Afrika Cup 2008

Op zoek naar interessant leesvoer? Hier zijn nostalgische topics van niveau terug te vinden.

Wie gaat er vandoor met de Afrika Cup?

Marokko
4
15%
Ghana
3
12%
Nigeria
3
12%
Ivoorkust
6
23%
Mali
3
12%
Egypte
5
19%
Kameroen
1
4%
Tunesië
0
Geen stemmen
Senegal
0
Geen stemmen
Zuid-Afrika
1
4%
 
Totaal aantal stemmen: 26
hjkuuhjkk

Antti Opdam schreef:[..]


Afrikaanse landen doen het mondiaal nooit goed om de simpele reden dat ze geen teamdiscipline kennen.
Ik leg de oorzaak meer bij de tweedrangs coaches, die doorgaands bij Afrikaanse landen aangesteld worden.
Ook is de organisatie van die kleine bonden ver onder de maat.

Buiten dit alles is het gewoon niet veel landen gegeven om een WK te winnen, ook niet in Europa en Zuid-Amerika.
Italië, Duitsland en Brazilië en Argentinië zijn de landen die vaak wonnen, vul hier voor Zuid-Amerika nog Uruguay toe als winnaar en in Europa Frankrijk en Engeland als winnaars.
Je houd dusdanig veel landen uit Europa die nooit wat wonnen tegenover het beperkt aantal Afrikaanse deelnemers, dat ik het niet op continentale schaal met elkaar wil vergelijken.

Afrika heeft een achterstand, maar dat ligt voornamelijk op het professionele vlak van de bonden, de spelers spelen allemaal in Europa en voornamelijk in de grootste competities en nu ook steeds vaker bij de grotere clubs, ik weet dus niet wat de toekomst zal brengen.
Gebruikersavatar
materAZzi
Steward
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 jan 2008, 20:08
Locatie: 0251

Engeland heeft zeker veel keer het EK gewonnen. Niet dus....
Gebruikersavatar
Tarik
Supporter
Berichten: 139
Lid geworden op: 03 mar 2006, 12:02

materAZzi schreef:Engeland heeft zeker veel keer het EK gewonnen. Niet dus....
Wat is je punt en waar is de onderbouwing?
Gebruikersavatar
materAZzi
Steward
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 jan 2008, 20:08
Locatie: 0251

Bayon Kwaku schreef:[..]
vul hier voor Zuid-Amerika nog Uruguay toe als winnaar en in Europa Frankrijk en Engeland als winnaars.
Dat was meneer Kwaku zegt klopt niet.
hjkuuhjkk

materAZzi schreef:Engeland heeft zeker veel keer het EK gewonnen. Niet dus....
Afrikaanse landen zullen inderdaad niet snel het E.K. winnen,
daar heb je groot gelijk :?
Gebruikersavatar
Frankie
Seizoenkaarthouder
Berichten: 399
Lid geworden op: 22 dec 2007, 14:49
Contacteer:

Bayon Kwaku schreef:[..]

Ik leg de oorzaak meer bij de tweedrangs coaches, die doorgaands bij Afrikaanse landen aangesteld worden.
Ook is de organisatie van die kleine bonden ver onder de maat.
Wat ook mee speelt is de Afrikaanse jungle mentaliteit, zelf nu nog in 2008. Ik zal je een aantal voorbeelden geven. Ghana organiseert nu de Africa cup. Ghana heeft geregeld dat hun eigen team in een 5 sterren hotel zit, terwijl de tegenstanders in campingachtige barakken moeten bivakkeren. ALsof dat niet genoeg was kregen de tegenstanders ook te maken met bussen die omreden, tromellaars die de nachtrust verstoren, arrestaties van trainers, knollenveldjes waar ze op moeten traienen. Sportiviteit en fair play zijn daar nog niet doorgedrongen.

