Roken in de Horeca?

Op zoek naar interessant leesvoer? Hier zijn nostalgische topics van niveau terug te vinden.

Roken in de horeca moet verboden worden

ja
45
45%
nee
38
38%
ga maar buiten staan
16
16%
 
Totaal aantal stemmen: 99
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

thomasvaren schreef:[..]

Dat is een kromme redenatie. Het feit dat je van tevoren weet dat werken in de horeca ongezond is, geeft al aan dat het fout zit. Van tevoren weten dat iets ongezond is, betekent immers niet niet dat je het dan maar ongezond moet houden. De overheid heeft de morele plicht om elke Nederlander een gezonde werkplek te kunnen bieden. Dat roken bij horeca hoort is bovendien volstrekte flauwekul. Dat zijn we gaan geloven doordat we niet anders gewend waren. Vroeger hoorde roken bij een kantoorbaan of zelfs bij een docent voor de klas. Is dat nu ook nog zo?
Dat geeft alleen aan dat je niet moet janken dat je er na een jaar achterkomt dat mensen een sigaret opsteken in een barretje.

Bij het treinvervoer heb je in ieder geval nog rookzuilen. Wie roken wilt gaat daar staan, wie niet van rook houdt gaat ergens anders staan. Prima oplossing. Alhoewel het natuurlijk wel weer veelzeggend is dat je op stations in de buitenlucht niet mag roken.

Als laatste noot. Docenten en leerlingen horen een rookvrije werkplek te krijgen omdat mensen geen alternatief hebben, iedereen moet verplicht naar school. Niemand hoeft verplicht naar de kroeg.

Samenvattend: als roken wordt verboden hebben rokers geen alternatief. Als roken wordt toegestaan hebben niet-rokers geen alternatief. Dus: een tussenoplossing waarbij iedereen blij is. Blijkbaar zijn de niet-rokers toch niet zo standvastig in hun zaak, want iedereen erkend dat kroegen die geen rokers toestaan geen kans van slagen hebben.Dus als het puntje bij paaltje komt, wil iedere niet-roker toch liever bij z'n vriendjes in een rokershol staan dan punniken in een niet-rokers kroeg. Maargoed, oneindige discussie. :D
Hup AZ.
Gebruikersavatar
De Alkmaarderhout
Supporter
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 mei 2007, 18:54
Locatie: Heiloo

Bolmi schreef:[..]


Nou jongen ik ben blij voor je dat je nu met al je ligt astmatische vrienden in de kroeg kan zitten.En weet je wat nog mooier voor jullie is,je kleding stinkt niet naar rook,yeahhhh dat is toch de grootste opluchting van de azijnzeikerige niet roker.Alsof je anders je kleding de volgende dag weer aan zou trekken na een avond stappen als het niet naar rook zou ruiken :? .

Wat een verreiking van je geisoleerde leefwereld krijg je nu he,kijk je uit dat het je niet benauwd.

En ja Bolmi rookt niet.
Jij bent en blijft een knol, dat bewijs je maar weer eens met zo'n domme reactie.
Laatst gewijzigd door De Alkmaarderhout op 22 jul 2008, 20:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Kilkenny schreef:[..]
Dat geldt voor rokers nu ook. Dus als de rookvrije kroeg je niet bevalt, ga je maar wat anders doen.
Dus is inderdaad een compromis de beste oplossing.
Hup AZ.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

De Alkmaarderhout schreef:Dit is de beste oplossing:

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieu ... 706348.ece
Prima oplossing.
Hup AZ.
Gebruikersavatar
AZ 4 Life
Harde Kern
Berichten: 13903
Lid geworden op: 08 feb 2004, 17:36
Locatie: Alkmaar

