De klappers

Op zoek naar interessant leesvoer? Hier zijn nostalgische topics van niveau terug te vinden.
Gesloten

Moeten de klappers elke wedstrijd worden gebruikt?

Nee, nooit meer die klappers!
82
29%
Alleen bij Europacupwedstrijden.
118
42%
Ja, ze horen bij AZ.
80
29%
 
Totaal aantal stemmen: 280
Gebruikersavatar
High-T
Seizoenkaarthouder
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 dec 2006, 14:55

Toon waar is jouw klapper??
Louis waar is jouw klapper?

http://www.youtube.com/watch?v=cM1WY5w8MEI" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
High-T
Seizoenkaarthouder
Berichten: 295
Lid geworden op: 02 dec 2006, 14:55

http://www.youtube.com/watch?v=zftwrRrZ3pk" onclick="window.open(this.href);return false;"

Tja, wat is dit nou eigenlijk? Een soort van propaganda? Dit soort filmpjes gebeurt achter ons rug, maar tegelijk direct onder onze neus.
Laten wij ons als supporter nu misbruiken of niet?? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de geldstromen die hier bij betrokken zijn. Hoeveel verdiend AZ hier aan?
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

High-T schreef: Zoals ik al eerder meldde zijn wij op supportersgebied op de laatste plaats beland. Waarom dan kritiek op de sfeer bij een andere club?
Echt, wij zijn de kneuzen van de Eredivisie. En dat komt 100% door de klappers.
In Leeuwarden liggen ze volgens mij nog dubbel van het lachen.
Dat maak jij uit? Welnee. Klappers zijn klote, maar dat wil niet zeggen dat het overal anders beter is. In Cambuur ziet het er over een jaar ook weer heel anders uit.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
Cesc
Seizoenkaarthouder
Berichten: 449
Lid geworden op: 30 dec 2003, 13:18
Locatie: Alkmaar

Dit bericht is weliswaar van week terug en weet niet of hij elder al gepost is. Maar dat die klotedingen moeten oprotten is wel duidelijk.

Klapperdeklap of niet; Supporters recht tegenover elkaar over de Nooïzer

door Arnold Aarts

Bij elk overleg tussen de fanatieke supporters en de clubleiding is het een controversieel thema; de klappers die voor alle thuiswedstrijden worden uitgedeeld.

De klappers en AZ zijn sinds 2003 onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ooit geïntroduceerd in De Hout tijdens de terugkeer van de club in de Europacup, maar inmiddels bij alle duels achter bijna elk kuipstoeltje te vinden.

Tot groot genoegen van een aanzienlijk deel van het publiek, dat er trouw gebruik van maakt om geluid te produceren. Maar ook tot grote ergernis van de fanatieke supporters op de Van der Ben-tribune, die niets moeten hebben van de 'kunstmatige' manier om de ploeg aan te moedigen.

,,Het heeft heel weinig met de authentieke sfeer in een stadion te maken'', zegt voorzitter Matthijs Keuning van Supportersbeweging Victoria Alkmaar. ,,En het is funest voor de liedjes die wij willen zingen. De rest van het publiek begint dan helemaal ongelijk mee te klapperen, waardoor we beter kunnen stoppen met zingen.''

Victoria Alkmaar heeft herhaaldelijk aan de beleidsbepalers gevraagd de klappers te verbannen uit het stadion. Tevergeefs. Keuning: ,,Het argument van de directie is telkens dat het anders zo stil is in het stadion, zo saai. Maar wat dan nog? Soms is het even stil in een stadion, dat hoort bij voetbal. En als er kansen komen, zwelt het geluid vanzelf weer aan.''

Keuning weet zich nog goed te herinneren wanneer de klappers hun intrede deden. ,,Dat was thuis tegen PAOK Saloniki toen we weer Europees mochten spelen. Toen had het iets magisch, maar de clubleiding had ze nooit structureel moeten invoeren. Toen is de lol eraf gegaan.''

Ook Paul Dingerdis, beter bekend als De Trommelaar van de Ben-Side, is niet gecharmeerd van de klappers. Hij kreeg onlangs het schaamrood op de kaken toen Twente-aanhangers een spandoek met de tekst 'Klappervee' ophingen. ,,En ook op internet worden AZ-fans zo genoemd door supporters van andere clubs. Die dingen horen helemaal niet thuis in een voetbalstadion. Voor sfeer tijdens een wedstrijd moet de fanatieke aanhang zorgen en niet een zooi klappers. Die hebben voor AZ alleen commerciële waarde'', zegt Dingerdis.

