Lichting 2005 (AZ O16, 2020/21)

De jeugd is de toekomst. Alles over de jonge talenten van AZ.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13902
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

~AZ~ schreef: 02 mei 2019, 17:47 Je begrijpt me niet goed. Ik zeg niet dat de KNVB Hillen en Fitz-Jim terug naar Wijdewormer moet sturen. Ik bedoel dat de KNVB ervoor moet zorgen dat spelers die ergens worden opgeleid niet voor een habbekrats opgepikt kunnen worden. En liever vandaag dan morgen.
Dan nog zal de regelgeving het wel toe moeten laten. De KNVB heeft hier weinig tot niets over te zeggen. Er kan pas opgetreden worden als clubs zelf de afspraken vastleggen, maar dat gaat nooit gebeuren.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13902
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

multatuli schreef: 02 mei 2019, 16:39 Het lijkt erop dat AZ en ajax de beste opleiding hebben. Het is niet zo dat alle spelers die bij ajax zijn opgeleid ook goed terecht komen. Ook een overstap van AZ naar ajax is absoluut geen garantie op succes (zie de laatste spelers die zijn overgestapt, o.a. schouten). Ik denk zelfs dat de spelers die al in de AZ jeugdopleiding zitten, meer kans bij AZ hebben om te slagen, dan de spelers die naar ajax overstappen.

Het zou mij dan ook niet verbazen als Hillen en Fitz-Jim na hun overstap in de anonimiteit verdwijnen. Met dank aan de mooie beloften die ajax doet.
Met die kanttekening dat Schouten ook nooit een toptalent is geweest, evenals Bijleveld. Die zijn door hen ook puur gehaald als opvulling voor Jong. Denk dat je het meer kan vergelijken met de overgang van Walian een paar jaar geleden. Het is absoluut geen garantie op succes, en ik vind het schandalig maar vanuit het oogpunt van een 15-jarige snap ik de lokroep nog wel. ajax heeft meer internationale uitstraling, doet mee aan diverse hoog aangeschreven jeugdtoernooien, waaronder dat toernooi wat ze zelf hadden met pasen en de Youth League. Het eerste staat nu in de halve finale van de CL.. Dat zijn dingen waar je bij wil horen. Niet ik, maar ik bedoel een 15 jarig voetballertje. En we moeten ook niet vergeten dat doorbreken bij AZ ook geen garantie geeft op succes. Dat zal de komende jaren moeten blijken hoever jongens als Til, Koopmeiners, Boadu en Stengs gaan komen. Daar waar die gasten van ajax al op hoog internationaal niveau spelen.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

AZ 4 Life schreef: 03 mei 2019, 12:34 Met die kanttekening dat Schouten ook nooit een toptalent is geweest, evenals Bijleveld. Die zijn door hen ook puur gehaald als opvulling voor Jong. Denk dat je het meer kan vergelijken met de overgang van Walian een paar jaar geleden. Het is absoluut geen garantie op succes, en ik vind het schandalig maar vanuit het oogpunt van een 15-jarige snap ik de lokroep nog wel. ajax heeft meer internationale uitstraling, doet mee aan diverse hoog aangeschreven jeugdtoernooien, waaronder dat toernooi wat ze zelf hadden met pasen en de Youth League. Het eerste staat nu in de halve finale van de CL.. Dat zijn dingen waar je bij wil horen. Niet ik, maar ik bedoel een 15 jarig voetballertje. En we moeten ook niet vergeten dat doorbreken bij AZ ook geen garantie geeft op succes. Dat zal de komende jaren moeten blijken hoever jongens als Til, Koopmeiners, Boadu en Stengs gaan komen. Daar waar die gasten van ajax al op hoog internationaal niveau spelen.
Fitz Jim is misschien nu een toptalent, maar hij is nog maar 15, dus dat kan over 2 a 3 jaar ook heel anders zijn. Feit is dat spelers bij AZ langer de kans krijgen dan bij ajax. Spelers zoals Til en Stengs die op een jongere periode minder opvielen, waren bij ajax zeer waarschijnlijk eerder uit de opleiding gezet. Ik denk dat het daarom voor de meeste talenten (exceptionele talenten zoals Messi die overal goed worden buiten beschouwing gelaten) gunstiger is om bij AZ in de opleiding te zitten dan bij ajax. Juist omdat de opleidingen allebei tot de top van Nederland behoren, maar bij AZ er meer geduld is met de talenten dan bij ajax.

