Afrika Cup 2008

Op zoek naar interessant leesvoer? Hier zijn nostalgische topics van niveau terug te vinden.

Wie gaat er vandoor met de Afrika Cup?

Marokko
4
15%
Ghana
3
12%
Nigeria
3
12%
Ivoorkust
6
23%
Mali
3
12%
Egypte
5
19%
Kameroen
1
4%
Tunesië
0
Geen stemmen
Senegal
0
Geen stemmen
Zuid-Afrika
1
4%
 
Totaal aantal stemmen: 26
Gebruikersavatar
Cruz Azul
Beheerder
Berichten: 1490
Lid geworden op: 14 jan 2005, 12:47

Afrika Cup!
Vanmiddag een weergaloze Sektioui gezien die Marokko met 6-1 langs Namibië loodste. Ook een schandalige overtreding op de spits van Marokko; een tackel op kniehoogte, met gestrekt been. Gisteren een wereldgoal van Ghana in de laatste minuut en zojuist een briljante solo van Kalou tegen Nigeria. En als slagroom op de taart valt net het licht uit, nog voor aanvang van Mali-Benin.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Cruz Azul schreef:Afrika Cup!
Vanmiddag een weergaloze Sektioui gezien die Marokko met 6-1 langs Namibië loodste. Ook een schandalige overtreding op de spits van Marokko; een tackel op kniehoogte, met gestrekt been. Gisteren een wereldgoal van Ghana in de laatste minuut en zojuist een briljante solo van Kalou tegen Nigeria. En als slagroom op de taart valt net het licht uit, nog voor aanvang van Mali-Benin.

Kleine correctie, Marokko won met 5-1 :wink:
bonenplukker
Oude garde
Berichten: 1216
Lid geworden op: 01 jan 2004, 18:12

Cruz Azul schreef:Afrika Cup!
Vanmiddag een weergaloze Sektioui gezien die Marokko met 6-1 langs Namibië loodste. Ook een schandalige overtreding op de spits van Marokko; een tackel op kniehoogte, met gestrekt been. Gisteren een wereldgoal van Ghana in de laatste minuut en zojuist een briljante solo van Kalou tegen Nigeria. En als slagroom op de taart valt net het licht uit, nog voor aanvang van Mali-Benin.
Genieteng! Het gras zo hoog als op een dijk die een week of zeven niet gemaaid is, scheidsrechters die vooral bezig zijn met niet uit de maat lopen op de swingende muziek van de supporters en als het even niet gaat, dan schoppen we de tegenstander toch doormidden? Afrika Cup in optima forma.
'Not in the face, ok?'
Gebruikersavatar
kobuz
Supporter
Berichten: 247
Lid geworden op: 06 sep 2006, 08:44
Locatie: Heiloo

AZ 4 Life schreef:[..]


Kleine correctie, Marokko won met 5-1 :wink:
En?, hebben ze het stadion nog gesloopt om het te vieren?
Wat een kut keeper,
Wat een kut keeper hebben we toch.
Gebruikersavatar
oboema
Seizoenkaarthouder
Berichten: 469
Lid geworden op: 28 dec 2006, 10:44
Locatie: Alkmaar

Wat een feest om naar te kijken zeg. 22 man op het veld die er vol voor gaan! Mooi om te zien. Zijn er nog meer africacup fans? :lol:
Gebruikersavatar
AZ_4ever
Seizoenkaarthouder
Berichten: 370
Lid geworden op: 12 apr 2007, 13:10
Locatie: Utrecht

oboema schreef:Wat een feest om naar te kijken zeg. 22 man op het veld die er vol voor gaan! Mooi om te zien. Zijn er nog meer africacup fans? :lol:
Gister gekeken naar de wedstrijd Marocco-Namibië.. Leuke wedstrijd met veel goals 5-1...

één jongen viel me echt op.. Alloudi ofzoiets.. maakte een zuivere hatrick!! Jongen heeft echt een neusje voor de goal dus!!

Vandaag moet kameroen tegen egypte!! zeker de moeite waard om te kijken!! :D :D
MvdB
Supporter
Berichten: 119
Lid geworden op: 18 dec 2004, 11:34
Locatie: Nieuw-Vennep

AZ_4ever schreef:[..]


Gister gekeken naar de wedstrijd Marocco-Namibië.. Leuke wedstrijd met veel goals 5-1...

één jongen viel me echt op.. Alloudi ofzoiets.. maakte een zuivere hatrick!! Jongen heeft echt een neusje voor de goal dus!!

