AZ en Knikkende Knieën

Op zoek naar interessant leesvoer? Hier zijn nostalgische topics van niveau terug te vinden.
Plaats reactie

AZ heeft al 25 jaar last van Knikkende Knieën

Klopt
48
49%
Klopt niet
50
51%
 
Totaal aantal stemmen: 98
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Omdat het onderwerp (in de Feijenoord-AZ topic) nog lang niet uitgekauwd is, hier een vervolg.

Stelling: AZ faalt al 25 jaar op het moment supreme.

Is het niet door belachelijk slecht voetbal, dan wel door scheidsrechterlijke dwalingen, dan wel door domme pech.

Als voorbeelden heb ik gegeven:
RKC-AZ (degradatiewedstrijd)
- AZ-NEC (halve finale beker)
- AZ-Sporting
- AZ-Groningen (play offs)
- ajax-AZ (play offs)
- AZ-ajax (bekerfinale)
- Excelsior-AZ (kampioenschap)
- AZ-Everton (Uefa Cup)

Zelfs de twee kampioenschappen die wél werden behaald kwamen met hangen en wurgen tot stand zonder een nette overwinning. Ook kan ik me nog wat nacompetities herinneren dat AZ lekker onbevangen begon, maar uiteindelijk (mét druk) weer instortte. Of het jaar onder Van der Lem toen we telkens nét niet voor Europees konden spelen.

AZ leeft al sinds begin jaren '90 met een ongelooflijk slappe-knieën-syndroom als het eind in zicht komt.
Tegenover dit rijtje staat tot nu toe alleen:

AZ-Newcastle. De coole en broodnodige 2-0 werd zeer professioneel binnen gespeeld.

Ik twijfel nog over:

* AZ-Den Haag (1987-1988. 3-1.) Dit was een overwinning die móést komen. Maar was Den Haag al niet uitgespeeld én, belangrijker, bewijst het niet eens te meer dat de voetbalgoden (ofwel: corrupte concurrenten) AZ niet gunstig gezind waren?

* AZ - Krylya 3-1. Op zich een goede prestatie. Maar ook wel tegen een hele slappe tegenstander ook pas behaald nadat er niets meer te verliezen was. Bovendien is het niet écht een moment supreme. Eerste ronde Uefa Cup. Who cares?

* Emmen-AZ (1995-1996. 0-2.) Ik meen me te herinneren dat deze wedstrijd ook gewonnen móést worden. Ik heb het destijds via de radio gevolgd. Maar ik weet niet wat er was gebeurd bij een gelijkspel. Historici?

Welke er in ieder geval niet in thuis hoort:

* AZ - RKC 7-0. Immers, AZ had daarna nóg dríé wedstrijd om de buit binnen te halen (er nog even van uitgaande dat de concurrentie alles zou winnen.)

Het gaat dus om wedstrijden die gewonnen hadden móéten worden. Tot nu toe ziet het er niet best uit voor AZ. Als de discussie deze tendens aanhoudt, dan moeten we op zoek gaan naar de oorzaak, zodat we aan het einde van dit jaar eindelijk weer eens een écht feestje kunnen vieren.
Azetter
Supporter
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 dec 2003, 13:56
Locatie: Heerhugowaard

Antti Opdam schreef:Ik twijfel nog over:

* AZ-Den Haag (1987-1988. 3-1.) Dit was een overwinning die móést komen. Maar was Den Haag al niet uitgespeeld én, belangrijker, bewijst het niet eens te meer dat de voetbalgoden (ofwel: corrupte concurrenten) AZ niet gunstig gezind waren?

* AZ - Krylya 3-1. Op zich een goede prestatie. Maar ook wel tegen een hele slappe tegenstander ook pas behaald nadat er niets meer te verliezen was. Bovendien is het niet écht een moment supreme. Eerste ronde Uefa Cup. Who cares?