Zie hier

http://sargasso.nl/archief/2008/02/04/d ... more-14692
http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=55152
http://www.nrc.nl/sport/article911452.e ... Afrika_Cup


De Afrikaanse bonden mogen op democratische wijze de beste voetballer van het jaar kiezen, Drogba wint met gemak, maar geeft vantevoren aan dat hij zich liever met zijn team voorbereid ipv een vermoeiende reis te maken naar Togo om daar de prijs op te halen. Wat doet het bestuur denk je? Ze pakken Drogba gewoon de prijs af en geven hem aan Kanoute. Verder hebben de bonden voortdurend problemen met (Europese) trainers. Na een mislukte kwalificatie weigeren ze salarissen over te make, respect voor contracten kennen ze niet. In het verleden was er een bondsvoorzitter in Nigeria die perse een talentloze neefje bij het elftal wilde hebben. Nog geen tien jaar geleden wandelde Bonavurte Kalou mank de Kuip binnen. Toen men vroeg wat er aan de hand was kwam de aap uit de mouw. De regering van Ivoorkust vond dat het team een wanprestatie had geleverd en dus besloot men ze twee weken op te sluiten in een militaire kamp waar ze dagelijks werden mishandeld door soldaten. Kalou kwam er nog het beste vanaf, omdat hij in Europa speelde, de arme lokale jongens lagen met allerlei botbreuken in ziekenhuizen. Tijdens het WK van 2006 dreigde de selectie van Togo geen wedstrijd te spelen omdat de afgesproken kwalificatie premie na 9 maanden nog steeds niet was uitbetaald. Pas na zware druk van de FIFA waren ze bereid te spelen, maar ze hadden ook al weken niet getraind, dus waren ze al bij voorbaad kansloos.
Dirk and Louis, 2 souls, one path!
Gebruikersavatar
Frankie
Seizoenkaarthouder
Berichten: 399
Lid geworden op: 22 dec 2007, 14:49
Contacteer:

materAZzi schreef:[..]


Dat was meneer Kwaku zegt klopt niet.
Inderdaad. Meneer vergeet even dat Italie 4 keer het WK heeft gewonnen en Duitsland ook nog 3 keer won.
Dirk and Louis, 2 souls, one path!
hjkuuhjkk

Frankie schreef: Wat ook mee speelt is de Afrikaanse jungle mentaliteit, zelf nu nog in 2008. Ik zal je een aantal voorbeelden geven. Ghana organiseert nu de Africa cup. Ghana heeft geregeld dat hun eigen team in een 5 sterren hotel zit, terwijl de tegenstanders in campingachtige barakken moeten bivakkeren. ALsof dat niet genoeg was kregen de tegenstanders ook te maken met bussen die omreden, tromellaars die de nachtrust verstoren, arrestaties van trainers, knollenveldjes waar ze op moeten traienen. Sportiviteit en fair play zijn daar nog niet doorgedrongen.

Zie hier

http://sargasso.nl/archief/2008/02/04/d ... more-14692
http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=55152
http://www.nrc.nl/sport/article911452.e ... Afrika_Cup


De Afrikaanse bonden mogen op democratische wijze de beste voetballer van het jaar kiezen, Drogba wint met gemak, maar geeft vantevoren aan dat hij zich liever met zijn team voorbereid ipv een vermoeiende reis te maken naar Togo om daar de prijs op te halen. Wat doet het bestuur denk je? Ze pakken Drogba gewoon de prijs af en geven hem aan Kanoute. Verder hebben de bonden voortdurend problemen met (Europese) trainers. Na een mislukte kwalificatie weigeren ze salarissen over te make, respect voor contracten kennen ze niet. In het verleden was er een bondsvoorzitter in Nigeria die perse een talentloze neefje bij het elftal wilde hebben. Nog geen tien jaar geleden wandelde Bonavurte Kalou mank de Kuip binnen. Toen men vroeg wat er aan de hand was kwam de aap uit de mouw. De regering van Ivoorkust vond dat het team een wanprestatie had geleverd en dus besloot men ze twee weken op te sluiten in een militaire kamp waar ze dagelijks werden mishandeld door soldaten. Kalou kwam er nog het beste vanaf, omdat hij in Europa speelde, de arme lokale jongens lagen met allerlei botbreuken in ziekenhuizen. Tijdens het WK van 2006 dreigde de selectie van Togo geen wedstrijd te spelen omdat de afgesproken kwalificatie premie na 9 maanden nog steeds niet was uitbetaald. Pas na zware druk van de FIFA waren ze bereid te spelen, maar ze hadden ook al weken niet getraind, dus waren ze al bij voorbaad kansloos.
Hebben we het nou nog steeds over het winnen van een W.K. :roll:

Wat je relaas over Ivoorkust betreft; Gelukkig krijgen de bezoekers van AZfanpageforum niet de vrije hand bij AZ,
dat had het bovenstaande stukje een stuk minder impact gegeven :wink:
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10067
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Bayon Kwaku schreef:[..]

