Functioneren Jeugdopleiding

De jeugd is de toekomst. Alles over de jonge talenten van AZ.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

Is het typfout op de AZ site? AZ onder 12 tegen Groningen 39-2???? :lol:
Gebruikersavatar
AlkmaarForever
Reservespeler
Berichten: 1791
Lid geworden op: 10 dec 2006, 09:22
Locatie: Alkmaar

Geen typfout. :lol:
Gebruikersavatar
AlkmaarForever
Reservespeler
Berichten: 1791
Lid geworden op: 10 dec 2006, 09:22
Locatie: Alkmaar

Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

AlkmaarForever schreef: 04 okt 2021, 11:45 Geen typfout. :lol:
Wat een score :lol: Dat betekent haast dat elke aftrap nemen langer duurde dan dat hij weer in het netje lag.
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

Veel, zo niet alle, profclubs hebben in hun jeugdopleiding ruimte voor lichtingen onder de 11 en onder de 12. Vanuit Den Haag wordt al langer gekeken naar in hoeverre dit past in ons denkbeeld over hoe kinderen moeten opgroeien en of dit wenselijk is (of heel misschien zelfs 'strafbaar' kan zijn).

Een jaar geleden zag ik deze zeer interessante documentaireserie over wat een profambitie met zulke jonge kinderen doet: https://www.npo3.nl/voetbaldroom
https://www.npo3.nl/voetbaldroom/BV_101405503

Ik ben er eigenlijk persoonlijk wel over uit dat pas vanaf de middelbare schoolleeftijd (12!) er een gerichte sportopleiding geboden zou mogen worden door profclubs en andere sportorganisaties. Voor die tijd zit het veel te veel de ontwikkeling van het kind in de weg (let wel: slechts een enkeling zal de profsport bereiken).
Men kan natuurlijk wel via regiocoaches af en toe een workshop geven aan talentvolle kinderen bij de amateurverenigingen op locatie of bij de profclub.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie mening hierover.
____________
Hoc est nihil
eenjaarazalkmaar
Seizoenkaarthouder
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 jul 2019, 22:10

Grifo schreef: 07 feb 2022, 16:06 Veel, zo niet alle, profclubs hebben in hun jeugdopleiding ruimte voor lichtingen onder de 11 en onder de 12. Vanuit Den Haag wordt al langer gekeken naar in hoeverre dit past in ons denkbeeld over hoe kinderen moeten opgroeien en of dit wenselijk is (of heel misschien zelfs 'strafbaar' kan zijn).

Een jaar geleden zag ik deze zeer interessante documentaireserie over wat een profambitie met zulke jonge kinderen doet: https://www.npo3.nl/voetbaldroom
https://www.npo3.nl/voetbaldroom/BV_101405503

Ik ben er eigenlijk persoonlijk wel over uit dat pas vanaf de middelbare schoolleeftijd (12!) er een gerichte sportopleiding geboden zou mogen worden door profclubs en andere sportorganisaties. Voor die tijd zit het veel te veel de ontwikkeling van het kind in de weg (let wel: slechts een enkeling zal de profsport bereiken).
Men kan natuurlijk wel via regiocoaches af en toe een workshop geven aan talentvolle kinderen bij de amateurverenigingen op locatie of bij de profclub.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie mening hierover.
Absoluut mee eens. Ik zie bij de amateurvereniging waar ik actief ben de ene na de andere 7, 8 of 9-jarige naar Sparta, Feyenoord of ajax gaan voor stage of spelen in een elftal. Na een jaar zie ik ze allemaal weer terug. De kans op slagen op zo'n jonge leeftijd is nihil en de knauw die je als kind krijgt enorm.
Ouders spelen hierin ook vaak een bedenkelijke rol, zoals je ook in de serie kunt zien. Sommigen coachen hun eigen kind zo hevig dat het in de war raakt. De bedoelingen zijn altijd goed, maar pedagogisch is het onverantwoord.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

eenjaarazalkmaar schreef: 23 feb 2022, 22:57 Absoluut mee eens. Ik zie bij de amateurvereniging waar ik actief ben de ene na de andere 7, 8 of 9-jarige naar Sparta, Feyenoord of ajax gaan voor stage of spelen in een elftal. Na een jaar zie ik ze allemaal weer terug. De kans op slagen op zo'n jonge leeftijd is nihil en de knauw die je als kind krijgt enorm.
Ouders spelen hierin ook vaak een bedenkelijke rol, zoals je ook in de serie kunt zien. Sommigen coachen hun eigen kind zo hevig dat het in de war raakt. De bedoelingen zijn altijd goed, maar pedagogisch is het onverantwoord.
AZ doet dit op zich op wel verantwoord door de voetbalscholen in de regio. Dat is dan een soort van tussenstap. Die kinderen trainen dan op zondag bij de AZ-voetbalschool bij zes verschillende amateurverenigingen. De besten stromen dan door naar de opleiding. Aangezien de afvallers bij hun club actief blijven kan hun leventje gewoon verder gaan en zijn ze een leuke ervaring rijker.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
DonnyDelano
Oude garde
Berichten: 1306
Lid geworden op: 16 jul 2018, 20:08