,,Was dat maar waar'', reageert commercieel manager Henk van Rijnsoever van AZ. ,,Als het meezit, zijn we net uit de kosten. Wij bieden inderdaad de achterkant van de klapper aan een bedrijf aan, maar dat maakt onderdeel uit van het pakket dat een wedstrijdsponsor bij ons koopt. En tijdens de Europese wedstrijden moet er geld bij, want dan mogen we van de Uefa geen reclame-uitingen op de klapper zetten.''

Van Rijnsoever weet nog precies hoe de klapper destijds bij AZ is gekomen. ,,Het was op initiatief van onze toenmalige trainer Co Adriaanse. Die vond het vaak zo stil in het stadion. En zocht een manier waarop het publiek kon helpen zijn ploeg over moeilijke momenten heen te helpen.'' De wens om de klappers veel vaker te gaan gebruiken dan alleen bij Europese wedstrijden komt volgens Van Rijnsoever ook bij de technische staf van destijds vandaan. ,,Die vroeg zich af of we de competitie soms niet belangrijk vonden, omdat er dan nooit klappers waren.''

Volgens directeur algemene zaken Toon Gerbrands is de clubleiding niet doof voor de kritiek van fans.

,,Wij houden zeker onze oren naar deze mensen gericht, want zij staan er in goede en slechte tijden. Uit eredivisie-onderzoek is echter gebleken dat slechts vijf tot tien procent van onze bezoekers tegen de klapper is. De grote massa, die zich niet roert tijdens forumavonden, is erg tevreden over de klapper. Er zijn veel mensen die alle exemplaren sparen.''

Overigens is de klapper een heuse Alkmaarse uitvinding. De voormalig klasgenoten Jeroen Janssens en Wilfred Provoost zijn het bedrijf gestart en timmeren inmiddels flink internationaal aan de weg. Daarom is de naam twee jaar geleden ook veranderd. De klapper heet sindsdien Nooïzer.
Glory is for the moment. Pride is forever!
Gebruikersavatar
Cruz Azul
Beheerder
Berichten: 1490
Lid geworden op: 14 jan 2005, 12:47

,,Er zijn veel mensen die alle exemplaren sparen.''
Stop er mee, dan hebben ze hun verzameling compleet.
Gebruikersavatar
AZraamklA
Reservespeler
Berichten: 1877
Lid geworden op: 12 jun 2007, 15:42
Locatie: Alkmaar

Die gaan dus niet weg. Ze durven ook Co als initiatiefnemer neer te zetten. Dat is nieuw voor mij! Schandalig dat zijn naam nu pas naar voren komt.

Ik snap de actie van gisteren nu maar al te goed. De klappers zijn alleen een middel om te reageren op de inzet van een groep mensen. Nu deze inzet er niet was werd er ook niet geklapperd; gevolg: een doodstil stadion.

Als de leiding van AZ de klappers blijft hanteren zullen we vaker dit soort acties kunnen opzetten. Men zal dan wel 2x nadenken wat volgens de directie levert het nauwelijks iets op.

Nog een voordeel: de klapperaars zullen volgend seizoen waar minder vertegenwoordigd zijn als AZ geen EL haalt. Er zullen dan minder seizoenskaarten verkocht worden.
Geen gelul, drink een pul!!
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

AZraamklA schreef:Nog een voordeel: de klapperaars zullen volgend seizoen waar minder vertegenwoordigd zijn als AZ geen EL haalt. Er zullen dan minder seizoenskaarten verkocht worden.
Ik zie het verband niet? Een groot gedeelte van de seizoenkaarthouders komt niet opdagen bij de EL-wedstrijden, dus waarom zouden die dan ineens geen seizoenkaart meer nemen. Die gebruiken ze namelijk toch maar alleen voor de Eredivisie.
Gebruikersavatar
AZraamklA
Reservespeler
Berichten: 1877
Lid geworden op: 12 jun 2007, 15:42
Locatie: Alkmaar

Oke, laat ik het dan anders zeggen: als AZ niet presteert zoals voorgaande jaren (lees: EL halen) en de prijzen van een een seizoenskaart gaan niet omlaag, dan denk ik dat er minder mensen een seizoenskaart kopen. Dit heeft dan even niets te maken met de bezetting tijdens een EL-wedstrijd. Feit is wel dat eerder de gloryhunters klapperen, dan de 'harde kern' die toch wel weer een seizoenskaart koopt.

Want mochten deze prestaties geen uitzondering meer worden maar een regel (EL halen is dan de uitzondering) dan kan je er vergif op innemen dat de 'echte' supporters overblijven. Kom ik weer bij de klappers..