Ik leg de oorzaak meer bij de tweedrangs coaches, die doorgaands bij Afrikaanse landen aangesteld worden.
Ook is de organisatie van die kleine bonden ver onder de maat.

Buiten dit alles is het gewoon niet veel landen gegeven om een WK te winnen, ook niet in Europa en Zuid-Amerika.
Italië, Duitsland en Brazilië en Argentinië zijn de landen die vaak wonnen, vul hier voor Zuid-Amerika nog Uruguay toe als winnaar en in Europa Frankrijk en Engeland als winnaars.
Je houd dusdanig veel landen uit Europa die nooit wat wonnen tegenover het beperkt aantal Afrikaanse deelnemers, dat ik het niet op continentale schaal met elkaar wil vergelijken.
Die spelers lopen al ruim 20 jaar in Europa en ze bakken er nog niks van. Een halve finale had ik allang best gevonden, maar het is al een klein wonder als al één Afrikaans land de kwartfinale haalt. Dan is dat direct de sensatie van het toernooi. Daarnaast doen er uit Zuid-Amerika net zo veel landen mee als uit Afrika. Dat is dus geen argument. Feit is gewoon dat Afrikanen op voetbalgebied geen teamprestaties kunnen neerzetten en dat komt niet zozeer door de individuele kwaliteiten, maar puur door het gebrek aan discipline en mentaliteit.
Gebruikersavatar
Frankie
Seizoenkaarthouder
Berichten: 399
Lid geworden op: 22 dec 2007, 14:49
Contacteer:

Bayon Kwaku schreef:[..]


Hebben we het nou nog steeds over het winnen van een W.K. :roll:

Wat je relaas over Ivoorkust betreft; Gelukkig krijgen de bezoekers van AZfanpageforum niet de vrije hand bij AZ,
dat had het bovenstaande stukje een stuk minder impact gegeven :wink:
We hebben het over het Afrikaans voetbal, daar is deze topic voor. Jij geeft Europese trainers de schuld, terwijl de waarheid is dat spelers geen premies ontvangen of zelfs in een strafkamp eindigen. Zulke zaken spelen naast het gebrek aan mentaliteit en disicpline ook een rol bij de slechte prestaties.

Dadelijk ga je nog beweren dat ik dat strafkamp verhaal uit mijn duim zuig. Doe zelf onderzoek en google even "kalou Robert Guel". Lees het anders even op deze site:

http://www.sportgeschiedenis.nl/2006/05 ... fkamp.aspx

Uiteraard was Kalou bij terugkomst mild over die geflipte generaal, hij verzweeg het in eerste instantie, het was Beenhakker die het bekend maakte. Kalou had natuurlijk tientallen familieleden in Ivoorkust, hij kon niet zomaar zijn verhaal kwijt uit angst dat het dictatoriale regime wraak zou nemen op zijn achtergebleven familieleden.
Dirk and Louis, 2 souls, one path!
hjkuuhjkk

Frankie schreef:[..]


Inderdaad. Meneer vergeet even dat Italie 4 keer het WK heeft gewonnen en Duitsland ook nog 3 keer won.
Jij moet echt een cursus begrijpend lezen nemen, want ik noem JUIST deze landen als degene die meerdere WK's wonnen.
hjkuuhjkk

Antti Opdam schreef:[..]


Die spelers lopen al ruim 20 jaar in Europa en ze bakken er nog niks van. Een halve finale had ik allang best gevonden, maar het is al een klein wonder als al één Afrikaans land de kwartfinale haalt. Dan is dat direct de sensatie van het toernooi. Daarnaast doen er uit Zuid-Amerika net zo veel landen mee als uit Afrika. Dat is dus geen argument. Feit is gewoon dat Afrikanen op voetbalgebied geen teamprestaties kunnen neerzetten en dat komt niet zozeer door de individuele kwaliteiten, maar puur door het gebrek aan discipline en mentaliteit.
Misschien is voor jou alles wat buiten Europa komt 1 pot nat,
dat is jouw probleem.
Ik geloof niet in dat discipline en mentaliteitsverhaaltje.
Ik bekijk het liever in meetbare zaken.