Edit: Grappig dat je Walian aanhaalt. Ik kende hem niet, maar die is dus blijkbaar ook als toptalent naar ajax gegaan en speelt nu bij Almere City.
Gelukkig zijn er maar weinig talenten die succesvol van AZ naar ajax overstappen en ik hoop dat dat zo blijft (misschien dat ze dan eindelijk stoppen met shoppen bij AZ).
Laatst gewijzigd door multatuli op 03 mei 2019, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13902
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

multatuli schreef: 03 mei 2019, 14:30 Fitz Jim is misschien nu een toptalent, maar hij is nog maar 15, dus dat kan over 2 a 3 jaar ook heel anders zijn. Feit is dat spelers bij AZ langer de kans krijgen dan bij ajax. Spelers zoals Til en Stengs die op een jongere periode minder opvielen, waren bij ajax zeer waarschijnlijk eerder uit de opleiding gezet. Ik denk dat het daarom voor de meeste talenten (exceptionele talenten zoals Messie die overal goed worden buiten beschouwing gelaten) gunstiger is om bij AZ in de opleiding te zitten dan bij ajax. Juist omdat de opleidingen allebei tot de top van Nederland behoren, maar bij AZ er meer geduld is met de talenten dan bij ajax.

Edit: Grappig dat je Walian aanhaalt. Ik kende hem niet, maar die is dus blijkbaar ook als toptalent naar ajax gegaan en speelt nu bij Almere City.
Gelukkig zijn er maar weinig talenten die succesvol van AZ naar ajax overstappen en ik hoop dat dat zo blijft (misschien dat ze dan eindelijk stoppen met shoppen bij AZ).
Ben het helemaal met je eens ook hoor. Maar ik probeer het ook even vanuit het perspectief van zo'n jochie te bekijken. Je argumenten zijn verder geen speld tussen te krijgen.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

AZ 4 Life schreef: 03 mei 2019, 14:38 Ben het helemaal met je eens ook hoor. Maar ik probeer het ook even vanuit het perspectief van zo'n jochie te bekijken. Je argumenten zijn verder geen speld tussen te krijgen.
Vanuit de speler snap ik het ook wel, maar bij pubers van 15 jaar zijn de hersenen nog niet goed ontwikkeld, dus die zijn per definitie nog ontoerekeningsvatbaar wat dit betreft. Die ouders zouden wel beter moeten weten :)
Gebruikersavatar
~AZ~
Kristen
Berichten: 5606
Lid geworden op: 20 jul 2013, 13:00

AZ 4 Life schreef: 03 mei 2019, 12:27 Dan nog zal de regelgeving het wel toe moeten laten. De KNVB heeft hier weinig tot niets over te zeggen. Er kan pas opgetreden worden als clubs zelf de afspraken vastleggen, maar dat gaat nooit gebeuren.
Regelgeving verzinnen we met zijn allen. Althans, zo zou dat moeten zijn. Als regelgeving ons in de weg zit om te bereiken wat we willen, dan hebben we de regelgeving niet goed bedacht want daar is dat precies niet voor bedoeld. Dat wij een systeem hebben waarin clubs samen polderen om beslissingen nemen is ook zoiets. Uiteindelijk is niemand geholpen behalve degene die profiteren van de status quo. Wat dat betreft is het jammer dat het Nederlands voetbal toevalligerwijs weer opkrabbelt.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Die ouders zijn zelf fan van ajax en vinden het maar wat geil dat hun kind daar terecht komt. Dat was bij Walian ook zo; zijn vader heeft hem echt gepusht terwijl zijn moeder hem liever bij AZ zag blijven. Die jongen was topscorer van Nederland, vaste waarde bij Oranje en nu dus Eerste Divisie. Van der Moot was ook zo’n zielenpoot die dacht het effe bij PSV te gaan maken ...

Tot nog toe is nog geen enkele gejatte speler doorgebroken op Ozyakup na. De ogen zijn nu gericht op Pherai, Van Gelderen, Salah-Eddine, Enem en Ter Heide.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

kuifje schreef: 03 mei 2019, 17:02 Die ouders zijn zelf fan van ajax en vinden het maar wat geil dat hun kind daar terecht komt. Dat was bij Walian ook zo; zijn vader heeft hem echt gepusht terwijl zijn moeder hem liever bij AZ zag blijven. Die jongen was topscorer van Nederland, vaste waarde bij Oranje en nu dus Eerste Divisie. Van der Moot was ook zo’n zielenpoot die dacht het effe bij PSV te gaan maken ...

