Staan op de Ben-Side

Dé plek voor alle supporterszaken. Sfeer, de SV, alles komt aan bod
Gebruikersavatar
Kees Vooijs
Beheerdert
Berichten: 3231
Lid geworden op: 04 jan 2004, 13:31
Locatie: ALKMAAR

Op verzoek een topic geopend over dit actuele onderwerp!
...-
Huiswaard
Oude garde
Berichten: 1107
Lid geworden op: 31 dec 2003, 08:40
Locatie: Sint Pancras
Contacteer:

Dat is snel Kees!

Zoals jullie allemaal hebben gemerkt zijn we vanuit Victoria Alkmaar bezig om de Ben-Side om te toveren tot één grote fanatieke tribune. De afgelopen twee jaar deden we dat in kleine stapjes, maar het is nu tijd om het grootser aan te pakken. Groningen was een geslaagde test en nu hopen we op een groot succes tegen Austria Wien. De vervolgstappen vanuit Victoria zijn:

- Een maandenlange campagne tot aan de verlenging van de seizoenkaarten (flyers, stickers, posters, ben-side.nl, enz...)
- Dialoog met AZ over de mogelijkheden.

We gaan slagen in onze opzet, maar het is alleen de vraag hoe snel we precies gaan bereiken wat we willen.

Mijn einddoel als bestuurder van Victoria heb ik al gesteld: een echte staantribune achter het doel. (waarschijnlijk blijf ik dus nog wel even een functie :wink: )
schoorl
Fanatic
Berichten: 523
Lid geworden op: 26 jul 2004, 17:39

Hele goeie actie!
En ik ben erg benieuwd hoe de sfeer is donderdag!
ALKMAAR CITY OF DREAMS
kohen
Herry en/of Berry
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 jan 2008, 20:55

van volkskrant.nl: Misschien wel staan, maar niet massaal gaan springen....

Massaal springen op de tribune, levensgevaarlijk?
Merlijn Schoonenboom ? 18/10/11, 12:17

Das ganze Stadion hüpft, Olé Olé... (Beeld: YouTube)
Als ze echt enthousiast worden, dan gebeurt het. Dan springen de voetbalfans met duizenden, tienduizenden tegelijk op en neer op de tribunes. Het liefst in hetzelfde ritme, als een grote massa met dezelfde beweging.

'Wanneer je dat ziet, word je er bang van', zegt Michael Kasperski, ingenieur aan de universiteit van Bochum in het Duitse Roergebied. Kasperski is deskundige op het gebied van de veiligheid van draagconstructies en doet onderzoek naar dit ritmisch springen op tribunes.

Bewegingen
Na een reeks experimenten waarschuwt hij nu voor de gevaren die dit kan hebben. 'Zo'n stadiontribune moet niet alleen het statische gewicht van een paar duizend mensen kunnen houden', vertelt Kasperski aan het weekblad Der Spiegel, 'maar hij moet ook hun bewegingen kunnen opvangen'.

Daar ligt nu juist zijn zorg. Als duizenden fans tegelijkertijd springen, zijn de extra krachten die op de tribunes werken enorm, zoals onder andere Duitse voetbalfans zelf in allerlei filmpjes op YouTube laten zien. Er kunnen centimeters grote scheuren in het beton ontstaan of er kunnen, zoals in Neurenberg gebeurde in de herfst van 2005, stukken van de betonbedekking op de fans in de onderste ring vallen.

Deinen
Maar vooral: de tribunes kunnen gaan deinen. In Brazilië is al eens een tribune ingezakt, maar in Duitsland, waar bij de bouw van stadions met dergelijke deiningen rekening wordt gehouden, zijn er volgens Kasperski ook gevaren zonder dat het stadion daadwerkelijk instort. Als de tribunes door het samenvallen van de springfrequentie en de eigen frequentie van het beton sterk gaan deinen, kan er massapaniek uitbreken.

Een tegenargument van stadion-ingenieurs is dat fans nooit zo synchroon springen dat de deiningen echt groot worden. Maar, zegt Kasperski, juist de laatste tijd verbetert de springtechniek zich, tenminste onder Duitse fans. 'Bij onderzoek in het stadion van Dortmund hebben we vastgesteld dat fans in de loop van het seizoen zich bij iedere thuiswedstrijd verbeterd hebben'.
Gebruikersavatar
Heisenberg says
Glory-hunter
Berichten: 92
Lid geworden op: 08 okt 2009, 12:09

Achteraan staan helpt inderdaad niet,ik vind deze actie grote klasse mannen,succes!
El Diego is breaking bad
Gebruikersavatar
boer
Supporter
Berichten: 202
Lid geworden op: 16 apr 2009, 06:12

Is het niet een idee om tijdens de wedstrijd tegen Austia te proberen om ook is een soort van tifo te maken. Zelf lijkt het mij wel wat als je tijdens het nummer van ""Oh wat is het toch fijn" allemaal met een sjaal staat tussen je handen en bij het jelelelele, allemaal te zwaaien ermee. Zou echt een mooi gezicht geven denk ik.
Het jaar der jaren 2008/2009
Huiswaard
Oude garde
Berichten: 1107
Lid geworden op: 31 dec 2003, 08:40
Locatie: Sint Pancras
Contacteer:

Lid worden van Victoria Alkmaar zou ook helpen, we zijn druk bezig met het veroveren van de Ben-Side en we hebben inmiddels onze voet ook aardig tussen de deur bij AZ. Lid worden kan via http://victoria-alkmaar.nl/?page_id=6, de opbrengsten steken we rechtstreeks in dit initiatief!
Gebruikersavatar
Dan-AZ
Teletext-supporter
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2011, 14:41
Locatie: Alkmaar

@Boer, Dat lijkt mij een schitterend idee, misschien is het ook leuk als er 1 persoon is die de complete Ben-Side dirigeert zegmaar, door middel van een luidspreker! Als de actie van morgen weer één groot succes wordt gaan we dit dan ook doen in de competitie? (AZ-Roda bijv.)
Fight For Glory
Robaz
Teletext-supporter
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 okt 2011, 10:10
Locatie: AlKMAAR

er jammer dat de actie nie door gaat.

had met een paar vrienden kaarten gekocht zit nu x3 rij 14 is het daar ook staan of moeten we ,,,, zitten??