Nederland is zo'n beetje toonbeeld van discipline en mentaliteit, tenminste dat zegt men,
Wanneer was ook al weer de laatste W.K. titel ?

Zeg ik maar niks over Frankrijk, alleen dat ik het wel knap vind dat ze wel een keer een W.K. en E.K. wonnen met bijna alleen maar ongedisciplineerde en mentaalzwakke spelers :roll:
Hoe mentaalsterk en gedisciplineerd waren die paar "echte" fransen wel niet :lol:
hjkuuhjkk

Frankie schreef:[..]


We hebben het over het Afrikaans voetbal, daar is deze topic voor. Jij geeft Europese trainers de schuld, terwijl de waarheid is dat spelers geen premies ontvangen of zelfs in een strafkamp eindigen. Zulke zaken spelen naast het gebrek aan mentaliteit en disicpline ook een rol bij de slechte prestaties.

Dadelijk ga je nog beweren dat ik dat strafkamp verhaal uit mijn duim zuig. Doe zelf onderzoek en google even "kalou Robert Guel". Lees het anders even op deze site:

http://www.sportgeschiedenis.nl/2006/05 ... fkamp.aspx

Uiteraard was Kalou bij terugkomst mild over die geflipte generaal, hij verzweeg het in eerste instantie, het was Beenhakker die het bekend maakte. Kalou had natuurlijk tientallen familieleden in Ivoorkust, hij kon niet zomaar zijn verhaal kwijt uit angst dat het dictatoriale regime wraak zou nemen op zijn achtergebleven familieleden.
Waar heb ik dat gezegd ?

Dat over Ivoorkust weet ik toch allang, denk je nu dat je primeur hebt ofzo, ben je mischien Iwan van Duren ?????
Gebruikersavatar
Frankie
Seizoenkaarthouder
Berichten: 399
Lid geworden op: 22 dec 2007, 14:49
Contacteer:

Bayon Kwaku schreef:[..]


Waar heb ik dat gezegd ?
Jouw reactie op Antti Opdam, bovenste post deze pagina.


Ik leg de oorzaak meer bij de tweedrangs coaches, die doorgaands bij Afrikaanse landen aangesteld worden.


Die "tweedrangs coaches" waar jij het over hebt zijn Henri Michel, Clemens Westerhof, Bora Milutinović, Berti Voghts? Dit zijn stuk voor stuk topcoaches die ook grote teams hebben getraind.

Natuurlijk is een Arie Schans van Namibie geen goed voorbeeld, omdat hij nooit verder dan de eerste divisie is gekomen, maar is Namibie een topteam? Ze hebben geen enkele speler die in Europa speelt, zelf niet in een tweede Bundesliga, Serie B, of zo. Bovendien is Namibie een arm land dat maar een paar duizend euro per maand kan/wil betalen, daar trek je geen Capello mee aan nee.

De echte topteams die op WK's spelen zoals Kameroen en Marokko hebben een Henri Michel als trainer gehad. Als Henri Michel met Frankrijk 3de op het WK wordt, en ook nog goud wint op de Olympische spelen dan ben je goed genoeg voor een Afrikaans team.

Nigeria trad deze Africacup aan met Berti Vogts, hij werd als speler wereldkampioen, werd als assistent coach wereldkampioen en verliezend WK finalist en won als hoofdcoach het EK van 1996. Toch lagen Marokko en Nigeria al snel uitgeschakeld.

Van de 16 clubs die aantraden op de Africa cup hadden er 5 een Franse coach waaronder Roger Lemerre van Tunesie die wereldkampioen werd met Frankrijk (1998) en hij won ook het EK van 2000, 3 Duitsers, 1 Nederlander, 1 Portugees, en 1 Braziliaan, zeker niet de minste: Parreira van Zuid Africa, als hoofdcoach winnaar WK 1994, en halve finalist WK 2006. Ja ook Zuid Afrika kon snel naar huis :roll:

Geloof mij nou maar, aan de trainers ligt het echt niet.
Dirk and Louis, 2 souls, one path!
hjkuuhjkk

Frankie schreef: Jouw reactie op Antti Opdam, bovenste post deze pagina.