kuifje schreef: 24 feb 2022, 09:45 AZ doet dit op zich op wel verantwoord door de voetbalscholen in de regio. Dat is dan een soort van tussenstap. Die kinderen trainen dan op zondag bij de AZ-voetbalschool bij zes verschillende amateurverenigingen. De besten stromen dan door naar de opleiding. Aangezien de afvallers bij hun club actief blijven kan hun leventje gewoon verder gaan en zijn ze een leuke ervaring rijker.
Dit is niet helemaal volledig. De voetbalschool in de regio loopt naast de reguliere O11. De besten zijn er dan al tussenuit gepikt (en spelen dus in de O11). De voetbalschool is gewoon een handige manier om heel veel spelers tegelijk te blijven monitoren, maar dat heeft niet te maken met de wens kinderen verantwoord op te leiden

Edit: de voetbalschool start halverwege het seizoen als een speler in de O10 zit. Het loopt dus half parallel aan de O11, niet helemaal.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

DonnyDelano schreef: 24 feb 2022, 10:44 Dit is niet helemaal volledig. De voetbalschool in de regio loopt naast de reguliere O11. De besten zijn er dan al tussenuit gepikt (en spelen dus in de O11). De voetbalschool is gewoon een handige manier om heel veel spelers tegelijk te blijven monitoren, maar dat heeft niet te maken met de wens kinderen verantwoord op te leiden

Edit: de voetbalschool start halverwege het seizoen als een speler in de O10 zit. Het loopt dus half parallel aan de O11, niet helemaal.
Dat was oorspronkelijk wel het idee. Spelers uit O11 trainden op zondag en vormden een seizoen later de O12.

Nu AZ ook een O11 heeft ben ik ervan uitgegaan dat ze nu dus trainen met O10-spelers.

Wat overigens ook frappant is dat de scouts van ajax tijdens trainingen hiervan aanwezig zijn. Er zijn al een aantal spelers rechtstreeks vanuit de voetbalschool naar ajax gegaan.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
DonnyDelano
Oude garde
Berichten: 1306
Lid geworden op: 16 jul 2018, 20:08

Dat van die ajax-scouts klopt inderdaad. Schaamteloos he? Maar het overgrote deel van de O11 is al voor de voetbalschool start, rechtstreeks aangenomen. Misschien dat er van de pakweg 20-25 spelers in de O11, max 3 of 4 via de voetbalschool instromen.
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16056
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

kuifje schreef: 24 feb 2022, 11:58 Dat was oorspronkelijk wel het idee. Spelers uit O11 trainden op zondag en vormden een seizoen later de O12.

Nu AZ ook een O11 heeft ben ik ervan uitgegaan dat ze nu dus trainen met O10-spelers.

Wat overigens ook frappant is dat de scouts van ajax tijdens trainingen hiervan aanwezig zijn. Er zijn al een aantal spelers rechtstreeks vanuit de voetbalschool naar ajax gegaan.
Ik zou nooit in de 010 noch in de 020 willen spelen……….
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Grifo
Oude garde
Berichten: 1497
Lid geworden op: 19 sep 2005, 17:30
Contacteer:

kuifje schreef: 24 feb 2022, 11:58 Dat was oorspronkelijk wel het idee. Spelers uit O11 trainden op zondag en vormden een seizoen later de O12.

Nu AZ ook een O11 heeft ben ik ervan uitgegaan dat ze nu dus trainen met O10-spelers.

Wat overigens ook frappant is dat de scouts van ajax tijdens trainingen hiervan aanwezig zijn. Er zijn al een aantal spelers rechtstreeks vanuit de voetbalschool naar ajax gegaan.
We hebben het nog wel over zeer jonge kinderen hier. Dat in Abcoude er schaamteloos kinderen geronseld worden, dat wisten we al. Maar het gaat mij specifiek om de leeftijd van de kinderen. En vanuit de clubs begrijp ik het. Eigen jeugd is meer dan ooit het verdienmodel geworden in een door geld verziekte voetbalwereld. De enige manier om nog competitief te zijn en als de concurrent het doet, dan moet je wel mee.