* Emmen-AZ (1995-1996. 0-2.) Ik meen me te herinneren dat deze wedstrijd ook gewonnen móést worden. Ik heb het destijds via de radio gevolgd. Maar ik weet niet wat er was gebeurd bij een gelijkspel. Historici?

Welke er in ieder geval niet in thuis hoort:

* AZ - RKC 7-0. Immers, AZ had daarna nóg dríé wedstrijd om de buit binnen te halen (er nog even van uitgaande dat de concurrentie alles zou winnen.)

Het gaat dus om wedstrijden die gewonnen hadden móéten worden. Tot nu toe ziet het er niet best uit voor AZ. Als de discussie deze tendens aanhoudt, dan moeten we op zoek gaan naar de oorzaak, zodat we aan het einde van dit jaar eindelijk weer eens een écht feestje kunnen vieren.
Wat mij betreft kun je de legendarische 2-2 ergens in '97 of '98 tegen onze directe concurrent Cambuur (in Leeuwarden na een 2-0 achterstand) ook in het rijtje twijfelgevallen plaatsen. Was aan het einde van het seizoen, het verschil was heel klein en Cambuur bleef maar winnen.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Azetter schreef:[..]
Wat mij betreft kun je de legendarische 2-2 ergens in '97 of '98 tegen onze directe concurrent Cambuur (in Leeuwarden na een 2-0 achterstand) ook in het rijtje twijfelgevallen plaatsen. Was aan het einde van het seizoen, het verschil was heel klein en Cambuur bleef maar winnen.
Daar heb ik ook nog lang over getwijfeld, maar hoe langer ik daar over nadacht, hoe meer ik eigenlijk vond dat die wedstrijd meer in het 'faal-rijtje' thuis hoorde dan in het 'fantastische prestatie rijtje'. AZ had in die tijd een volwaardig eredivisie elftal (Ricksen, Moens, Van Galen, Opdam, om maar eens wat te noemen) en liet zich volledig verrassen door Cambuur Leeuwarden. Dat het uiteindelijk nog 2-2 werd had meer met het natte veld en een overdosis aan geluk te maken, dan met ijzeren knieën. Met zo'n selectie is dat eigenlijk een kleine schande.

(Maar wat wil je eigenlijk ook met zo'n slechte trainer.)
Gebruikersavatar
Oltretomba
Supporter
Berichten: 158
Lid geworden op: 23 sep 2005, 15:32
Locatie: The Jolly Wanker Inn.
Contacteer:

Antti, in je stelling praat je over '25 jaar knikkende knieën', in je betoog heb je het over 'sinds begin jaren '90 slappe knieën syndroom'. Gaat het nu over de laatste 25 jaar, of over de laatste 18 jaar?
My mother can hold her head up in any
neighborhood in the city when she
walks down the block. In all the
Five Boroughs I'm known,
fuggedaboudit..I'm known all over
the fucking world. You ask around..ask
anybody about Lefty from Mulberry
Street.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Oltretomba schreef:Antti, in je stelling praat je over '25 jaar knikkende knieën', in je betoog heb je het over 'sinds begin jaren '90 slappe knieën syndroom'. Gaat het nu over de laatste 25 jaar, of over de laatste 18 jaar?
Doe maar 25. Dat is een mooi getal en bovendien nog een beetje te overzien voor mensen van mijn leeftijd (28) en bovendien precies ná de gloriejaren.
Bada Bing
Dagjesmens
Berichten: 48
Lid geworden op: 30 aug 2008, 10:21

Ik denk alleen maar.
Antti,wat een ongelovelijke lulkoek.
Of verwachte je dat we al een shirt met 2 sterren hadden moeten hebben?
Er zijn inderdaad wel wat momenten maar 25 jaar,dat kan alleen een ras-negatieveling zo vinden.