Ik leg de oorzaak meer bij de tweedrangs coaches, die doorgaands bij Afrikaanse landen aangesteld worden.


Die "tweedrangs coaches" waar jij het over hebt zijn Henri Michel, Clemens Westerhof, Bora Milutinović, Berti Voghts? Dit zijn stuk voor stuk topcoaches die ook grote teams hebben getraind.

Natuurlijk is een Arie Schans van Namibie geen goed voorbeeld, omdat hij nooit verder dan de eerste divisie is gekomen, maar is Namibie een topteam? Ze hebben geen enkele speler die in Europa speelt, zelf niet in een tweede Bundesliga, Serie B, of zo. Bovendien is Namibie een arm land dat maar een paar duizend euro per maand kan/wil betalen, daar trek je geen Capello mee aan nee.

De echte topteams die op WK's spelen zoals Kameroen en Marokko hebben een Henri Michel als trainer gehad. Als Henri Michel met Frankrijk 3de op het WK wordt, en ook nog goud wint op de Olympische spelen dan ben je goed genoeg voor een Afrikaans team.

Nigeria trad deze Africacup aan met Berti Vogts, hij werd als speler wereldkampioen, werd als assistent coach wereldkampioen en verliezend WK finalist en won als hoofdcoach het EK van 1996. Toch lagen Marokko en Nigeria al snel uitgeschakeld.

Van de 16 clubs die aantraden op de Africa cup hadden er 5 een Franse coach waaronder Roger Lemerre van Tunesie die wereldkampioen werd met Frankrijk (1998) en hij won ook het EK van 2000, 3 Duitsers, 1 Nederlander, 1 Portugees, en 1 Braziliaan, zeker niet de minste: Parreira van Zuid Africa, als hoofdcoach winnaar WK 1994, en halve finalist WK 2006. Ja ook Zuid Afrika kon snel naar huis :roll:

Geloof mij nou maar, aan de trainers ligt het echt niet.
Allemaal leuk en wel, maar deze coaches hebben voornamelijk resultaten geboekt met hun EIGEN land. Landen bovendien die traditioneel vaak winnen.
Op het moment dat een Afrikaans land deze coaches benaderd zijn er een heel arsenaal aan topcoaches die hun neus ophalen voor de job.
Dit maakt deze coaches tweede rangs, ze vertegenwoordigen niet het beste wat er te krijgen is.
Duitsland, Italie, Frankrijk hebben de bondscoach uit eigen land die "hot" is.

Nogmaals een beperkt aantal landen wint een W.K., 3 of 4 uit Europa en 2 uit Zuid-Amerika, uitzondering (vergane glorie:Engeland, Uruguay) daargelaten.
De rest van al die europese landen winnen ook niet, dus waar hebben we het over ?
Afrika heeft gewoon een achterstand in ontwikkeling, het professionele nivo is daar laag, dus de voorwaarden voor topprestaties zijn nauwelijks aanwezig.
Ook het het vergelijken van Zuid-Afrika met Nigeria of Kameroon is zinloos, dus dat Perreira daar coach was is leuk, maar in Afrika is Zuid-Afrika geen zwaargewicht en op een WK zowieso een klein duimpje.

Het ligt dus weldegelijk aan de coaches, niet zozeer aan hun kennis van het spelletje maar zeker wel aan de tijd en plaats, ik wil dus helemaal niet beweren dat deze coaches wanprestaties leveren, maar voor Afrikaanse landen is het niet ideaal, vaak verre van, terwijl de Europese landen wel onder ideale omstandigheden werken naar een topprestatie en ook dan, daar ga ik weer, winnen er toch maar een select aantal Europese en Zuid-Amerikaanse landen het WK.
Gebruikersavatar
Frankie
Seizoenkaarthouder
Berichten: 399
Lid geworden op: 22 dec 2007, 14:49
Contacteer:

Bayon Kwaku schreef:Allemaal leuk en wel, maar deze coaches hebben voornamelijk resultaten geboekt met hun EIGEN land. Landen bovendien die traditioneel vaak winnen.
Op het moment dat een Afrikaans land deze coaches benaderd zijn er een heel arsenaal aan topcoaches die hun neus ophalen voor de job.
Dit maakt deze coaches tweede rangs, ze vertegenwoordigen niet het beste wat er te krijgen is.
Duitsland, Italie, Frankrijk hebben de bondscoach uit eigen land die "hot" is.
Wat een flauwekul zeg. Die topcoaches zijn werkzaam in Afrika. Ik leg jou net uit dat er op de Africa cup coaches rondlopen die een EK's en WK's hebben gewonen. De coach van Tunesie Roger lemerre won het EK (2000) en een WK (1998) met Frankrijk. Dat andere topcoaches, zoals Wenger, Fergusson, geen zin hebben om in Angola te gaan werken kan ik begrijpen, maar zij hebben ook vast geen zin in een avontuur in Slovenie, Slowakije of Belgie. Sterker nog Wenger en Fergusson zijn verschillende malen benaderd door Engeland, maar zij weigerden. Hiddink wil ook MvB niet opvolgen, Cruijff heeft ook zeker 3 keer geweigerd.


Zuid Africa heeft een Braziliaanse coach, Meneer Parreira won het WK van 1994 en was halve finalist in 2006. Dat is dus een topcooach.

Marokko had Henri Michel als coach, Meneer Michel heeft een olympisch goud en een bronzen plak met Frankrijk op het WK gewonnen. Dat is ook een topcoach.

Nigeria heeft Berti Vogts als coach, hij won als hoofdcoach het EK van 1996 en was als assistant trainer WK finalist 1986 en wereldkampioen in 1990. Ook dat lijkt mij een topcoach.


Hoe kun jij nou beweren dat deze coaches niet het "beste wat er is" zijn. Nederland werkt met coaches die net hun carriere beeindigd hebben, van Basten, Rijkaard. Italie deed hetzelfde met Donadoni, Duitsland met Klinsmann.

Afrika heeft gewoon een achterstand in ontwikkeling, het professionele nivo is daar laag, dus de voorwaarden voor topprestaties zijn nauwelijks aanwezig.
Dat is wel duidelijk. Daarom selecteren ze ook vooral spelers die wel goede voeding training en begeleiding krijgen. Dat soort spelers werken bij Europese clubs als Chelsea (Drogba, Kalou), Barcelona (Eto), en niet bij een "topclub" uit Ivoorkust of Kameroen. Toevallig zijn deze 3 beste Afrikaanse voetballers heel jong naar Europa gekomen. Drogba was 5 toen hij naar Frankrijk kwam, Eto was 15 toen hij naar de Real Madrid jeugd kwam, Kalou ging op zijn 10de naar de Engelse intertaat in Koeweit, en op zijn 17 de kwam hij naar Rotterdam.

Het ligt dus weldegelijk aan de coaches, niet zozeer aan hun kennis van het spelletje maar zeker wel aan de tijd en plaats, ik wil dus helemaal niet beweren dat deze coaches wanprestaties leveren, maar voor Afrikaanse landen is het niet ideaal, vaak verre van, terwijl de Europese landen wel onder ideale omstandigheden werken naar een topprestatie en ook dan, daar ga ik weer, winnen er toch maar een select aantal Europese en Zuid-Amerikaanse landen het WK.
Inderdaad slechts een aantal landen wint het WK, maar toch zijn er altijd wel Europese landen die voor verassingen zorgen, Belgie (halve finale 1986), Nederland (2 finales en halve finale 1998), Kroatie (halve finale 1998), Sweden en Bulgarije (beide halve finale 1994), Portugal (halve finale 2006). Polen (halve finale 1974, 1980), Turkije (halve finale 2002), Afrikaanse landen zijn nooit verder gekomen dan een kwartfinale. Het probleem is vooral het tactisch inzicht. In Nederland begin je bij de F-jes en ren je gewoon met zijn allen achter de bal. Bij de E-tjes leer je de bal controleren, hoe je moet schieten en zo. Het echte werk begint bij de D-tjes, daar leer je het positiespel en overzicht. Vanaf de C-tjes leer je tactieken, systemen, buitenspelval etc. etc. Daarna stroom je door naar de B-tjes, A-junioren, en zo kom je in het eerste elftal, waar de allerbeste doorstromen naar het betaald voetbal.