Bob Ross schreef:
Samenvattend: als roken wordt verboden hebben rokers geen alternatief.
Waarom, ze mogen toch nog gewoon de kroeg in? Daarnaast heb je als roker, in de Waerdse Tempel bijv., een prima gelegenheid om te roken. Een tussen oplossing er simpelweg gewoon niet, de oplossing van rokers- en niet-rokers café's is geen oplossing. De maatregel is trouwens genomen als bescherming voor het personeel en de medemens die je ook schaadt met de rook.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Bob Ross schreef: Alhoewel het natuurlijk wel weer veelzeggend is dat je op stations in de buitenlucht niet mag roken.
Even terzijde: Da's wel een logische maatregel, want zonder die rookpalen staan rokers alsnog willekeurige open deuren van de wachtende trein te roken. Overigens hoor ik helemaal niemand meer klagen over rookpalen, dus ze zijn inmiddels redelijk geaccepteerd.
Bob Ross schreef:Maargoed, oneindige discussie.
Nee, vervang horeca nu eens door kantoorwerk. Ook bedrijven mogen niet zelf uitmaken of er op kantoor gerookt mag worden, want veel externe bedrijven (schoonmakers, leveranciers) maken van dezelfde ruimte gebruik.

Geldt ook voor horecaruimten, deze zullen ook regelmatig door externe werknemers gebruikt worden. Ik noem bijvoorbeeld maar de politie (ik weet het, geen populair voorbeeld...). Ook deze werknemers hebben recht op een rookvrije werkruimte.

Een compromis zoals jij dat voorstelt is praktisch gewoon niet mogelijk.
_________________
"I don't know that!"
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Kilkenny schreef:[..]
Nee, vervang horeca nu eens door kantoorwerk. Ook bedrijven mogen niet zelf uitmaken of er op kantoor gerookt mag worden, want veel externe bedrijven (schoonmakers, leveranciers) maken van dezelfde ruimte gebruik.

Geldt ook voor horecaruimten, deze zullen ook regelmatig door externe werknemers gebruikt worden. Ik noem bijvoorbeeld maar de politie (ik weet het, geen populair voorbeeld...). Ook deze werknemers hebben recht op een rookvrije werkruimte.

Een compromis zoals jij dat voorstelt is praktisch gewoon niet mogelijk.
Een compromis is weldegelijk mogelijk, zie bv een rookzuil of het genoemde voorbeeld met afschermde ruimtes.

Een verschil met het zakenleven is dat roken voor velen onderdeel van het product is in plaats van een last.
Hup AZ.
Tsjoe1981
Glory-hunter
Berichten: 98
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:42
Locatie: Alkmaar

Bob Ross schreef:[..]

Een compromis is weldegelijk mogelijk, zie bv een rookzuil of het genoemde voorbeeld met afschermde ruimtes.

Een verschil met het zakenleven is dat roken voor velen onderdeel van het product is in plaats van een last.
Wat denk je dat het kost? Dat soort onzin.
Alkmaar Victorie X
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Bob Ross schreef:[..]

Een compromis is weldegelijk mogelijk, zie bv een rookzuil of het genoemde voorbeeld met afschermde ruimtes.

Een verschil met het zakenleven is dat roken voor velen onderdeel van het product is in plaats van een last.
Bij mijn weten zijn afgeschermde ruimtes dan ook niet verboden. Jij doelde volgens mij op een compromis van rook kroegen en niet rook kroegen. Dat kan niet.

Roken is geen onderdeel van het product, want eigenaren verdienen niets aan rookautomaten. Roken in kantoren vroeger ook gemeengoed, dus voor velen ook een onderdeel van het product. Dit is puur een kwestie van mentaliteitsverandering, en dat gaat goed komen, heb ik alle vertrouwen in.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3135
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

Kilkenny schreef:[..]
Bij mijn weten zijn afgeschermde ruimtes dan ook niet verboden. Jij doelde volgens mij op een compromis van rook kroegen en niet rook kroegen. Dat kan niet.

Roken is geen onderdeel van het product, want eigenaren verdienen niets aan rookautomaten. Roken in kantoren vroeger ook gemeengoed, dus voor velen ook een onderdeel van het product. Dit is puur een kwestie van mentaliteitsverandering, en dat gaat goed komen, heb ik alle vertrouwen in.
Volgens mij verhuren ze de ruimte die de automaat inneemt voor een bepaald bedrag. Meen ik is ergens opgevangen te hebben.
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

dirkjan schreef:[..]
Volgens mij verhuren ze de ruimte die de automaat inneemt voor een bepaald bedrag. Meen ik is ergens opgevangen te hebben.
Dat zou in de krappe kroegen in Alkmaar nog best eens kunnen, al is het misschien net ruimte voor anderhalf persoon voor de staande versie. Van de sporthalkantine vroeger kan ik mij herinneren dat ze dat ding vooral plaatsten om meer klanten te binden.
_________________
"I don't know that!"
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Tsjoe1981 schreef:[..]