(Ik denk overigens dat je stiekum al bezig bent om je eigen te beschermen voor de grote teleurstelling over een aantal maanden,daar ben ik ook al een beetje mee bezig)
Toeschouwers zat,waar zijn de supporters gebleven?
Gebruikersavatar
Voltreffer Vick
Reservespeler
Berichten: 1641
Lid geworden op: 14 jan 2006, 10:05
Locatie: kaasmarkt

Om eerlijk te zijn vind ik het nogal arbitrair. Ik krijg zo'n horoscoopgevoel over me. Door een bepaalde periode uit te sluiten (de glorieperiode) en overwinningen in d'r op d'r onder wedstrijden wijten aan een slechte tegenstander, krijg je altijd gelijk. Belangrijk om te constateren is dat de knikkende knieën op een steeds hoger niveau liggen, startend bij en periodetitel in e 1e divisie en eindigend bij het missen van het kampioenschap. Dit past in de ontwikkeling van AZ. In dit knikkende knieën syndroom is AZ overigens niet uniek. Overal ter wereld zie je dat relatief kleine clubs die al dan niet tijdelijk meedoen om de prijzen het uiteindelijk niet halen. Dit heeft te maken met budget, druk van de buitenwereld en vaak ook een beperkter ambitieniveau. Met name het laatste speelt Ned. sporters vaak parten. Ik kan me (ook bij de afgelopen OS) doodergeren aan sporters die tevreden zijn met een finaleplaats en zilver ook mooi vinden. Vaak lijkt het behalen van de finale belangrijker dan de winst. Kleine clubs hebben hier in meerdere mate mee te maken. Op voetbalgebied zijn de meest aansprekende knikkende knieën-voorbeelden van de afgelopen decennia Leeds United en Bayern Leverkussen geweest. Allebei misten ze ze het kampioenschap en verloren ze de Europacup I finale en de de nationale bekerfinale. Er zijn ongetwijfeld nog vele voorbeelden te bedenken.
Op de zolder van zijn grootmoeder vindt Sjakie Meulemans op een goede dag een paar enorm oude voetbalschoenen, die van een vroegere topvoetballer zijn geweest: Voltreffer Vick, sinds die tijd kan ie voetballen als de beste
Underground

020 - AZ in de kuip, "de Bekerfinale" Die gek van een scheids... van Egmond.. #-o
Gebruikersavatar
The North Shield
Seizoenkaarthouder
Berichten: 383
Lid geworden op: 05 feb 2007, 18:32
Locatie: Noord Hollands Dorp met een L.

Recent voorbeeld.

Wat te denken van H'veen- AZ van dit jaar 3-3 ( na terugfluiten Martens1986 ) diep in de blessure tijd van de tweede helft.

Het ging toen die avond om d koppositie in punten. Uiteindelijk bleven we koploper maar wel op doelsaldo.

Hadden we toen de 3 punten binnen gepakt dan hadden we nu al 5 punten los gestaan.
Laatst gewijzigd door The North Shield op 11 dec 2008, 15:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Wil weer naar een AZ voetbalwedstrijd ........ en snel !
Gebruikersavatar
Martens1986
Supporter
Berichten: 158
Lid geworden op: 12 jul 2008, 09:22
Locatie: Praag

volgens mij was het 3-3
Gebruikersavatar
Voltreffer Vick
Reservespeler
Berichten: 1641
Lid geworden op: 14 jan 2006, 10:05
Locatie: kaasmarkt

The North Shield schreef:Wat te denken van H'veen- AZ van dit jaar 2-2 diep in de blessure tijd van de tweede helft.

Dan hadden we nu al 5 punten los gestaan.
Of de verlenging in de 2e ronde Knvb-beker tegen PSV die het tegenovergestelde bewijst. Zo kan je dus iedere wedstrijd gaan uitlichten, voegt het dus helemaal niets meer toe aan dit topic en kan het beter gesloten worden
Op de zolder van zijn grootmoeder vindt Sjakie Meulemans op een goede dag een paar enorm oude voetbalschoenen, die van een vroegere topvoetballer zijn geweest: Voltreffer Vick, sinds die tijd kan ie voetballen als de beste
spazekaas
Seizoenkaarthouder
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 jul 2006, 17:58
Locatie: Alkmaar N.