Afrikaanse spelers maken dat allemaal niet mee. Daar leert men op trapveldjes vooral pingelen, als ze geluk hebben ontdekt een scout ze en mogen ze mee naar een van de weinige clubs met voorzieningen (dat zijn er meestal 1 of 2). Daarna komen ze naar Europa om het echte werk te leren. Het resultaat is dat de topcoach van Kameroen maar heel weinig keus heeft, het maakt geen ene moer uit of je daar Hiddink of de coach van Telstar neerzet, feit blijft dat hij maar een keuze heeft of een mannetje of 30. Heel vaak hebben ze dan ook nog eens een gebrek aan disicpline, vaak rennen ze als kippen zonder kop achter de bal aan, spelen de bal niet af, wisselen niet van positie, etc etc. Afrika heeft nog een hele lang weg te gaan eer ze het niveau van Europese landen benaderen.
Dirk and Louis, 2 souls, one path!
hjkuuhjkk

Frankie schreef:[..]


Inderdaad slechts een aantal landen wint het WK, maar toch zijn er altijd wel Europese landen die voor verassingen zorgen, Belgie (halve finale 1986), Nederland (2 finales en halve finale 1998), Kroatie (halve finale 1998), Sweden en Bulgarije (beide halve finale 1994), Portugal (halve finale 2006). Polen (halve finale 1974, 1980), Turkije (halve finale 2002), Afrikaanse landen zijn nooit verder gekomen dan een kwartfinale. Het probleem is vooral het tactisch inzicht. In Nederland begin je bij de F-jes en ren je gewoon met zijn allen achter de bal. Bij de E-tjes leer je de bal controleren, hoe je moet schieten en zo. Het echte werk begint bij de D-tjes, daar leer je het positiespel en overzicht. Vanaf de C-tjes leer je tactieken, systemen, buitenspelval etc. etc. Daarna stroom je door naar de B-tjes, A-junioren, en zo kom je in het eerste elftal, waar de allerbeste doorstromen naar het betaald voetbal.

Afrikaanse spelers maken dat allemaal niet mee. Daar leert men op trapveldjes vooral pingelen, als ze geluk hebben ontdekt een scout ze en mogen ze mee naar een van de weinige clubs met voorzieningen (dat zijn er meestal 1 of 2). Daarna komen ze naar Europa om het echte werk te leren. Het resultaat is dat de topcoach van Kameroen maar heel weinig keus heeft, het maakt geen ene moer uit of je daar Hiddink of de coach van Telstar neerzet, feit blijft dat hij maar een keuze heeft of een mannetje of 30. Heel vaak hebben ze dan ook nog eens een gebrek aan disicpline, vaak rennen ze als kippen zonder kop achter de bal aan, spelen de bal niet af, wisselen niet van positie, etc etc. Afrika heeft nog een hele lang weg te gaan eer ze het niveau van Europese landen benaderen.
De coaches die jij noemt wonnen wel prijzen met landen, die traditioneel vaak de winnaars zijn en meestal was dat hun eigen land.
Waarom zouden ze ook bij landen met een kleine bond opeens winnen ?
Alsof Berti Vogst met Spanje wel opeens een WK zou winnen, ligt dat aan de mentaliteit van de Afrikaanse spelers ? Of hun Discipline ?
Portugal won ook geen WK of EK met een braziliaanse coach, die wel het WK won met eigen land, dan hoor je niemand over mentaliteit of discipline.
Dit zijn op het voetbalgebied toplanden met een grote historie en op sportief vlak georganiseerd op toplevel.
De Europese landen die halve finales haalden zijn vergeleken met de Afrikaanse landen in het bezit van grote bonden en in ontwikkeling ook veel verder dan de Afrikaanse landen.
Bovendien is het aantal Europese landen dat op WK's deelnam een veelvoud van die van Afrika.


Het gaat mij om het stokpaardje, Europeanen zijn gedisciplineerd en mentaal stabiel, Afrikanen hebben een gebrek aan beide :?
Je kan dat geloven als je wilt, maar het zijn geen meetbare argumenten en ik kan genoeg voorbeelden aanhalen dat een Afrikaanse sporter onder dezelfde omstandigheden hetzelfde presteerd als elke andere sporter.
Dit was eigenlijk mijn reaktie op Antti, zijn post suggereerde namelijk een soort van natuurlijke superioriteit van Europeanen tegenover Afrikanen.
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10067
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

Bayon Kwaku schreef:[..]
Misschien is voor jou alles wat buiten Europa komt 1 pot nat,
dat is jouw probleem.