Vandaag moet kameroen tegen egypte!! zeker de moeite waard om te kijken!! :D :D
Die Alloudi is zeker een goeie voetballer, speelt nu ergens bij Al Ain....maar heeft zich zeker in de kijker gespeeld!
Ook Tarik speelde erg goed vond ik!
Gebruikersavatar
Frankie
Seizoenkaarthouder
Berichten: 399
Lid geworden op: 22 dec 2007, 14:49
Contacteer:

oboema schreef:Wat een feest om naar te kijken zeg. 22 man op het veld die er vol voor gaan! Mooi om te zien. Zijn er nog meer africacup fans? :lol:
Ik heb gisteren ook even gekeken op eurosport, maar alleen de samenvattingen. Het schijnt dat ze alles live uitzenden. Helaas zijn er veel zwakke teams zoals Namibie, Zambia, Guine, Benin.

Kameroen, Nigeria, Ghana, Marokko, Tunesie, Egypte, en sinds een paar jaar ook Ivoorkust en Senegal zullen voor het vuurwerk zorgen. Het mooie aan de Africa cup is dat ze heel open spelen, zonder tactisch 0-0 gedoe.
Dirk and Louis, 2 souls, one path!
Gebruikersavatar
Frankie
Seizoenkaarthouder
Berichten: 399
Lid geworden op: 22 dec 2007, 14:49
Contacteer:

MvdB schreef:[..]


Die Alloudi is zeker een goeie voetballer, speelt nu ergens bij Al Ain....maar heeft zich zeker in de kijker gespeeld!
Ook Tarik speelde erg goed vond ik!
Die hadden we van de zomer moeten halen ipv el Ham, maar ja nu hij zich in de kijker speelt is het te laat. Hij schijnt 450.000 $ te verdienen bij zijn huidige Marokkaanse club. Hij zal van de zomer waarschijnlijk naar een Franse club gaan.
Dirk and Louis, 2 souls, one path!
AZalkmaarforlife
Seizoenkaarthouder
Berichten: 354
Lid geworden op: 31 jan 2007, 21:30
Locatie: Alkmaar

Die actie van Tarik was wel mooi, akka schijnen ze het te noemen, man vergeleken met RKC is die man echt te hard gegroeid. Vandaag Egypte-Kameroen, wordt een leuke hoor
Thomaz
Glory-hunter
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 dec 2003, 13:09
Locatie: Red Village

Ik zit ook heerlijk te genieten van de Coupe du Afrique!

Kalou en Drogba speelde gister beide een draak van een pot. Kalou maakte dit goed door een weergaloze goal. Yakubu en Maritns hadden hun vizier niet op scherp, schoten alles over!

Straks nog een lekker potje, Egypte - Kameroen
Adonis met SV Koedijk, FC Marlène en 't ijzer on Tour 2008

't ijzer 8)!
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

De Africa-cup vind ik altijd mooi om te zien, sowieso die Afrikaanse teams, met de nadruk op teams. Het zijn meestal van die vriendenploegen die echt strijden voor elkaar en trots zijn om voor hun land uit te komen.

Ik hoop uiteraard dat Ghana wint en anders Kameroen.
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5360
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

AZ 4 Life schreef:De Africa-cup vind ik altijd mooi om te zien, sowieso die Afrikaanse teams, met de nadruk op teams. Het zijn meestal van die vriendenploegen die echt strijden voor elkaar en trots zijn om voor hun land uit te komen.

Ik hoop uiteraard dat Ghana wint en anders Kameroen.
Kameroen heeft toch ook alleen maar Eto'o of niet? Ik ben natuurlijk voor Ivoorkust. Ik hoop dat ze tegen Benim wel wat kunnen laten zien... ;)
Wel een lekker sfeertje in die stadions he? Daar kunnen we in Europa een puntje aan zuigen!
bonenplukker
Oude garde
Berichten: 1216
Lid geworden op: 01 jan 2004, 18:12

pAZcal schreef:[..]

Kameroen heeft toch ook alleen maar Eto'o of niet? Ik ben natuurlijk voor Ivoorkust. Ik hoop dat ze tegen Benim wel wat kunnen laten zien... ;)
Wel een lekker sfeertje in die stadions he? Daar kunnen we in Europa een puntje aan zuigen!
En Geremi, en Atouba...
'Not in the face, ok?'
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

pAZcal schreef:[..]

Kameroen heeft toch ook alleen maar Eto'o of niet? Ik ben natuurlijk voor Ivoorkust. Ik hoop dat ze tegen Benim wel wat kunnen laten zien... ;)
Wel een lekker sfeertje in die stadions he? Daar kunnen we in Europa een puntje aan zuigen!
Bongo-Side de gekste :twisted:
Hup AZ.
bonenplukker
Oude garde
Berichten: 1216
Lid geworden op: 01 jan 2004, 18:12

Bob Ross schreef:[..]

