Staan op de Ben-Side

Dé plek voor alle supporterszaken. Sfeer, de SV, alles komt aan bod
Gebruikersavatar
NAKZ
Fanatic
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 jan 2004, 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Waarom zijn de eerdere wedstrijden met een staande Ben-Side dan niet geslaagd? De test tegen Heerenveen is geslaagd omdat aangetoond is dat V niet populair is en W wel. Het doel van de test was immers om te kijken wat werkte en wat niet. Daarover is nu duidelijkheid, dus de test is geslaagd. Dat de sfeer bij die wedstrijd niet beter was dan gemiddeld had weer andere oorzaken. Bij eerdere wedstrijden met een staande Ben-Side was de sfeer volgens velen wel een stuk beter dan gemiddeld. Daarbij zijn bekerwedstrijden qua publiek heel andere wedstrijden, omdat er weinig seizoenkaarthouders op af komen en veel incidentele bezoekers. Dat is trouwens ook juist wel weer een teken dat de staande Ben-Side populair is, want eerdere bekerwedstrijden trokken nooit zoveel incidentele supporters. In dit geval zijn het ook nog eens veel jongeren, belangrijk met het oog op de toekomst, zeker omdat het stadion jarenlang uitverkocht was.

Ook in de nieuwe opstelling - als die er komt - zal het even wennen zijn, maar binnen een paar wedstrijden denk ik dat de sfeer flink zal verbeteren en daarmee het gemiddelde - én de ondergrens - naar boven zal trekken. De verbetering van de voorwaarden voor sfeer (lees: een staanvak waar alle fanatiekelingen dicht bij elkaar staan) is dus alle reden voor het 'opgeven van je plaatsje in X3'. Bovenin blijven staan kan, alleen dan dus ietsje verderop in X1 of W. Je hele groep kan mee, dus dan zie ik het wat het nadeel is om te verkassen als het om je heen zoveel beter wordt.

Ik heb volgens mij nergens iets gezegd over het geluidsniveau van de Ben-Side op tv, maar nu je het zegt is het ook iets dat aantoont dat het gezang even voorbij de middellijn meestal nauwelijks te horen is. Mijn argument was vooral dat het voor spelers en supporters in andere vakken nauwelijks te horen is. Natuurlijk is de Ben-Side ook nu wel hoorbaar, maar het verschil met beneden staan is enorm. Als het een keer losgaat zoals tegen Roda kan het ook nu wel lawaaiig zijn, maar dat gebeurt helaas te weinig. Door iedereen meer bij elkaar te zetten hopen we ook meer fanatisme te creëren. Als de spelers een vak fanatiekelingen op de eerste rij zien in plaats van de huidige dooie boel zal ook de band met de spelers sterker worden.
HHW Schilderswijk
Supporter
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 jan 2004, 21:36
Locatie: Wat denk je zelf
Contacteer:

Kilkenny schreef:
En dan als laatste; NOOIT het initiatief bij de spelers en het spel op het veld leggen. Ongeacht het spel moet er voor sfeer, aanmoedigingen gezorgd worden. JUIST als het minder gaat. De enige manier om invloed op het spel tijdens de wedstrijd te hebben is je bek open te trekken. En hoe dichter de fanatieke supporters op elkaar staan, hoe beter dat gaat werken.
Mooie woorden maar jij weet dat de realiteit is zoals ik het verwoord. tegen Roda thuis een goede sfeer omdat de spelers er 120% voor gaan en tegen Utrecht thuis een slechte sfeer omdat je zoals zovaak dit seizoen naar niks zat te kijken.

En die laatse zin, jij was ook naar GAE waar je lekker dicht op elkaar stond. Was de sfeer nou zo goed? Heerenveen voor de beker?? Waar baseer je die uitspraak op?
Waar is nou die hel van Alkmaar??? :?