Nederland is zo'n beetje toonbeeld van discipline en mentaliteit, tenminste dat zegt men,

Dit was eigenlijk mijn reaktie op Antti, zijn post suggereerde namelijk een soort van natuurlijke superioriteit van Europeanen tegenover Afrikanen.
Dit zijn allemaal aannames en conclusies die voor jouw rekening zijn. Mijn mening heb ik gegeven en ik ben totaal niet overtuigd door jouw argumenten. Klaar.
Gebruikersavatar
Frankie
Seizoenkaarthouder
Berichten: 399
Lid geworden op: 22 dec 2007, 14:49
Contacteer:

Bayon Kwaku schreef:[..]


De coaches die jij noemt wonnen wel prijzen met landen, die traditioneel vaak de winnaars zijn en meestal was dat hun eigen land.
Waarom zouden ze ook bij landen met een kleine bond opeens winnen ?
Alsof Berti Vogst met Spanje wel opeens een WK zou winnen, ligt dat aan de mentaliteit van de Afrikaanse spelers ? Of hun Discipline ?
Portugal won ook geen WK of EK met een braziliaanse coach, die wel het WK won met eigen land, dan hoor je niemand over mentaliteit of discipline.
Dit zijn op het voetbalgebied toplanden met een grote historie en op sportief vlak georganiseerd op toplevel.
De Europese landen die halve finales haalden zijn vergeleken met de Afrikaanse landen in het bezit van grote bonden en in ontwikkeling ook veel verder dan de Afrikaanse landen.
Nu wijs je hele andere redenen aan, terwijl je nog eerst de schuld in de Europese trainers probeerde te schuiven. Jij gaat nu mee met mijn verhaal. Dat was namelijk dat een klein land als Nederland grote spelers voortbrengt omdat wij hier duizenden amateurclubs hebben met een F-jes D-tjes etc, zij zorgen dat de echte grote talenten in de pubertijd naar de eredivisie clubs kunnen doorstromen.

Bayon Kwaku schreef:Het gaat mij om het stokpaardje, Europeanen zijn gedisciplineerd en mentaal stabiel, Afrikanen hebben een gebrek aan beide :?

Dat is toch zo?

Ik zeg niet dat een gebrek aan discipline genetisch bepaald is. Ik zeg dat jongetjes van 8 jaar in Nederland in aanraking komen met spelstylen, warming-up, positiespel, "pressen", knijpen, buitenspelval, terwijl Afrikaanse leeftijdsgenootjes zonder begeleiding maar wat rondhobbelen op zandveldjes.

Afrikaanse spelers zoals Kluivert, Davids, Dessailly, Henry, Seedorf, Drogba, Rijkaard, Gullit, zijn net als Europese spelers (Cruijff, MvB, Bergkamp, Beckam), van jongs af aan opgeleid en zij bewijzen dat ze wel de top kunnen halen.

Ga nou niet zeggen dat Seedorf een Nederlands paspoort heeft, of afkomstig is van Suriname en dus geen Afrikaan is. Jij begrijpt dondersgoed dat Seedorf genetisch gezien gelijk is aan Afrikaanse spelers.
Dirk and Louis, 2 souls, one path!
hjkuuhjkk

Frankie schreef:[..]Nu wijs je hele andere redenen aan, terwijl je nog eerst de schuld in de Europese trainers probeerde te schuiven. Jij gaat nu mee met mijn verhaal. Dat was namelijk dat een klein land als Nederland grote spelers voortbrengt omdat wij hier duizenden amateurclubs hebben met een F-jes D-tjes etc, zij zorgen dat de echte grote talenten in de pubertijd naar de eredivisie clubs kunnen doorstromen.
Je blijft maar komen met dat ik de schuld aan Europese trainers geef :?
Die trainers die nu de Afrikaanse landen coachen zijn gewoon niet geschikt, klaar en het maakt niet uit of ze uit Europa, Zuid-Amerika of Afrika zelf komen.
Het aantal trainers dat aan de slag gaat in Afrika is een vergeleken met het aanbod maar een select clubje, dat kan nooit goed zijn en dat blijkt dus ook.

Ik reageerde trouwens op een post van Antti, die weldegelijk voorbij ging aan het sportieve klimaat en het duidelijk over de Afrikaanse sporter had.
Gesloten