Wat denk je dat het kost? Dat soort onzin.
Wat denk je dat die onzin oplevert?
Hup AZ.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Kilkenny schreef:[..]
Bij mijn weten zijn afgeschermde ruimtes dan ook niet verboden. Jij doelde volgens mij op een compromis van rook kroegen en niet rook kroegen. Dat kan niet.

Roken is geen onderdeel van het product, want eigenaren verdienen niets aan rookautomaten. Roken in kantoren vroeger ook gemeengoed, dus voor velen ook een onderdeel van het product. Dit is puur een kwestie van mentaliteitsverandering, en dat gaat goed komen, heb ik alle vertrouwen in.
Het kan wel, alleen is het lastig te realiseren. Het zou in ieder geval zo moeten zijn.

Iets hoeft niet perse iets op te leveren om onderdeel van het product te zijn. Als een bedrijf goede service biedt is dat onderdeel van het product zonder iets op te leveren. Bij het zakenleven staat roken verder los van het product.
Hup AZ.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Kilkenny schreef:[..]
Dat zou in de krappe kroegen in Alkmaar nog best eens kunnen, al is het misschien net ruimte voor anderhalf persoon voor de staande versie. Van de sporthalkantine vroeger kan ik mij herinneren dat ze dat ding vooral plaatsten om meer klanten te binden.
Bij mijn weten verdiend de horeca niets op tabak. Ook bij supermarkten zijn de marges een paar cent dat de ondernemer pakt. Dit door de hoge accijnzen. Alleen klantenbinding inderdaad.
Hup AZ.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Bob Ross schreef:[..]

Het kan wel, alleen is het lastig te realiseren. Het zou in ieder geval zo moeten zijn.
Daar gaat het nu net om, dat kan dus niet. Het kan ten alle tijden voorkomen dat werknemers van andere bedrijven/instellingen voor een periode aanwezig moeten zijn tijdens opening van welke horecagelegenheid dan ook. En ook die mensen hebben ten alle tijden recht op een rookvrije werkplek. Al is dat dan op dat moment een bedrijf van iemand anders.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
fanatico
Supporter
Berichten: 220
Lid geworden op: 30 dec 2003, 14:00
Locatie: Alkmaar

Hoe zit dat in het home. Tijdens de wedstrijd mocht je er vorig jaar al nie roken ,maar nu helemaal niet meerr.Gaat er een ruimte komen voor rokers of moet men gewoon naar buiten?

Alkmaar , City of Dreams

Ben-Side








Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

fanatico schreef:Hoe zit dat in het home. Tijdens de wedstrijd mocht je er vorig jaar al nie roken ,maar nu helemaal niet meerr.Gaat er een ruimte komen voor rokers of moet men gewoon naar buiten?
Men moet gewoon naar buiten. De buitenkant van het stadion wel te verstaan, niet de rondgang rond het veld. Die is en blijft off-limits na de wedstrijden.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3135
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

Ik heb al een tijdje een brandende vraag, welke werknemer gaat (mag) een rookruimte van een cafe schoonmaken? Of mogen werknemers er nadat er een bepaalde tijd niet gerookt is wel weer in?
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
Bob Ross
Basisspeler
Berichten: 2598
Lid geworden op: 31 dec 2003, 12:28
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

dirkjan schreef:Ik heb al een tijdje een brandende vraag, welke werknemer gaat (mag) een rookruimte van een cafe schoonmaken? Of mogen werknemers er nadat er een bepaalde tijd niet gerookt is wel weer in?
Nee, om massale dodelijke aantallen te vermijden is het helaas niet mogelijk voor personeel om 1 stap te zetten in de rokersruimte. De enige goede oplossing hiervoor is mensen zelf hun verantwoordelijkheid te laten nemen en de boel zelf op te ruimen. Of gewoon een wet maken waarin iedereen verplicht wordt op te ruimen. Dan hebben de opruimers tenminste geen last van de niet-opruimers. 8)
Hup AZ.
Plaats reactie