Wannabe Kees Vooijs look-a-like 8)
Gebruikersavatar
NAKZ
Fanatic
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 jan 2004, 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

De sfeer bij Go Ahead was juist geweldig, ondanks de dramatische wedstrijd. Natuurlijk hangt het samen met het spel, maar je kunt er wel voor zorgen dat de vlam wat eerder in de pan slaat en de spelers ook in een mindere wedstrijd meer gesteund worden en eventueel over het dode punt heen worden geholpen. Door het bij de huidige vorm te houden weet je in ieder geval zeker dat het vrij treurig blijft. W en X1 is alleen al qua zicht een verbetering, en het is bijna zeker dat het ook zowel vocaal als qua aantallen (veel) beter wordt.
HHW Schilderswijk
Supporter
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 jan 2004, 21:36
Locatie: Wat denk je zelf
Contacteer:

NAKZ schreef:. W en X1 is alleen al qua zicht een verbetering, en het is bijna zeker dat het ook zowel vocaal als qua aantallen (veel) beter wordt.
Waar baseer je dit op? Ik vind namelijk de meeste wedstrijden waarbij een 'staande Ben-side' werd aangekondigd als proef mislukt.

Maar hoe gaat AZ om met mensen die niet verhuizen en wel willen staan? Worden die gesommeerd te gaan zitten gedurende wedstrijd?
Waar is nou die hel van Alkmaar??? :?

Wannabe Kees Vooijs look-a-like 8)
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

HHW Schilderswijk schreef:Maar hoe gaat AZ om met mensen die niet verhuizen en wel willen staan? Worden die gesommeerd te gaan zitten gedurende wedstrijd?
Als je op de laatste rij(en) staat op X2/X3 zal er geen probleem zijn lijkt me.
Gebruikersavatar
NAKZ
Fanatic
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 jan 2004, 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

AZ wil dat iedereen verhuist en zal staan in andere vakken waarschijnlijk officieel verbieden, maar in de praktijk lijkt het me inderdaad geen probleem om bovenin te staan als verder niemand daar last van heeft. Dat gebeurt nu ook in S, maar opvallend genoeg nergens anders. Het is echter wel een hoop gedoe waarbij je zeker in het begin waarschijnlijk wat stewards van je af moet schudden, dus in dat geval kun je beter gewoon meeverhuizen, zeker als verder ook iedereen naar W en X1 gaat.

Dat de sfeer bij een staande Ben-Side wel/niet beter is is dan een verschil van mening. Ik vond het al een verbetering bij de incidentele bekerwedstrijden met elke keer heel ander publiek op steeds verschillende plekken in het vak, dus dat wordt alleen maar beter met een vaste groep seizoenkaarthouders die tweewekelijks min of meer op dezelfde plek staat.
HHW Schilderswijk
Supporter
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 jan 2004, 21:36
Locatie: Wat denk je zelf
Contacteer:

NAKZ schreef:Het is echter wel een hoop gedoe waarbij je zeker in het begin waarschijnlijk wat stewards van je af moet schudden, dus in dat geval kun je beter gewoon meeverhuizen, zeker als verder ook iedereen naar W en X1 gaat.
Dat is dan lekker. Omdat jij en een onbekend aantal andere iets willen hebben de supporters die geen zin de plannen een groot probleem om AZ te volgen in de huidige vorm zoals ze dat nu doen.

Hebben jullie enig idee wat er overblijft als dit plan mislukt? Er meer gedupeerde dan tevreden klanten zijn? De sfeer is afgelopen seizoen en dit seizoen vaak ver onder de maat geweest waardoor een mislukking van dit projekt wel eens tot een grote inkrimping kan zorgen. Maar dat is dan geheel jullie schuld.
Waar is nou die hel van Alkmaar??? :?

Wannabe Kees Vooijs look-a-like 8)
Gebruikersavatar
Perry
Reservespeler
Berichten: 1999
Lid geworden op: 25 nov 2006, 19:49

Ik weet even niet wie, maar iemand op dit forum heeft het volgende onderschrift:

Uit negativiteit is nog nooit iets goeds geboren.

