Corona

Het forum waarin men naar hartelust kan discussieren op een hoogstaand niveau.

Vaccineren, mondkapjes en Geert

Vaccineren.
25
29%
Niet vaccineren.
5
6%
Vaccineren, ik weet het nog niet.
2
2%
Mondkapje ja.
17
20%
Mondkapje nee.
9
11%
Geert is een drol.
19
22%
Geert for president.
8
9%
 
Totaal aantal stemmen: 85
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Forza AZ schreef: 29 mei 2021, 14:56 En ook met vaccin kun je nog Corona oplopen en alsnog in quarantaine moeten.
Maar die kans is enorm veel kleiner.
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

MO7 schreef: 29 mei 2021, 22:32 Maar die kans is enorm veel kleiner.
Is dat zo?

Ik dacht het vaccin enkel beschermde tegen de gevolgen en niet zozeer tegen de besmettelijkheid.

Dan zou je dus over een jaar bv. 25000 besmettingen per dag kunnen hebben maar amper iemand in het ziekenhuis?
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
AZ-073
Invaller
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:53
Locatie: Den Bosch

kuifje schreef: 30 mei 2021, 11:09 Is dat zo?

Ik dacht het vaccin enkel beschermde tegen de gevolgen en niet zozeer tegen de besmettelijkheid.

Dan zou je dus over een jaar bv. 25000 besmettingen per dag kunnen hebben maar amper iemand in het ziekenhuis?
Kijk eens op een wetenschappelijk site (zoals RIVM, Johns Hopkins oid) en dan kun je vinden dat vaccinatie beide doet.
Belangrijkste: verspreiding sterk verminderen omdat het virus niet of nauwelijks op gevaccineerden overspringt.
Mocht gevaccineerde het toch (heel veel kleinere kans dus) krijgen dan veel milder verloop
Kristen Nygaard: Wat een parel! https://www.youtube.com/watch?v=aOoIME2NSG0"
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Even nieuwsgierig naar de mening van alle filosofen op dit forum 8)

De goedbetaalde medewerker X heeft dit kalenderjaar al 2 werkweken gemist vanwege een quarantaine. Thuiswerken in zijn functie niet mogelijk. Meneer X wil zich niet laten vaccineren en moet nu opnieuw 1 week in quarantaine omdat zijn thuiswonende zoon op vakantie besmet is geraakt. Bij vaccinatie was quarantaine niet verplicht geweest. Mag de werkgever eisen dat hij verlofuren opneemt?

Casus gaan we natuurlijk vaker krijgen…
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Langedijk schreef: 25 aug 2021, 10:37 Even nieuwsgierig naar de mening van alle filosofen op dit forum 8)

De goedbetaalde medewerker X heeft dit kalenderjaar al 2 werkweken gemist vanwege een quarantaine. Thuiswerken in zijn functie niet mogelijk. Meneer X wil zich niet laten vaccineren en moet nu opnieuw 1 week in quarantaine omdat zijn thuiswonende zoon op vakantie besmet is geraakt. Bij vaccinatie was quarantaine niet verplicht geweest. Mag de werkgever eisen dat hij verlofuren opneemt?

Casus gaan we natuurlijk vaker krijgen…
Bedoel je juridisch of ethisch?
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

kuifje schreef: 25 aug 2021, 12:49 Bedoel je juridisch of ethisch?
Juridisch zal dit waarschijnlijk nooit lukken. Ethisch dus. Moet een werkgever opdraaien voor de hoge kosten als iemand een dringend advies vanuit de overheid niet opvolgt.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Langedijk schreef: 25 aug 2021, 10:37 Even nieuwsgierig naar de mening van alle filosofen op dit forum 8)

De goedbetaalde medewerker X heeft dit kalenderjaar al 2 werkweken gemist vanwege een quarantaine. Thuiswerken in zijn functie niet mogelijk. Meneer X wil zich niet laten vaccineren en moet nu opnieuw 1 week in quarantaine omdat zijn thuiswonende zoon op vakantie besmet is geraakt. Bij vaccinatie was quarantaine niet verplicht geweest. Mag de werkgever eisen dat hij verlofuren opneemt?

Casus gaan we natuurlijk vaker krijgen…
Quarantaine is toch sowieso niet verplicht? Uiteraard wel zeer verstandig om het te doen, maar volgens mij kun je geen boete of straf krijgen als je het niet doet.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Forza AZ schreef: 25 aug 2021, 14:48 Quarantaine is toch sowieso niet verplicht? Uiteraard wel zeer verstandig om het te doen, maar volgens mij kun je geen boete of straf krijgen als je het niet doet.
https://www.nu.nl/coronavirus/6143458/g ... rsoon.html
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Ik bedoel dat er volgens mij officiëel nooit een quarantaineplicht is geweest als je in contact bent geweest met een besmet persoon, maar alleen een dringend advies. M.a.w. mensen die zich niet aan de quarantaine hielden konden geen boete krijgen.
Er is alleen een verplichting als je zelf in een hoogrisicoland bent geweest.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Forza AZ schreef: 25 aug 2021, 17:07 Er is alleen een verplichting als je zelf in een hoogrisicoland bent geweest.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid- ... n-isolatie

Niet gevaccineerd en een besmette huisgenoot is gewoon 5 dagen in quarantaine hoor. Misschien niet wettelijk verplicht en geen controles maar als werkgever wil je diegene ook liever niet over de vloer hebben. Meneer X in dit praktijkvoorbeeld verwijst naar de instructies van het RIVM en zit lekker doorbetaald thuis want hij mankeert niks. Terwijl hij gewoon naar zijn werk had gemogen als hij gevaccineerd was. Daar ging het even om.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Langedijk schreef: 25 aug 2021, 20:47 https://www.rivm.nl/coronavirus-covid- ... n-isolatie