Come one AZ
Gebruikersavatar
NAKZ
Fanatic
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 jan 2004, 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Robaz schreef:er jammer dat de actie nie door gaat.

had met een paar vrienden kaarten gekocht zit nu x3 rij 14 is het daar ook staan of moeten we ,,,, zitten??

Come one AZ
Gewoon staan, zolang niemand er last van heeft is er niets aan de hand! De stijging in de kaartverkoop komt ook deels door mensen die willen staan, dus het zal wel goed komen lijkt me. Rij 14 zeker, dat is altijd al staan volgens mij.
alkmaar90
Reservespeler
Berichten: 1748
Lid geworden op: 19 okt 2009, 21:12

Had het ergens wel verwacht gezien de 15000 kaarten, bijna alles onderin de X vakken is allemaal seizoenkaart, dus niet zo gek dat AZ het zo houdt. Dus lijkt me sterk dat het in de competitie wel mag (iemand zei AZ-Roda)

Dan toch maar de breedte (bovenin) proberen... (ja, dat idee werd al vaker af geserveerd) maar blijkbaar is er geen andere optie?
A tot Z
Teletext-supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2010, 16:49

Dan-AZ schreef:@Boer, Dat lijkt mij een schitterend idee, misschien is het ook leuk als er 1 persoon is die de complete Ben-Side dirigeert zegmaar, door middel van een luidspreker! Als de actie van morgen weer één groot succes wordt gaan we dit dan ook doen in de competitie? (AZ-Roda bijv.)
Vind je het heel erg als ik mij niet laat dirigeren? Die trommel tot aan hier, maar je moet je bij je eigen identiteit houden vind ik. Als er een "capo" met een luidspreker bij AZ verschijnt ben ik er klaar mee, liever chaos. Ik was anders wel bij het leger gegaan als ik wilde dat er iemand voor mij zou staan die zegt wat ik moet doen.

Ontopic: Ik hoop dat ondanks dat de actie is afgeblazen de staanplaatsen iets verder naar beneden worden uitgebreid of dat het spontaan toch doorgaat en dat in de toekomst met AZ toch mogelijkheden ontstaan om tot permanente oplossingen te komen.
mouse
Seizoenkaarthouder
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 okt 2004, 14:10
Locatie: Alkmaar

Revolutie,?maar nu even niet.
dennis-072

leg gewoon briefjes op de stoeltjes van : staan ofzo op x1 en x2
Huiswaard
Oude garde
Berichten: 1107
Lid geworden op: 31 dec 2003, 08:40
Locatie: Sint Pancras
Contacteer:

mouse schreef:Revolutie,?maar nu even niet.
Je weet dat ik van je hou, maar ik denk dat je het niet helemaal snapt Mouse. Door nu een beetje toe te geven bereiken we uiteindelijk meer. Dat is vele malen zinvoller dan nu doordrukken. Als je zelf gaat staan morgen dan houdt Victoria Alkmaar je niet tegen hoor...
mouse
Seizoenkaarthouder
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 okt 2004, 14:10
Locatie: Alkmaar

Daarom is het ook goed dat er mensen zoals jij zijn:-) .
Gebruikersavatar
Kees Vooijs
Beheerdert
Berichten: 3231
Lid geworden op: 04 jan 2004, 13:31
Locatie: ALKMAAR

Afbeelding

Zo hoort het! Mooie foto ook, Johannes! =D>
...-
Bolmi
Reservespeler
Berichten: 1627
Lid geworden op: 11 sep 2004, 19:57
Locatie: In een koolvlet

Ik zie Stijn Schaars die rechtse :wink:
Vak S
alkmaar90
Reservespeler
Berichten: 1748
Lid geworden op: 19 okt 2009, 21:12

Hoorde trouwens gister van iemand een rij voor mij, dat de UEFA het niet eens toestond om van dit vak een sta vak te maken en dat AZ een boete zou krijgen als het toch zou doen. En ook dat AZ (net als iedereen anders) het nieuws moest horen via het internet..... dat ze er niets van wisten dat het ''staan'' zou gaan worden... weet natuurlijk niet of deze dingen allebei waar zijn maar wel raar :p
Huiswaard
Oude garde
Berichten: 1107
Lid geworden op: 31 dec 2003, 08:40
Locatie: Sint Pancras
Contacteer:

alkmaar90 schreef:Hoorde trouwens gister van iemand een rij voor mij, dat de UEFA het niet eens toestond om van dit vak een sta vak te maken en dat AZ een boete zou krijgen als het toch zou doen. En ook dat AZ (net als iedereen anders) het nieuws moest horen via het internet..... dat ze er niets van wisten dat het ''staan'' zou gaan worden... weet natuurlijk niet of deze dingen allebei waar zijn maar wel raar :p
Kijk je wel eens andere wedstrijden in Europees verband? Ze delen boetes uit als er narigheid is en als er vuurwerk wordt afgestoken, niet als mensen voor hun stoeltje gaan staan. AZ las het inderdaad op internet ja, maar waarom zouden we alles van te voren moeten overleggen? Door de dingen te doen zoals we die doen zijn we verandering aan het brengen op de tribune en dat werd tijd ook.
Plaats reactie