Dat lijkt mij hier wel op z'n plaats.
Gebruikersavatar
NAKZ
Fanatic
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 jan 2004, 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Kan me alleen maar aansluiten bij Perry. Wat wil je nou? Uit reacties en gesprekken met supporters uit alle vakken blijkt dat de overgrote meerderheid voor is. Alleen een kleine minderheid blijft sceptisch, zonder overigens met fundamentele kritiek te komen. Daardoor komt er ook geen zinnige discussie op gang over andere mogelijke oplossingen om de sfeer te verbeteren, maar blijft het bij een welles-nietesverhaal zoals nu of mensen die uit principe 'blijven zitten/staan waar ik zit'.
HHW Schilderswijk
Supporter
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 jan 2004, 21:36
Locatie: Wat denk je zelf
Contacteer:

NAKZ schreef:Kan me alleen maar aansluiten bij Perry. Wat wil je nou? Uit reacties en gesprekken met supporters uit alle vakken blijkt dat de overgrote meerderheid voor is. Alleen een kleine minderheid blijft sceptisch, zonder overigens met fundamentele kritiek te komen. Daardoor komt er ook geen zinnige discussie op gang over andere mogelijke oplossingen om de sfeer te verbeteren, maar blijft het bij een welles-nietesverhaal zoals nu of mensen die uit principe 'blijven zitten/staan waar ik zit'.
Ik kom toch met fundamentele kritiek. Naar mijn idee zijn alle proeven mislukt en dat proef ik ook bij mede-supporters rond mij heen.

En het geen wat Perry zegt.. Ik mag toch wel kritisch kijken naar de plannen? Ik krijg de indruk dat jij je eigen wereld leef met je plannen. Ik sprak zaterdag 7 willekeurige mensen die sceptisch tegenover dit plan staan.

Is er geen middenweg in te vinden, de gene die willen verhuizen die gaan, de rest die niet wil de garantie geven om te blijven staan waar ze nu staan?
Waar is nou die hel van Alkmaar??? :?

Wannabe Kees Vooijs look-a-like 8)
Gebruikersavatar
El Magico
Moderatort
Berichten: 1105
Lid geworden op: 18 dec 2004, 12:33
Locatie: Alkmaar

Mag ik jou wat vragen HHW Schilderswijk? Wat vind jij van de sfeer die er nu is op de Van der Ben tribune? Dit is een serieuze vraag. Mijn mening is dat die verre van optimaal is. Meestal zelfs gewoon slecht. Veel slechter kan zelfs niet in mij ogen. Of het huidige plan de juiste oplossing is zal moeten blijken, dat weet niemand. Maar dat moet je minimaal een seizoen aanzien vind ik. Maar jij moet toch ook inzien dat er iets moet veranderen om er voor te zorgen dat er een meer eensgezinde fanatieke 'harde kern' komt? Of vind jij de huidige situatie prima? Dat kan natuurlijk maar dan verschillen we daarin sterk van mening.
Wat ik wil zeggen is dat het nu qua sfeer over het algemeen ruk is. En er zijn nu mensen die proberen om daar wat aan te doen. Geef ze dan de kans toch? Wees blij dat er gasten zijn die hier zoveel tijd en energie in steken. Je moet toch ergens beginnen niet? Of vind je echt dat het nu allemaal prima is?
24 hours in a day...24 beers in a case...coincidence?
HHW Schilderswijk
Supporter
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 jan 2004, 21:36
Locatie: Wat denk je zelf
Contacteer:

De sfeer golft op en neer zoals tegen Roda thuis redelijk goed en tegen Utrecht thuis niet aanwezig. Maar de formatie die nu voorgesteld word is nooit getest en de overige proeven zijn mislukt. waarom moet er dan zonodig een verhuizing doorheen gedrukt worden?