Niet gevaccineerd en een besmette huisgenoot is gewoon 5 dagen in quarantaine hoor. Misschien niet wettelijk verplicht en geen controles maar als werkgever wil je diegene ook liever niet over de vloer hebben. Meneer X in dit praktijkvoorbeeld verwijst naar de instructies van het RIVM en zit lekker doorbetaald thuis want hij mankeert niks. Terwijl hij gewoon naar zijn werk had gemogen als hij gevaccineerd was. Daar ging het even om.
Aangezien vaccinatie niet verplicht is, kan je hier juridisch als werkgever waarschijnlijk niets aan doen. X wil zelf misschien wel gewoon gaan werken, maar wordt door de overheid thuisgehouden. Dan kun je hem niet straffen alleen omdat hij niet gevaccineerd wil worden.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16056
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Forza AZ schreef: 25 aug 2021, 21:46 Aangezien vaccinatie niet verplicht is, kan je hier juridisch als werkgever waarschijnlijk niets aan doen. X wil zelf misschien wel gewoon gaan werken, maar wordt door de overheid thuisgehouden. Dan kun je hem niet straffen alleen omdat hij niet gevaccineerd wil worden.
Het (verkeerde) toppunt van vrijheid…….
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Forza AZ schreef: 25 aug 2021, 21:46
X wil zelf misschien wel gewoon gaan werken, maar wordt door de overheid thuisgehouden. Dan kun je hem niet straffen alleen omdat hij niet gevaccineerd wil worden.
X vindt het in dit geval wel prima en laat anderen zijn afwezigheid oplossen. Dat zorgt weer voor frustraties op de werkvloer en komt de teamgeest niet ten goede. En dat ga je steeds vaker krijgen. Amerika gaat al steeds verder met verplichting in bepaalde branches en ik vraag me af wanneer Nederland zal volgen. Probleem bij ons is alleen dat minderheden, in welke vorm dan ook, altijd alles voor elkaar krijgen.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16056
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

Langedijk schreef: 26 aug 2021, 06:38 X vindt het in dit geval wel prima en laat anderen zijn afwezigheid oplossen. Dat zorgt weer voor frustraties op de werkvloer en komt de teamgeest niet ten goede. En dat ga je steeds vaker krijgen. Amerika gaat al steeds verder met verplichting in bepaalde branches en ik vraag me af wanneer Nederland zal volgen. Probleem bij ons is alleen dat minderheden, in welke vorm dan ook, altijd alles voor elkaar krijgen.
Ik wil het dan nu niet veralgemeniseren, maar ik ben het wat de corona-minderheden betreft volledig met je eens. Er zijn bepaalde vormen van “vrijheid”, “ik bepaal het zelf wel” die je niet moet willen, en sterker: die niet kunnen in een maatschappij als de onze.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5360
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

Langedijk schreef: 26 aug 2021, 06:38 X vindt het in dit geval wel prima en laat anderen zijn afwezigheid oplossen. Dat zorgt weer voor frustraties op de werkvloer en komt de teamgeest niet ten goede. En dat ga je steeds vaker krijgen. Amerika gaat al steeds verder met verplichting in bepaalde branches en ik vraag me af wanneer Nederland zal volgen. Probleem bij ons is alleen dat minderheden, in welke vorm dan ook, altijd alles voor elkaar krijgen.
Klopt volledig. Ik denk dat ik binnenkort ook maar eens een organisatie voor een hokje waar ik binnen val ga opzetten. ;)
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Langedijk schreef: 25 aug 2021, 20:47 https://www.rivm.nl/coronavirus-covid- ... n-isolatie

Niet gevaccineerd en een besmette huisgenoot is gewoon 5 dagen in quarantaine hoor. Misschien niet wettelijk verplicht en geen controles maar als werkgever wil je diegene ook liever niet over de vloer hebben. Meneer X in dit praktijkvoorbeeld verwijst naar de instructies van het RIVM en zit lekker doorbetaald thuis want hij mankeert niks. Terwijl hij gewoon naar zijn werk had gemogen als hij gevaccineerd was. Daar ging het even om.
Maar als je wel gevaccineerd bent, dien je dan niet in quarantaine te gaan? Je kan toch nog steeds drager zijn en dit dan doorgeven aan anderen.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5360
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

kuifje schreef: 26 aug 2021, 20:32 Maar als je wel gevaccineerd bent, dien je dan niet in quarantaine te gaan? Je kan toch nog steeds drager zijn en dit dan doorgeven aan anderen.
De kans is aanzienlijk kleiner.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

pAZcal schreef: 26 aug 2021, 22:36 De kans is aanzienlijk kleiner.
Dat klopt maar was is het officiële standpunt hierin? Het dringende advies is dan toch nog steeds in quarantaine te gaan?
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6363
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Waar ik me gister over verbaasde: we moeten op gezette tijden naar het stadion. Om drukte/1,5 meter te waarborgen. Maar we mogen wel na het laatste fluitsignaal tegelijk naar buiten. :)
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Ferry schreef: 27 aug 2021, 10:31 Waar ik me gister over verbaasde: we moeten op gezette tijden naar het stadion. Om drukte/1,5 meter te waarborgen. Maar we mogen wel na het laatste fluitsignaal tegelijk naar buiten. :)
Je zou kunnen zeggen dat bij het naar het stadion gaan nog niet zeker is of iedereen wel een geldig Corona-bewijs heeft, en bij het naar huis gaan is dat wel zeker.
Plaats reactie