Tot nog toe is nog geen enkele gejatte speler doorgebroken op Ozyakup na. De ogen zijn nu gericht op Pherai, Van Gelderen, Salah-Eddine, Enem en Ter Heide.
De meeste jeugdspelers worden weggekaapt door ajax. En dat noemt zich dan een opleidingsclub.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13902
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

~AZ~ schreef: 03 mei 2019, 16:51 Regelgeving verzinnen we met zijn allen. Althans, zo zou dat moeten zijn. Als regelgeving ons in de weg zit om te bereiken wat we willen, dan hebben we de regelgeving niet goed bedacht want daar is dat precies niet voor bedoeld. Dat wij een systeem hebben waarin clubs samen polderen om beslissingen nemen is ook zoiets. Uiteindelijk is niemand geholpen behalve degene die profiteren van de status quo. Wat dat betreft is het jammer dat het Nederlands voetbal toevalligerwijs weer opkrabbelt.
Helemaal eens.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13902
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

kuifje schreef: 03 mei 2019, 17:02 Die ouders zijn zelf fan van ajax en vinden het maar wat geil dat hun kind daar terecht komt. Dat was bij Walian ook zo; zijn vader heeft hem echt gepusht terwijl zijn moeder hem liever bij AZ zag blijven. Die jongen was topscorer van Nederland, vaste waarde bij Oranje en nu dus Eerste Divisie. Van der Moot was ook zo’n zielenpoot die dacht het effe bij PSV te gaan maken ...

Tot nog toe is nog geen enkele gejatte speler doorgebroken op Ozyakup na. De ogen zijn nu gericht op Pherai, Van Gelderen, Salah-Eddine, Enem en Ter Heide.
Pherai gaat het wel redden. Maar die wilde zelf een andere stap maken toch? Die is niet echt weggekaapt als ik het goed heb.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Wat is het verschil tussen dat Dortmund een speler voor een habbekrats weghaalt of ajax dat doet?
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

kuifje schreef: 04 mei 2019, 07:33 Wat is het verschil tussen dat Dortmund een speler voor een habbekrats weghaalt of ajax dat doet?
In principe geen verschil. Behalve dat Dortmund het eenmalig doet, terwijl ajax probeert onze halve jeugdopleiding over te nemen.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Of je één keer een bank overvalt of tien keer; het blijft diefstal.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
~AZ~
Kristen
Berichten: 5606
Lid geworden op: 20 jul 2013, 13:00

kuifje schreef: 04 mei 2019, 08:48 Of je één keer een bank overvalt of tien keer; het blijft diefstal.
Het is alleen morele diefstal, juridisch gezien is er geen enkel probleem en dus zouden die clubs gek zijn om dit niet te doen. Hopelijk trekt AZ ook alle clubs onderin de pikorde helemaal leeg, want als je als enige niet mee doet dan ga je kopje onder. Dit is een systeemfout en die ga je alleen oplossen door het systeem te veranderen, niet door boos te worden op degene die er gebruik van maken.
Bassie
Glory-hunter
Berichten: 85
Lid geworden op: 01 mar 2019, 13:15

Walian, Wijndal en Stengs hebben wij dan ook “gestolen” van HFC Haarlem (nog voor dat ze failliet gingen), en Oosting van FC Emmen en Van de Moot en Reus van FC Volendam?
Gebruikersavatar
Dario Hubner
Oude garde
Berichten: 1136
Lid geworden op: 24 feb 2017, 14:40
Locatie: Amsterdam

Bassie schreef: 05 mei 2019, 12:05 Walian, Wijndal en Stengs hebben wij dan ook “gestolen” van HFC Haarlem (nog voor dat ze failliet gingen), en Oosting van FC Emmen en Van de Moot en Reus van FC Volendam?
Over Tijani Reijnders zijn ze bij Zwolle nog steeds pissig...
Gebruikersavatar
~AZ~
Kristen
Berichten: 5606
Lid geworden op: 20 jul 2013, 13:00

Bassie schreef: 05 mei 2019, 12:05 Walian, Wijndal en Stengs hebben wij dan ook “gestolen” van HFC Haarlem (nog voor dat ze failliet gingen), en Oosting van FC Emmen en Van de Moot en Reus van FC Volendam?
Absoluut.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8982
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Bassie schreef: 05 mei 2019, 12:05 Walian, Wijndal en Stengs hebben wij dan ook “gestolen” van HFC Haarlem (nog voor dat ze failliet gingen), en Oosting van FC Emmen en Van de Moot en Reus van FC Volendam?
Walian is nu 21, die vertrok naar AZ in 2008. snel teruggerekend moet hij dan 10 of 11 zijn geweest.
Stengs is nu 20, die vertrok naar AZ in 2009. snel teruggerekend moet hij dan 10 zijn geweest.
Wijndal is nu 19, die vertrok naar AZ 2010, snel teruggerekend moet hij dan 10 zijn geweest.