Je kan ook voorstellen om de mensen uit vak W naar het wat stillere X2 te laten verhuizen.
Waar is nou die hel van Alkmaar??? :?

Wannabe Kees Vooijs look-a-like 8)
Gebruikersavatar
Cesc
Seizoenkaarthouder
Berichten: 449
Lid geworden op: 30 dec 2003, 13:18
Locatie: Alkmaar

De trommelaar van AZ mist natuurlijk elk gevoel voor ritme en de bekerwedstrijd tegen Heerenveen stonden er meen ik meerdere te trommelen, die ook elk gevoel voor ritme missen.

Bovenin stond de oude garde, onderin de jonkies. Het was af en toe schrijnend om te zien, hoe er 2 liederen door elkaar gezongen werden. Ik denk dat er vanuit het midden begonnen moet worden met zingen, dan komt er denk ik een breder bereik.

Vraag tevens iemand met ritmisch gevoel(een muzikale achtergrond/opleiding) en betaal zijn seizoenskaart bijvoorbeeld als RWF/Victoria (meen dat jullie geld krijgen voor doeken?) zijnde.
Glory is for the moment. Pride is forever!
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

HHW Schilderswijk schreef:De sfeer golft op en neer zoals tegen Roda thuis redelijk goed en tegen Utrecht thuis niet aanwezig. Maar de formatie die nu voorgesteld word is nooit getest en de overige proeven zijn mislukt. waarom moet er dan zonodig een verhuizing doorheen gedrukt worden?

Je kan ook voorstellen om de mensen uit vak W naar het wat stillere X2 te laten verhuizen.
Je vraagt jezelf in je onderschrift af waar de hel van Alkmaar nou is? Nou, die is er dus niet. Zelfs AZ ziet dat inmiddels in, dan moet er misschien bij koppige supporters wel eens een belletje gaan rinkelen. Jouw negativisme in combinatie met je onderschrift staat symbool voor een deel van onze supporters. Wel afgeven over de sfeer, maar ondertussen zelf weinig uitvoeren(ik ken jou niet persoonlijk, meer in het algemeen) en in dit geval nieuwe ideeën tegenhouden. Dat was vroeger ook al zo met spandoeken maken, iedereen wist altijd heel goed wat er op het doek moest komen en had dan het hoogste woord, maar zodra er met -3 en windkracht 6 geverfd moest worden en er wat geld gelapt moest worden had iedereen de meest uitlopende flutredenen om zijn snor te drukken.

Je hebt nooit garanties dat het een fantastisch succes gaat worden, maar in dit geval hebben we niets te verliezen. Ook voor mensen die niet meewillen naar het sta-vak is er niets te verliezen; zoals Kees Vooijs ook al eindeloos op Facebook heeft verkondigd; de zichtlijnen veranderen niet, de prijzen blijven hetzelfde en je kan bij elkaar blijven zitten. Ik snap niet dat je als je op dit forum zit en dus waarschijnlijk een fanatieke AZ'er bent, je tegen dit plan kan zijn.Jouw twijfels over het sfeerverhogende effect snap ik ook niet. Het is volgens mij algemeen bekend dat als mensen allemaal bij elkaar gaan staan de sfeer beter wordt, dat zie je ook vaak in de uitvakken. Ook vanuit praktisch oogpunt levert het veel meer eenheid op als er niet 4 groepen op 30 meter afstand staan, maar alles bij elkaar. Een liedje dat in vak X1 fladdert van het ene vak naar vak richting vak W, echt met zijn allen wordt er zelden gezongen.