AZ zal ze heus niet zomaar wegdoen. Daar geloof ik niet in. Nogmaals: AZ verdient niets met klappers, dus wat houdt ze tegen? Weerklanken van de '80%' die de klappers wel leuk schijnt te vinden.
Geen gelul, drink een pul!!
Gebruikersavatar
Plien
Reservespeler
Berichten: 1685
Lid geworden op: 27 apr 2007, 11:14
Locatie: Nieuw-Vennep

Denk jij dat AZ zo vast houdt aan klappers als ze er niets aan verdienen? Waar haal je dat nou weer vandaan.
Ik heb wel eens gehoord dat AZ er 50.000 euro aan verdiend, per seizoen dan he.
Dreaming and doing are different things.
Eerste wedstrijd: 14 januari 1973 AZ '67 - FC Twente (2-2)
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Plien schreef:Denk jij dat AZ zo vast houdt aan klappers als ze er niets aan verdienen? Waar haal je dat nou weer vandaan.
Ik heb wel eens gehoord dat AZ er 50.000 euro aan verdiend, per seizoen dan he.
Ik heb vorige week ergens gelezen (weet niet meer precies welk blad/krantje het was) dat AZ zegt dat ze er slechts quite op draaien en bij Europese wedstrijden zelfs verlies omdat er dan geen reclame op mag staan.
Gebruikersavatar
AZraamklA
Reservespeler
Berichten: 1877
Lid geworden op: 12 jun 2007, 15:42
Locatie: Alkmaar

Plien schreef:Denk jij dat AZ zo vast houdt aan klappers als ze er niets aan verdienen? Waar haal je dat nou weer vandaan.
Ik heb wel eens gehoord dat AZ er 50.000 euro aan verdiend, per seizoen dan he.
Check bovenstaande interview met Van Rijnsoever nog eens.
Geen gelul, drink een pul!!
Last Scout

Tja ik keek het commentaar over de wedstrijd terug en de Klappers werden weer eens genoemd, het staat vrij slecht tegenover wat andere clubs van ons vinden maar goed als de mensen er zich zo goed bij voelen.

Desalniettemin:
Kunnen die klappers niet vervangen worden met trommels.
Trommels+zang = sfeer.
Gebruikersavatar
Voltreffer Vick
Reservespeler
Berichten: 1642
Lid geworden op: 14 jan 2006, 10:05
Locatie: kaasmarkt

16.000 trommels wordt wel erg lawaaierig
Op de zolder van zijn grootmoeder vindt Sjakie Meulemans op een goede dag een paar enorm oude voetbalschoenen, die van een vroegere topvoetballer zijn geweest: Voltreffer Vick, sinds die tijd kan ie voetballen als de beste
Last Scout

Voltreffer Vick schreef:16.000 trommels wordt wel erg lawaaierig
Ik weet eigenlijk niet wat een goeie balans is voor trommels in een stadion maar dat het al tijden een gebruik is in het voetbal dat dan weer wel.

16.000 trommels vind ik ook een beetje veel ;) maar daarom moet de rest zingen, sfeer, daar gaat het om.

Klappers allicht puur voor de kinderen laten?
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Is er eigenlijk wel eens geprobeerd om geen klappers op de Ben-side te verspreiden, maar op de Molenaar en de gezinstribune wel?
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

MO7 schreef:Is er eigenlijk wel eens geprobeerd om geen klappers op de Ben-side te verspreiden, maar op de Molenaar en de gezinstribune wel?
Op het bovenste (staan)gedeelte van de Ben-side liggen al een aantal jaar geen klappers meer. Op het (zit)gedeelte nog wel helaas.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Dan is het een optie om op die manier die passieven een beetje te motiveren. Als je suf voor je uit wil klapperen had je namelijk ook een seizoenkaart op een andere tribune kunnen nemen...
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3137
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

MO7 schreef:Dan is het een optie om op die manier die passieven een beetje te motiveren. Als je suf voor je uit wil klapperen had je namelijk ook een seizoenkaart op een andere tribune kunnen nemen...
Ja, maar dat willen "ze" dus net niet. Ze willen wél reuring, maar niet zelf actief mee doen,.
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
Gebruikersavatar
MO7
Beheerder
Berichten: 7728
Lid geworden op: 30 dec 2003, 19:14
Locatie: Alkmaar

Dan rest er maar één ding:

Afbeelding

:wink:
Waar is Altijd Zichzelf gebleven?
Gebruikersavatar
Witzer
Ben-Sider
Berichten: 886
Lid geworden op: 18 apr 2012, 08:52

Toch geen serieuze discussie hoop ik op dit forum? Waarschijnlijk vinden wij (forumgebruikers/lezers) het helemaal niets. Maar voor de ouderen en familie's is het bijna onmisbaar geworden heb ik het idee. Toch 80% van de supporters schat ik in. Daarbij komt er dan toch nog wat geluid van de tribune's en ik heb een prachtige foto van mijn held boven mijn bed: een klapper met Moussa Dembele!
Praat geen Poep, doos.
Gesloten