IK word een beetje depri van deze topic.
D1RK BEDANKt ~ F072A, F075A, F072A (,AZ´) 1 ~ Assimileren of wederkeren ~
Gebruikersavatar
The North Shield
Seizoenkaarthouder
Berichten: 383
Lid geworden op: 05 feb 2007, 18:32
Locatie: Noord Hollands Dorp met een L.

Martens1986 schreef:volgens mij was het 3-3
Ja bedoel ik natuurlijk ook :oops:
Wil weer naar een AZ voetbalwedstrijd ........ en snel !
Gebruikersavatar
Oltretomba
Supporter
Berichten: 158
Lid geworden op: 23 sep 2005, 15:32
Locatie: The Jolly Wanker Inn.
Contacteer:

Hmm, ik weet het allemaal zo net niet. De wedstrijd AZ-ADO uit '87-'88, en dan met name wat de concurrentie destijds uitspookte, is natuurlijk wél discutabel. Ik meen mij te herinneren dat Volendam ook moest winnen om in de Eredivisie te blijven, dat ook uiteindelijk deed met behulp van de tegenstander, en derhalve op een beter doelsaldo zich kon handhaven.
Graag een reactie als ik er naast zit.
My mother can hold her head up in any
neighborhood in the city when she
walks down the block. In all the
Five Boroughs I'm known,
fuggedaboudit..I'm known all over
the fucking world. You ask around..ask
anybody about Lefty from Mulberry
Street.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Voltreffer Vick schreef:[..]
Of de verlenging in de 2e ronde Knvb-beker tegen PSV die het tegenovergestelde bewijst.
Dat is dus weer een slecht voorbeeld. Totaal geen moment supreme. AZ kan immers vrij-uit spelen. Tweede ronde beker kan je bijna gelijk stellen aan een oefenwedstrijd.

Waar het bij het "knikkende knieën" vooral om gaat is dat je plots onder je kunnen presteert (door de stress, het móéten) of, in mindere mate, telkens pech (bestaat dat?) hebt of, in nog mindere mate, een scheidsrechter tegen krijgt.

De soepele overwinningen met lucky goals en een goede scheidsrechter stromen nog niet echt binnen.
Gebruikersavatar
Oltretomba
Supporter
Berichten: 158
Lid geworden op: 23 sep 2005, 15:32
Locatie: The Jolly Wanker Inn.
Contacteer:

Nou goed, het is dan wel geen overwinning, maar ik vond de thuiswedstrijd tegen Fenerbahce een prima prestatie. Vanuit een uitzichtloze situatie ijzersterk terugkomen.
My mother can hold her head up in any
neighborhood in the city when she
walks down the block. In all the
Five Boroughs I'm known,
fuggedaboudit..I'm known all over
the fucking world. You ask around..ask
anybody about Lefty from Mulberry
Street.
bart van der velden
Supporter
Berichten: 228
Lid geworden op: 11 jan 2008, 10:42

Oltretomba schreef:Hmm, ik weet het allemaal zo net niet. De wedstrijd AZ-ADO uit '87-'88, en dan met name wat de concurrentie destijds uitspookte, is natuurlijk wél discutabel. Ik meen mij te herinneren dat Volendam ook moest winnen om in de Eredivisie te blijven, dat ook uiteindelijk deed met behulp van de tegenstander, en derhalve op een beter doelsaldo zich kon handhaven.
Graag een reactie als ik er naast zit.
Nee AZ-ADO hoort er niet bij. Ik zat destijds in De Hout. Leuke wedstrijd die AZ met fris&fruitig voetbal won, maar het ging nergens meer over. Volendam en PEC waren de concurrenten in de degradatiestrijd en hadden in hun onderlinge wedstrijd (op hetzelfde moment in Volendam) genoeg aan een gelijk spel. Werd dus 0-0, wel een nieuw record terugspeelballen als ik het me goed herinner.