Dat is dus totaal niet hetzelfde, die jongens hebben inmiddels bijna net zo lang in onze jeugdopleiding gezeten als dat ze destijds oud waren.

Tijani Reijnders is een terecht voorbeeld, die had net als Sepp van den Berg bij PEC 1 kunnen zitten maar speelt nu bij Jong AZ.
Maar Reijnders is daarmee wel een uitzondering op de regel bij AZ.

ajax kaapt spelers die jaren in een jeugdopleiding gezeten hebben vlak voor hun contractsleeftijd. op 15 jaar vlak voor hun eerste contract of tussen de 18-19 als ze net voor hun 1e echte contract zouden moeten gaan. dat is een totaal andere situatie.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Lecompte
Reservespeler
Berichten: 1783
Lid geworden op: 16 aug 2011, 17:19

DeZuivelDuivel schreef: 05 mei 2019, 14:46
Tijani Reijnders is een terecht voorbeeld, die had net als Sepp van den Berg bij PEC 1 kunnen zitten maar speelt nu bij Jong AZ.
Maar Reijnders is daarmee wel een uitzondering op de regel bij AZ.

ajax kaapt spelers die jaren in een jeugdopleiding gezeten hebben vlak voor hun contractsleeftijd. op 15 jaar vlak voor hun eerste contract of tussen de 18-19 als ze net voor hun 1e echte contract zouden moeten gaan. dat is een totaal andere situatie.
Reijnders is door Zwolle van Twente (daar heeft hij 4 jaar gespeeld) overgenomen. Een jaartje er tussen bij de amateurs van CSV 28 zodat ze helemaal geen opleidingsvergoeding hoefden te betalen. Hij heeft uiteindelijk maar 1 jaar bij Zwolle gespeeld en had op 19 jarige leeftijd niet eens een contract. Het lijkt er meer op dat Zwolle het onderste uit een gratis kan wilde hebben en de deksel op de neus hebben gekregen.

HFC Haarlem ging overigens in 2010 failliet. Ik vraag mij oprecht af of deze club wel een serieuze jeugdopleiding had in 2008.

Ik vind het niet netjes hoe AZ met Volendam omgaat, Naast het aantrekken van jeugdig talent zijn daar ook twee prima jeugdtrainers weggehaald.

Pec raakt waarschijnlijk ook Rav van den Berg kwijt aan ajax. Deze jongen is het 15 jarige broertje van de 17 jarige roodjarige verdediger van Pec (uit het eerste) ajax plundert niet alleen op de Kalverhoek.
Uit negativisme is nog nooit iets goeds geboren.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8982
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Lecompte schreef: 05 mei 2019, 15:26 Reijnders is door Zwolle van Twente (daar heeft hij 4 jaar gespeeld) overgenomen. Een jaartje er tussen bij de amateurs van CSV 28 zodat ze helemaal geen opleidingsvergoeding hoefden te betalen. Hij heeft uiteindelijk maar 1 jaar bij Zwolle gespeeld en had op 19 jarige leeftijd niet eens een contract. Het lijkt er meer op dat Zwolle het onderste uit een gratis kan wilde hebben en de deksel op de neus hebben gekregen.

HFC Haarlem ging overigens in 2010 failliet. Ik vraag mij oprecht af of deze club wel een serieuze jeugdopleiding had in 2008.

Ik vind het niet netjes hoe AZ met Volendam omgaat, Naast het aantrekken van jeugdig talent zijn daar ook twee prima jeugdtrainers weggehaald.

Pec raakt waarschijnlijk ook Rav van den Berg kwijt aan ajax. Deze jongen is het 15 jarige broertje van de 17 jarige roodjarige verdediger van Pec (uit het eerste) ajax plundert niet alleen op de Kalverhoek.
Welke jeugdspelers hebben dan een Volendam verleden?
Misschien heb ik een verkeerd beeld, maar ik heb altijd het idee gehad dat AZ Volendam en Telstar eigenlijk relatief veel met rust heeft gelaten.
De enkele speler die bij mij op komt is Joey Jacobs bij Volendam en dan Rody de Boer bij Telstar, maar daar is gewoon voor betaald en we hebben zelfs nog een doelman terug gestuurd (ook al is dat niets geworden en staat Roggeveen weer bij ons onder contract).
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Plaats reactie