Ik krijg gewoon altijd het gevoel dat mensen die hier tegen zijn heel graag willen laten zien dat ze een hele belangrijker supporter zijn, en dat ze hun kont tegen de krib gooien omdat ze als 'leider van de Ben-Side' niet betrokken zijn bij het plan. Dus dat men vanuit een bepaald ego gewoon principieel moeilijk gaat lopen doen. De supporters die dit tegenhouden wil ik dan ook nooit meer horen klagen over een slechte sfeer, dat heb je dan toch echt aan jezelf te danken.
Hup AZ.
HHW Schilderswijk
Supporter
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 jan 2004, 21:36
Locatie: Wat denk je zelf
Contacteer:

Bob Ross schreef: Je vraagt jezelf in je onderschrift af waar de hel van Alkmaar nou is? Nou, die is er dus niet. Zelfs AZ ziet dat inmiddels in, dan moet er misschien bij koppige supporters wel eens een belletje gaan rinkelen. Jouw negativisme in combinatie met je onderschrift staat symbool voor een deel van onze supporters. Wel afgeven over de sfeer, maar ondertussen zelf weinig uitvoeren(ik ken jou niet persoonlijk, meer in het algemeen) en in dit geval nieuwe ideeën tegenhouden. Dat was vroeger ook al zo met spandoeken maken, iedereen wist altijd heel goed wat er op het doek moest komen en had dan het hoogste woord, maar zodra er met -3 en windkracht 6 geverfd moest worden en er wat geld gelapt moest worden had iedereen de meest uitlopende flutredenen om zijn snor te drukken.

Je hebt nooit garanties dat het een fantastisch succes gaat worden, maar in dit geval hebben we niets te verliezen. Ook voor mensen die niet meewillen naar het sta-vak is er niets te verliezen; zoals Kees Vooijs ook al eindeloos op Facebook heeft verkondigd; de zichtlijnen veranderen niet, de prijzen blijven hetzelfde en je kan bij elkaar blijven zitten. Ik snap niet dat je als je op dit forum zit en dus waarschijnlijk een fanatieke AZ'er bent, je tegen dit plan kan zijn.Jouw twijfels over het sfeerverhogende effect snap ik ook niet. Het is volgens mij algemeen bekend dat als mensen allemaal bij elkaar gaan staan de sfeer beter wordt, dat zie je ook vaak in de uitvakken. Ook vanuit praktisch oogpunt levert het veel meer eenheid op als er niet 4 groepen op 30 meter afstand staan, maar alles bij elkaar. Een liedje dat in vak X1 fladdert van het ene vak naar vak richting vak W, echt met zijn allen wordt er zelden gezongen.

Ik krijg gewoon altijd het gevoel dat mensen die hier tegen zijn heel graag willen laten zien dat ze een hele belangrijker supporter zijn, en dat ze hun kont tegen de krib gooien omdat ze als 'leider van de Ben-Side' niet betrokken zijn bij het plan. Dus dat men vanuit een bepaald ego gewoon principieel moeilijk gaat lopen doen. De supporters die dit tegenhouden wil ik dan ook nooit meer horen klagen over een slechte sfeer, dat heb je dan toch echt aan jezelf te danken.
Het is ook bekend als dat mensen allemaal bij elkaar gaan staan dat de irritatie ook toeneemt onderling, vooral is dit onbekende van elkaar zijn, dus dat heft elkaar weer op. Jullie nemen een gok met dit experiment (gooien een muntje op) en jullie denken dat het muntje altijd goed valt. Ik vind niet dat je daar altijd vanuit moet gaan. Wat ik al eerder aangaf, alle proeven met een staande ben-side zijn in mijn ogen mislukt. Waarom moet dit er dan zonodig doorheen worden gedrukt? Waarom niet wachten tot er een vorm gevonden is wat wel tot een bruisende Ben-side leidt?

Die laatste alinia slaat nergens op, uitgezonderd dat je daarmee bevestigd dat je me persoonlijk niet kent. Natuurlijk wil ik dat de Ben-side elke thuiswedstrijd een begrip word. Alleen denk ik niet dat het gaat lukken met de plannen die jullie de vakken Y-X3-X2 nu opleggen. Ik denk dat het anders moet.
Waar is nou die hel van Alkmaar??? :?