Ik weet nog hoe na het laatste fluitsignaal in Alkmaar alle AZ-koppen direct naar beneden gingen omdat de spelers al tijdens de wedstrijd wisten dat het toch nergens meer om ging.
De speeker begon over dat ie wel kon janken weet ik ook nog. Diepe wonden; mijn vader begint er nog steeds over als het woord Volendam in een geprek valt, maar dat terzijde..
Gebruikersavatar
Voltreffer Vick
Reservespeler
Berichten: 1641
Lid geworden op: 14 jan 2006, 10:05
Locatie: kaasmarkt

Antti Opdam schreef:[..]


Dat is dus weer een slecht voorbeeld. Totaal geen moment supreme. AZ kan immers vrij-uit spelen. Tweede ronde beker kan je bijna gelijk stellen aan een oefenwedstrijd.

Waar het bij het "knikkende knieën" vooral om gaat is dat je plots onder je kunnen presteert (door de stress, het móéten) of, in mindere mate, telkens pech (bestaat dat?) hebt of, in nog mindere mate, een scheidsrechter tegen krijgt.

De soepele overwinningen met lucky goals en een goede scheidsrechter stromen nog niet echt binnen.
Nee, logisch als je dan iedere keer aangeeft dat juist die wedstrijd door één of andere oorzaak er even minder toe deed of buiten de tijdsperiode valt. Zo heb je altijd gelijk, zie mijn eerdere post. Bv. PSV-AZ (2-3, laatste minuut ) van 2006-2007 benader ik vanuit het oogpunt dat ze moesten winnen om nog kans te maken op de titel en jij waarschijnlijk vanuit het oogpunt dat ze niets hadden te verliezen omdat ze toch al uitgeschakeld waren voor de titel.
Op de zolder van zijn grootmoeder vindt Sjakie Meulemans op een goede dag een paar enorm oude voetbalschoenen, die van een vroegere topvoetballer zijn geweest: Voltreffer Vick, sinds die tijd kan ie voetballen als de beste
bart van der velden
Supporter
Berichten: 228
Lid geworden op: 11 jan 2008, 10:42

Misschien dat een andere 'AZ-ADO' wel in aanmerking komt:

1977/1978 laatste wedstrijd van het seizoen: AZ - FC Den Haag. AZ moet winnen om Feyenoord te verslaan in de race om Europees voetbal, en won ook met 2-1, waarna ze linea recta doorgingen naar het stadhuis. Geen grote zege maar komt al wat meer in de buurt.
Ted_AZ
Supporter
Berichten: 235
Lid geworden op: 07 jan 2008, 11:13

AZ en knikkende knien over een tijd van 25 jaar.
De afgelopen 25 jaar hebben we zoveel spelers gehad dat je het niet kan afschuiven op de spelers zelf.

Knikkende knieën die zijn afkomstig door allerlei randverschijnselen.

De club zelf, hoe profileert de club zich naar buiten toe
De supporters, heel erg belangrijk en het effect knikkende knieën, uitfluiten sfeer etc.
De media, die kunnen de groep zelfvertrouwen toeschrijven of juist het tegenovergestelde.

Deze 3 voorbeelden zorgen ervoor dat de spelersgroep geen knikkende knieën krijgt of juist wel.

De supporters (wij) kunnen hierin mee helpen de club ook.
De media is wat anders die zijn over het algemeen meer gericht op de oude top 3 en dan voornamelijk 020.

Dit kan een mooie discussie worden waar antti mee begon.

Hoe moeten wij ons profileren naar de spelers toe?
Plaats reactie