.

Dat is coachen op gevoel.

De volgende wedstrijd kan een andere tactiek gespeeld worden met andere spelers. Elke zekerheid is weg.

Het is dan ook een volkomen raadsel hoe en met wie er de volgende wedstrijd gespeeld zal worden.
Glory Hunter
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Wat is de rol van Pascal Jansen en Arne Slot trouwens. Als ik eerlijk ben weet ik helemaal niets over de kwaliteiten van Jansen. Wat is zijn rol in de staf en wat voegt hij toe ?

Of is hij een bekende van Huiberts en is zijn aanstelling gedeeltelijk vriendjespolitiek zoals Piet Veldhuizen een oude bekende van Van den Brom was.

Ik wantrouw de kwaliteit van de staf merk ik.
Glory Hunter
Gebruikersavatar
Geest van Dirk
Goalscorer
Berichten: 3867
Lid geworden op: 20 jan 2012, 20:51

Jansen is net als Slot zeer nadrukkelijk aanwezig op de training en traint bijv. wedstrijdsituaties.

Het is echt een drie éénheid. Brom, Slot en Jansen

Ik vind hem didactisch sterk. Hij weet zeer duidelijk aan te geven wat hij wil van de groep en waar een speler voor moet waken of juist wat juist perfect is in bepaalde situaties. Een aanwinst wat mij betreft en hoewel Landzaat sterk was heeft AZ absoluut niet ingeleverd met Jansen in dit opzicht.
...... and that's what we mean by honey \:D/
Plaats reactie