Wannabe Kees Vooijs look-a-like 8)
Gebruikersavatar
Alkmaar/Zaanstreek
Invaller
Berichten: 2360
Lid geworden op: 26 dec 2011, 09:38

Vertel!
SanderC
Dagjesmens
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 jan 2014, 13:40

Ik snap sowieso niet hoe je van mening bent dat 'alle eerdere proeven zijn mislukt'. Neem als voorbeeld Anzhi thuis. Met 0-5 achter werd er nogsteeds fantastisch gesteund zoals het nieteens is als we winnen of een spannende slotfase hebben etc.
HHW Schilderswijk
Supporter
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 jan 2004, 21:36
Locatie: Wat denk je zelf
Contacteer:

Alkmaar/Zaanstreek schreef:Vertel!
Ik denk dat je rond de wedstrijden waarbij de sfeer wel eens lekker kan worden, dat je de AZ alstarz leden moet aanschrijven dat hun of voor een enkele wedstrijd gemakkelijk naar de X vakken kunnen verhuizen of van buiteaf gemakkelijk een kaartje kunnen kopen voor de sfeervakken. Geef de waaghalzen een korting voor de genoemde vakken, maar dan voor onderin. Voor die kids is het een wereld beleving. (lijkt mij)

Met half verkochte wedstrijden zoals Achilles en Sparta voor de beker, schrijf voetbalclubs uit de buurt aan en geef deze een groepskorting. Laat zoveel mogelijk mensen/kinderen kennis maken met het voetbal, en dan juist het voetbal beleven in het stadion. Ik snap dat Victoria niets met de kaartverkoop te maken heeft, maar jullie weten wel de weg binnen AZ te vinden blijkt uit jullie actie's.

De jeugd heeft de toekomst, dus je moet zorgen dat zij naar de Ben-side komen. Als je dan een goed bezet X1-2-3, Y en W heb zoals in het begin vaak was, dan komt de sfeer vanzelf.

Verder ben ik er ook van overtuigd dat de relatie tussen spelers en harde kern een hele koude relatie is als je het vergelijk bij andere eredivisie clubs. Als ik zie hoe onze spelers reageren na winst op 020 en hoe ze dat bijv. in Utrecht, Rotterdam, Kerkrade of Breda doen dan denk ik niet dat we op 1 golflengte zitten. Verder heeft afgelopen seizoen ook 2 incidenten voor gedaan waardoor het niet beter is geworden. ( De massale vlucht van de spelers na de gewonnen halve finale bij thuis komst in Alkmaar en het Maher incident na de 0-4 winst bij Heerenveen)
Waar is nou die hel van Alkmaar??? :?

Wannabe Kees Vooijs look-a-like 8)
SanderC
Dagjesmens
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 jan 2014, 13:40

Dit is de laatste dag dat er bezwaar kon worden ingediend toch? Enig idee op hoeveel het staat of maakt AZ dit pas van de week bekend richting Victoria?
Gebruikersavatar
NAKZ
Fanatic
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 jan 2004, 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

AZ komt vanaf volgend seizoen met acties en structureel lagere prijzen voor jongeren in alle vakken. Hoe en wat precies wilden ze nog niet kwijt, maar het lijkt een positieve ontwikkeling.

Voetbalclubs uit de regio worden al regelmatig binnengehaald om de lege plaatsen af te dekken. Goed initiatief, maar ook iets wat eigenlijk een noodverband zou moeten zijn in plaats van een strategie.

In het algemeen moeten er inderdaad meer jongeren naar de Ben-Side komen. Een visueel en vocaal aantrekkelijk vak dat vanaf beneden staat is hiervoor het ultieme lokaas, zo blijkt ook uit de bekerwedstrijden met een staande Ben-Side waar jongeren oververtegenwoordigd zijn in een verder vrij leeg (en oud) stadion.
Plaats reactie