Bongo-Side de gekste :twisted:
Lekker trommelen!
'Not in the face, ok?'
Gebruikersavatar
Frankie
Seizoenkaarthouder
Berichten: 399
Lid geworden op: 22 dec 2007, 14:49
Contacteer:

pAZcal schreef:[..]

Kameroen heeft toch ook alleen maar Eto'o of niet?
In de absolute wereldtop ok..

De rest van het team speelt bijna allemaal in Europese competities.

De bekendste zijn...

Kameni (Espanyol, keeper), Song (Galatasaray), Atouba (Hamburg), Binya (Benfica), Geremi (Newcastle United), Alexandre Song (Arsenal), Achille Emana (Toulouse), Epalle (Vfl Bochum), Makoun (Lille) Mbami (Olympique Marseille).

Het sterkste team lijkt toch Ivoorkust met Kalou, Drogba van Chelsea in de aanval. Toure en Eboue (basis)-verdedigers van Arsenal, en op het middenveld hebben ze Zokora van Tottenham en Dindane van Lens. De rest van het team zegt me niet veel, maar er zitten wel goede namen tussen bij zoals Kone van Sevilla, en een andere Kone die in Nice speelt.
Dirk and Louis, 2 souls, one path!
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5360
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

Moet er trouwens geen poll toegevoegd worden: "Wie gaat er winnen" met 16 keuzemogelijkheden... ;)

[mod="Bob Ross"] Poll toegevoegd. Helaas 10 ipv 16 wegens technische beperkingen. [/mod]
Laatst gewijzigd door pAZcal op 22 jan 2008, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Frankie schreef:[..]


In de absolute wereldtop ok..

De rest van het team speelt bijna allemaal in Europese competities.

De bekendste zijn...

Kameni (Espanyol, keeper), Song (Galatasaray), Atouba (Hamburg), Binya (Benfica), Geremi (Newcastle United), Alexandre Song (Arsenal), Achille Emana (Toulouse), Epalle (Vfl Bochum), Makoun (Lille) Mbami (Olympique Marseille).
Kameni is trouwens een keeper met supergoede reflexen. Hij wil af en toe nog wel eens een foutje maken maar haalt er ook onmogelijke ballen uit. Die jongen zou ik maar eens in de gaten houden vanmiddag.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Maakt Ghana thuisreputatie weer waar in Afrika Cup?

In Ghana gaat zondag de Afrika Cup van start.

Het Afrikaans voetbalkampioenschap voor landenteams wordt sinds 1968 iedere twee jaar georganiseerd, daarvoor was het sinds 1957 met onregelmatige tussenpozen gespeeld. Er nemen 16 landen aan deel. Op 10 februari weten we wie de opvolger wordt van Egypte.

Gastland Ghana heeft de geschiedenis alvast mee. Van de drie keer dat het land de Afrika Cup organiseerde, ging het al twee keer met de beker lopen. De laatste keer dateert evenwel van 1978.

De deelnemers:

Groep A: Ghana (gastland), Marokko, Guinee, Nambië
Groep B: Nigeria, Ivoorkust, Mali, Benin
Groep C: Egypte (titelhouder), Kameroen, Zambia, Soedan
Groep D: Tunesië, Senegal, Zuid-Afrika, Angola

Erelijst:

1957: Egypte (in Soedan)
1959: Egypte (in Egypte)
1962: Ethiopië (in Ethiopië)
1963: Ghana (in Ghana)
1965: Ghana (in Tunisie)
1968: Democratische Republiek Congo (in Ethiopië)
1970: Soedan (in Soedan)
1972: Congo (in Kameroen)
1974: Democratische Republiek Congo (in Egypte)
1976: Maroc (in Ethiopië)
1978: Ghana (in Ghana)
1980: Nigeria (in Nigeria)
1982: Ghana (in Libië)
1984: Kameroen (in Ivoorkust)
1986: Egypte (in Egypte)
1988: Cameroun (in Maroc)
1990: Algerije (in Algerije)
1992: Ivoorkust (in Senegal)
1994: Nigeria (in Tunesië)
1996: Zuid-Afrika (in Zuid-Afrika)
1998: Egypte (in Burkina Faso)
2000: Kameroen (in Ghana en Nigeria)
2002: Kameroen (in Mali)
2004: Tunesië (in Tunesië)
2006: Egypte (in Egypte)

De winnaars:
Vijf keer: Egypte
Vier keer: Kameroen, Ghana
Twee keer: Nigeria, Democratische Republiek Congo
Een keer: Zuid-Afrika, Algerije, Congo, Ivoorkust, Ethiopië, Marokko, Soedan, Tunesië
Hup AZ.
Gesloten