Ik denk dat ik voor een Haags verbod ben op alle elftallen van 013 bij BVO's en op aan deze BVO's gelieerde stichtingen/verenigingen. Maar ik ben er nog niet over uit. Ik vind het een heel ingewikkeld dilemma. Zeker omdat via amateurtakken of sportverenigingen een dergelijk eltal evengoed vormgegeven zou kunnen worden.
____________
Hoc est nihil
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Grifo schreef: 28 feb 2022, 01:37 We hebben het nog wel over zeer jonge kinderen hier. Dat in Abcoude er schaamteloos kinderen geronseld worden, dat wisten we al. Maar het gaat mij specifiek om de leeftijd van de kinderen. En vanuit de clubs begrijp ik het. Eigen jeugd is meer dan ooit het verdienmodel geworden in een door geld verziekte voetbalwereld. De enige manier om nog competitief te zijn en als de concurrent het doet, dan moet je wel mee.

Ik denk dat ik voor een Haags verbod ben op alle elftallen van 013 bij BVO's en op aan deze BVO's gelieerde stichtingen/verenigingen. Maar ik ben er nog niet over uit. Ik vind het een heel ingewikkeld dilemma. Zeker omdat via amateurtakken of sportverenigingen een dergelijk eltal evengoed vormgegeven zou kunnen worden.
Ik ben gewoon voor een model waarbij een transferverbod tussen BVO's geldt tot 18 op basis van het niveau van de opleiding. De KNVB heeft nu al de opleidingen in categorieën verdeelt dus die kan je als basis gebruiken. Je moet een kind altijd de kans geven om naar de beste school te gaan. Concreet gezegd mag een transfer van Volendam naar AZ wel omdat AZ in hogere categorie valt maar een transfer van AZ naar ajax niet omdat beide clubs in dezelfde categorie zitten. Clubs die dan niet in de hoogste categorie zitten zijn dan inderdaad benadeeld maar worden tegelijkertijd getriggerd om hun opleiding naar een hoger niveau te tillen.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
eenjaarazalkmaar
Seizoenkaarthouder
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 jul 2019, 22:10

Weet iemand of de vacature Hoofd prestatie en ontwikkeling al is opgevuld en zo ja door wie? Een aantal maanden geleden is Marijn Beuker vertrokken naar het Schotse Queens Park.
Gebruikersavatar
differentcook
Harde Kern
Berichten: 12099
Lid geworden op: 24 sep 2015, 23:08

eenjaarazalkmaar schreef: 05 mar 2022, 15:36 Weet iemand of de vacature Hoofd prestatie en ontwikkeling al is opgevuld en zo ja door wie? Een aantal maanden geleden is Marijn Beuker vertrokken naar het Schotse Queens Park.
Goede vraag!
Of zou het een functie zijn die puur aan Marijn Beuker hing?
Vind zijn vertrek naar die Schotse club raar en dat doet je afvragen wat daar achter zit.
Tussenstapje op weg naar Feyenoord van de zomer?
we can come an end
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6363
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Volgens Zweedse media is Viktor Chistiansson op weg naar huis (naar Zweden).

https://skanesport.se/2022/05/20/talang ... eholms-if/
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

differentcook schreef: 08 mar 2022, 20:19 Goede vraag!
Of zou het een functie zijn die puur aan Marijn Beuker hing?
Vind zijn vertrek naar die Schotse club raar en dat doet je afvragen wat daar achter zit.
Tussenstapje op weg naar Feyenoord van de zomer?
Deze week werd gemeld dat Bart Heuvingh hoofd topsport is geworden en een team aanstuurt van nog twee mensen. Bart en Marijn werkten al intensief samen dus ik denk dat je hem dan als opvolger van Beuker kan beschouwen. Kindje heeft alleen een andere naam.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
fcvictorie
Fanatic
Berichten: 642
Lid geworden op: 06 feb 2019, 11:01

[tweet]www.twitter.com/AZAlkmaar/status/152802 ... vy0bQqAAAA[/tweet]

[tweet]www.twitter.com/AZJeugd/status/15279789 ... KyvLQqAAAA[/tweet]

Goede dag voor de jeugdploegen van AZ. Nu nog eens kansen aan de jeugd geven in het eerste.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Ferry schreef: 21 mei 2022, 06:19 Volgens Zweedse media is Viktor Chistiansson op weg naar huis (naar Zweden).

https://skanesport.se/2022/05/20/talang ... eholms-if/
Viel binnen de lijn der verwachtingen denk ik.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Mooi voor de jongens.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Plaats reactie